Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så skulle det være ganske vist
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-11-05 10:33

http://www.dpreview.com/news/0511/05110104nikond200.asp

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber
-
Finsensgade 48, 4. tv - 8200 Århus N
Hjem 86 72 55 88 | Mobil 60 72 55 88

Fra : condrup.net

Dato : 01-11-05 10:48

"Thomas Schreiber" <NOSPAM_fish@iddx.net> skrev i en meddelelse
news:43673643$0$41151$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.dpreview.com/news/0511/05110104nikond200.asp
>

> --
> Venligst :oÞ
> Thomas Schreiber
> -
> Finsensgade 48, 4. tv - 8200 Århus N
> Hjem 86 72 55 88 | Mobil 60 72 55 88

Ikke just en "revolution" som EOS 5D. Men det er jo Nikon's varemærke.
Always 2 steps behind

Ohh well, tillykke til Nikon folket

Mvh Ole C

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-11-05 11:21

condrup.net wrote:
> Ikke just en "revolution" som EOS 5D. Men det er jo Nikon's varemærke.
> Always 2 steps behind
>
> Ohh well, tillykke til Nikon folket

Jeg er ligeglad med hvad der står på mit kamera, så længe det virker for
mig

--
Venligst :oÞ
Thomas Schreiber

Fra : condrup.net

Dato : 01-11-05 12:32

> Jeg er ligeglad med hvad der står på mit kamera, så længe det virker for
> [...]

Hehe, ja klart. Nogle kan lide Mercedes, andre Audi. Fælles for begge,
det er gode biler.

Fra : Per

Dato : 01-11-05 13:56

> Hehe, ja klart. Nogle kan lide Mercedes, andre Audi. Fælles for begge,
> det er gode biler.

Bortset fra at Mercedes ruster og Audi ruster mindst af alle biler ;)

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-11-05 18:17

"Per" <no@tak.dk> wrote in message

> Bortset fra at Mercedes ruster og Audi ruster mindst af alle biler ;)

Du har lige glemt Volvo og Saab på listen over biler der ikke ruster

Mvh
Simon

Fra : Jacob

Dato : 01-11-05 18:49

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> "Per" <no@tak.dk> wrote in message

> Du har lige glemt Volvo og Saab på listen over biler der ikke ruster
>
> Mvh
> Simon

De er ikke glemt. de ruster også.
mercedes bliver dog lavet på garantien 30 år efter man har købt den. det er
der ingen andre der gør.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 19:01

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote in message

> "Per" <no@tak.dk> wrote in message

> Du har lige glemt Volvo og Saab på listen over biler der ikke ruster

Traktorer af svensk oprindelse rubriceres ikke som biler uanset prislappen,
så det er nok derfor han "glemte" dem *LOL*

/Torben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-11-05 17:56

condrup.net wrote:

> Hehe, ja klart. Nogle kan lide Mercedes, andre Audi. Fælles for
> begge, det er gode biler.

Og så er vi nogle, der tænker i stedet for bare religiøst at smide os på
maven for nogle mærker!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-11-05 03:36

"condrup.net" <contactREMOVECAPS@condrup.net> skrev i en meddelelse

> Ikke just en "revolution" som EOS 5D. Men det er jo Nikon's varemærke.
> Always 2 steps behind

Om forlov! Hvori består revolutionen i med hensyn til Canon 5D?
Efter hvad jeg kan se, er det ikke ligefrem en storsællert her i gruppen.
Prisen er for høj.
Jeg kan ikke se revolutioenen nogen steder. Den tilføjer intet nyt i forhold
til 1Ds Mk II ud over en halveringen af prisen mod et ringere hus med
ringere lukker osv. men 25.000 er stadig mange penge at kaste i grams. En
proff. vil nok alligevel vælge 1Ds Mk II. Og Fuglefolket vil stadig
foretrække 1D Mk II (N) på grund af husets weatherseal, højere hastighed og
mere avancerede AF.

Nikon D200 ser ud til at gå efter struben på 20D med kraftigere sensor, mere
avanceret AF, større buffer, osv. Jeg tror ikke, den undersælger på noget
punkt i forhold til 20D. Jeg er dog spændt på at se dens kunnen mht. højlys
og støj.

Skal vi snakke revolutioner, må det nærmere være Canon 300 D, 10D 1D Mk II
og 1Ds og for Nikons vedkommende D1, D1X og især D70.
Nikon D70 er nok det kamera, der bedst fortjener betegnelsen, da det på det
nærmeste udraderede konkurrencen, ved at overgå både 300D og 10D i stort set
alle dicipliner. Stadig er det i sin nuværende form (D70s) en storsællert og
endnu i stand til krydse klinger med Canons senere modsvar i form af 350D og
20D.

Jeg er overbevist om, at Canon vil føle sig presset til at lancere et nyt
kamera som modsvar til D200 i løbet af de næste 6 mdr. Måske vi kan vente et
11-12 Mp 30D. Det blir spændende at se, om Canon kan holde fast i 1,6
cropfaktoren. Ellers får de jo et problem med deres EF-S optikker.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Klaus Madsen

Dato : 03-11-05 01:52

> Skal vi snakke revolutioner, må det nærmere være Canon 300 D, 10D 1D Mk II
> og 1Ds og for Nikons vedkommende D1, D1X og især D70.

Glemmer du ikke Nikon D100?
Det var da så vidt jeg husker det første semiprof. kamera på markedet som
var til at betale
for alm. mennesker.

\Klaus

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-11-05 11:42

"Thomas Schreiber" <NOSPAM_fish@iddx.net> wrote in message
> http://www.dpreview.com/news/0511/05110104nikond200.asp

Jep har set det. Det ser jo ganske spændene ud.

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-11-05 12:59

"Simon Nielsen"

> "Thomas Schreiber"
>
> Jep har set det. Det ser jo ganske spændene ud.
>
> Mvh
> Simon

Hvor er i heldige - det ligner en vinner, men er den
ikke lige dyr nok i forhold til D2X.. -max-

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-11-05 18:18

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> "Simon Nielsen"

> Hvor er i heldige - det ligner en vinner, men er den
> ikke lige dyr nok i forhold til D2X.. -max-

Nej Halv pris. Det syntes jeg ikke er så galt, det er samme forhold mellem
D1x og D100 da de var de to der var fremme.

Mvh
Simon

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-11-05 02:23

> Hvor er i heldige - det ligner en vinner, men er den
> ikke lige dyr nok i forhold til D2X.. -max-

Det er vel ikke så galt. Ca 15-17.000 kr., med lidt tålmodighed og
markedskræfterne skal det såmænd nok blive til at købe. Det blir kun et par
tusinde dyrere end Canon 20D, da det røg på markedet sidste år.
Man kan se allerede nu, at D70s er faldet over 2.000 kr siden
introduktionen, og 20D næsten 4.000 kr.

Jeg venter spændt på at se billeder fra D200 og høre ærlige meninger om det
og evt. få en hands-on feel af dyret.
Jeg er meget nysgerrig for at se, hvad det kan mht. AF i forhold til D70 og
især D2X. Jeg er ultraspændt på egenskaberne omkring støj og højlys, og også
de tonale egenskaber vil jeg gerne se eksempler på.
Især fordi der er tale om en helt ny Sensor.

Men jeg må indrømme, at jeg stadig vil spejde efter et kommende Fuji S4 Pro
og vil ikke kaste penge i grams på nyt hus, før det er kommet på markedet og
set an.
Noget andet er så at de hejmlige omstændigheder tvinger mig til at vente
anyway

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-05 09:36

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> tusinde dyrere end Canon 20D, da det røg på markedet sidste år.
> Man kan se allerede nu, at D70s er faldet over 2.000 kr siden

Må lige korrigere dig mht. fald i pris på 20D. Jeg købte min, som en af de
første hos technikdirekt.de og gav 1498 euro (for huset) og i dag koster det
1269euro, altså en nedsættelse på 229 euro eller ca. 1750kr. Iøvrigt faldt
den i løbet af et par måneder ned til ca. 1300euro.

Med prisen på D200, så vil jeg tro den kommer til at ligge på ca. 1600euro
eller ca. 12000kr for huset alene. Dvs. ca. 2000kr mere end 20D og det vil
uden tvivl være meget tiltrækkende for mange, specielt dem der har ventet
trofast på at det kom. Men måske også nogle, der har trådt deres første sko
med et billigt DSLR og som nu er parat til næste skridt og også kan skifte
system fordi de ikke har investeret for meget i objektiver.

> [...]
også
> de tonale egenskaber vil jeg gerne se eksempler på.
> Især fordi der er tale om en helt ny Sensor.

Ja, det bliver spændende og uden tvivl vil det på alle punkter være et stort
skidt frem ift. D70.

> [...]
Pro
> og vil ikke kaste penge i grams på nyt hus, før det er kommet på markedet

Tja, men vel ikke med dine lyster til fuglefotos, når man tænker på S3
floppet.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-11-05 11:42

> Pro
> og
>
> Tja, men vel ikke med dine lyster til fuglefotos, når man tænker på S3
> floppet.

Man har vel lov at håbe
Der går vedholdende rygter om, at et kommende Fuji S4 Pro villle ligge meget
meget tæt op ad Nikon D200, og at Fuji og Nikon har mere eller mindre
forlovet sig.
Intet af det er bekræftiget, men lyder meget spændende. Og da D200 alligevel
ikke bliver til at opdrive det næste halve år, så kan det jo snildt gå hen
og komme til at passe med min økonomi

Med hensyn til Fuji, så er jeg blevet ramt af bacillen. Trods Fujiens
fuldstædigt håbløse evner i felten med fugle, det forfærdelige elektriske
system og elendige interface, ja så kan det bare noget, hverken Canon eller
Nikon kan.
Korte af det lange - Havde jeg haft pengene, havde Max fået en check med
posten istedet for sit kamera retur.
Det ville have suppleret mit D70 meget fint.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-11-05 11:49

> [...]
alligevel
> ikke bliver til at opdrive det næste halve år, så kan det jo snildt gå hen

Jeg tør vædde på at du sagtens kan få en D200 indenfor en måned fra det
øjeblik den bliver tilgængelig.

> [...]
> fuldstædigt håbløse evner i felten med fugle, det forfærdelige elektriske
> system og elendige interface, ja så kan det bare noget, hverken Canon

Det har jeg ikke set demonstreret. Kan du vise det?

Hvis jeg skulle råde, så behold din D70 og brug tiden på at efterbehandle
for at opnå den effekt du vil have (skyd i raw format!).

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-11-05 02:13

> Det har jeg ikke set demonstreret. Kan du vise det?

Jeg kan da forsøge. der er dog ingen garanti for at du ser det samme som
jeg.

Min tur i Ebeltoft Zoo er skudt med Max Fuji S2 Pro:
http://herredet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=46
Og´turen til vikingemarkedet i Hobro. Her er alle billederne dog desatureret
35%
http://herredet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=47

Og mine koncertbilleder fra juli med Lisa ekdahl og Nice little penguins
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-484
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-476
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-482
http://usenet.fotolog.dk/displayimage.php?pos=-481

Jeg har her kun valgt de billeder, hvor S2 pro'en brillierer.
Bemærk, at jeg stort set ikke har satureret billederne i efterbehandlingen
eller lige frem desatureret (vikingeserien og min sorte ridder på Psig):
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1594867
Det jeg oplever med S2 Pro i forhold til D70 er at der er mere UMF eller
kapau i farverne og der er bedre sammenhæng i de tonale overgange. Fujierne
har også en helt klar fordel i højlysene, hvor man bare kan blive ved at
hente informationer ud. Det mærker jeg specielt ved, at jeg må korrigere
meget mere på EV på Nikon D70 end på Fuji'en, der som udgangspunkt lå fast
på - 0,5 EV og ku af og til blev korrigeret en halv blænde. Støj er Fuji'en
også bedre til at undertrykke end D70 og den er meget bedre til at sondre de
svage farveforskelle i meget mørke partier uden at der opstår alialising -
altså kvadreringer.
I lyset af at det er et meget ældre kamera end D70, er det faktisk D70 ret
overlegent, på det færdige resultat.

Ikke fordi D70 er dårligt, Faktisk er det ret godt i farverne, når vi taler
om blå og røde toner, men altså mindre stærk i på det grønne område og især
skintones og jordfarver.
D70 kan det der med en blå himmel, og hårdt lys er også dens livret

> Hvis jeg skulle råde, så behold din D70 og brug tiden på at efterbehandle
> for at opnå den effekt du vil have (skyd i raw format!).

Jeg har såmænd heller ikke travlt med at købe nyt, men jeg kunne nu godt
tænke mig et proff. hus med den bedre AF og mere Umf i farverne på den fede
måde og større dynamisk spændvidde.
Hvis de eksisterende Fuji'er ikke var så pokkers langsomme, og hvad jeg nu
hidser mig op over, så var jeg stensikkert hoppet på den galej.
Om ikke andet så har lånet af Max's S2 pro lært mig, hvad jeg skal kigge
efter i et nyt kamera.
Og som jeg siger; S2 Pro'en måtte gerne ligge i min fototaske som backup
kamera.

Men lige nu kigger jeg bare langt sydpå efter min Sigma 500/4,5 EX HSM, der
er på vej til Japan efter at både Fovitech og Sigma i Tyskland ikke har
kunnet reparere den. (AF laver frontfokus) Den ser jeg først til næste år
Og den har endda været hjemmefra i 2 mdr nu

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-11-05 06:57

> [...]
> http://herredet.fotolog.dk/thumbnails.php?album=46
> Og´turen til vikingemarkedet i Hobro. Her er alle billederne dog

Fine billeder. Er de taget i raw eller jpg? Jeg kan dog ikke se noget, som
ikke kunne fremdrages ved en passende raw konvertering.

> [...]
> altså kvadreringer.
> I lyset af at det er et meget ældre kamera end D70, er det faktisk D70 ret

http://www.dpreview.com/reviews/fujis2pro/page17.asp jpg sammenlign. med
D100
http://www.dpreview.com/reviews/fujis2pro/page18.asp raw sammenlign. med
D100

Det er tydeligt at der er mere saturation i billederne fra S2Pro, men er det
ikke temmeligt let at opnå samme fra D100/D70 i PS?

> [...]
især
> skintones og jordfarver.
> D70 kan det der med en blå himmel, og hårdt lys er også dens livret

Ingen tvivl om at S2Pro var (og er et) rigtigt godt kamera, specielt
dengang, men efterbehandling specielt i raw format synes jeg ikke er noget
problem at få varme farver frem, hvis det er det, man vil opnå (med min
Canon 20D) og det er vel ikke så foskelligt om det er en D70? Men hvis man
får direkte resultatet i jpg, som man kan lide, så er det klart en fordel.

> [...]
> kunnet reparere den. (AF laver frontfokus) Den ser jeg først til næste år
> Og den har endda været hjemmefra i 2 mdr nu

Surt sjov! Håber du får den hjem før Hornborga!!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-11-05 12:20

> [...]
> det
> ikke temmeligt let at opnå samme fra D100/D70 i PS?

Jeg ved det ikke, jeg tror godt man kan opnå noget, der lugter lidt af fisk
ved at sidde og fedte rundt i Photoshop.
Men så igen og alligevel ikke helt. Noget andet er så at PS-arbejdet falder
nemmere med Fuji'en fremfor D70'eren, netop fordi der skal korrigeres så
lidt, og man falder ikke i grøften med atovergøre saturation, osv.

> [...]
> får direkte resultatet i jpg, som man kan lide, så er det klart en fordel.

Jeg skyder altid i RAW efter, jeg testede kvalitetsforskellen på formaterne.

> der
>
> Surt sjov! Håber du får den hjem før Hornborga!!

Det skal den bare. Thomas og jeg har boket skjul!
Hvis ikke jeg har optikken i hænderne senest midio februar, går jeg
fuldstændigt i selvsving. Så må Fovitech sq ryske op med et låneoptik indtil
da.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-11-05 13:51

> [...]
> nemmere med Fuji'en fremfor D70'eren, netop fordi der skal korrigeres så
> lidt, og man falder ikke i grøften med atovergøre saturation, osv.

Tja, jeg er ikke overbevist. Jeg justerer en hel del på mine billeder. Er nu
gået over til Photoshop CS2, som nu har fået en rigtig god raw workflow og
rigtigt gode justeringsmuligheder i raw konverteringen. Er det ikke lidt en
smagssag, da du jo åbenbart også justerede saturation på S2Pro bare i den
anden retning....

> Jeg skyder altid i RAW efter, jeg testede kvalitetsforskellen på
formaterne.

Men med S2Pro er raw mindre udpræget mht. farverne end jpg format,

> [...]
> Hvis ikke jeg har optikken i hænderne senest midio februar, går jeg
> fuldstændigt i selvsving. Så må Fovitech sq ryske op med et låneoptik

Lyder godt, jeg har som du måske ved også booket et skjul den 1/4!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-11-05 14:03

> [...]
> en
> smagssag, da du jo åbenbart også justerede saturation på S2Pro bare i den

Nej, det synes jeg slet ikke man kan sige, da desaturationen i
vikingebillederne var et bevidst valg for at fremmane en tidsbestemt
følelse. Det er også mere den tonale sammenhæng og skintones, jeg lovpriser
hos Fuji'en.

> Lyder godt, jeg har som du måske ved også booket et skjul den 1/4!

Jeps og jeg glæder mig for vildt, forudsat at jeg har noget tele at skyde
med til den tid
Det er sq grimt at tro, at endelig kommer den retur, blot for at få at vide,
at den nu er sendt til Japan for at blive lavet på fabrikken, og man ikke
skal vente den retur før til næste år.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Kenneth K.

Dato : 01-11-05 14:33

On Tue, 01 Nov 2005 10:32:52 +0100, Thomas Schreiber
<NOSPAM_fish@iddx.net> wrote:

> http://www.dpreview.com/news/0511/05110104nikond200.asp

Ja bestemt spændende. Der findes tilsyneladende fullsize JPGer fra D200
her: http://fradlis.com/d200/

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-11-05 18:19

Ser rigtig god ud og en værdig konkurrent til 20D, som den ud til at være
rettet mod. Rart at se at Nikon ikke bare matcher 20D, men går videre på en
del områder, såsom AF, forsegling og opløsning. Det er selvfølgelig godt og
vel et år siden 20D kom på markedet, så det er på høje tid. Dpreview
sammenligner med 5D, hvad der virker noget søgt, da den er ca. dobbelt så
dyr.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-11-05 18:31

> [...]
> vel et år siden 20D kom på markedet, så det er på høje tid. Dpreview
> sammenligner med 5D, hvad der virker noget søgt, da den er ca. dobbelt så

Jeg synes også, at 20D sammenligningen er meget bedre. Nikon har jo allerede
sagt, at de ikke satser på at lave en full-frame sensor, hvorfor skal
sammenligningen med 5D så ind i billedet? Efterhånden er der også ved at
være en del objektiver på markedet der passer til de sensorer der er mindre
end 35mm formatet. På mange områder lader det også til, at 5D er D200
underlegen (hastighed, bufferstørrelse og vejrforsegling) og prisen som du
selv siger. De henvender sig til to forskellige grupper af fotografer.

Men det er på høje tid, at Nikon kom med et modsvar til 20D.

MVH
Thomas

Fra : Jacob

Dato : 01-11-05 18:51

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv siger. De henvender sig til to forskellige grupper af fotografer.
>
> Men det er på høje tid, at Nikon kom med et modsvar til 20D.

Meget enig. havde de lanceret den for 8 mdr siden. så havde jeg haft nikon
idag.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-11-05 09:45

Thomas Schreiber wrote:
> http://www.dpreview.com/news/0511/05110104nikond200.asp

Jeg konstaterer med glæde, at det har lysmåling gennem alle manuelle
objektiver, ligesom D2X. Og det tror jeg vil glæde mange andre.

Bo //