Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
(Dronninglund d. 5- 6.11) Har du tid ? og ~
Fra : Ukendt

Dato : 31-10-05 12:50

Hejsa.
Jeg søger en hobbyfotograf der har tid og lyst til at tage lidt billeder for
os.
Vi står og skal til stævne (ridestævne) i den kommende Weekend i
Dronninglund.
I den forbindelse kunne vi godt tænke os at en med et godt kamera, samt lidt
forstand til at tage gode heste billeder var på pletten.
Vi kan desværre ikke betale alverden men betaler selvfølgelig gerne for
billederne vi får.

Billederne skal tages indendøre i en ridehal hvor der ikke er verdens bedste
belysning.
Vi vil gerne have gode og klare nærbilleder af hest og rytter på banen og i
aktion.
Der kan ikke benyttes blitz af hensyn til hestene.

Vi ved nærmere tidspunkter for vores starter senere på ugen senere på ugen.

Jeg har desværre ikke selv et godt kamera som kan klare opgaven,
men tænkte at jeg måske kunne finde en her der var frisk på ideen.

Hilsen Berit Nielsen
http://www.ox-arabere.dk
Tlf.: 28 10 80 76

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-10-05 13:49

Ox-Arabere.dk wrote:

> [...]
> aktion.
> Der kan ikke benyttes blitz af hensyn til hestene.

Jeg prøvede det i den netop overståede weekend: Der er IKKE meget lys.
Den lokale ridehal har meget mindre lys end en normal sportshal. For at
øge problemerne, har de fleste ryttere en HELT sort hjælm, der hindrer
lys på pande og øjne af rytteren. Actionbilleder i den belysning bliver
bevægelsesuskarpe.

Af hensyn til den/de, der evt vil prøve, kan jeg oplyse at jeg brugte
400 ISO, bl 2.8 og 1/100 sek. Og det er ikke meget til en mellemlang
tele. Billederne var rimeligt belyste, men der var mange dårlige iblandt.

Ikke negativ, men bare en erfaring klogere

Bo //

Fra : Jesper HVL

Dato : 31-10-05 16:52

Hey hey...

Jeg er bare nysgerrig, og jeg ved selvf. ikke hvilket kamera du brugte:
Men hvorfor brugte du ikke ISO 800/1600, eller til nød 3200?

Jeg tror at på lange de fleste DSLR bliver ISO 1600 faktisk så godt at
du snilidt kan bruge det. Det gør i hvertfald på mit 20D.

Og selvom der måske er lidt mere støj på 1600/3200 end godt er, så er
det bedre at få et godt belyst billede, end et mørkt billede. Man kan jo
altid bruge e.g. noise ninja/noiseware/netimage på billedet bagefter...

Mvh
Jesper

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 31-10-05 17:32

"Jesper HVL" <jhvl@nospammail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedre at få et godt belyst billede, end et mørkt billede. Man kan jo altid
> bruge e.g. noise ninja/noiseware/netimage på billedet bagefter...

Hej

Det er vel ikke så meget at der er lidt lys, det er nok mere det at det lys
der er tilstede, kommer alt sammen oppefra, det giver nogle grimme billeder,
lige meget om man kører 600 eller 3200 ISO.

Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)

Fra : jhvl

Dato : 31-10-05 18:46

Hej

> [...]
> der er tilstede, kommer alt sammen oppefra, det giver nogle grimme billeder,
> lige meget om man kører 600 eller 3200 ISO.

Det tror jeg er helt rigtigt.

Men Bo skrev at ISO 400, f/2,8, 1/100 gav billeder med
bevægelsesuskarphed. I samme belysning ville man kunne bruge ISO 1600,
f/4, 1/200. Det ville give større dybdeskarphed og mindre
bevægelsesuskarphed, men til gengæld mere croma-støj.

Jeg er lidt interesseret i emnet fordi jeg selv har overvejet at prøve
at tage ud til f.eks. springstævner og fotografere. Synes det lyder som
en sjov selv-bestemt bunden opgave

Mvh
Jesper

Fra : Jesper HVL

Dato : 01-11-05 18:43

Pudsigt... faldt lige over dette bilelde der faktisk illustrerer min
"pointe":

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=193839

Taget ved ISO 1600, f/4.5, 1/160 Det ser ud til at f/4 er _mere_ end
rigelig dybdeskarphed.

Mvh Jesper

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-11-05 20:26

Jesper HVL wrote:
> [...]
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=193839
>
> Taget ved ISO 1600, f/4.5, 1/160 Det ser ud til at f/4 er _mere_ end

Billedet viser osse at en sort jakke, stor hat, sort hest, hvidt stakit,
hvide bukser ikke er en let sammensætning.

Hatten skygger for åjnene, og der er stort set ingen tegning i bringen
på hesten.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-10-05 16:31

Ox-Arabere.dk wrote:

> [...]
> banen og i aktion.
> Der kan ikke benyttes blitz af hensyn til hestene.

Ikke fordi jeg vil kandidere, men jeg er lidt nysgerrig:
Bliver heste påvirket af blitzlys?
Det er min erfaring fra de dyr, jeg har fotograferet, at de er aldeles
upåvirkede af blitzlys. Men heste kan selvfølgeligt godt være nogle nervøse
gemytter.

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-10-05 18:05

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> upåvirkede af blitzlys. Men heste kan selvfølgeligt godt være nogle nervøse

Min erfaring er at heste ikke er intelligente, men meget drevet af
instinkter. Jeg har talt med folk, der påstår at bare det at der står
nogle personer helt stille et sted hvor hesten ikke er vant til det, kan
påvirke meget. Jeg har een gang brugt blixt, og set en rytter, der var i
vanskeligheder. Det er heller ikke god tone at klappe efter en god
præstation, af samme årsag.

Bo //

Fra : LT

Dato : 31-10-05 20:17

Hej Jan

Min søster har sådanne hestedyr, og en dag tog jeg et billede af mit
barnebarn, der skulle klappe kreaturet..Der var blitz på og hesten sprang en
meter tilbage, så de reagerer afgjort på det skarpe lys.

I min " hundetid" tog jeg masser af billeder med blitz uden de reagerede på
glimtene.

vh torben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-11-05 17:21

LT wrote:

> I min " hundetid" tog jeg masser af billeder med blitz uden de
> reagerede på glimtene.

Det var især fra hunde, at jeg havde min erfaring, og den ligner din.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Egon Stich

Dato : 31-10-05 17:20

> Ox-Arabere.dk wrote:
>
> Det er min erfaring fra de dyr, jeg har fotograferet, at de er aldeles
> upåvirkede af blitzlys. ............
> mvh
> jan

Så skal du prøve, at fotogtafere slanger med en blitz med infrarød sensor.
Det får dem til at "lugte føde".
"Spændende", når terrariet er åbnet for fotografering...
De er fan... hurtige...

MVH
Egon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-11-05 17:20

Egon Stich wrote:
> [...]

> sensor. Det får dem til at "lugte føde".
> "Spændende", når terrariet er åbnet for fotografering...

Interessant. Da jeg i sin tid tog billeder af terrariedyr havde man endnu
ikke opdaget IR

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Gokke

Dato : 31-10-05 20:06

Bare sådan lige til info: Videnskaben siger direkte at dyr IKKE bliver
påvirket af blitzlys, men udelukkende af lyden og vibrationerne fra
blitzelementet (gennem luften), hvilket giver belæg for at man sagtens kan
benytte blitz, bare det sker med behørig afstand....

Det passer nu også meget godt med min egen erfaring som går på mangeårig
knipsen af husdyr og enkelte heste....

Ikke én hest/hund/kat har reageret på lyset, men tilsyneladende kun på lyden
af udladning og lukker....

Venligst,

Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-05 20:40

"Gokke" <lape(removethis)@postprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Bare sådan lige til info: Videnskaben siger direkte at dyr IKKE
> bliver påvirket af blitzlys, men udelukkende af lyden og
> vibrationerne fra blitzelementet (gennem luften),

Ikke at jeg anfægter din påstand, men hvor siger videnskaben det? Hvad
adskiller mennesker fra andre dyr mht. til netop dette, for vi er vel enige
om, at mennesker bliver påvirket af blitzlys?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 10/30/05)

Fra : Gokke

Dato : 31-10-05 22:06

Hej Jens!

Næh det er såmænd heller ikke mine ord, men et citat så tæt man nu kan komme
det - mine kilder er hhv. en Zoolog, Internettet og en artikel i NG Mag om
dyrefotos.... samt en lidt løs fortolking af en Discovery med foto og dur
som tema...

Mvh,

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-05 06:20

Hej Alle.
I har ganske ret det er svært at tage gode billeder i en ridehal,
dels pga. det lidt lys, som er i en hal, men også fordi det lys der er
falder helt forkert mht. skygger.

En god dressurhest burde ikke reagere på en blits, jeg bruger selv ind
imellem blitz når jeg tager billeder af mine heste,
men en hest er jo et levende dyr,
og det ville være surt at bruge 500 kr på et stævne og lige når hesten er
bedst gående så tager en et billede og hesten hopper 3 meter den forkerte
vej
Hvis i forstår...
Hestes reaktioner har noget med tillid at gøre,
den er jo et flugtdyr fra naturen, men med tillid til sin rytter/ ejer så
gør hesten som der bliver sagt.
Forhåbentligt *G*

Er der slet ingen der har lyst til at prøve ?

Hilsen Berit Nielsen
http://www.ox-arabere.dk