skel
Fra : langdal

Dato : 09-06-01 16:17

Hej!

Jeg mener at vide, at beplantning i skel må være 1,80 meter. Hvor kan jeg
finde noget om, hvilke regler der gælder for planter/træer længere inde på
grundstykket? Eller findes der enkle regler herfor som alle kender, bortset
fra mig?
Det drejer sig ikke om en nabostrid!!!!

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Peder K. Laustsen

Dato : 09-06-01 16:44

Det antal meter eller cm. du trækker hækken eller træerne ind på din egen
side af skellet må du lægge til højden. F.eks. 1 m. inden for skel må hækken
være 2,8 m.
For enkeltstående træer ved jeg ikke helt hvilke regler der gælder.
Du kan sikkert få det at vide hos teknisk forvaltning i din kommune, der
plejer at være nogen der foretager hegnssyn ved evt. stridigheder.

Med venlig hilsen
Peder K. Laustsen

langdal <langdal@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:IhrU6.279$kX4.4640@news.get2net.dk...

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 09-06-01 17:34

"langdal" <langdal@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan jeg > finde noget om, hvilke regler der gælder for
planter/træer længere inde på
> grundstykket?
> Eller findes der enkle regler herfor som alle kender, bortset fra mig
?

Der kan muligvis være bestemmelser om højde af beplantning/træer i
lokalplanen eller byplanvedtægten for området, og jeg skulle mene, at
teknisk forvaltning i din kommune kan hjælpe dig med at finde ud af det.

Måske står der også noget i vedtægterne for den pågældende
grundejerforening, hvis der er en sådan.

Venligst

Henriette Døssing
www.doessing.dk
henriette@doessing.dk

Fra : Aksel

Dato : 09-06-01 23:23

Generelt er der ingen regler for hvor høje træer inde på grunden må være,
der kan være lokale bestemmelser i byplan eller i servitutter på grunden.

MVH Aksel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-06-01 08:21

"langdal" <langdal@get2net.dk> skrev :

>Eller findes der enkle regler herfor som alle kender, bortset
>fra mig?

Hegns-loven burde være et udgangspunkt.

Prøv at søge på rets-info

www.retsinfo.dk

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Emil

Dato : 12-06-01 01:50

On Sat, 9 Jun 2001, langdal wrote:

> [...]
>grundstykket? Eller findes der enkle regler herfor som alle kender, bortset

Hegnsloven omhandler beplantninger i skel (hæk). Enkeltstående
træer ved/i skel regnes ikke som hæk. Så her er kun himlen en
begrænsning. Naboer kan aftale en anden højde end de 1,6 til 1,8
meter der regnes som normalt.

Nu kommer jeg ud på tynd is, for iflg. min hukommelse regnes
*mere end* to træer _på linie_ som en hæk, også selv om de står
*lidt* længere inde på grunden. Hvis dette er problemet skal du
kigge i hegnsloven.

Men generelt er der absolut ingen lovmæssige begrænsninger for
enkeltstående træer, så der er frit slag.
Lokalplaner og servitutter har kun sjældent taget højde for at
nyplantede træer kan vokse til uhyrlige højder.
Man skal dog være opmærksom på erstatningsansvar ved stormskade.

>Det drejer sig ikke om en nabostrid!

Herligt; samtale løser de fleste problemer, og ofte er "den
skyldige" slet ikke klar over at der overhovedet ER et problem.

m.v.h. Emil