|
 | Jylland har motorvejene - Sjælland har tra~ Fra : GB |
Dato : 23-09-05 06:02 |
|
Af: Hans Larsen, hal@berlingske.dk
Fakta
Trafikken går nye veje
Trafikpolitikerne har i en aftale for perioden 2005-2012 bl.a. besluttet
at udbygge Holbækmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen samt strækningerne
Odense-Svendborg og Odense-Middelfart.
Det giver ifølge Transportministeriet en større grad af regional balance
end investeringerne i perioden 1995-2004. F.eks. vil andelen af
investeringer i Jylland falde fra 58 pct. til 42 pct., mens andelen på
Sjælland uden for hovedstaden vil stige fra fem til 16 pct.
Nye tal viser, at Folketingets jyske trafikmafia har været effektiv. I de
sidste ti år er 58 pct. af statens trafikinvesteringer gået til Jylland.
Transportministeren siger, man skal tage hensyn til særlige behov i
landsdelene.
Mens trængselsproblemerne på de sjællandske motorveje er vokset og vokset
i de seneste ti år, er der samtidig klippet røde bånd over i hobetal på
nye jyske motorveje og motortrafikveje. 58 pct. af
finanslovsbevillingerne til veje og baner er i perioden 1995-2004 gået
til Jylland, viser nye tal fra Transportministeriet.
Ifølge Vejdirektoratet plages vejene i HT-området af de største
trængselsproblemer. Men der er også kødannelser i området Kolding-Vejle-
Middelfart samt ved Holbæk, Aalborg, Odense, Skanderborg og Århus.
Alligevel er det jyske områder som Hjørring, Riis, Brande, Herning og
Nors, der senest har fået nye statsveje.
De nyåbnede strækninger benyttes af mellem 4.000 og 16.000 køretøjer i
døgnet. Til sammenligning kører der cirka 110.000 biler på Køge Bugt
Motorvejen, som har danmarksrekord i fremkommelighedsproblemer.
»Der skal naturligvis være en balance mellem investeringer i landsdelene,
men man må tage udgangspunkt i de særlige behov, der er i forskellige
dele af landet. Det er rigtigt, at man ikke kan sætte en entydig
sammenhæng mellem infrastruktur og regional udvikling. Men der er ingen
tvivl om, at en god infrastruktur er en helt central forudsætning for
vækst,« siger transportminister Flemming Hansen (K).
Ifølge lederen af Center for Trafik og Transport på Danmarks Tekniske
Universitet, professor Oli B.G. Madsen, vil det være muligt at lave en
trafikmodel, som prioriterer trafikprojekternes rentabilitet ud fra
parametre som kapacitetsgevinst og hensynet til regional udvikling.
»Det er mit indtryk, at flertallet af politikerne ikke kan lide alt for
detaljerede modeller. Så mister de deres råderum ved politiske
forhandlinger i de sene nattetimer. Politikere vil gerne tilgodese deres
lokalområde og sikre en god udvikling i en lille jysk by. Men jeg mener,
at hvis Danmark skal klare sig internationalt, må man erkende, at der kun
er plads til en enkelt metropol, hvor investeringerne skal koncentreres.
Og det er Københavnsområdet,« siger Oli B.G. Madsen.
Formanden for Hovedstadens Udviklingsråd, Mads Lebech (K) er enig. »
Samfundsøkonomisk vil det være mest fordelagtigt at placere en større
andel af investeringerne i hovedstadsområdet,« siger han.
Løs problemer i byerne
Den radikale trafikordfører Martin Lidegaard siger, at trafikaftalen for
perioden 2005 - 2012 vil rette op på »den skæve udvikling.«
»Jeg mener, at vi i større grad skal gå efter at løse problemerne omkring
de store byer uanset, om de ligger på Sjælland, Fyn eller i Jylland,«
siger Martin Lidegaard.
Forhenværende folketingsmedlem Svend Heiselberg (V), som var med i
jydemafiaen, afviser enhver snak om skævvridning. Han peger på, at
trafikinvesteringerne topper i hovedstadsområdet, hvis man også medregner
brugerfinansierede projekter som Øresundsbroen og metroen.
»I jylland har vi hverken fået broer, metro eller nye S-tog. Vi har fået
veje. Og jeg mener, vi har fordelt investeringerne på en forstandig måde
«
siger Svend Heiselberg.
--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.
Støt Israel - køb Israelske varer!
GB
| |
Svend Poulsen (25-09-2005)
 | Kommentar Fra : Svend Poulsen |
Dato : 25-09-05 00:10 |
|
"GB" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:43338c37$0$207$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Af: Hans Larsen, hal@berlingske.dk
> Fakta
> Trafikken går nye veje
>
> Trafikpolitikerne har i en aftale for perioden 2005-2012 bl.a. besluttet
> at udbygge Holbækmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen samt strækningerne
> Odense-Svendborg og Odense-Middelfart.
>
> Det giver ifølge Transportministeriet en større grad af regional balance
> end investeringerne i perioden 1995-2004. F.eks. vil andelen af
> investeringer i Jylland falde fra 58 pct. til 42 pct., mens andelen på
> Sjælland uden for hovedstaden vil stige fra fem til 16 pct.
>
> Nye tal viser, at Folketingets jyske trafikmafia har været effektiv. I de
> sidste ti år er 58 pct. af statens trafikinvesteringer gået til Jylland.
> Transportministeren siger, man skal tage hensyn til særlige behov i
> landsdelene.
>
> Mens trængselsproblemerne på de sjællandske motorveje er vokset og vokset
> i de seneste ti år, er der samtidig klippet røde bånd over i hobetal på
> nye jyske motorveje og motortrafikveje. 58 pct. af
> finanslovsbevillingerne til veje og baner er i perioden 1995-2004 gået
> til Jylland, viser nye tal fra Transportministeriet.
> Ifølge Vejdirektoratet plages vejene i HT-området af de største
> trængselsproblemer. Men der er også kødannelser i området Kolding-Vejle-
> Middelfart samt ved Holbæk, Aalborg, Odense, Skanderborg og Århus.
> Alligevel er det jyske områder som Hjørring, Riis, Brande, Herning og
> Nors, der senest har fået nye statsveje.
>
> De nyåbnede strækninger benyttes af mellem 4.000 og 16.000 køretøjer i
> døgnet. Til sammenligning kører der cirka 110.000 biler på Køge Bugt
> Motorvejen, som har danmarksrekord i fremkommelighedsproblemer.
>
> »Der skal naturligvis være en balance mellem investeringer i landsdelene,
> men man må tage udgangspunkt i de særlige behov, der er i forskellige
> dele af landet. Det er rigtigt, at man ikke kan sætte en entydig
> sammenhæng mellem infrastruktur og regional udvikling. Men der er ingen
> tvivl om, at en god infrastruktur er en helt central forudsætning for
> vækst,« siger transportminister Flemming Hansen (K).
>
> Ifølge lederen af Center for Trafik og Transport på Danmarks Tekniske
> Universitet, professor Oli B.G. Madsen, vil det være muligt at lave en
> trafikmodel, som prioriterer trafikprojekternes rentabilitet ud fra
> parametre som kapacitetsgevinst og hensynet til regional udvikling.
>
> »Det er mit indtryk, at flertallet af politikerne ikke kan lide alt for
> detaljerede modeller. Så mister de deres råderum ved politiske
> forhandlinger i de sene nattetimer. Politikere vil gerne tilgodese deres
> lokalområde og sikre en god udvikling i en lille jysk by. Men jeg mener,
> at hvis Danmark skal klare sig internationalt, må man erkende, at der kun
> er plads til en enkelt metropol, hvor investeringerne skal koncentreres.
> Og det er Københavnsområdet,« siger Oli B.G. Madsen.
>
> Formanden for Hovedstadens Udviklingsråd, Mads Lebech (K) er enig. »
> Samfundsøkonomisk vil det være mest fordelagtigt at placere en større
> andel af investeringerne i hovedstadsområdet,« siger han.
>
> Løs problemer i byerne
>
> Den radikale trafikordfører Martin Lidegaard siger, at trafikaftalen for
> perioden 2005 - 2012 vil rette op på »den skæve udvikling.«
>
> »Jeg mener, at vi i større grad skal gå efter at løse problemerne omkring
> de store byer uanset, om de ligger på Sjælland, Fyn eller i Jylland,«
> siger Martin Lidegaard.
>
> Forhenværende folketingsmedlem Svend Heiselberg (V), som var med i
> jydemafiaen, afviser enhver snak om skævvridning. Han peger på, at
> trafikinvesteringerne topper i hovedstadsområdet, hvis man også medregner
> brugerfinansierede projekter som Øresundsbroen og metroen.
>
> »I jylland har vi hverken fået broer, metro eller nye S-tog. Vi har fået
> veje. Og jeg mener, vi har fordelt investeringerne på en forstandig måde
> «
> siger Svend Heiselberg.
>
>
>
>
>
>
> --
> Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
> Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.
> Støt Israel - køb Israelske varer!
> GB
Ja, og lad os fortsætte med at nedlægge den offentlige trafik og få flere
biler på vejene.
Som transportministeren har udtalt, det er ikke skinnerne der er skyld i
DSBs forsinkelser, skinnerne fejler ikke noget ligeså signalerne, hmm
hvorfor oplever man tidere at der køres med lav fart på grund af signalfejl,
det er menneskerne der er galt med.
Svend
| |
|
|