Medlidenhedens og forurettelsens slagmarks er om bager-for-smed vildledning
Da menneskets civilisatin og kultur opstod udfra krig og del-og-hersk
splittelse, er det naturligt at løgn blev vejen til rigdom, magt og ære, og
hvis du med medlidenhed kan stjæle moder-imagets fine respekt eller den
hævnende ridders helte-ry så får du succes.
Når Cæsar myrdes i Rom, så er reaktionen ikke kun at finde en ny leder,
eller at analysere hans overdrevne værre-end-nazi holocaustning af den
franske befolkning efter gallerkrigene. Der skal findes syndebukke, og
pøblen opflammes til hævnlyst, og når der er rygter om at en politiker Cinna
var blandt dem der førte knivene, og man finder en digter Cinna, så nytter
det ikke at denne bedyrer at han kun skrev vers. "Ja, men dårlige vers"
svarer militslederen og digteren dræbes, og det påstås at være motiveret af
pårørende til den myrdede, som har brug for at opnå hævn.
Når en smed i Wessels digt har myrdet, men er uundværlig for byens
erhvervsliv, så findes "en gammel bager, som pokker snart desuden tager" og
hævnlystens krav om orden i sagerne rettes mod ham "for liv med liv skal
bødes" og Gud menes at behages derved.
Retspgøret i Danmark 1945-50 prægedes af at politiet holdt sig væk i
starten, så selvtægt kunne få sin luns kød, og derefter tog man de små fisk,
så vælgerne kunne opleve handlekraft hos den ny regering og ikke stemme
kommunistisk. "Nød bryder alle love" så selvom der ikke er nød eller
nødvendighed, så gøres hvad er bekvemt, og falske syndebukke og
fjendebilleder har gavnet mangen karriere - for mange vil gerne være med i
en bevægelse, der står for sød medlidenhed eller hård retfærdighed eller
begge dele.
Vi får stof til skønne dagdrømme, til livsløgn og virkelighedsflugt, når vi
gør et stort nummer ud af selvbestaltede planer om barmhjertighedshandlinger
og "skabelse af en mere retfærdig verden"
|