Hvor meget må man ændre på et værk uden at~
Fra : :-\) Carsten

Dato : 29-09-05 19:38

Hej!

Hvor meget må man ændre på et værk uden at bryde ophavsretten?

Man skal selvfølgelig betale afgifter til ncb hvis man indspiller andre
komponisters og tekstforfatteres værker.

Men må man f.eks. lave et nyt arrangement af en sang ?
Må man tage en dansk sang og sætte egen tekst til - og genindspille den ?
Hvor meget må man ændre???

--
Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 29-09-05 20:31

Carsten wrote:

> Men må man f.eks. lave et nyt arrangement af en sang ?

Ja - bare du ikke laver om på selve melodien. Du må gerne smide en ekstra
solo ind eller lignende, give den en anden rytme o.s.v. Men du må ikke
sample en bid og bruge den uden kunstnerens samtykke og du må ikke skrive
dig selv på KODA rapporten som arrangør

> Må man tage en dansk sang og sætte egen tekst til - og genindspille
> den ?

Nej - ikke uden komponistens skriftlige tilladelse

>Hvor meget må man ændre???

Ikke ret meget faktisk - og slet ikke hvis du indspiller det, med almindelig
salg for øje. Indspilning som demo er der lidt videre rammer. Men uanset
hvad - det er ikke en branche der gives tilgivelse, derfor er det nemmere at
bede om tilladelse først..

/ Flying Hotdogs

Fra : :-\) Carsten

Dato : 29-09-05 20:54

Vil det sige, at de danskere som har sat dansk tekst til udenlandske sange
faktisk har
skullet spørge komponistr/tekstforfatter først?

Eller er det anderledes med oversættelser ?

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 29-09-05 21:06

Carsten wrote:
> Eller er det anderledes med oversættelser ?

Nej det er fuldtud det samme. Ja alle de oversættelser er lavet med
tilladelse.
Det koster udbetalingen på et mindre slot i bøde hvis man ikke spørger om
lov først.

Det skal lige med at det som regel ikke er svært at få lov til at lave en
dansk oversættelse af en f.eks amerikansk eller engelsk sang. Danmark er et
meget lille sprogområde og dermed er risikoen for at man udkonkurrerer
originalen ikke ret stor.

/ Flying Hotdogs

Fra : :-\) Carsten

Dato : 29-09-05 21:28

Jeg havde bare troet, at man frit kunne lave anden tekst og blot betale ncb
ved indspilninger - og KODA
ved opførelse offentligt!

Okay, jeg er lidt overrasket, men jeg tror gerne på det!

Koster det som regel penge at få tilladelsen fra kunstneren - eller er det
normalt at vedkommende siger "ok" uden at få betaling. Eller er det umuligt
at sige noget generelt om dette!

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 29-09-05 21:42

Carsten wrote:
> Koster det som regel penge at få tilladelsen fra kunstneren - eller
> er det normalt at vedkommende siger "ok" uden at få betaling. Eller
> er det umuligt at sige noget generelt om dette!

Det mest almindelige er at komponisten siger okay, enten på en skriftlig
forespørgsel eller ved at man sender en demo. Vi har ikke hørt om at nogen
har betalt for at få lov til at oversætte andres sange. Der skal jo betales
Ncb til komponisten for hvert solgt eksemplar, så komponisten får jo sine
penge ind anyway

/ Flying Hotdogs

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 08:40

> [...]

> et meget lille sprogområde og dermed er risikoen for at man udkonkurrerer

Det fik mig til at tænke på Lars Muhls "One More minute", som blev grundigt
udkonkurreret af Lis Sørensens danske oversættelse.
Det var han vist ikke helt glad for, så vidt jeg husker.

/Alex

Fra : :-\) Carsten

Dato : 30-09-05 11:01

Gad vide, om der rent faktisk ligger nogle retslige afgørelser?

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 02-10-05 22:38

Carsten wrote:
> Gad vide, om der rent faktisk ligger nogle retslige afgørelser?

Det gør der formentlig - men det er jo ikke noget der bare lige bliver
offenligtgjort, desværre kunne man sige.
Prøv evt at spørge i jura NGen - det kan være de har styr på den slags.
Mener at have hørt om flere tilfælde ( bl.a. med Malurts "Superlove" lavet i
rap-version) hvor folk har måttet skrotte en hel produktion fordi der ikke
var indhentet tilladelse. Det må sq være surt.

/Flying Hotdogs