Salatmayonnaise
Fra : Markussen

Dato : 25-10-05 18:56

Har kigget flere forskellige steder, men kan ikke finde en opskrift.
Nogle som har en opskrift til en hjemmelavet salatmayonnaise?

mvh Markussen

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-10-05 19:09

On Tue, 25 Oct 2005 19:56:01 +0200
"Markussen" <Tino@city.dk> wrote:

> Har kigget flere forskellige steder, men kan ikke finde en opskrift.
> Nogle som har en opskrift til en hjemmelavet salatmayonnaise?

hvad er forskellen på almindelig hjemmerørt mayonnaise og så salat
mayonnaise? for mig virker det umiddelbart meget ens.

Fra : Markussen

Dato : 25-10-05 21:26

Jamen nu ved je jo ikke hvordan alm hjemmerørt mayonnaise bliver lavet og
smager. Så du kan jo fortælle mig hvordan og hvorledes, så jeg kan teste
det!!

Men tak for svaret

Fra : jakob

Dato : 25-10-05 21:39

Markussen wrote:
> Jamen nu ved je jo ikke hvordan alm hjemmerørt mayonnaise bliver lavet og
> smager. Så du kan jo fortælle mig hvordan og hvorledes, så jeg kan teste
> det!!

Det er ret nemt at lave mayonaise selv, og hvis du ikke har prøvet det,
er jeg næsten sikker på at du vil blive positivt overrasket. Det kan
imho slet ikke sammenlignes med den mayonaise på tube som findes i de
gængse supermarkeder.

Det skal du bruge:

2 æggeblommer
ca 2½ dl olie. (IKKE olivenolie - det kommer til at smage klamt).
Smagsgivere: salt, hvid peber, citron/vineddikke find selv på flere.

Sådan gør du:
Sørg for at ingredienserne har ca samme temperatur. Ellers kan du godt
risikere at mayoen skiller. Start med at piske æggeblommer tykke sammen
med smagsgiverne. Hæld så FORSIGTIGT olien i, i en TYND stråle mens du
pisker løs. Du justerer selv hvor meget olie der skal i afhængig af hvor
tyk du vil have mayoen. Smag til. Vupti - det var det.

Det smager alletiders og det eneste problem er at det jo ikke har nogen
lang holdbarhed pga æggeblommerne. Præcis hvor længe man lan lade det
stå i køleskabet er der sikkert andre der kan sige noget fornuftigt om.

--
Jakob

Fra : Peter Westh

Dato : 25-10-05 22:06

"jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> ca 2½ dl olie. (IKKE olivenolie - det kommer til at smage klamt).

Der er jeg ikke enig, det afhænger meget af, hvad man skal bruge majo'en
til. Koldpresset rapsolie er også godt. Men hvis man godt kan lide
købemayonnaise, så er neutral olie som vindruekerne eller lign, nok det
rette at starte med.

> Smagsgivere: salt, hvid peber, citron/vineddikke find selv på flere.

Det forekommer mig at salatmayonnaise som regel er smagt til med sennep.

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-10-05 22:18

Peter Westh skrev:

> Koldpresset rapsolie er også godt.

Ikke for at kapre tråden, men nu fik jeg øje på ordet "rapsolie"...

Hvordan er det med de rapsolier vi kan købe herhjemme? Jeg går ud fra
at det er almindeligt kendt at erukasyre ikke er godt for hjertet, og
at rapsolie som standard indeholder erukasyre. Er "man" helt gået over
til at presse olie fra erukasyrefattige frø, eller hvordan ligger landet?

Jeg skrev engang til Allara, den bornholmske oliemølle som har profileret
sig med rapsolie, men de vidste ikke hverken jeg talte om, eller hvilke
fedtsyrer deres olie indeholder, og så er det jo lidt svært.

Er der nogen der ved noget?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Westh

Dato : 25-10-05 22:55

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at rapsolie som standard indeholder erukasyre. Er "man" helt gået over
> til at presse olie fra erukasyrefattige frø, eller hvordan ligger landet?

Så vidt jeg ved har man avlet sig ud af problemet, men jeg kan faktisk ikke
huske hvor jeg har oplysningen fra. Google afslører ikke det store, andet
end at der findes en specifik sort "00-oilseed rape" uden erucasyre. Man må
formode, at det er en sådan sort, der dyrkes til koldpresning.

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-10-05 23:00

Peter Westh skrev:

> [...]
> ikke det store, andet end at der findes en specifik sort "00-
> oilseed rape" uden erucasyre. Man må formode, at det er en sådan

Eller måske snarere: Man må _håbe_ at det er erukasyrefattige sorter
der benyttes til spiseolier. Men det er lidt foruroligende at end
ikke producenterne er klar over (rettere: at mindst én producent,
som profilerer sig på at levere kvalitetsolie, ikke er klar over)
hvilke fedtsyrer deres olie indeholder. Desværre er det ikke noget
man kan læse sig til på deklarationen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 25-10-05 23:23

In article <slrndltanm.im8.klaus@localhost.szn.dk>,
Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
> som profilerer sig på at levere kvalitetsolie, ikke er klar over)
> hvilke fedtsyrer deres olie indeholder. Desværre er det ikke noget

Mon ikke der er en lovgivning på området, som de skal overholde? Er i
øvrigt ikke det meste af rapsproduktionen gået over til de moderne
sorter? I så fald kan grunden til at de ikke kender til problematikken
være, at den er ikke-eksisterende.

Søgninger på canola giver måske nogle ideer. Fx:
<http://www.canola-council.org/cooking_myths.html>

-Lasse

Fra : Peter Westh

Dato : 26-10-05 07:10

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øvrigt ikke det meste af rapsproduktionen gået over til de moderne
> sorter? I så fald kan grunden til at de ikke kender til problematikken

Af http://www.folketinget.dk/Samling/19972/udvbilag/MPU/Almdel_bilag476.htm

fremgår det at man i Danmark både dyrker "lav erucasyre rapssorter til
spiseformål og høj erucasyrerapssorter til smøreolieformål".

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-10-05 09:15

Lasse Hillerøe Petersen skrev:

> Mon ikke der er en lovgivning på området, som de skal overholde?

I EU er der tilsyneladende¹ en øvre grænse for indholdet af erukasyre
på 5%.

> Er i øvrigt ikke det meste af rapsproduktionen gået over til de
> moderne sorter?

Det har jeg ingen idé om.

> I så fald kan grunden til at de ikke kender til problematikken
> være, at den er ikke-eksisterende.

Det kan være. Jeg synes dog stadig at det er lidt underligt at man
ikke kender fedtsyresammensætningen at sit produkt hvis man skal over-
holde lovgivningen om max 5%.

> Søgninger på canola giver måske nogle ideer. Fx:
> <http://www.canola-council.org/cooking_myths.html>

Hæhæ, Det Canadiske Rapsråd er nok ikke det mest uvildige sted at lede
efter sundhedsoplysninger om rapsolie.

Mvh,

// Klaus

¹) <http://europa.eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31976L0621:DA:NOT>
--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : jakob

Dato : 25-10-05 22:18

Peter Westh wrote:

> [...]
> til. Koldpresset rapsolie er også godt. Men hvis man godt kan lide
> købemayonnaise, så er neutral olie som vindruekerne eller lign, nok det

Min kommentar var nok lidt for kategorisk til den her gruppe hvor
"smag-og-behag"-faktoren jo i dén grad spiller ind Kan bare huske at
jeg selv har brugt olivenolie en gang hvor jeg ikke var opmærksom på den
karakteristiske smag. Og jeg brød mig ikke om resultatet. Men i hvilke
sammenhænge synes du at en mayo lavet på olivenolie er god? Rapsolien
vil jeg prøve næste gang jeg laver mayonaise.

> Det forekommer mig at salatmayonnaise som regel er smagt til med sennep.

Jeps - og Kim nævner det også i sit indlæg. Det var en forglemmelse fra
min side.

--
Jakob

Fra : Peter Westh

Dato : 25-10-05 22:59

> Men i hvilke sammenhænge synes du at en mayo lavet på olivenolie er god?

Mest i sammenhæng med varm mad, salat osv i det mellemøstlige eller
sydeuropæiske smagsregister, smagt til med hvidlæg, ansjoser, citron osv.
Det passer ikke rigtig på smørrebrød, i remoulade og lignende.

> Rapsolien vil jeg prøve næste gang jeg laver mayonaise.

Det giver en ret intens smag, man skal kune lide smagen af koldpresset
rapsolie. Farven bliver en utroligt flot solsikkegul. Jeg har brugt den til
sandwiches.

/P

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-05 07:06

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Det giver en ret intens smag, man skal kune lide smagen af koldpresset
> rapsolie. Farven bliver en utroligt flot solsikkegul. Jeg har brugt
> den til sandwiches.

Lavet på ren, koldpresset rapsolie, får mayo'en en meget gennemtrængende
nøddesmag - synes jeg. Næsten for meget af det gode. Jeg bruger normalt en
neutral olie (2/3), og smager så til med ca. 1/3 smagsgivende olie, f.eks.
koldpresset rapsolie eller jomfruolivenolie.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-10-05 09:26

Jens Bruun skrev:

> Jeg bruger normalt en neutral olie (2/3), og [...]

Hvad bruger du som neutral olie?

Mvh,

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-05 10:52

> Hvad bruger du som neutral olie?

Raps- (ikke koldpresset) eller vindruekerneolie.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-11-05 22:44

[Kim Schulz | Tue, 25 Oct 2005 20:08:43 +0200]

>hvad er forskellen på almindelig hjemmerørt mayonnaise og så salat
>mayonnaise? for mig virker det umiddelbart meget ens.

Typisk røres de begge som normalt, men efter end resultat omrøres
mayonnaisen med mere vamd og krydderier såsom citronsaft og sukker, for at
få salatmayonnaisen.

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-10-05 21:48

On Tue, 25 Oct 2005 22:25:59 +0200
> [...]

> Jamen nu ved je jo ikke hvordan alm hjemmerørt mayonnaise bliver
> lavet og smager. Så du kan jo fortælle mig hvordan og hvorledes, så

jeg bruger en opskrift som denne:

indhold:
2 æggeblommer
1 teske dijon sennep
1/4l god oliven olie
lidt havsalt

bland æggeblommer, sennep og salt og pisk det en smule med et godt
piskeris. tilsæt olien lidt af gangen imens der piskes kraftigt...begynd
med ganske få dråber af gangen og forøg så mængden lidt efter lidt. Går
det for hurtigt så skiller den.

Til sidst kan den smages til med yderligere sennep og salt hvis
nødvendigt. Kan holde sig 3-4 dage i køleskabet.

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-10-05 11:23

On Wed, 26 Oct 2005 11:52:02 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Raps- (ikke koldpresset) eller vindruekerneolie.

jeg synes den kommer til at smage af friture hvis man bruger (selv god)
rapsolie.

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-10-05 19:30

On Wed, 26 Oct 2005 19:20:18 +0200
"Markussen" <Tino@city.dk> wrote:

> Mange tak for alle svarene. Så har jeg da noget at gå efter når jeg
> skal prøve at lave det næste gang.
> Sikke meget sådan et spørgsmål kan få frem på banen.. hehe

tjaa madlavning er (selv om nogen tror det) ikke altid noget man gør
efter en præcis opskrift, så derfor vil du opleve at selv ganske simple
ting kan have mange forskellige opskriftvariationer - og så spiller
holdning, politik og smag også en del ind.