Holdbarhed - røgede ål
Fra : sailor99

Dato : 22-10-05 17:52

Hej!

Hvor længe kan røgede ål holde sig "friske" i fryseren?

Mvh
Georg

Fra : Max

Dato : 22-10-05 18:09

Hej Georg

> Hvor længe kan røgede ål holde sig "friske" i fryseren?

Efter min mening kan røget ål slet ikke tåle at blive frosset, det
er direkte at ødelægge et ellers velsmagende produkt.

Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 22-10-05 19:44

Max wrote:

>Efter min mening kan røget ål slet ikke tåle at blive frosset, det
>er direkte at ødelægge et ellers velsmagende produkt.

Hej Max

En friskrøget ål er noget af det lækreste jeg kan forestille mig.
Lun, med æggestand og karse, på mørktbagt rugbrød.

På 2. pladsen kommer den ferske fra fiskehanderen. Knap så
indbydende; men stadig lækkert.

Langt nede på listen kommer de vacumpakkede. De smager såmænd
udmærkede, men de mangler noget.

Tæt på uspiselig er de vacumpakkede filéer. Her går alting galt.

HVAD der går galt, er jeg ikke helt klar over. Konsistensen og
duften er helt sikkert ødelagt.
En anden (subjektiv) ting er, at selve oplevelsen af
tilberedningen har indflydelse på smagsoplevelsen. Det er så min
erfaring.

M.h.t. nedfrysning, er det min erfaring, at der mistes meget i
duft, smag og konsistens. Rent ernæringsmæssigt er det
ligegyldigt. Efter ca. 3 mdr. harsker fedtstoffer, så smagen
forringes.
Hvor lang tid man vil lade en røget ål være nedfryset, afhænger
kun af, hvor dårligt man vil lade den smage.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 22-10-05 22:12

Hej Emil

> En friskrøget ål er noget af det lækreste jeg kan forestille mig.

Jeg har nok fået dem jeg skal have i mit liv for mange år siden,
min far og bedstefar var bundgarnsfiskere her på fjorden og havde
også et fiskerøgeri, så jeg har stået kl. 6 om morgenen og smidt
en spand grov salt på de levene ål direkte fra ruserne og så spist
dem til morgenmad nogle timer senere. Den slags gør en særdeles
kritisk over for smagen senere i livet.

> På 2. pladsen kommer den ferske fra fiskehanderen. Knap så
> indbydende; men stadig lækkert.

Jeg kan godt lide stegte ål, helst så friske at de prøver at svømme
af panden :)

> Langt nede på listen kommer de vacumpakkede. De smager såmænd
> udmærkede, men de mangler noget.

Fisk egner sig faktisk ikke til at blive opbevaret, de skal helst op
af havet og direkte på panden, så smager de nemlig af noget.
Hvis de lugter af fisk er de for gamle :)

Mvh Max

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 24-10-05 17:30

Fandens til dyrplageri skal man lede længe efter.
Før i tiden hældte fiskerne salmiakspiritus på de levende ål for at afslime
dem.
Begge metoder er heldigvsi forbudt nu.

Henrik

Fra : CoverMeUp@gmail.com