fiskeret.
Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 13:36

Provencalsk fiskepande..

Nem - farverig - velsmagende og hurtig fiskeret - og hvergang forbløffes
man/jeg - over at så nem/hurtig ret - bliver så god - hver
gang............................

500 g torsk-, rødspætte-eller rødtungefileter
ca. 5 løg
3 hvidløg
olie til sautering
1 dåse tomater med indhold
f.eks. l/2 delen af tomater friske-hakkede skindfri tomater - for farvens
skyld
l/2 -1 citron (saft)
l/2 dl. vand
l/2 - 1 dl.hvidvin
1 fiskebouillon (kan udelades)
1 skvæt ekstra god jomfruolivenolie
1-15 halverede oliven sorte eller fyldte
persille, hakket og
citronbåde.

(Fiskefileterne skæres i lidt større stk. end mundrette ligefør de skal i
panden).

I en stor pande - kommes olie - derpå løgene - sauteres - (løgene skal kun
blankes) ikke brankes,
tomaterne, citronsaft, vand, hvidvin - kommes over løgene - det hele står og
småsimrer -5-10 min. til alleingredienserne har afgivet smag - løgene skal
stadigvæk være - al dente.
Fiskefileterne kommes på/i - der skal være så megen væde at fiskene er
dækket - peber og evt. mere salt -
simrer - ikke koge - evt. med et staniollåg som ikke helt dækker retten -
ca. 10 min.

Derpå en stor skvæt god olivenolie i - og retten smages til med mere evt.
hvidvin - citronsaft og salt og peber .
herpå drysses hakket persille og citronbåde øverst.

Varme fine løse ris serveres ved siden af.

Bon appetit.

mvh.
kmarker

..