Briocheproblemer
Fra : Padre

Dato : 22-10-05 10:53

Jeg har med jævne mellemrum et problem med mine briocher - de har et stort
hulrum i midten. Jeg går ud fra, at det er et problem med æltningen og/eller
dejens smørindhold, selvom jeg kunne frygte at det havde noget at gøre med
ovnen. Jeg ville blive glad for en løsning på problemet.

Opskriften:
Det er Julia Childs opskrift, som jeg har måttet modificere til dansk mel.

Gærblanding:
15 gram gær, 3 spskf. lunkent vand, 2 tskf. sukker

Dej:
300 gram hvedemel (helst med højt glutenindhold), 1½ tskf. salt, 50 gram
sukker, 1-1½ tskf. reven muskatnød, 75 gram koldt smør i tern, 2 store æg

Gærblandingen laves og står til det bobler op.

Imens æltes mel, muskatnød, salt, sukker og smør sammen. Æggene hældes i
gærblandingen, og det tilsættes dejen.

Dejen skal hæve indtil den er ca. dobbelt sin oprindelige størrelse;
derefter presses den ud til et rektangel på ca. 50 x 20 cm (eller hvad der
nu passer dig). Rektanglet foldes 2 gange, først den ene ende ind til
midten, derefter den anden ende hen over de to tredjedele af dejen, der nu
ligger dobbelt. Derefter presses den atter ud til et rektangel, og
foldningen gentages. Derefter æltes dejen igen, og den lægges i
briocheformen for at hæve op igen.

Den bages ved ca. 180 grader indtil temperaturen i brødet er på ca. 95
grader (det tager omtrent 25 - 30 minutter).

--
Padre