God tomatsuppe
Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-10-05 14:49

Hej,

Nu vi er igang med opskrifter.. Så søger jeg en opskrift på god
tomatsupper her i vinterkulden. Gerne godt krydret og med kødfyld i
uden for mange grøntsager udover tomaterne altså.

Er der nogen der kan sådan en?

** Lars

Fra : Erling Hansen

Dato : 20-10-05 17:41

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

> [...]
> tomatsupper her i vinterkulden. Gerne godt krydret og med kødfyld i
> uden for mange grøntsager udover tomaterne altså.

Selv om jeg godt ved at det er absolut no-no, så må jeg efter talrige
forsøg på at lave den selv indrømme, at Heinz Cream of Tomato er
simpelthen den bedste.
Beklager.
Erling

Fra : Padre

Dato : 20-10-05 18:27

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Nu vi er igang med opskrifter.. Så søger jeg en opskrift på god
> tomatsupper her i vinterkulden. Gerne godt krydret og med kødfyld i
> uden for mange grøntsager udover tomaterne altså.

7 ds. flåede økologiske tomater (netto), 3 store gulerødder, 3 røde
peberfrugter, 5 soltørrede tomater, 4 charlotteløg, 3/4 l. kyllingefond,
timian, 10 hele, sorte peberkorn, 1 skive syltet jalapeño, salt

Løgene groft og sauteres sammen med peberkorn, timian og jalapeño.
Dåsetomaterne pureres og sies og tilsættes sammen med gulerødderne og
peberfrugterne og de soltørrede tomater. Det hele simrer uden låg i 1 time,
hvorefter det sies. Fonden tilsættes, og det simrer igen uden låg i en time,
hvorefter suppen smages til med salt.

Kyllingefonden får jeg, når jeg koger kyllinger til høns i asparges, ved at
koge kyllingen med et par gulerødder, et par zitauer løg og en bouquet garni
(eller noget lign.). Har man ikke lige sådan noget i fryseren, kan man bruge
Oscars hønsebouillon, som er rigtig god. Bruger man Oscars, behøver man
næppe salte tomatsupen.

--
Padre

Fra : mcloud

Dato : 20-10-05 18:33

Hej Lars
Her er mit bidrag :

200 g Bacon i skiver
3 dåser hakkede flåede tomater
1 dåse koncentreret tomat puré
1 stort løg
4 fed hvidløg
2 store grønne chili-frugter (efter behag )
1/2 l god hønse fond (eller buillon)
1 tsk oregano
2 tsk basilikum
Salt og Peber
Pynt med friskhakket basilikum
Parmasan eller revet Mozzarellaost

Skær baconen i små tern og Svits det.
Tilsæt løg, hvidløg, chili og krydderier.
Hæld fond'en ned i blandingen og tilsæt derefter de hakkede tomater og
den
koncentrerede tomat puré.
Lad suppen små-simre i ca 30-40 min.
Tilsæt evt. lidt pasta eller ris( på din tallerken ) for at give suppen
lidt mere fylde.
Kan ved servering drysses med frisk revet parmasanost

mvh mcloud

Fra : Ralph

Dato : 20-10-05 22:57

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Nu vi er igang med opskrifter.. Så søger jeg en opskrift på god
> tomatsupper her i vinterkulden. Gerne godt krydret og med kødfyld i
> uden for mange grøntsager udover tomaterne altså.

Jeg kan tilslutte mig Padres opskrift hvad angår fremgangsmåde, men MÆNGDEN
er da vildt overdrevet?? Eller er det bare mig?

Jeg lavede både alm. suppe og tomatsuppe her i aften, først en god
hønsekødssuppe (lavet på kylling - så får vi nasi goreng imorgen), kogt med
et par gulerødder, en porre, et par ½ løg, hvidløg og en enkelt chili.
Da det kogte og var skummet, satte jeg et hakket løg, hvidløg til svitsning
i en anden gryde, da de var klare i med 3 tomater(ja, TRE tomater IKKE 7
dåser) og en lille dåse tomatpure (dem til 1,25 i netto) + et par tsk.
timian.

Drik en øl

Nu er grønsagerne møre, op med dem, skær gulerødder og porre i mindre
stykker, gem.

Drik en øl

Nu er kyllingen mør, op med den og pluk kødet af.

Kom et par liter suppe i tomatblandingen, tilsæt lidt maizena så den bliver
LIDT tyk, sigt suppen og mos massen igennem sigten. Rækkefølgen er vigtig,
vi vil gerne have suppen lidt tyk, men UDEN klumper, de kan så sies fra, vi
vil gerne have timiansmag, men INGEN grene i maden, derfor sigtning til
(næsten)sidst

Tilføj hvad der ønskes, kød/melboller, fiskeboller, pasta i een eller anden
form - eller server med kold creme fraiche

Kør den klare suppe der er i overskud+grøntsager+kød/melboller ud til
svigerfar. Hov, nej send konen, du har fået 2 øl, DET går ikke.

Drik en øl.

Lav evt. brød med ost i ovnen (200 grader i 10-15 minutter)

Hvis der er noget i overskud til frokosten i morgen så SI resterne, ellers
er evt. pasta vokset til femdobbelt tykkelse imorgen.

--
venligst
Ralph

Fra : Padre

Dato : 21-10-05 00:27

> Jeg kan tilslutte mig Padres opskrift hvad angår fremgangsmåde, men
MÆNGDEN
> er da vildt overdrevet?? Eller er det bare mig?

Tja - smag og behag samt appetit er jo forskellig, men det fremgår af
opskriften, at jeg
1- purerer og sier tomaterne
2 - lader det simre i sammenlagt 2 timer udoiver den øvrige
tilberedningstid.

Når jeg sier purerede tomater, reducerer det volumen en del, ligesom de
bortfjernede tørstoffer betyder, at suppen mætter en smule mindre. Når en
suppe simrer i 2 timer, reduceres den en del, og det er også det, der er
formålet at lade den simre. Efter min erfaring giver opskriften suppe (som
hovedret, ledsaget af brød) til en familie på 4, måske med lidt til overs.
Endelig betyder mængden af tomater en hel del for smagen, som jo er vigtig.
Så vidt jeg kan se, bruger du i stedet tomatpuré, men da tomatpuré efter min
opfattelse ikke smager af frisk tomat, bruger jeg det ikke i tomatsuppe.

--
Padre

Fra : ASKF

Dato : 22-10-05 21:13

Ralph ytrede sig i <43581289$0$107$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> med
dette:

>"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg kan tilslutte mig Padres opskrift hvad angår fremgangsmåde, men MÆNGDEN
>er da vildt overdrevet?? Eller er det bare mig?
[snip]
>Drik en øl
[snip]
>Drik en øl
[snip]
>Drik en øl.

Jeg mangler en angivelse af type og størrelse.

En alm. 33 cl. Carlsberg pilsner/lager er jo gerne væk på 15-30
minutter, mens en 75 cl. Gouden Carolus "Cuvee van de Keizer" sagtens
kan holde 2-3 timer og man vil næppe bekymre sig videre om smagen af
tomatsuppen efter 2,25 l. øl...
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-10-05 07:58

Halløj igen,

On Thu, 20 Oct 2005 15:48:48 +0200, Lars Knudsen
> [...]

>tomatsupper her i vinterkulden. Gerne godt krydret og med kødfyld i
>uden for mange grøntsager udover tomaterne altså.

Tak-tak allesammen... Nu er der et par opskrifter at prøve med - så
det vil vi gøre. Vi er så kun to voksne, så det kan godt være vi
halverer 7 ds's opskriften - men derudover ser det rigtig godt ud

** Lars