Oppumpet kød
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 18-10-05 19:53

Hej ng

Det er vist almindeligt kendt at meget af det skinke og hamburgerryg, man
kan købe, er pumpet med vand. Ligeledes kan en bøf, et tilsyneladende reelt
stykke kød, øges i volumen ved hjælp af et instrument med en masse nåle, som
fylder bøffen op med snask.

Men hvad med sådan noget som en tykstegsfilet, eller roastbeef - bliver
sådan noget nogensinde udsat for en behandling, som skal øge dets volumen?
Ved nogen det?

PFT

Tommy

Fra : Daniel og Stine

Dato : 18-10-05 20:34

Ude på skolen hvor jeg går, så pumper vi haburgerrygene med den salt
lage de ligger i, men som jeg har forstået på lærerne (og også selv kan
se når jeg pumperne dem) så bliver væsken ikke i dem, det er for at få
salt lagen ind i dem.. væden løber ud igen

Som jeg har kunne læse mig til her på ng. Så er problemet først når der
er fosfat i saltlagen, for det for væden til at blive i kødet og binder
den dertil.

Tror ikke du skal være nervøs for div. okse/kalvekød, disse ligger jo
ikke i saltlage, og har aldrig oplevet at vi ude på skolen pumpede et
stykke oksekød... og kan heller ikke se grunden til det.

Det med bøffer og nåle har jeg heller aldrig hørt om, men da vi skulle
lave hakkebøfferne i dag, til salg i butikken spurgte en af de gamle
slagtere (kurister på kursus) læren om vi skulle blande vand i, og
skulle vi da endelig ikke.. men man kan vel nok øge fylden lidt ved at
komme vand i, i samme måde som at jo koldere du holder en fars dej jo
mere væde kan du få den til at optage/binde mens du røre den, så der kan
man stille et spørgsmåls tegn ved slagters frikadeller.