Lækkerier
Fra : Aksel.pe

Dato : 15-10-05 12:50

Vi har netop siddet og nydt vores velanrettede frokost.
Samtalen faldt på det udvalg af flotte, næsten kunstneriske anretninger
man ser i franske charcutteriforretningers udstillingsvinduer. Vi
benytter altid lejligheden til - når den er der - at lade tænderne løbe
i vand foran sådanne vinduer. Vi modstår sjældent fristelsen til at gå
ind og købe en smule af varerne.
Så kom vi til at tænke på specialforretningen "Kokken" på Gentoftegade.
Der var to herlige, hårdtarbejdende mennesker, som havde dedikeret deres
liv til at genskabe nogle af de franske specialiteter under danske forhold.
F.eks. deres "Andesylte" - uhm uhm uhm!
Hvert år rejste de i flere måneder til Frankrig for at studere!
Desværre gik det også i deres tilfælde, at alderen efterhånden tvang dem
til at indstille virksomheden.
Lokalerne blev så overtaget af Søren Gericke(!), og så varede det ikke
længe før den blev lukket.
Er der ikke i det ganske land forretninger, der med samme
professionalisme fører linien fra "Kokken" videre?
(Til en vis herre: Nej der er ikke tale om forbandet snobberi, men
derimod om velfungerende smagsløg, inspiration og interesse for "god mad".)
Aksel

Fra : Padre

Dato : 15-10-05 16:16

> Er der ikke i det ganske land forretninger, der med samme
> professionalisme fører linien fra "Kokken" videre?

Kender ikke den forretning, men prøv at se på slagter Lund på Peter Bangs
Vej på Frederiksberg.

http://www.slagter-lund.dk/content.asp

--
Padre

Fra : Aksel.pe

Dato : 16-10-05 22:49

Padre wrote:

> Kender ikke den forretning, men prøv at se på slagter Lund på Peter Bangs
> Vej på Frederiksberg.
>
> http://www.slagter-lund.dk/content.asp

Jeg er ikke i tvivl om, at der er mange fine slagterforretninger, der
fremstiller fantastisk flotte varer efter god dansk tradition. Nogle
drister sig også til at føre lidt varer af udenlandsk tilsnit.

Hos forretningen "Kokken" var det fransk inspirerede varer, der var
altdominerende - og de var af sublim kvalitet.

Jeg er sikker på, at der er mange, der savner "Kokken".

På den anden side er jeg klar over, at der ikke er kundegrundlag for ret
mange af slagsen.

Venligst
Aksel.