Jeg bliver snart rund - hjælp ;o).
Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 14-10-05 16:32

Hejsa

Jeg må vist erkende, at jeg snart runder et skarpt hjørne, derfor skal jeg
holde en fest for cirka 30 mennesker. Jeg vil gerne selv lave maden, men
jeg
gider jo ikke stå i køkkenet på min fødselsdag, så jeg skal have forberedt
noget i god tid. Det er egentlig forretten, der er et problem. Til
hovedret
skal vi have rødt oksekød, marineret og grillet med smørstegt små
kartofler
og en endnu ikke defineret salat (evt. gode bud ønskes gerne . Til
dessert skal vi have Ostebord og frossen ostkage med hindbær, hvid
chokolade
og mandelbund. Hvad søren skal vi have til forret - gerne noget spændende
som ikke skal portionsanrettes. Hjælp.

Mvh.
Mette

Fra : Kitti Egevang

Dato : 14-10-05 17:52

Hej Mette.

Hvad med tunmousse??
Jeg plejer at lave den aftenen før, stiller den så i køleskab natten over.
Når den så tages ud, skal den bare pyntes.

Hilsen Kitti.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 14-10-05 18:37

"Mette Nylander Sørup" <bio_freak1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
.. Hvad søren skal vi have til forret - gerne noget spændende
> som ikke skal portionsanrettes. Hjælp.

Hej Mette

Jeg har ved flere lejligheder haft stor succes med en lakseterrine (som jeg
også flere gange har nævnt her i gruppen . Den skal bages i vandbad,
består i bund og grund bare af laks (eller ørred), fløde, æg og krydderier.
Den kan fryses og arrangeres på fad eller skiveskåret i portionsanretning.
Og så kan den varieres med et lag rejer, muslinger, asparges eller lign. i
midten, eller med fx hakkede, soltørrede tomater eller kapers blandet i
fiskemassen.
Den er meget nem at lave, smager skønt og fremstår noget mere "sofistikeret"
end sværhedsgraden reelt beretter den til.

Sig til, hvis du vil have den præcise opskrift.

MVH Mette

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 18-10-05 20:09

> [...]
> "sofistikeret" end sværhedsgraden reelt beretter den til.
>
> Sig til, hvis du vil have den præcise opskrift.

Hej Mette

Jeg vil meget gerne have opskriften på lakseterrine, jeg har faktisk ledt
lidt efter noget i den stil. Tak for hjælpen.

Mvh.
Mette

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 21-10-05 09:19

> Hej Mette
>
> Jeg vil meget gerne have opskriften på lakseterrine, jeg har faktisk ledt
> lidt efter noget i den stil. Tak for hjælpen.

Hej igen

Her er den:

250 g rå meget frisk lakse-eller ørredfilet
2 æg
1/4 l piskefløde
en anelse cayennepeber, fint salt, hvidt stødt peber

Det hele køres til en fin masse i blender eller foodprocessor og kommes i en
smurt ovnfast skål - selv plejer jeg at bruge en rugbrødsform m. bagepapir.
Bages i vandbad 45 min ved 190 grader.
Det er basisopskriften, derefter sætter kun fantasien grænser; der kan
lægges et lag rejer, dampede fiskefiletter, hvidvinsblancherede muslinger
el.lign. i midten. I bunden af formen kan lægges papirtynde skiver citron
eller en dildgren, som så ses på toppen, når terrinen vendes ud.
Man kan også blande fx kapers eller hakkede soltørrede tomater i massen. Til
min mands og mit bryllup lavede jeg til ca. 80 personer, naturel, med kapers
og med tomater. Det blev anrettet med en tynd skive af hver slags på en bund
af salat - stor succes.
Terrinen kan serveres både lun og kold, den kan laves dagen før eller endda
fryses. En rest er godt som en slags pate til pålæg.

MVH Mette

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 21-10-05 21:49

> [...]
> Terrinen kan serveres både lun og kold, den kan laves dagen før eller
> endda fryses. En rest er godt som en slags pate til pålæg.

Hej Mette

Mange tak for opskriften.

Go' weekend.

Mvh.
Mette

Fra : Aksel Petersen

Dato : 19-10-05 09:11

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "sofistikeret" end sværhedsgraden reelt beretter den til.
>
> Sig til, hvis du vil have den præcise opskrift.

Hej Mette!
Det lyder spændende. Men jeg har kikket forgæves efter den detaljerede
opskrift.
Kan du ikke give den her i gruppen - til de tumper, der ikke har set den
tidligere.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Mus

Dato : 15-10-05 11:21

> [...]
>
> Mvh.
> Mette

> Den har indtil videre sparet mig for at få 2480 spam-mails.

Lidt traditionelt, men altid et hit.

Hvad med et fad med tunmouse(bruger selv opskriften på laksemouse fra
karolines køkken - den er let og luftig.)

Oven på tunmoussen kan der lægges rigeligt med rejer og rundt om helt
tunmoussen halve citroner. Det hele kan pyntes med stenbidderrogn og
skalrejer, samt feks dild og citron skiver.

Det er rigtig dekorativt og smager super.

Alternetaivt cappachio(hvordan det end staves)

LN

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 18-10-05 20:10

Hejsa

Tak for jeres svar.... det var dejligt med lidt inspiration. Undskyld jeg
først reagerer nu .

Mvh.
Mette

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-10-05 15:26

"Mette Nylander S¯rup" <bio_freak1@hotmail.com> on fredag 14. oktober 2005
at 17:31 +0100 wrote:
>Hvad søren skal vi have til forret - gerne noget spændende
>som ikke skal portionsanrettes. Hjælp.

Hvad med lidt nipse-mad?

Nogle gode fade med lidt af hvert:
Lidt store rejer, nogle gode pølsebidder, små udhulede cherrytomater med
fyld af tunrørt med creme frauiche og krydderurter, god parmaskinke rullet
om asparges, et lille udvalg af oliven, ostefyldte peberfrugter, lidt
forskellige røgvarer som røget dyrekølle, røget lam osv osv. Dertil
grønsagstave og lidt brød. Det er let at lave og erfaringsvis vækker det
altid glæde.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 20-10-05 21:23

> [...]
> forskellige røgvarer som røget dyrekølle, røget lam osv osv. Dertil
> grønsagstave og lidt brød. Det er let at lave og erfaringsvis vækker det

Hej Frank

Hmm.... det var måske værd at overveje. Det lyder lækkert, også er der
lidt
for en hver smag. Takker.

Mvh.
Mette

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-10-05 08:35

"Mette Nylander S¯rup" <bio_freak1@hotmail.com> on torsdag 20. oktober
2005 at 22:23 +0100 wrote:
>Det lyder lækkert, også er der
>lidt
>for en hver smag. Takker.

Det er lækkert - jeg laver det ind i mellem som forret når jeg er gået
helt tør for ideer - og laver det tit når mine store døtre kommer hjem. De
elsker at sidde og nippe til lækkerierne, drikke lidt god hvidvin -
faktisk er den portugisiske Vino Verde fremragende til - fås i Brugsen for
omkring 30 kr. flasken - let sød/syrlig vin med en flot grønlig farve.
Ellers passer en god riesling eller noget belgisk øl fint til.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311