chokoladekage
Fra : thomas h mikkelsen

Dato : 09-10-05 19:09

jeg mangler en vildt god opskrift på chokoladekage da jeg skal have gæster

Fra : Padre

Dato : 09-10-05 19:14

GATEAU AU CHOCOLAT (Ali Bab)

200 gram chokolade, 175 gram smør, 100 gram sukker, 75 gram smuttede
mandler, 4 æg, vanille

75 gram chokolade og 125 gram smør smeltes sammen, derefter tilsættes
æggeblommerne og til sidst mandler, sukker og vanille, som man har
stødt/blendet/hakket sammen.

Når det er rørt grundigt sammen, vendes det forsigtigt i de stiftpiskede
æggehvider.

Bages ved ca. 200 grader i ca. 20 min.

Når den er kølet af, dækkes den af en chokoladefondant, lavet af resten af
chokoladen og smørret.

--
Padre

Fra : Max

Dato : 09-10-05 19:22

Hej Padre

> chokoladefondant

Hvad er det og hvorledes laves det ?

Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 09-10-05 20:13

> Hvad er det og hvorledes laves det ?

Fondant er en ting til at dække kager med/lægge oven på kager.

prøv at google på ordet fondant, og se, hvad du finder.

I det her tilfælde består fondanten af chokolade og smør.

--
Padre

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-10-05 20:30

Padre skrev:

> Fondant er en ting til at dække kager med/lægge oven på kager.
>
> prøv at google på ordet fondant, og se, hvad du finder.
>
> I det her tilfælde består fondanten af chokolade og smør.

Hvad om du selv kom med en opskrift eller en anvisning? Hvis man googler
efter fondant får man besynderlige opskrifter med marshmallows og crisco
pulefedt. Googler man på chokoladefondant, får man opskrifter der er
desserter i sig selv, og absolut ikke egnet til at lægge oven på kager.

03

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Padre

Dato : 09-10-05 20:35

> [...]

Når den er kølet af, dækkes den af en chokoladefondant, lavet af resten af

Så man smelter resten af smørret og chokoladen sammen.

--
Padre

Fra : Max

Dato : 09-10-05 21:37

Hej Padre

> Så man smelter resten af smørret og chokoladen sammen.

Kan det piskes op så det ikke falder sammen ?

Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 10-10-05 21:28

> Kan det piskes op så det ikke falder sammen ?

Ingen anelse, jeg har aldrig prøvet. Umiddelbart ville jeg mene, at man ikke
kan det, da chokoladeindholdet er så højt.

padre

Fra : Max

Dato : 10-10-05 21:49

Hej padre

> Ingen anelse, jeg har aldrig prøvet. Umiddelbart ville jeg mene, at man
ikke
> kan det, da chokoladeindholdet er så højt.

Ok, jeg troede det var en opskrift du kendte så du vidste hvorledes, men det
kan så være man skulle prøve sig frem.

Mvh Max

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-10-05 23:43

Max wrote:

> Ok, jeg troede det var en opskrift du kendte så du vidste hvorledes, men det
> kan så være man skulle prøve sig frem.

Jeg kalder det ikke fondant, men det er en gængs teknik at piske lidt
(for guds skyld usaltet) smør i smeltet chokolade, der skal bruges til
overtræk. Det smager godt, for et virkelig flot, blankt "shine" og er en
smule blødere end hvis man blot overtrækker med chokolade. Det gør det
nemt at skære kagen ud og spise det uden at det knækker, som chokolade
ellers gør, når det er stivnet igen.

Der er ikke så meget opskrift over det. En god plade mørk chokolade og
så en god spiseskefuld smør, that's it.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 15-10-05 11:48

Padre <spirito_santo@yahoo.com> skrev:
>GATEAU AU CHOCOLAT (Ali Bab)

> [...]
Hej

Det lyder fint !!, Men hvad bager du den i ? En tærtebund ? en
springform ? En brødform ?
Det er tykkelsen jeg er ude efter for at den ikke bliver for våd
eller tør !

Mvh.: Hans

Fra : Padre

Dato : 16-10-05 17:57

> Det lyder fint !!, Men hvad bager du den i ? En tærtebund ? en
> springform ? En brødform ?
> Det er tykkelsen jeg er ude efter for at den ikke bliver for våd
> eller tør !

En rund springform, 23-24 cm. Jeg lægger bagepapir i bunden, så er den let
at tage ud

--
Padre

Fra : Padre

Dato : 11-10-05 07:56

Det gør jeg også, jeg må have lavet den kage en trillard gange, jeg
har bare aldrig overvejet andet end at røre smør og chokolade sammen,
hvilket giver et helt fint resultat.

--
padre

Fra : Max

Dato : 11-10-05 15:30

Hej Padre

>Det gør jeg også, jeg må have lavet den kage en trillard gange, jeg
>har bare aldrig overvejet andet end at røre smør og chokolade sammen,
>hvilket giver et helt fint resultat.

Ok, så misforstod jeg dig, nu kan jeg så prøve.

Mvh Max

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 14-10-05 15:07

"thomas h mikkelsen" <thomas_hove_mikkelsen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43495ccb$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> jeg mangler en vildt god opskrift på chokoladekage da jeg skal have gæster

Denne her er rigtig lækker.

http://www.sertmann.dk/chokoladekage.htm

Det er forøvrigt det første forslag du får, hvis du søger på "chokoladekage"
på Google.

M.v.h. Karina