Brød fra Emmery's, Auroin m.fl.
Fra : Marianne

Dato : 09-10-05 16:52

Hej

Jeg holder meget af brødene fra Emmery's, Aurion og lignende, men jeg synes
unægtelig, de er frygtelig dyre. Selv når man tager det
økologiske/biodymaniske i betragtning (hvad jeg gerne betaler ekstra for).

Er der nogen, der har regnet på udgiften i forhold til at lave det selv ?
Eller koster godt brød bare så meget?

mvh
marianne

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 09-10-05 17:40

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen, der har regnet på udgiften i forhold til at lave det selv ?

Du får da et par gevaldig store brød ud af to kilo økologisk mel til 15
kroner fra Netto, hvis vi nu skal ty til danskernes discounttrang som
fællesnævner. Gær koster under en krone pakken og rækker til mindst tre
bagninger, og så skal du have ovnen op og køre en times tid.

Altså højst ti kroner pr brød.

Emmerys brød fejler ikke noget, men de er bestemt ikke bedre end det
hjemmegjorte - ikke mindst, hvis du bruger en god surdej som krudt eller
begynder at rode med andre melsorter og vædsker..

--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-10-05 17:47

Torben Bjørgheim Abilgaard skrev:
> [...]
> hjemmegjorte - ikke mindst, hvis du bruger en god surdej som krudt eller
> begynder at rode med andre melsorter og vædsker..

Denne opskrift fik jeg for et par år siden her på gruppen. Følg den
slavisk og det bliver ikke bedre. Lidt timian eller oregano i skader ikke

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Inger

Dato : 09-10-05 17:47

Ole Larsen wrote:

> Denne opskrift fik jeg for et par år siden her på gruppen. Følg den
> slavisk og det bliver ikke bedre. Lidt timian eller oregano i skader ikke

hvilken???

Fra : jenny og søren

Dato : 09-10-05 19:20

> [...]
>
> Er der nogen, der har regnet på udgiften i forhold til at lave det selv ?

Hej Ng

Ja selvfølgelig kan I lave brødet billigere, men I har jo heller ikke
afskivning på maskiner og en udlært bager skal jo også have løn (nej, vi kan
ikke bare få det overskydene brød som løn) og der er husleje og udgifter til
butikspersonale der skal hentes fra brødprisen....

så en rigtig udregning vil måske se sådan ud mel x pris,+ din egen "løn"
skal vi sige 200 .-kr i timen (ikke urealistisk for en udlært bager )+ din
ovn skal vi sige den holder ca 10 år + røremaskine ligeledes 10 år + strøm +
husleje + det løse (forsikringer osv) så med alt det lagt sammen så har du
en mere rigtig pris....

okay okay måske har emmmerys strammet skruen lidt for hårdt 30 kr for et
brød ?? men der er jo kunder til den pris så hvorfor sætte den lavere? Man
taler jo så meget om oplevelsesøkonomien, hvor fødevarer jo helst skal
pakkes ind i en rigtig god historie og dermed appellere til andre sanser end
lige smagssansen.

mvh

Søren Brix (bager)

Fra : Marianne

Dato : 09-10-05 19:46

> [...]
> + husleje + det løse (forsikringer osv) så med alt det lagt sammen så har

Ja - det var det, jeg var interesseret i: Om deres prisniveau alt iberegnet
er rimeligt eller ej? Men hvor min lokale bager tager ca. 25 for, hvad jeg
vil betegne som et 'godt brød', tager Emmerys rask væk 45. Og selv om der er
forskel i råvareprisen, er afskrivningerne på maskinerne og bagersvendens
løn vel af samme størrelsesorden.

I det lys er Aurion faktisk ganske rimelige i pris.

mvh
marianne

Fra : Ole Stigaard

Dato : 09-10-05 20:53

Sun, 09 Oct 2005 17:52:04 +0200, Marianne <handelfjerndette@lundbak.dk>
skrev:

> [...]
> for).
>
> Er der nogen, der har regnet på udgiften i forhold til at lave det selv ?

Et spelt-rugbrød koster hos lagkagehuset på Chrhavn 29,- Det vejer vel
omkring 1 kg, og er så vidt jeg husker 1/4 spelt og 3/4 rug.
Til et af mine spelt-rugbrød går der omkring 1 kg mel og kerner (hvis jeg
er i det humør). Brødet vejer vel omkring 1,5 kg, så havde jeg skulle købe
samme mængde på Chrhavn ville det koste 45,-

Mit brød koster i materialer
1/2 kg spelt    8,50
1/2 kg rug       4,10
Honning       0,50
salt          0,05
vand          0,00
i alt         13,15

Hertil kommer el til ovnen, 2 timers bagetid. Vel et par kroner.
Min arbejdstid: incl. maling af kornet en time hvor jeg sagtens kan nå at
tage opvasken og læse avisen undervejs... Effektivt måske 1/2 time for to
brød.
Afskrivning på min maskinpark vil jeg ikke kunne prissætte, men min netto
timeløn kan vi for nemheds skyld sætte til 75,-, dvs. 37,50 for et brød.

Gjort op på denne måde ender vi på en ca. pris for hjemmebag på 50,65 mod
bagerens 45,- Så forskellen er meget lille. Til gengæld nyder jeg selv at
bage og vil derfor undlade at betale min timeløn og så ser regnestykket
unægtelig anderledes ud: ca. 15-16 kroner mod bagerens 45,-...

Om bagerens pris er for høj? Tjaa, hvis det er et ordentligt brød, bagt
uden melmix og andre kedelige krumspring og jeg kan lide resultatet, så
køber jeg det. Og hvis jeg køber det, har prisen jo ikke været for høj.

Ole

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 12-10-05 10:09

Inger <no@emailToMe.org> on søndag 9. oktober 2005 at 18:47 +0100 wrote:
>hvilken???

Det er sikkert denne
http://ekot.dk/diverse/broed/

Det smager dælme godt. Og der sker intet ved at lade det hæver i både 8 og
12 timer, er vores erfaring.
Vi har flere gange sat brødet i gang om morgenen og så bagt det når vi er
kommet fra arbejde sidst på dagen.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311