Hyben
Fra : Peter Rørbye

Dato : 19-10-05 15:37

Hej

Jeg har en hæk af Hyben som jeg gerne vil have væk. Problemet at Hyben
er noget fanden har opfundet, da de bliver ved med at komme igen.

Er der nogen der har nogle erfaringer med at fjerne hyben permanent?

Peter

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-10-05 16:19

Hyben er frugten (hvor frøene sidder i) på alle roser .

Mener du, at du har en hæk af "vilde" Rosa Canina (hunderoser) på din grund?
http://www.rz.uni-karlsruhe.de/~db50/FOTO_-_Archiv/Rosa_canina_HC.jpg

Eller en hæk af kultiverede roser?

Er det kultiverede roser kan du nok nemt fjerne dem. Er det til gengæld Rosa
Canina, får du din sag for - de er nemlig ikke lige til at komme af med.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-05 17:02

On Wed, 19 Oct 2005 17:19:27 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

>Hyben er frugten (hvor frøene sidder i) på alle roser .

I daglig tale er hyben altså også Rynket rose, Rosa rugosa.

> [...]
>Canina, får du din sag for - de er nemlig ikke lige til at komme af med.

Det er hyben heller ikke
Jeg ved ikke rigtig hvor udbredt Rosa canina er, men heroppe er det i
høj grad rynket rose der er udbredt som hæk/læ i sommerhusområderne
bl.a.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm

Fra : Iben Holst

Dato : 20-10-05 08:02

> Mener du, at du har en hæk af "vilde" Rosa Canina (hunderoser) på din
grund?

Dét har jeg!
Og jeg vil helst ikke af med min - til gengæld vil jeg frygtelig gerne vide
hvordan
jeg etablere en ny hæk med den på en anden langside af haven - men kan jeg
bare
skære grene af og stikke i jorden som med pil eller er det noget specielt
man
skal gøre??

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-10-05 20:36

On Thu, 20 Oct 2005 09:02:22 +0200, "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk>
wrote:

> [...]
>bare
>skære grene af og stikke i jorden som med pil eller er det noget specielt

Hunderoser, og de fleste andre vildroser, de frøformeres. Dvs. høst
nogle modne hyben, pil kernerne ud af dem, opbevar dem i fugtigt sand
vinteren over, helst udendørs så frøene påvirkes af frost og tø. Så dem
om foråret. 2-4 år efter er planterne samme størrelse som dem du kan
købe i planteskolen for 10-15 kr/stk (så kan man jo gøre op med sig selv
om det kan betale sig at lave planterne selv

Jeg kan ikke huske om hunderoser har rodskud, men muligvis kan du grave
nogle eksisterende op og dele dem i flere. Hvis de kan deles, så har du
hurtigt til en ny hæk.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm

Fra : Iben Holst

Dato : 20-10-05 22:32

> 2-4 år efter er planterne samme størrelse som dem du kan
> købe i planteskolen for 10-15 kr/stk (så kan man jo gøre op med sig selv
> om det kan betale sig at lave planterne selv

Ja ok - så er det vist langt nemmere bare at købe dem *S*

> Jeg kan ikke huske om hunderoser har rodskud, men muligvis kan du grave
> nogle eksisterende op og dele dem i flere. Hvis de kan deles, så har du
> hurtigt til en ny hæk.

Det vil jeg da undersøge.
Jeg mente man måske kunne få dem til at brede sig rimeligt hurtigt, da jeg
har
set skud dukke op inde midt i græsplænen. Da jeg ville rykke det op lå det
lige
i underfladen af græsset og jeg kunne trække den op helt hen til busken -
der
var vel omkring 3 meter.

Iben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-10-05 17:53

> Jeg har en hæk af Hyben som jeg gerne vil have væk. Problemet at Hyben
> er noget fanden har opfundet, da de bliver ved med at komme igen.
>
> Er der nogen der har nogle erfaringer med at fjerne hyben permanent?

Jep, på samme måde som elefantgræs og bambus: Klip af, et dryp med fortyndet
RoundUp på snitfladen. Jeg bruger en engangssprøjte, så jeg kun lige giver
en dråbe på hver flade. Efter ren uge checker du lige at du ikke har fået
sprunget en enkelt over.

Mvh Maria

Fra : Ole C

Dato : 20-10-05 10:50

Maria Frederiksen skrev blandt andet:

> Jep, på samme måde som elefantgræs og bambus: Klip af, et dryp med
> fortyndet RoundUp på snitfladen.

Mener du ikke u-fortyndet?

--
vh
Ole C

Fra : Max

Dato : 20-10-05 11:05

Hej Ole

> Mener du ikke u-fortyndet?

Til stødbehandling bruger man det ihvertfald u-fortyndet.

Mvh Max

Fra : Iben Holst

Dato : 20-10-05 12:42

> Til stødbehandling bruger man det ihvertfald u-fortyndet.

Hold da op...??!!
Og så siger man at det er landmændene der forurener...

Iben

Fra : Ole C

Dato : 20-10-05 12:42

Iben Holst skrev blandt andet:

> Hold da op...??!!
> Og så siger man at det er landmændene der forurener...

Læg mærke til at Maria skrev: "Jeg bruger en engangssprøjte, så jeg kun
lige giver en dråbe på hver flade" - og sammmenlign det med de mængder af
Round-Up som landmændene hvert år spreder ud over markerne.

--
vh
Ole C

Fra : Iben Holst

Dato : 20-10-05 22:28

> Læg mærke til at Maria skrev: "Jeg bruger en engangssprøjte, så jeg kun
> lige giver en dråbe på hver flade" - og sammmenlign det med de mængder af
> Round-Up som landmændene hvert år spreder ud over markerne.

Er du klar over hvor mange haveejere der gladeligt bruger round-up
generelt i deres haver, ganske ufortyndet og absolut ikke bare lige
med en engangssprøjte?

Og ja landmændene sprøjter ud på deres marker, men fortyndingen er
langt større end udenforstående kan tænke sig.

Herhjemme bruger vi også round-up til stødbehandling, men absolut
ikke ufortyndet! Og vi mangler ikke resultater på dén baggrund...

Iben

Fra : Ole C

Dato : 21-10-05 00:07

Iben Holst skrev blandt andet:

> Er du klar over hvor mange haveejere der gladeligt bruger round-up
> generelt i deres haver, ganske ufortyndet og absolut ikke bare lige
> med en engangssprøjte?

Ja, det er beskæmmende - men det kan Maria (og vi andre med et fornuftigt
forhold til dosering) jo ikke gøre for.

> Og ja landmændene sprøjter ud på deres marker, men fortyndingen er
> langt større end udenforstående kan tænke sig.

Lidt hovedregning i forhold til sprøjtede arealer vil nu hurtigt få det til
at blive en hel del dryp.

> Herhjemme bruger vi også round-up til stødbehandling, men absolut
> ikke ufortyndet! Og vi mangler ikke resultater på dén baggrund...

Det kommer nu an på hvilke vækster der skal stoppes. Ellers risikerer man at
skulle på den igen og igen - og så er man jo lige vidt.

--
vh
Ole C

Fra : Iben Holst

Dato : 21-10-05 08:02

> Ja, det er beskæmmende - men det kan Maria (og vi andre med et fornuftigt
> forhold til dosering) jo ikke gøre for.

Det var heller ikke Maria´s indlæg jeg svarede på *S*

Iben