Afkalke badeforhæng
Fra : Jakob Griffel

Dato : 03-10-05 12:03

Hej med jer!

Jeg har et hvidt, 100% syntetisk badeforhæng, der efterhånden er
blevet temmelig kalket og dermed stift i bunden. Normalt lægger jeg
det i klorin natten over (eller længere) og det plejer at virke helt
fint, men efterhånden skal der vist mere til.

Det tåler 30C, men kan jeg vaske det i noget specielt - måske Minus
Kalk eller lignende? Skal jeg lægge det i blød i noget andet?

Håber i har nogle forslag. på forhånd tak!

--
Hilsen Jakob

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-10-05 12:31

"Jakob Griffel (slet E3SNS)" <jakob_griffel@E3SNShotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Jeg har et hvidt, 100% syntetisk badeforhæng, der efterhånden er
> blevet temmelig kalket og dermed stift i bunden.

Du kan lægge det i blød i vand med citronsyre og vaske det bagefter.

Hilsen Inger

Fra : Jakob

Dato : 03-10-05 14:50

> Du kan lægge det i blød i vand med citronsyre og vaske det bagefter.

Ok, hvor længe tror du det kan holde til det...? Hvis jeg nu tager væk en
hel weekend f.eks. ...
Og hvor stærk skal blandingen være (cirka)?

--
Hilsen Jakob

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-10-05 15:08

"Jakob" <nejnej@nejnejnej.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, hvor længe tror du det kan holde til det...? Hvis jeg nu tager væk en
> hel weekend f.eks. ...

Det ville jeg nok ikke gøre.

> Og hvor stærk skal blandingen være (cirka)?

Det er svært at vurdere, men prøv dig frem: En håndfuld citronsyre til en
spand varmt vand i en times tid eller to - og hvis kalken ikke er væk efter
vask, gentages processen.
Og i så fald vil det nok være en god ide at gøre det lidt oftere fremover

Hilsen Inger

Fra : Søren

Dato : 03-10-05 17:28

"Jakob Griffel (slet E3SNS)" <jakob_griffel@E3SNShotmail.com> skrev i en
meddelelse news:11283375650.01314632676484@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> det i klorin natten over (eller længere) og det plejer at virke helt
> fint, men efterhånden skal der vist mere til.

Du har vidt ikke hørt efter i kemitimerne.
Klorin indeholder klor. Klor kan ikke fjerne kalk. Klor desinficerer.

Syre opløser kalk. Brug citronsyre istedet for Klorin. Du kan også bruge
eddike, men det lugter.

> Det tåler 30C, men kan jeg vaske det i noget specielt - måske Minus
> Kalk eller lignende? Skal jeg lægge det i blød i noget andet?
Minus Kalk er beregnet til at blødgøre vandet i vaskemaskinen så der ikke
skal bruges så meget vaskemiddel.

> Håber i har nogle forslag. på forhånd tak!
>
> --
> Hilsen Jakob

Søren

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-10-05 17:47

I news:43415c26$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk <Søren>
<leaveme@alone.dk> skrev:

> Minus Kalk er beregnet til at blødgøre vandet i vaskemaskinen så der
> ikke skal bruges så meget vaskemiddel.
>
> Søren

Det må du love mig ikke at fortælle min kaffemaskine ;) Den bliver fint
afkalket ved brug af Minus Kalk, så den ved åbenbart ikke at det ikke
virker.

Minus Kalk _er_ et afkalkningsmiddel, men er kun effektivt ved høje
temperature.

Jeg ville også bruge citronsyre hvis jeg havde en sart næse, ellers er
eddike et udmærket bud :)

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Jakob

Dato : 03-10-05 20:18

> Det må du love mig ikke at fortælle min kaffemaskine ;) Den bliver fint
> afkalket ved brug af Minus Kalk, så den ved åbenbart ikke at det ikke
> virker.

Det var jo det jeg tænkte...

> Minus Kalk _er_ et afkalkningsmiddel, men er kun effektivt ved høje
> temperature.

Men DET havde jeg ike lige tænkt på. Forhænget må kun vaskes ved max 30C, så
det duer nok ikke at koge det... Hø!

Jeg holder mig vist til citronsyren.

--
Hilsen Jakob

Fra : HKN

Dato : 04-10-05 08:53

> Men DET havde jeg ike lige tænkt på. Forhænget må kun vaskes ved max
30C,
> så det duer nok ikke at koge det... Hø!
>

> Jeg holder mig vist til citronsyren.

Smid det i vaskemaskinen sammen med citronsyren - så får du samtidigt
fjernet lidt kalk i vaskemaskinen.

mvh

Henrik

It has removed 17 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Jakob

Dato : 04-10-05 15:17

> Smid det i vaskemaskinen sammen med citronsyren - så får du samtidigt
> fjernet lidt kalk i vaskemaskinen.

Se DET var jo osse en mulighed...

--
Hilsen Jakob

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 03-10-05 19:17

Søren skrev:

> Syre opløser kalk. Brug citronsyre istedet for Klorin. Du kan også
> bruge eddike, men det lugter.

Det dufter :)

--
Lars Fragstrup
Boykot Lidl - om ikke andet, så pga. deres