Vin i drivhuset
Fra : Jørgen

Dato : 02-10-05 17:30

Jeg har netop fældet og skrottet den gamle vinplante, vi havde i drivhuset.
Den gav masser af druer, men ingen gad spise dem, for de var små og sure og
fulde af sten.

Kan I anbefale en vin, der giver lækre druer?

Den skal stå i det ene hjørne af drivhuset. Hvornår skal den plantes?

Hilsen
Jørgen

--
Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-10-05 17:50

On Sun, 2 Oct 2005 18:30:03 +0200, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

>Kan I anbefale en vin, der giver lækre druer?
>
>Den skal stå i det ene hjørne af drivhuset. Hvornår skal den plantes?
>
>Hilsen
>Jørgen

Himrod, kærnefri, den giver masser, og de modner let her
(nordjylland). Jeg har plantet den ude, og ført den ind, ligesom
de andre kongelige i Gråsten
mvh Ebbe
Plantetid har jeg ikke forstand på, men det må være fint nu.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-10-05 18:02

On Sun, 02 Oct 2005 18:50:08 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> Plantetid har jeg ikke forstand på, men det må være fint nu.

Enig - "nu" er altid et godt plantetidspunkt
Især når "nu" er slutningen af september, samt oktober/november.

Men lige med planter i drivhus (og som vel at mærke plantes helt inde i
drivhuset) så er det lidt ligegyldigt hvornår man planter, for man skal
selv sørge for vand alligevel.

Fra : Tina

Dato : 03-10-05 10:40

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> de andre kongelige i Gråsten
> mvh Ebbe
> Plantetid har jeg ikke forstand på, men det må være fint nu.

Himrod, kernefri hvordan smager druerne så er de søde eller sure??

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 03-10-05 13:42

On Mon, 3 Oct 2005 11:40:12 +0200, "Tina" <ukendt@ukendt.dk>
wrote:
klip

>Himrod, kernefri hvordan smager druerne så er de søde eller sure??

Meget søde, i øjeblikket med de sidste 4 klasser, næsten for
søde.
På den ene side i et 10 m2 drivhus, kan den nemt give 120
klasser.
mvh Ebbe

Fra : Jørgen

Dato : 03-10-05 23:32

> [...]
> de andre kongelige i Gråsten
> mvh Ebbe
> Plantetid har jeg ikke forstand på, men det må være fint nu.

Tak for svaret. Jeg har i dag købt en plante Himrod (130 kr). Herregud, hvor
er den lille og uanselig, når jeg tænker på den moppedreng, jeg skrottede i
søndags. Den er anbragt på sin plads i drivhuset, så nu er der bare tilbage
at vente med tålmodighed på druerne.
Mvh
Jørgen

Fra : BoBr

Dato : 04-10-05 10:05

Hej Jørgen

Ved du hvordan sådan en skal beskæres/nippes for at give søde frugter?

Mvh. Bo

Fra : Jørgen

Dato : 04-10-05 15:16

"BoBr" <bobrfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jørgen
>
> Ved du hvordan sådan en skal beskæres/nippes for at give søde frugter?
>
> Mvh. Bo

Hej, Bo
Jeg er kun ham, der henter og bringer og graver og tager det tunge. Min kone
er den kunstneriske leder, der giver sine ordrer og styrer hortologien med
hård hånd.
Hun fortæller, at hun først og fremmest fjerner vildskuddene. Hvor en gren
går ud fra stammen, dannes der tit et lille grønt skud i krogen, hvor grenen
er fæstet. Det er vildskuddet. Det er præcis som med tomaterne. Disse
vildskud fjernes skånselsløst.
Endvidere fortæller hun, at når hun ser en klase dannes på en sidegren,
knækker hun grenen af 3-4 blade længere ude. Der kommer alligevel kun én
klase pr gren.
Hun må gøre et eller andet rigtigt, for den vin, jeg skrottede var meget
frugtbar hvert eneste år. Druerne var bare af en upopulær art, som ingen gad
spise.
God fornøjelse
Jørgen

Fra : BoBr

Dato : 05-10-05 10:34

Hej igen Jørgen

Jeg spurgte bare. Det ville være synd, hvis den nye vin også gik hen og blev
uspiselig
Man siger mindst 6 blade pr. klase, for at frugten/planten kan få sol nok
til at blive sød.

Min plante har indtil i år stået på hjørnet af en sydvest væg af mit
brændeskur.
I år har jeg revet 2/3 af brændeskuret ned, og har sat et drivhus der i
stedet for, så nu er planten kommet indenfor.
Jeg er lidt spændt på resultatet.
Jeg måtte beskære plante ret kraftigt (der var kun stammen tilbage) Den har
åbenbart godt kunne lide det. For den har allerede vokset sig så stor,
at den dækker hele loftet på et 10 M2 drivhus. og har givet lidt frugt.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 02-10-05 21:18

Jørgen <skjelm@hotmail.com> skrev:

>Kan I anbefale en vin, der giver lækre druer?

Prøv at kontakte Dansk Vincenter i Avedøre (evt. deres
hjemmeside). De er eksperter på området.

>Den skal stå i det ene hjørne af
>drivhuset. Hvornår skal den plantes?

Kvart over fire.

Vh. JIB