/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
varmefordelingsanlæg
Fra : bic


Dato : 01-10-05 19:11

Er der nogen, der har erfaringer med varmefordelingsanlæg i
forbindelse med brændeovnen. Det er sådan et rør-anlæg, der kan
føre overskudsvarmen rundt i de andre rum. Det lyder ret smart, hvis
det virker.
Gode/dårlige erfaringer?
Birgitte


 
 
CC (01-10-2005)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 01-10-05 19:47

"bic" skrev
Er der nogen, der har erfaringer med varmefordelingsanlæg i
forbindelse med brændeovnen. Det er sådan et rør-anlæg, der kan
føre overskudsvarmen rundt i de andre rum. Det lyder ret smart, hvis
det virker.
Gode/dårlige erfaringer?
Birgitte

Hvis du tænker på brændeovn med indbygget vandbeholder, så kan du kun
tilsluttet det husets øvrige vandbårne radiatoranlæg, hvis radiatoranlægget
har åben ekspansionsbeholder.

Har du trykekspansionsbeholder på radiatoranlægget skal der indbygges en
varmeveksler, og der skal etableres en åben ekspansionsbeholder samt en
cirkulationspumpe på "brændeovnssiden".
I farlig masse "isenkram" i stuen, hvis du ikke har egnet lokaliteter
umiddelbart i nærheden.

Har du åben ekspansionskreds og tilslutter vandbeholderen direkte, så vil
den virke som radiator, med fyring direkte til fuglene, såfremt der ikke er
gang i brændeovnen.

Alt i alt tror jeg der er en dårlig løsning, men har igen erfaring.

Jeg tror mere på varmeflytning ved at suge luft over brændeovnen og smide
det ud i den anden ende af huset vha en temperaturstyret ventilator, og
nogle velisoleret ventilationsrør.




bic (01-10-2005)
Kommentar
Fra : bic


Dato : 01-10-05 20:15

Det var netop varmeflytningen, vi havde tænkt på. Har du nogen
erfaringer med dette?


Ulrich (01-10-2005)
Kommentar
Fra : Ulrich


Dato : 01-10-05 20:29


"bic" <birgittechristiansendk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1128194091.293097.131250@f14g2000cwb.googlegroups.com...
Det var netop varmeflytningen, vi havde tænkt på. Har du nogen
erfaringer med dette?

Jeg har overvejet det, men jeg tør ikke.
Hvis det går ild i stuen, breder den sig med lynets hast til andre rum.


--
Hygge Ulrich




CC (01-10-2005)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 01-10-05 20:52


"Ulrich" skrev
>
> Jeg har overvejet det, men jeg tør ikke.
> Hvis det går ild i stuen, breder den sig med lynets hast til andre rum.
>
Såfremt der går ild i stuen, så går der ikke lang tid før sikringen eller
HFI-relæet slukker for strømmen, og så køre ventilatoren ikke mere.
Endvidere ville jeg lave et varmeflytningsanlæg med isoleret metalrør.
Derfor er ildspredningen ikke hurtigere igennem ventilationsrørene, end den
er gennem loftet, til et ovenliggende loftrum e.lign.
Vil du ofre pengene på det, kan du jo altid forsyne dit varmeflytningsanlæg
med et brandspjæld. Brandspjældet lukker for luftgennemstrømningen via en
springfjeder, såfremt temperaturen bliver høj nok i rørene.




CC (01-10-2005)
Kommentar
Fra : CC


Dato : 01-10-05 21:03


"bic" skrev i en meddelelse

Det var netop varmeflytningen, vi havde tænkt på. Har du nogen
erfaringer med dette?

Nej - jeg har ingen erfaring med sådan anlæg, men jeg er overbevist om, at
det virker. Prøv at stikke hånden op under loftet ved brændeovnen. Her er en
god temperaturen, og det kan lige så godt flyttes til et andet rum.
(Jeg har tidligere haft fastbrændsel kedel, der stod i bryggerest og var
tilsluttet radiatorkredsen. Her overvejet jeg, at supplerer med
varmeflytningsanlæg)

Endvidere tror jeg på, at et varmeflytningsanlæg giver en mere ensartet
temperatur i hele huset, da en mekanisk luftcirkulaton giver en bedre
varmefordeling, og dermed et bedre indeklima. (ensartet temperatur og
luftfugtighed over hele huset).

Sluttelig kunne et varmeflytningsanlæg kombineres med et genvex anlæg se fx,
http://www.nilan.dk/p118.asp#Comfort300







Robert Andersen (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Robert Andersen


Dato : 02-10-05 11:18

Er der nogen, der har erfaringer med varmefordelingsanlæg i
forbindelse med brændeovnen.

Jeg overvejer samme løsning, hold øje med byggemarkederne, de har ofte (hver
vinter) halv pris på et dukavent sæt
http://www.dukaventilation.dk/Default.aspx?ID=6065
Det koster normalt 6000, men som sagt er du vågen kan du finde det til 3000

Næste gang jeg ser det køber jeg det, mener faktisk silvan har (har haft?)
det på tilbud.

/Robert



bic (02-10-2005)
Kommentar
Fra : bic


Dato : 02-10-05 15:49

Ja, vi har nemlig lige netop nu set tilbud på det her i lokalområdet,
men ville gerne høre, om det er noget, der virker ordentligt, og om
der er noget specielt, vi skal tage højde for, så det ville være
rart, at høre om der er nogle der allerede har det, og deres
gode/dårlige erfaringer.
Birgitte


Robert Andersen (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Robert Andersen


Dato : 02-10-05 16:43

Ja, vi har nemlig lige netop nu set tilbud på det her i lokalområdet,

Hvilken forretning har i set det på tilbud i

/Robert



bic (02-10-2005)
Kommentar
Fra : bic


Dato : 02-10-05 17:12

Bygma har det i næste uge til kr. 2.999.
Birgitte


Henk Rasmussen (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Henk Rasmussen


Dato : 02-10-05 19:37

bic wrote:
> Er der nogen, der har erfaringer med varmefordelingsanlæg i
> forbindelse med brændeovnen. Det er sådan et rør-anlæg, der kan
> føre overskudsvarmen rundt i de andre rum. Det lyder ret smart, hvis
> det virker.
> Gode/dårlige erfaringer?
> Birgitte

Hej

Jeg har kørt med et sådant system i 15 år og vil ikke undvære det.
Imidlertid skal man ikke suge den varme luft ud over brændeovnen men blæse
den kolde ind (fra de andre rum)
Ulemper? Ikke nogen egentlig, men en ventilatormotor kan altid høres.

Mvh.
Henk
--

Bassethound - mere end en hobby: En livsstil.
http://www.bassethound.dk/




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste