Brandsikring af ståldrager
Fra : Chriz

Dato : 23-09-05 20:18

Hej

Har et stort HEB jern (5 m ståldrager ) der skal brandsikres. hvordan gøres
dette billigst muligt ?

mvh

Chriz

Fra : Ulrich

Dato : 23-09-05 21:34

"Chriz" <write_chriz@excite.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Har et stort HEB jern (5 m ståldrager ) der skal brandsikres. hvordan
gøres
> dette billigst muligt ?

Jeg er ret sikker på den ikke bryder i brand.
Hvorfor vil du brandsikre den?

--
Hygge Ulrich

Fra : Max

Dato : 23-09-05 21:45

Hej

> Jeg er ret sikker på den ikke bryder i brand.

Nu er stål ret nemt at stikke ild i, men det er en anden sag.

> Hvorfor vil du brandsikre den?

Nok for at forhindre at den sender varmen fra en brand vidre.

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-09-05 21:45

On Fri, 23 Sep 2005 22:45:11 +0200, Max wrote:

> Nok for at forhindre at den sender varmen fra en brand vidre.

Hvad er det nu der sker med ståls bæreevne når det bliver varmt?
--
MVH
osv...

Fra : Chriz

Dato : 23-09-05 22:03

Det er uden for diskussion at den skal sikres. Dels siger reglerne at det
skal man, dels hviler 2/3 af husets langside (inkl. 1 sal) på den. Bliver
der brand vil den bøje ned og husets konstruktion sætter sig.

men....

på nettet finder jeg 2 løsninger. Special gips (Knauf Firebord) og
Rockwooll. Ved ikke hvad dette koster, men det lyder dyrt!

Der udover er der vist noget med at en murer kan fixe den med udkast ol.
Billigt i materialer, men dyrt i arbejdsløn.

Derfor: har nogen erfaringer med alternative løsninger?

Kan jeg blot anvende to lag gips eller....

Gode råd / erfaringer er velkomne.

mvh

Chriz

Fra : Holst

Dato : 24-09-05 08:17

Chriz wrote:

> på nettet finder jeg 2 løsninger. Special gips (Knauf Firebord) og
> Rockwooll. Ved ikke hvad dette koster, men det lyder dyrt!

Jeg forsøgte at poste et indlæg om, at man vist normal brandsikre
sådanne med gips. Jeg kan dog ikke selv se indlægget, så det er nok
forsvundet et eller andet sted.

> Kan jeg blot anvende to lag gips eller....

Når jeg har set det gjort, tror jeg, at det blot har været almindelige
gipsplader. Men måske har det været en eller anden specialgips.

Du kan jo altid give det tre lag :)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-09-05 19:22

> Når jeg har set det gjort, tror jeg, at det blot har været almindelige
> gipsplader. Men måske har det været en eller anden specialgips.

Det SKAL være specialgips, men det er ikke himmelråbende dyrt. Det vejer til
gengæld som 3 døde elefanter selv om pladerne kun er 90 cm brede. Der skal 3
lag op, men det inderste må gerne være almindeligt gips.

Mvh Maria

Fra : Martin Christiansen

Dato : 26-09-05 19:17

> Det SKAL være specialgips, men det er ikke himmelråbende dyrt. Det vejer
> til gengæld som 3 døde elefanter selv om pladerne kun er 90 cm brede. Der
> skal 3 lag op, men det inderste må gerne være almindeligt gips.

Det kan sagtens være alm. gips, der skal blot flere lag til.

Her kan man se hvad der skal til...

http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/0/3F4688AC6491F3B6C2256DC6004636D8/$File/3-6.pdf

---
Mvh - Martin

Fra : Chriz

Dato : 27-09-05 18:54

Takker, det var lige noget som dette jeg var ude efter

mvh

Chriz

Fra : BoBr

Dato : 27-09-05 20:17

Mange steder bruger man også beton.

pak drageren ind i et net (gulv-armering) og klask derefter et lag beton på.

Mvh. Bo

Fra : Aksel

Dato : 23-09-05 22:12

> Jeg er ret sikker på den ikke bryder i brand.
> Hvorfor vil du brandsikre den?
>

> --
> Hygge Ulrich

Fordi jerndragere allerede ved ca. 500 grader bliver som våd spagetti.

Hilsen Aksel

Fra : Ulrich

Dato : 23-09-05 22:25

"Aksel" <akselj.DELETE.THIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Fordi jerndragere allerede ved ca. 500 grader bliver som våd spagetti.

Aha, på den lumske måde.

--
Hygge Ulrich

Fra : Lars Hansen

Dato : 24-09-05 08:03

> [...]
> Hej
>
> Har et stort HEB jern (5 m ståldrager ) der skal brandsikres. hvordan

Hej Chriz

Der hvor jeg arbejder har der lige været en tømrer og sætte to lag gips på
hver af de mange ståldragere der er brugt til en større ombygning. Jeg
kiggede på pladerne og de var magen til dem jeg har købt hos billigtbyg.dk
til skillevægge herhjemme.
Ifølge tømreren er det, som du også siger, lovpligtigt.

MVH
Lars Hansen