Front Row
Fra : Steen Uldahl

Dato : 25-10-05 07:11

Kan Apple Front Row med fjernbetjening købes og evt. installeres på
andre nye Mac-computere?
Kan den nye Imac benyttes som harddiskoptager? Kræves
der evt. noget tilbehør, så den kan benyttes som optager?
I modsat fald, kan Imac kobles til TV og bruges som
en alm. DVD-afspiller?

Hilsen
Steen

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-10-05 08:21

Steen Uldahl wrote:
> [...]
> der evt. noget tilbehør, så den kan benyttes som optager?
> I modsat fald, kan Imac kobles til TV og bruges som

jeg har et link til en artikel om mac mini og front row

http://www.byodkm.net/articles/show/00273.html

Ole

Fra : Franz Berliner

Dato : 25-10-05 08:55

Steen Uldahl wrote:
> [...]
> der evt. noget tilbehør, så den kan benyttes som optager?
> I modsat fald, kan Imac kobles til TV og bruges som

Pt. sælges Front Row kun med nye iMac G5'ere. Så for at få fat i det på
lovlig vis skal man altså købe sådan én.
Der følger ikke video in eller tv-tuner kort med iMac G5, men der findes
forskelllige tredie parts løsninger. Det er dog ikke noget der kan
styres med frontrow.
iMac kan godt kobles til TV og bruges som DVD afspiller.

Jeg synes det er lidt en skam at Apple halser så meget bagefter M$ netop
på dette punkt. Jeg har leget en del med Windows Media Center Edition og
det fungerer sgu ret godt.

Jeg synes det er lidt en skam hvis Apple er så optaget af iPod succesen
at de kommer for sent til næste runde, når de nu har alt hvad der skal
til for at lancere nogle virkeligt gode løsninger.

Microsoft har sendt en Windows Media Center Edition på gaden, men må
stadig vente på at computerproducenterne kommer op i gear og får sendt
spændende stue-venlige enheder på gaden, der kan gøre softwaren
interessant for Hr. og Fru jensen. Zitech har lavet noget
(http://www.zitech.dk/mediacenter/), SHG
(http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=375440) har en model -
men der er altså ikke nogle af dem der er helt i top designmæssigt, og
hvis de er, er de alt for dyre til at være interessante for de fleste
almindelige folk.

Apple kunne på ingen tid lancerer en løsning der ville være aldeles
konkurrecedygtig på dette punkt:

- Apple excellerer i design (sikrer at apparatet kommer ind i stuerne)
- De har selv kontrol over hardware
- De har iTunes music store, der nu er begyndt at sælge videoer
- De kan levere lækker og brugervenlig software.

... Så hvad pokker venter de på? At Microsoft lancerer X-Box 360 med
integreret MS musikshop, filmafspilning og mulighed for at fungere som
controlenhed af en Windows Media Center computer!

Hvor svært kan det være Apple:

Mac Mini m. bedre grafikkort, TV-tuner og Front Row til 4000 kr. Det
ville feje konkurrencen af banen både på pris, design og integration med
verdens største online musik (og video) butik.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 25-10-05 09:35

> Hvor svært kan det være Apple:

Det undrer også mig. Jeg mener så, at de er endnu tættere på. Hvis der
var indbygget TV tuner i iMac G5, så var det den perfekte maskine til en
mindre stue eller et kollegieværelse. Prisen er endda meget rimelig.
Hvis man så kunne købe den i f.eks. 27", så var der ingen konkurrenter
pt., der kom i nærheden. Dertil bør følge kompakt trådløst tastatur med
trackpoint, så man lige kan skrive en mail fra sofaen. Det ville godt
nok give en flot stue uden behov for andre bokse. Med tiden kunne følge
trådløse controllere og et større udvalg af spil, så man kunne droppe
spillekonsollen.

/JD

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-10-05 11:23

Jimmy Damsgård <xxx@xxx.dk> wrote:

> Det undrer også mig. Jeg mener så, at de er endnu tættere på. Hvis der
> var indbygget TV tuner i iMac G5, så var det den perfekte maskine til en
> mindre stue eller et kollegieværelse.

Er der ikke noget med at der er ekstra told på hvis der er tuner
indbygget?

Fra : Franz Berliner

Dato : 25-10-05 13:30

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Er der ikke noget med at der er ekstra told på hvis der er tuner
> indbygget?

Muligvis. Ihvertfald skal man jo iflg. reglerne så betale licens. Men
mon ikke også det går. Alternativt kunne de jo bare levere det som en
Built to order ting på applestore.

Apple har jo tidligere leveret computere med TV-tuner heriblandt nogle
performaer (6200/5200 serie mener jeg?) og 20 års jubilæums modellen
havde både TV-tuner og S-video input.
(http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=anniversary&performa=off&sort=date&order=ASC).

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 25-10-05 16:44

Franz Berliner wrote:

> Muligvis. Ihvertfald skal man jo iflg. reglerne så betale licens. Men
> mon ikke også det går.

Det skal man faktisk ikke, computere med TV-tunere er undtaget. I hvert
fald ikke ifølge en bruger på MythTVDK-mailinglisten:
sig som bruger)

Han opsagde sin TV-licens med den kommentar at han nu kun så TV via en
TV-tuner i sin computer. Og det accepterede de.

/Andreas

(MythTV er et program der bl.a. kan køre på linux og fungerer a la en
Tivo eller Windows MCE)

Fra : Tes

Dato : 25-10-05 17:31

On 2005-10-25 17:43:50 +0200, Andreas Kleist Svendsen
<andreaskleist@gmail.com> said:

> [...]
>
> /Andreas
>
> (MythTV er et program der bl.a. kan køre på linux og fungerer a la en

Det er jeg ret sikker på at man skal. Uddrag fra dr.dk's hjemmeside om licens:

'Hvem skal betale licens?
Licensen er en afgift, som alle over 18 år med et apparat, der kan
modtage radio eller tv-signaler, skal betale.'

Det er fuldstændig underordnet om TV-modtageren sikker i en trækasse
eller et computer kabinet... Jeg for en sætter pris på at man ikke
tvinges til at have et TV-abonnent bare fordi man ejer en computer - og
det ville man altså skulle hvis computere blev leveret med TV-tuner. Og
licens er ikke blot en dansk opfindelse - computer producenterne ville
ramme rigtig mange med sådan en ekstra component!

tes

Fra : Jens

Dato : 25-10-05 19:54

Tes <tes@nospam.com> wrote:
---klip--- noget om TV licens for computere

> [...]
> licens er ikke blot en dansk opfindelse - computer producenterne ville
> ramme rigtig mange med sådan en ekstra component!

En søgning på Google med ordene "TV licens" og "computer" giver som
første resultat:

http://www.crn.dk/index.php?page=news:show,id=10260

....hvorfra citeres:

"I et brev til avisen Ingeniøren afviser DR, at man vil opkræve licens
for pc'er. Her kan man læse følgende:

"DR har besluttet aktuelt ikke at opkræve licens for pc'er m.m., som kan
modtage radio- og tv-signaler. Denne beslutning er bl.a. truffet under
hensyn til det forholdsvist begrænsede omfang radio- og tv brug har haft
på f.eks. nettet. DR har endvidere ønsket en politisk beslutning om, i
hvilket omfang licensen udbredes til at omfatte andre apparater end de
"traditionelle" radio- og fjernsynsapparater."

Der gøres dog opmærksom på, at denne tilstand ikke er garanteret at vare
evigt. Danmarks Radio overvejer til stadighed sin stilling til
spørgsmålet.
--

Jens F

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-05 12:06

Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk> wrote:

> Der følger ikke video in eller tv-tuner kort med iMac G5, men der findes
> forskelllige tredie parts løsninger. Det er dog ikke noget der kan
> styres med frontrow.

Jeg vil håbe at Elgato formår at integrere deres SW, så det kan tilgås
af frontrow.

> Jeg synes det er lidt en skam at Apple halser så meget bagefter M$ netop
> på dette punkt. Jeg har leget en del med Windows Media Center Edition og
> det fungerer sgu ret godt.

Til analogt TV: ja.
Til digitalt TV: nej.

> Jeg synes det er lidt en skam hvis Apple er så optaget af iPod succesen
> at de kommer for sent til næste runde, når de nu har alt hvad der skal
> til for at lancere nogle virkeligt gode løsninger.

Jeg tror ikke Apple har i sinde at udvide deres HTPC sw (frontrow) med
analogt TV.
Fremtiden er digitalt TV som vil slå igennem de kommende år (også
herhjemme). Jeg kunne godt forstille mig at Apple pønser på noget i
den forbindelse. Det vil være ret nemt for dem, især i USA hvor
Firewire er standarten (lovmessigt) mht. digitale topsætboxe til såvel
kabel som sattelit.
SW'en har Apple allerede, de skal bare lade Frontrow være frontend for
VirtualDVHS fra deres Firewire SDK.

> Mac Mini m. bedre grafikkort, TV-tuner og Front Row til 4000 kr. Det
> ville feje konkurrencen af banen både på pris, design og integration med
> verdens største online musik (og video) butik.

mja, analog TV-tuner gør dog det hele lidt mere besværligt. Dernæst er
der problemer i exotiske lande (som Danmark) mht EPG osv.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Franz Berliner

Dato : 26-10-05 16:44

> [...]
> kabel som sattelit.
> SW'en har Apple allerede, de skal bare lade Frontrow være frontend for

Selvfølgelig er det digitalt tv der er fremtiden, men ting tager jo som
bekendt tid og der er da ingen grund til at Apple forærer markedet for
HTPC væk for derefter at skulle til at generobre det. Omvendt kan de
selvfølgelig have så stor tro på dem selv at de bare venter og så fejer
alle konkurrenterne af banen når markedet for alvor er klar til det.

> mja, analog TV-tuner gør dog det hele lidt mere besværligt. Dernæst er
> der problemer i exotiske lande (som Danmark) mht EPG osv.

EPG i Windows Media Center edition (dansk version) virker da ret godt
synes jeg. Klik på en kanal - klik på det program du vil optage - vælg
om du kun vil optage det ene eller alle programmer i serien fremover.

Det hele hænger nok også sammen med at jeg står for at skulle have en
HTPC af en slags. Jeg havde kort en Kiss DP558, som jeg fejlagtigt
troede ville være en god løsning - men efter 3 ombytninger og samme fejl
fik jeg pengene tilbage. Derefter har jeg kigget på stort set alt hvad
der findes af software til sådan noget og må tilstå at Microsofts bud
altså bare virker bedst lige pt...og det ærgrer det mig så en smule at
Apple ikke har et alternativ.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-05 11:52

Steen Uldahl <steen@uldahl.dk> wrote:

> Kan Apple Front Row med fjernbetjening købes og evt. installeres på
> andre nye Mac-computere?

nej.

> Kan den nye Imac benyttes som harddiskoptager?

Ikke uden ekstra dimser.

> Kræves der evt. noget tilbehør, så den kan benyttes som optager?

Ja en USB eller Firewire box med analog tuner+videoencoder, eller en
med digital tuner. Elgato har alt hvad hjertet begærer, deres SW
fungerer også med tredieparts harware fra Miglia, Matrox og EskapeTV
(Haupage)

DVD-afspiller, Musikafspiller og tv+hardiskrecoder er desværre ikke
integreret, da frontrow kun snakker med Apples programmel og Elgato's
SW kun snakker med sig selv.

> I modsat fald, kan Imac kobles til TV og bruges som
> en alm. DVD-afspiller?

Ja. (DVD-afspiler, film-afspiller, billed-viser og musik-afspiller i
ét via frontrow, men ingen PVR)

De bedste bud på en komplet HTPC er fortsat Windows Media Center og
MythTV

(MythTV er KUN til linux på x86 pga assemblerkode der kræver i486,
i585 eller i686 - jeg opdagede det, da jeg prøvede at kompilere
backend'en på en UltraSPARC m. debian)

Alternativerne på en mac, betyder man er nød til at dele HTPC'en op i
en frontend og en backend.

Mac'en kan fungere som backend for en UPnP AV enhed med Elgato's
Eyeconnect SW, eller som backend for en EyeHome box (som er Elgato's
eget bud på en UPnP AV enhed). Der findes efterhånden et hav af UPnP
AV enheder, eks ved jeg at Dlink har en til ca 1000kr som tilsluttes
dit TV og kobles på eks en Mac med enten ethernet eller airport.
<http://elgato.com>. Pt. findes der ikke nogen UPnP AV afspiller SW til
Mac OS X. Dvs du kan ikke bruge en mac på dit netværk som afspiller.

Mac'en kan også fungere som frontend for MythTV dvs som afspiller, men
den kræver en MythTV backend som kun kan køre på en x86 med Linux. En
headless Pentium 2 med 256MB ram, TVtunerkort m. MPEG2 hardwareencoder
og 100Mbit ethernet er tilstrækkeligt til at fungere som mythTV
backend. <http://mythtv.org>

Det smarte ved denne løsning er at flere maskiner kan tilgå backenden
samtidig og mythTV frontenden kører på såvel Mac OS X, Xbox og små
PC'er (m. linux). Der skulle ej være noget der hindrer en frontend for
at køre på windows XP men pt distribueres der ikke binære til den
platform.

Mht. hardwarekrav til frontends på netværket kræves der blot, at
frontenden kan decode MPEG2 (dvs samme krav til CPU/grafikort som DVD
afspilning). Hvis man har ambitioner og at afspille MPEG4 (divx, 264H
osv.) eller HDTV materiale stilles der højere krav til afspilerens
hardware.

Windows MCE kan også fungere som backend og tilgås af windows PC'ere
med WMP 10 eller den nye xBox 360. Hagen ved det er at er stilles
forholdsvis store hardware krav til afspilleren, samt at MS bestemmer
hvad der kan streames fra MCE backenden. Eks er det ikke muligt at
streame divx.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Jon Aalborg

Dato : 26-10-05 14:28

> nej.

Kjøpes - nei.
Installeres og fungere - ja.
Med visse forbehold om funksjon i DVD Player.
Se tråd om dette på no.it.os.mac.diverse for tiden.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal: