Publicer ical
Fra : Martin

Dato : 23-10-05 22:01

Jeg kunne godt tænke mig at få publiceret min Ical kalender på eks min
hjemmeside, så jeg kan få adgang til denne, bare jeg har adgang til
internettet.

Er der nogle i denne gruppe som har erfaringer med at bruge en privat
server og ikke .mac

Evt en lille guide ville være perfekt

Mvh

Martin

Fra : Tom

Dato : 23-10-05 22:29

On 23/10/05 23:01, in article 435bfa23$0$41139$14726298@news.sunsite.dk,
"Martin" <none@nospam.dk> wrote:

> [...]
> internettet.
>
> Er der nogle i denne gruppe som har erfaringer med at bruge en privat

Her lidt fra hjælp..

Du kan vælge, om du vil publicere din kalender på .Mac eller på en privat
webserver. Hvis du vælger at publicere "på en privat server", skal du skrive
serverens URL-adresse og evt. log ind-navnet og adgangskoden.

Du kan få flere oplysninger om publicering på en privat WebDAV-server i
følgende artikel på Apples websted om support:
http://www.info.apple.com/kbnum/n107564.

5.

Hvis nogle af de ændringer, du foretager i kalenderen, skal kopieres
automatisk til den publicerede version, når du har forbindelse til Internet,
skal du vælge "Publicer ændringer automatisk". Du slår automatisk opdatering
fra ved at fravælge afkrydsningsfeltet.

6.

Du kan kontrollere, hvilke oplysninger der publiceres, ved at sætte og
fjerne hak i de andre afkrydsningsfelter.

7.

Fra : Michael Holm

Dato : 24-10-05 11:34

Martin <none@nospam.dk> wrote:

> [...]
> internettet.
>
> Er der nogle i denne gruppe som har erfaringer med at bruge en privat

jeg bruger udover .Mac også http://icalshare.com/ og http://icalx.com/

- desvære er der såvidt jeg ved ikke nogen hjemmeside løsninger hvor man
også via Web kan rette i sin iCal kalender :(
--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Christian Bech

Dato : 25-10-05 11:02

In article <1h4xrxr.rrzb8n4ymedjN%fakeemail@anthro.ku.dk>,
fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> jeg bruger udover .Mac også http://icalshare.com/ og http://icalx.com/

Den første svarer desværre ikke og med den anden er jeg lidt usikker på,
om det koster penge?

Et tredje alternativ har været spymac.com, som jeg har brugt i et par
år, men de er i gang med at redesigne, så kun nuværende brugere kan
benytte det.

Fra : Michael Holm

Dato : 25-10-05 11:26

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Den første svarer desværre ikke

det var da underligt, den virkede i forgårs :( men den tæller heller
ikke rigtigt, da den kun handler om at dele en kalender man allerede har
på nettet :)

>og med den anden er jeg lidt usikker på,
> om det koster penge?

vedr. http://icalx.com/ koster det ikke penge at bruge den... fordelen
ved den er at man kan lægge sin kalender på nettet og havde den
beskyttet med et password (derfor jeg bruger den istedet for .Mac)

> Et tredje alternativ har været spymac.com, som jeg har brugt i et par
> år, men de er i gang med at redesigne, så kun nuværende brugere kan
> benytte det.

MacOSXhints.com har vejledning i hvordan man kan lægge sin iCal kalender
op via Ftp (lidt nørdet men det er en god vejledning)

<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20051020063242208&lsrc=osx
h>

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-10-05 17:41

Martin wrote:
> [...]
> internettet.
>
> Er der nogle i denne gruppe som har erfaringer med at bruge en privat

Hvad mener du med en privat server ?
Er det en du selv sætter op ?

> Evt en lille guide ville være perfekt

Grundlæggende, så skal du slå WebDav til i Apache/Webdeling for den del
af serverens filsystem, hvor du vil gemme din kalender.
En skabelon til dette afsnit i httpd.conf - som skal tilpasses dine
forhold - ser ud sådan her:

DavLockDB /Volumes/Sites/DTU/WebDav/DavLock

Alias /02120/webdav /Volumes/Sites/DTU/Documents/02120
<Location /02120/webdav >
Dav on
DavMinTimeout 300

Authtype Basic
AuthName "02120 WebDav redigering"
AuthUserFile /Volumes/Sites/DTU/PassWords/02120.passwd
Require valid-user

DirectoryIndex none
ForceType text/plain
</Location>

Og derefter skal du have lagt brugernavne/passwords i 02120.passwd
filen. Det gøres i Terminal med 'htpasswd' kommandoen.

> Mvh
>
> Martin

Hvis det er denne løsning du ønsker, så kan jeg sagtens uddybe de
enkelte trin, men jeg gider ikke gøre det førend jeg ved der er
interesse for det.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Martin

Dato : 25-10-05 20:16

Først og fremmest vil jeg sige mange tak for jeres hjælp.

Bjarne D Mathiesen wrote:

> Hvad mener du med en privat server ?
> Er det en du selv sætter op ?

I Ical options, kan ical kalenderen enten publiceres via .mac eller
private server. Jeg er ikke medlem af .mac og ønsker derfor at selv
publicere den evt. via min hjemmeside.

Indtil videre har jeg fundet ud af, at WebDav er et krav, selvom jeg
ikke helt er klar over hvad WebDav egentlig er. Jeg har min hjemmeside
liggende på RUCs server, som også understøtter webdav.

Det jeg spørger efter er en guide til, hvordan jeg gør dette.

jeg er rimelig ny med mac, så jeg har endnu ikke de store forudsætninger
til den helt store omgang programmering.

Mvh

Martin

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 25-10-05 23:29

Martin wrote:
> [...]
>
> Indtil videre har jeg fundet ud af, at WebDav er et krav, selvom jeg
> ikke helt er klar over hvad WebDav egentlig er.

WebDav er - groft sagt - en måde at få dele af en web-servers filsystem
til at fungere ligesom når du kobler dig til en anden Mac med fildeling.
WebDav er direkte understøttet i fildeling, så du kan benytte
'Opret forbindelse til server..' [æble/museum]K
til at forbinde til mapper på en webserver hvor WebDav er slået til.
Du skriver simpelthen hele URLen på den delte mappe i feltet til
serveradresse.

> Jeg har min hjemmeside
> liggende på RUCs server, som også understøtter webdav.

Hmmm ... det ser ud til at RUC benytter:
Server: Apache/1.3.26 (Unix) Debian GNU/Linux

Så skal vi have fundet ud af, om det virker hvis du laver en .htaccess
fil i din hjemmeside-mappen på RUC.

Vi skal have gang i Terminal og være godt og grundigt unix-nørdede
Vi skal nemlig have fat i nogen filer man normalt !ikke! har adgang til.

sp 0) hvad sker der hvis du prøver at forbinde til din
hjemmemappe/hjemmeside i Finder ?
https://www.mail.ruc.dk/pdf/IT-systemer.pdf side 29
sp 1) Er der en speciel mappe der benyttes til din hjemmeside
eller fungerer hele din hjemme-mappe også som hjemmeside-mappe ?
https://www.mail.ruc.dk/pdf/IT-systemer.pdf side 31
svar: speciel mappe
sp 2) Kan du finde ud af at benytte ssh til at få adgang til din
hjemme-mappe hos RUC ?
sp 3) Hvilken URL skal du benytte for at få adgang til din hjemmeside ?
sp 4) Skal der benyttes en speciel URL til at få adgang via f.eks ftp ?

Hmmm ... spring de fleste spørgsmål over og prøv om ikke iCal sharing
simpelthen bare virker hvis du indtaster de samme oplysninger som skal
bruges til sp 0) i iCal !

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa
denne besked er skrevet i et totalt M$/Intel-frit miljø
MacOS X 10.4.2 Tiger ; Mozilla 1.8b1 ; PowerPC G4 800MHz

Fra : Martin

Dato : 26-10-05 16:10

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> Vi skal nemlig have fat i nogen filer man normalt !ikke! har adgang til.
>
> sp 0) hvad sker der hvis du prøver at forbinde til din
Det kan jeg sagtens

Når jeg forbinder til akira.ruc.dk får jeg 2 muligheder
1. akira.sys
2. akira.user

Jeg kan sagtens komme ind på begge muligheder

Kan ligeledes komme ind vha. ftp-programmet FUGU som understøtter stfp

> https://www.mail.ruc.dk/pdf/IT-systemer.pdf side 29
> sp 1) Er der en speciel mappe der benyttes til din hjemmeside

Der er 4 mapper når man logger på

1. _private
2. _vti_cnf
3, _vti_pvt
4. public_html

Jeg anvender 4. til min hjemmeside - ved ikke hvad de andre bruges til.

> [...]
> svar: speciel mappe
> sp 2) Kan du finde ud af at benytte ssh til at få adgang til din

Jeg ved ikke hvordan man gør

> sp 3) Hvilken URL skal du benytte for at få adgang til din hjemmeside ?

http://www.akira.ruc.dk/~myhlen/

Jeg kan få adgang til min hjemmeside på 2 måder - eller rettere 3, efter
jeg har fundet ud af, at jeg også kan gøre det fra finder.

1. webbaseret https://akira.ruc.dk/NetStorage

2. Via et FTP-program

> sp 4) Skal der benyttes en speciel URL til at få adgang via f.eks ftp ?

tidligere kunne jeg benytte ftp://myhlen@akira.ruc.dk, men dette er ikke
længere en mulighed, da RUC vist har forhøjet deres sikkerhed.

Jeg har skrevet til RUCs helpdesk vedr adgang til min brugermappe og Ical

De skrev følgende

Akira understøtter WebDav, men det nemmeste fra
en Mac er at bruge afp eller sftp.

Takker mange gange for din hjælp

Hvis jeg gør

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-10-05 18:58

Martin wrote:

> Der er 4 mapper når man logger på
>
> 1. _private
> 2. _vti_cnf
> 3, _vti_pvt

Disse 3 er auto-genereret af gyser-programmet M$ FrontPage

> 4. public_html
>
> Jeg anvender 4. til min hjemmeside - ved ikke hvad de andre bruges til.

> Jeg ved ikke hvordan man gør

sftp er faktisk en del af ssh protokollen. Derfor: hvis der er sftp
forbindelse er der som regel også ssh forbindelse.
Så hvis du starter Terminal og skriver : ssh myhlen@www.akira.ruc.dk får
du forbindelse (er blevet testet). Men når du er logget på via ssh skal
du så benytte *nix kommando-linjen til at rode rundt - rimeligt højt
nørd-niveau, men kan være nødvendigt i visse tilfælde.
En god indføring til denne findes her :
http://www.informit.com/articles/article.asp?p=350778&seqNum=6

> http://www.akira.ruc.dk/~myhlen/

den gode gamle brugermappe metode med andre ord

> [...]
>
> De skrev følgende
>
> Akira understøtter WebDav, men det nemmeste fra

når du bruger finder som beskrevet bruger du faktisk WebDav

> Takker mange gange for din hjælp
>
> Hvis jeg gør

det ser ud som om der er røget noget af dit svar her ???

Fik du prøvet ovenstående ?

Fra : Martin

Dato : 26-10-05 20:48

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> du så benytte *nix kommando-linjen til at rode rundt - rimeligt højt
> nørd-niveau, men kan være nødvendigt i visse tilfælde.

Det ser godt nok avanceret ud -

> den gode gamle brugermappe metode med andre ord

> når du bruger finder som beskrevet bruger du faktisk WebDav

> det ser ud som om der er røget noget af dit svar her ???

Kan ikke lige huske hvad jeg skrev, men der er ihvertfald et eller andet
som er røget

Har prøvet at forbinde til akiraserveren direkte i Ical

Url til base : https://akira.ruc.dk/NetStorage

Den godtager brugernavn og password, skriver kort, "sender kalender" men
skriver umiddelbart efter publicering af kalenderen mislykkedes -
https://myhlen@akira.ruc.dk/NetStorage/hjem.ics er ikke en gyldig
lokalitet til denne anmodning

Mvh

Martin

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-10-05 21:24

Martin wrote:

> [...]
>
> Den godtager brugernavn og password, skriver kort, "sender kalender" men
> skriver umiddelbart efter publicering af kalenderen mislykkedes -

Du skal i hvert fald !ikke! have NetStorage med i URLen - det er et
eller andet mærkeligt web-interface (side 29)
læs for pommeren : https://www.mail.ruc.dk/pdf/IT-systemer.pdf

prøv med - akira.ruc.dk - i stedet; det virker !
det står simpelthen anført i ovenstående manual på side 28 nederst

Fra : Martin

Dato : 26-10-05 22:23

Bjarne D Mathiesen wrote:

> Du skal i hvert fald !ikke! have NetStorage med i URLen - det er et
> eller andet mærkeligt web-interface (side 29)
> læs for pommeren :
>
> prøv med - akira.ruc.dk - i stedet; det virker !

Det virker ikke - når jeg indtaster https://akira.ruc.dk og
https://myhlen@akira.ruc.dk skriver den publicering af kalenderen
mislykkedes - https://myhlen@akira.ruc.dk/Hjem.ics er ikke en gyldig
lokalitet til denne anmodning

Når jeg istedet bare skriver akira.ruc.dk skriver den Ugyldig url,
Kontroller URL-adressen

Det underlige er, at jeg sagtens kan connecte til akira fra finder, men
ikke via Ical

Når jeg istedet skriver https://akira.ruc.dk/oneNet/NetStorage i
serveradresse, lader det til at den uploader kalenderen, for derefter at
komme med følgende fejlmeddelelse

Godkendelse på serveren mislykkedes -
(https://myhlen@akira.ruc.dk/oneNet/NetStorage/Hjem.ics). Kontroller log
ind-navn og adgangskode.

> det står simpelthen anført i ovenstående manual på side 28 nederst

Hmm

Det lader vist ikke til, at det kan lade sig gøre, trods din store hjælp.

Mvh

Martin

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-10-05 22:58

Martin wrote:

> [...]
> Kontroller URL-adressen
>
> Det underlige er, at jeg sagtens kan connecte til akira fra finder, men

Har du prøvet at lægge en fil op i din hjemmemappe ved hjælp af Finder ?
Jeg er interesseret i om det lykkes eller om du får at vide at du ikke
kan skrive til drevet.

> [...]
>
> Hmm
>
> Det lader vist ikke til, at det kan lade sig gøre, trods din store hjælp.

Bander ...
Jeg har en mistanke om hvad der kan være galt, men det kræver en omgang
nørdning at finde ud af om det er det der er galt: WebDav har !ikke! lov
til at skrive i din hjemmemappe ! Og et symptom på det vil være hvis
Finder !ikke! kan kopiere en fil til din hjemmemappe på akira !

for at finde ud af det, så skal vi benytte Terminal og ssh ... så
1) start Terminal
2) skriv : ssh myhlen@www.akira.ruc.dk
du bliver så bedt om at godkende en offentlig nøgle
når du har gjort det, bliver du bedt om dit password
du burde så være inde
3) skriv : ls -ld $(pwd)
4) en af disse kommandoer burde give et resultat:
ps -aux | grep httpd
ps -aux | grep apache
ps aux | grep httpd
ps aux | grep apache

rapporter resultaterne af 3) og 4) her

Fra : Martin

Dato : 27-10-05 07:19

Bjarne D Mathiesen wrote:

> [...]
> du burde så være inde
> 3) skriv : ls -ld $(pwd)
> 4) en af disse kommandoer burde give et resultat:

RSA key fingerprint is 73:f8:80:88:f4:a1:0c:ed:7d:ef:17:b3:36:65:1f:a6.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no)? yes
Warning: Permanently added 'www.akira.ruc.dk' (RSA) to the list of known
hosts.
myhlen@www.akira.ruc.dk's password:

Only users with supervisor rights to this server can access console screens.
Press any key to disconnect.

Jeg får desværre ikke muligheden for mere, end at skrive mit password.

Mvh

Martin

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 27-10-05 10:41

Martin wrote:
> [...]

Jeg er stadig interesseret i om du kan bruge Finder til at lægge filer
op i din hjemmemappe.

> [...]
> screens.
> Press any key to disconnect.
>
> Jeg får desværre ikke muligheden for mere, end at skrive mit password.

Det er der så desværre ikke noget at gøre ved :(
Det afbryder så ret og brutalt min fejlfinding, og jeg kommer ikke
videre med min analyse

Det du nu kan gøre, er at spørge din support om WebDav virkelig har lov
til at skrive til din hjemmemappe. Dvs at den gruppe som Apache/httpd
kører under skal have skrivetilladelse til din hjemmemappe.
For at gøre det mere sikkert, så kan du oprette en mappe, der f.eks
hedder 'kalender' og bede dem om at give Apache/httpd tilladelse til at
skrive udelukkende i den. Og så benytte denne mappe til at gemme dine
kalendere i fra iCal
Under alle omstændigheder var det noget du skulle have deres hjælp til,
da du ikke selv ville have kunnet tildele Apache/httpd skrivetilladelse
da du ikke tilhører den gruppe Apache/httpd kører under.

Når det så er sagt, så har jeg lige prøvet at lege med det selv på en af
mine egne servere - uden at kunne få det til at virke
Jeg kan sagtens få WebDav til virke i Finder, men i iCal får jeg den
samme fejlmeddelelse som dig !-((( Og jeg har altså 110% kontrol over
mine servere, så jeg kan sgu styre det stads.

Så vidt jeg kan se er der en fejl i iCal.
Selvom den påstår at den sender username:password, så gør den det !IKKE!
se her:

213.237.x.x - s022518 [27/Oct/2005:10:48:23 +0200] "PROPFIND
/02120/webdav/ HTTP/1.1" 207 559
213.237.x.x - s022518 [27/Oct/2005:10:48:23 +0200] "LOCK
/02120/webdav/kalendere/apache_pb.gif HTTP/1.1" 200 467
213.237.x.x - s022518 [27/Oct/2005:10:48:23 +0200] "GET
/02120/webdav/kalendere/apache_pb.gif HTTP/1.1" 304 -
213.237.x.x - s022518 [27/Oct/2005:10:48:23 +0200] "PUT
/02120/webdav/kalendere/apache_pb.gif HTTP/1.1" 204 -
213.237.x.x - s022518 [27/Oct/2005:10:48:23 +0200] "PROPFIND
/02120/webdav/kalendere/apache_pb.gif HTTP/1.1" 207 449
213.237.x.x - s022518 [27/Oct/2005:10:48:23 +0200] "UNLOCK
/02120/webdav/kalendere/apache_pb.gif HTTP/1.1" 204 -

213.237.x.x - - [27/Oct/2005:10:49:45 +0200] "PROPFIND
/0120/webdav/kalendere HTTP/1.1" 405 315
213.237.x.x - - [27/Oct/2005:10:49:45 +0200] "DELETE
/0120/webdav/kalendere/Hjem.ics HTTP/1.1" 405 322
213.237.x.x - - [27/Oct/2005:10:49:46 +0200] "PUT
/0120/webdav/kalendere/Hjem.ics HTTP/1.1" 405 319

Den første blok er fra en upload af en fil fra Finder
Den anden blok er et forsøg på at oploade en kalender fra iCal
Læg mærke til, at den første blok har angivet brugernavnet - s022518 -
medens det mangler i den anden.

Andre har det samme problem:
http://www.macosx.com/content/faq.php/q4428/Ical-201-Publish-to-Webdav-Server.html

Fra : Martin

Dato : 28-10-05 10:00

Jeg takker dig mange gange for din hjælp og tålmodighed med at hjælpe
mig med dette problem

Mvh

Martin

Fra : Martin

Dato : 28-10-05 10:08

> Har du prøvet at lægge en fil op i din hjemmemappe ved hjælp af Finder ?
> Jeg er interesseret i om det lykkes eller om du får at vide at du ikke
> kan skrive til drevet.

Det kan jeg sagtens - Jeg kan ikke lægge den direkte på akira.user men i
min myhlen mappe derinde. Har prøvet at trække en tilfældig fil derover,
uden nogle problemer

Mvh

Martin

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 26-10-05 23:13

Noget andet du kan prøve, er at downloade Goliath -
http://webdav.org/goliath/ - og se om du kan uploade filer til din
hjemmemappe på akira

Fra : Martin

Dato : 27-10-05 07:28

Bjarne D Mathiesen wrote:
> Noget andet du kan prøve, er at downloade Goliath -
> http://webdav.org/goliath/ - og se om du kan uploade filer til din
> hjemmemappe på akira

Når jeg logger ind med https://akira.ruc.dk/oneNet/NetStorage
Kommer jeg ind på min server på akira.

Jeg får følgende muligheder

AKIRA@ROLSKILDE_UNIVERSITY
I_FOLDER

Men det lader ikke til, at jeg kan lægge filer ind i nogle af disse
foldere - skriver unknown connection error.

Mvh

Martin