Kan ikke åbne dvd-drev
Fra : Per Rønne

Dato : 23-10-05 16:22

Jeg er stødt ind i problemer på min G4/867/640. Jeg kan ikke få
dvd-drevet til at åbne. Hverken den relevante tast {over * på det
numeriske tastatur} eller Diskværktøj synes at være i stand til at åbne
det.

Trykker jeg på den nævnte tast, kan man se på skærmen at den fungerer.

Går jeg ind i diskværktøj og forsøger at brænde en dmg-fil, får jeg et
vindue frem som siger:

Brænd disk i: PIONEER DVD-RW DVR-103

Venter på drevet
---

Nederst i vinduet er der tre knapper, hvoraf kun en kan vælges:

Skub ud, Annuller, Brænd.

Kort sagt, den kan se hvilket drev der er i, og den kan se at der ikke
er nogen brændbar disk i. Og samtidg at man ikke kan skubbe noget ud.

Men hvordan får jeg åbnet selve drevet? Jeg /har/ forsøgt at genstarte.

--
Per Erik Rønne

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 23-10-05 16:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men hvordan får jeg åbnet selve drevet? Jeg /har/ forsøgt at genstarte.

Med museknappen nede?

Ellers må du finde nødudløseren (hvis du har en): et sted i nærheden af
drevet er der et lille hul, hvor du stikker en udfoldet papirclips ind.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Per Rønne

Dato : 23-10-05 16:42

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Med museknappen nede?

Det forsøger jeg så.
==
Efter genstart:

Dén virkede, tak {jeg har bare glemt muligheden}.

Og det viste sig at der lå en gammel CD-RW i drevet.
==

> Ellers må du finde nødudløseren (hvis du har en): et sted i nærheden af
> drevet er der et lille hul, hvor du stikker en udfoldet papirclips ind.

Dén kan jeg ikke finde, og har aldrig kunnet;-(.

Lad os i øvrigt håbe at Apple i de nye MacIntel maskiner giver os
mulighed for at gøre det på samme måde, som man altid har kunnet på
PCerne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 23-10-05 16:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Dén virkede, tak {jeg har bare glemt muligheden}.
>
> Og det viste sig at der lå en gammel CD-RW i drevet.

Og nu virker tasten korrekt. Der må have været et eller andet helt galt
med dem pågældende CD.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mikkel Westh

Dato : 23-10-05 18:02

On 2005-10-23 17:49:33 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Og nu virker tasten korrekt. Der må have været et eller andet helt galt
> med dem pågældende CD.

Det samme skete for mig i forgårs. Skulle brænde en CD i iTunes, og jeg
smed derfor et nyt medie i drevet. Der skete intet, og drevet ville
slet ikke svare. Prøvede alt muligt (fandt en side på nettet med tips),
bl.a. at åbne drevet fra Terminalen o.lign, men det virkede ikke.
Endte med at genstarte og starte i open firmware, og deri skrive
eject-cd. Det virkede :)
--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-10-05 18:09

Mikkel Westh <mikkelw@MUSEFLDEgmail.com> wrote:

> Endte med at genstarte og starte i open firmware, og deri skrive
> eject-cd.

Hvordan gøres det?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 23-10-05 18:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men hvordan får jeg åbnet selve drevet? Jeg /har/ forsøgt at genstarte.

Brug terminalen:

drutil tray open
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 23-10-05 19:38

> Brug terminalen:
>
> drutil tray open

For sent.

Men man bør vist have en nødseddel hængende på væggen til sådanne ting.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 23-10-05 19:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> For sent.
>
> Men man bør vist have en nødseddel hængende på væggen til sådanne ting.

Jamen så skriv du en dosmerseddel og hæng op til næste gang det sker!
http://dvd.tradewho.com/