To Applestore or not
Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-10-05 00:30

Hej
Jeg er godt på vej til at købe en af de nye Imac G5's. Jeg har ikke
prøvet at handle i Applestore før. Umiddelbart ser det jo fint ud,
men hvad hvis der fx er en garantireperation, hvordan arrangeres det
rent praktisk?
Skal jeg ned på Posthuset o.s.v?
Eller skal jeg hellere vælge Officeline, Fona ell. Applecentret i
Kbh. , som ikke ligger så langt fra hvor jeg bor?
På forhånd tak
vh

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-10-05 09:27

Mogens Hansen <mogenshansen@save2web.dk> wrote:

> [...]
> prøvet at handle i Applestore før. Umiddelbart ser det jo fint ud,
> men hvad hvis der fx er en garantireperation, hvordan arrangeres det

Det er let at handle i Apple's onlinebutik.
Varerne kommer med fragtmand, så du skal være hjemme, på et aftalt
tidspunkt. Er der problemos med varerne, ringer du til Apple, hvor du
får en adresse du skal sende varerne til. Om Apple sørger for
afhentning, er jeg ikke helt klar over.
Garantien er der ikke problemer med, for hvis du indrapporterer et
problem, registreres tidspunkter etc.

Du skal vælge en fysisk butik, hvis det er lettere, og hvis det er
billigere - og du behøver så ikke vente på levering.

Jeg bruger mest Apple Store.
--
Steen
http://isteen.blogspot.com

Fra : Mogens Hansen

Dato : 22-10-05 10:43

Takker
"Om Apple sørger for
afhentning, er jeg ikke helt klar over."
Det kunne være interessant at høre om nogen har erfaringer med det.
vh

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 23-10-05 14:06

On 2005-10-22 11:43:15 +0200, "Mogens Hansen" <mogenshansen@save2web.dk> said:

> Takker
> "Om Apple sørger for
> afhentning, er jeg ikke helt klar over."
> Det kunne være interessant at høre om nogen har erfaringer med det.
> vh

Hej.

Jeg har købt min iBook ved applestore.
Da min iBook skulle have lavet cd-rom drevet, kom der en flink man fra
UPS med en kasse hvori jeg skulle ligge min iBook. Så ordnede vi lidt
klistermærker på kassen og han tog den med igen. En uge senere stod han
der igen og jeg fik min ibook tilbage. Fixet og i orden :) Glimrende
oplevelse.

/Daniel

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 22-10-05 10:46

> [...]

> Eller skal jeg hellere vælge Officeline, Fona ell. Applecentret i
> Kbh. , som ikke ligger så langt fra hvor jeg bor?

Du skal bare huske, at du skal være hjemme i dagtimerne når TNT forsøger
- eller påstår at de forsøger - at levere det bestilte. De gider ikke en
gang fortælle det, hvis de har været forbi uden at du har været hjemme.
De sender varerne retur, og så har du slagsmålet med Applestore om, at
få dine penge igen.
Jeg har opgivet at bruge Applestore.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 22-10-05 11:31

Kaj Christiansen skrev:

> [...]
> gang fortælle det, hvis de har været forbi uden at du har været hjemme.
> De sender varerne retur, og så har du slagsmålet med Applestore om, at

Hej Kaj

Det kommer vis an på hvem chaufføren er!

Jeg bestilte en Mighty Mouse igennem Apple Store, og TNT forsøgte at
levere musen til mig, men da jeg ikke var hjemme på tidspunktet, (En
torsdag middag) lagde chaufføren et kort til mig, hvor der stod TNT's
telefonnr.

Jeg ringende der efter til dem og aftalte at de blot skulle aflevere
musen dagen efter i mit cykel skur.

Så jeg vil nok bestille mere hos Apple Store for fremtiden.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-10-05 13:23

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.dk> wrote:

> Det kommer vis an på hvem chaufføren er!

Det kender jeg også både fra TNT og UPS.
I forbindelse med levering (ikke fra Aplle), har de altid været flinke
til at lægge et kort, hvis man ikke er hjemme. Så ringer man og aftaler
en ny tid - det er det de får løn for.
--
Steen
http://isteen.blogspot.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-05 23:54

Steen Jensen <steen@rudekuvert.dk> wrote:

> [...]
> I forbindelse med levering (ikke fra Aplle), har de altid været flinke
> til at lægge et kort, hvis man ikke er hjemme. Så ringer man og aftaler

TNT afleverede engang en iBook hos genboen, da vi ikke var hjemme. Jeg
kendte ikke genboerne så godt, og de kom ikke selv over med den, da vi
kom hjem. Jeg blev derfor lidt klam, da jeg kunne se på trackingsiden,
at den var blevet afleveret til en Grethe B., hvilket ikke sagde mig
noget. Jeg ringede derfor til TNT, som kontaktede chaufføren og fandt ud
af det. Jeg hentede computeren hos genboerne, og alt endte lykkeligt.
Strengt taget må chaufføren vel ikke aflevere varerne til nogle
tilfældige personer i nærheden. I et roligt villakvarter som vores sker
der ikke noget ved det, så jeg håber ikke, chaufføren har fået for meget
ballade.
Ellers plejer jeg at følge varerne på trackingsiden. Når varerne
når til TNT's center i Kolding, plejer de at komme til Esbjerg sidst på
formiddagen eller først på eftermiddagen. Hvis vi ikke er hjemme den
dag, plejer jeg at ringe til TNT om morgenen og bede dem om at aflevere
varerne oppe på sygehuset, hvor vi arbejder. Det er kun 500 m væk, og
det har altid fungeret. Man kan overveje at bestille varerne til
levering på sit arbejde fra starten af. Man kan have flere
leveringsadresser på sin konto i Apple Store og skifte mellem dem. Har
man nogle pensionerede forældre, der altid er hjemme, kan man også få
afleveret hos dem. Den metode er naturligvis bedst, hvis de bor i
nærheden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-10-05 15:22

Mogens Hansen <mogenshansen@save2web.dk> wrote:

> men hvad hvis der fx er en garantireperation, hvordan arrangeres det
> rent praktisk?
> Skal jeg ned på Posthuset o.s.v?

Nope.
Du får valget mellem at levere til et bestemt værksted eller modtage en
returkasse, som du pakker og telefonisk klarmelder til afhentning.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-05 23:54

> Nope.
> Du får valget mellem at levere til et bestemt værksted eller modtage en
> returkasse, som du pakker og telefonisk klarmelder til afhentning.

Da min TiBook var lige knap to år knækkede der et hængsel. Den unge mand
hos Apple, som jeg blev henvist til, da jeg ringede til Apple Store,
virkede ikke videre ivrig. Det kunne nok nærmest ikke betale sig at
reparere en så gammel computer (der havde kostet kr. 30.000,-). Jeg må
tilstå, at jeg havde glemt, at vi nu har fået to års reklamationsret i
Danmark. Det er så indgroet, at der er et års garanti på varer, man
køber. Jeg ved ikke, hvad der var sket, hvis jeg havde insisteret på at
gøre brug af min reklamationsret. I stedet blev jeg henvist til det
eneste værksted, der er i Esbjerg. At han var lidt sløv og brugte tre
måneder på reparationen er vel ikke Apples skyld. Jeg følte blot ikke,
at Apple ligefrem var ivrige efter at få en af deres egne små babyer ind
til kærlig pleje. Frem over køber jeg nok Apple Care til de lidt dyrere
og bærbare produkter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-05 23:13

> [...]

> Eller skal jeg hellere vælge Officeline, Fona ell. Applecentret i
> Kbh. , som ikke ligger så langt fra hvor jeg bor?

Nu kan jeg ikke svare direkte på dit spørgsmål, da jeg aldrig har haft
brug for at skulle have noget repareret på garantien. Til gengæld så
viser det jo, at det kun er ekstremt sjældent, man har brug for at få
noget repareret under garantien. Jeg har altid været tilfreds med at
handle hos Apple Store. Da jeg bor i Esbjerg, har jeg handlet der rigtig
meget. Man får leveret varerne så hurtigt, som leveringssituationen
tillader. Man kan få leveret skræddersyede modeller så let som
ingenting. Man er sikker på altid at få den nyeste version med den
nyeste software. Man kan få indgraveret sin iPod, og det er gratis for
tiden. Alt i alt er der store fordele ved Apple Store.
Boede jeg i en by med en forhandler, var det dog meget
sandsynligt, at jeg gerne ville støtte forhandleren og så handle der.
Jeg ville dog være meget opmærksom på, om jeg fik den rigtige vare. Jeg
har set mange handle i f.eks. Fona og få forrige version af
styresystemet, forrige revision af en iBook, hvis der lige har været en
mindre opgradering, en iBook uden Bluetooth med en bemærkning om, at det
kunne altid sættes i senere osv.
Selv er jeg udlånt til København i år, og jeg har da købt en
familiepakke af .Mac hos MacCenter i Kgs. Lyngby. De var meget længe om
at finde den i deres computersystem, og jeg måtte betale kontant ved
bestillingen. Bevares, så havde de lige fået nyt edb med nye
kasseapparater samme dag, og det havde ret store problemer med at finde
ud af det. Der stod også en og hviskede til ekspedienten, at han da ikke
kunne bede folk betale det hele på forhånd. Måske har de lavet det om
siden, men den dag kunne han ikke finde ud af at få computeren til at
acceptere en bestilling uden betaling. Derefter måtte jeg vente i 14
dage, og efter at være blevet ringet op måtte jeg cykle til Lyngby endnu
en gang efter pakken. Det var gået både lettere og hurtigere med Apple
Store. For en fra provinsen som mig var det nu meget sjovt at besøge en
Apple-butik, så det generede mig ikke. Dem har vi ikke så mange af ovre
hos os. Det hastede heller ikke med at få .Mac-pakken, for jeg skulle
først bruge den, når mit hidtidige abonnement udløb, så jeg kunne
opgradere til en familiepakke.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 24-10-05 13:56

"Mogens Hansen" <mogenshansen@save2web.dk> skrev i en meddelelse
<Snip>

Jeg handler ikke mere i Applestore.
Bestilte min iBook der og der gik ~2 uger før den kom fordi deres system
lavede adskillige fejl.
Fik den så endelig men hvad var det? Den var sørme DOA (Dead On Arrival)
Så jeg skulle sende den tilbage til dem for egen regning og så ville der gå
~1-2 uger før jeg ville få en ny maskine igen.
Sagde så at det havde jeg ikke tid til at vente på da jeg havde en flok
skriftlige afleveringer til mit studie jeg skulle have afleveret.
Så de lovede mig der ville ringe en mand til mig fra InfoCare. Og så ville
han komme til min adresse med en ny.
Han ville ringe inden for to dage. Efter tre dage snuppede jeg røret og
ringede til InfoCare og spurgte om de havde mit navn/sag i deres system. Men
de havde hverken det ene eller det andet og iøvrigt fandtes sådan en service
som AC havde lovet mig overhovedet ikke. (En hurtig løsning for at få en sur
kunde ud af røret og sende lorten videre til et andet firma?)
Tilbage til AppleCare. de foreslog et reperationsværksted. Men da det
højstsandsynligt var bundkortet den var gal med og det var i restlager kunne
der gå alt mellem 2dage til 2måneder før den kunne blive lavet.
Endte med at jeg fik trumfet igennem at jeg ville have mine penge tilbage
for maskinen. Det kunne jeg godt. 3-5 dage og så ville pengene være på min
konto. Det var i Tirsdags...
Har nu været i Fona og hentet en iBook der virker og hvis der blev noget
skal jeg bare aflevere den derude.
AppleCare og AppleStore har ikke forbindelse så AC kan ikke fortælle hvad
der er på lager ved AS.
90% af AC er Nordmænd og Svenskere :(
Er ihvertfald meget skuffet over servicen ved Applestore/care. Ved godt jeg
har været lidt grov og krævet ditten og datten men ikke en ting har kørt
glidende fra deres side af. Det skulle da lige være leveringen/afhentningen
af den defekte iBook men det er jo ikke Apple der står for det.
En sidste ting hvis du vælger at handle der alligevel. De kan åbenbart en
masse ting de ikke tilbyder normalt. Hvis du afslår den første løsning så
har de "sørme" også en anden løsning der går hurtigere osv.

/Hans-Jacob