Nye G5!
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-05 22:15

....Lige kommet fra Apple. - Var der nogen, der sagde 'fart på'?
mvh. Erik Richard

Apple Unveils New Power Mac G5 Desktop Line
Now with dual-core processors and workstation graphics

http://www.apple.com/pr/library/2005/oct/19pmg5.html

Apple recently announced its new Power Mac G5 desktop line, featuring
the Power Mac G5 Quad. With two 2.5 GHz dual-core PowerPC G5 processors,
the Power Mac G5 Quad delivers breakthrough performance on applications
used by creative professionals and scientists. In addition, all Power
Mac G5 models now feature dual-core processors, a new PCI Express
architecture, and higher performance graphics options.

The new Power Mac G5 comes standard with either the NVIDIA GeForce 6600
LE or the NVIDIA GeForce 6660 and both provide support for dual-displays
and Apple's 30-inch Cinema HD Display. The build-to-order graphics
option, Quadro FX 4500, can drive up to two 30-inch Apple Cinema HD
Displays and includes a stereo 3D port to connect goggles for
stereo-in-a-window applications.

KMLDenmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Tom

Dato : 21-10-05 22:57

On 21/10/05 23:14, in article 43595a3e$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> option, Quadro FX 4500, can drive up to two 30-inch Apple Cinema HD
> Displays and includes a stereo 3D port to connect goggles for

Lader til at der kommer masser ( endnu mere) af fart på g5erene..

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-10-05 08:08

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Lader til at der kommer masser ( endnu mere) af fart på g5erene..

og strøm... Den store har en 1K watt strømforsyning, derudover slukkes
der ikke længere for strømmen til CPU'en når den er i dvale eller idle

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Tom

Dato : 22-10-05 10:00

On 22/10/05 9:08, in article d45p23-2jc.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> og strøm... Den store har en 1K watt strømforsyning, derudover slukkes
> der ikke længere for strømmen til CPU'en når den er i dvale eller idle

Vil det sige at den har et "permanent" forbrug på 1kW.
Nej vel!
Omvendt at der hele tiden er strøm på CPUer, må vel dermed gælde hele
linien!? ( da det vel er de samme cpuer..)
Tom

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-10-05 18:24

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Vil det sige at den har et "permanent" forbrug på 1kW.
> Nej vel!

nej

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-10-05 10:18

> og strøm... Den store har en 1K watt strømforsyning, derudover slukkes
> der ikke længere for strømmen til CPU'en når den er i dvale eller idle

Hvor har du det fra? Det med strømforsyningen har jeg set, men det
efterfølgende?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-10-05 18:30

> Hvor har du det fra? Det med strømforsyningen har jeg set, men det
> efterfølgende?

rygter: <http://www.hardmac.com/news/2005-10-21/#4653>

For recent Apple's hardware, processors are under voltage even when
the computer is turned-off.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-05 18:46

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> rygter: <http://www.hardmac.com/news/2005-10-21/#4653>
>
> For recent Apple's hardware, processors are under voltage even when
> the computer is turned-off.

Det er da til grin...

og 1Kwatt psu'er ?!?! helt ærligt! jeg nægter at tro på at de maskiner
skal bruge så meget, og hvis de rent faktisk kommer bare i nærheden af
det tal så forstår jeg godt at INTeL er løbet af med en kontrakt hos Apple.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-10-05 20:15

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> wrote:

> [...]

> det tal så forstår jeg godt at INTeL er løbet af med en kontrakt hos Apple.

hvis den skal trække 16GB ECC ram, 2x 970MP, 2x Quadro4500, et
fiberchannelkort og et seriøst videkort, et par 15K rpm diske, og lidt
firewire og USB dimser er det nok en god ide.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-10-05 20:31

> rygter: <http://www.hardmac.com/news/2005-10-21/#4653>
>
> For recent Apple's hardware, processors are under voltage even when
> the computer is turned-off.

Indtil videre tror jeg der er tale om en misforståelse. Det giver
simpelthen ikke mening at lække strøm gennem CPUerne når maskinen er
slukket. Så skulle blæserne da også køre.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-10-05 22:55

> Indtil videre tror jeg der er tale om en misforståelse. Det giver
> simpelthen ikke mening at lække strøm gennem CPUerne når maskinen er
> slukket. Så skulle blæserne da også køre.

Thi hi, det er nok dér humlen ligger begravet. F16 jagerfly blæsere
under the hood

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-10-05 00:29

> Indtil videre tror jeg der er tale om en misforståelse. Det giver
> simpelthen ikke mening at lække strøm gennem CPUerne når maskinen er
> slukket. Så skulle blæserne da også køre.

enig, men jeg tror dog der er tale om henvisning til målinger af
strømforbrug hvor en slukket (idle) G5 trak +40w og +90 w i dvale.
Såvidt jeg husker var det en option i energysaver der er skyld i det
høje strømforbrug.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-10-05 10:23

> [...]
> strømforbrug hvor en slukket (idle) G5 trak +40w og +90 w i dvale.
> Såvidt jeg husker var det en option i energysaver der er skyld i det

Jeg kan ikke tro at 40W på en slukket maskine kan harmonere med
"energystar compliant".

Billige watt-målere er ret unøjagtige på tricky belastninger. F.eks. så
har jeg en Comfortline energimåler, som jeg satte foran min UPS. Med alt
efter UPSen slukket, så målte den omkring 35 Watt. Når jeg så tændte
skrivebordslampen (som er lysstofrør med en slags transformer på
ledningen), så *faldt* strømforbruget med 10Watt. Med skrivebordslampen
alene i måleren, blev den målt til 30 Watt.

Jeg har også prøvet måleren på min Airport Express, der kunne den ikke
måle noget forbrug overhovedet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-10-05 20:22

Hejsa

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Jeg kan ikke tro at 40W på en slukket maskine kan harmonere med
> "energystar compliant".

Altså, hvis det er en _helt_ slukket maskine, så _MÅ_ der ikke gå strøm
igennem den! - så enkel er det. Så der må være tale om en form for
stand-by, sleep eller deep sleep.

- Men stadig er både 40w og 90w altfor meget...

> [...]
> ledningen), så *faldt* strømforbruget med 10Watt. Med skrivebordslampen
> alene i måleren, blev den målt til 30 Watt.

Hvis du har en måler på et sluttet kredsløb, hvor det ene apparat fx.
viser '30w' i forbrug i en stand-by/idle mode, og der tændes for et
andet apparat, så _må_ der ikke ske ændringer i forbrug på det ene
apparat, - så er der noget galt med måleren...

> Jeg har også prøvet måleren på min Airport Express, der kunne den ikke
> måle noget forbrug overhovedet.

- Og den skulle også give et udslag, - så der må klart være noget galt
med din måler.

Men noget ganske andet er, hvis den teknik, der er brugt, bare en ganske
lille smule ligner den teknik, som både Sansui og Quad Electronics har
brugt tidligere i opbygning af deres forstærkningssystemer, så kan der -
desværre - godt være noget om snakken med det høje forbrug, - Men så
gælder det _kun_ i stand-by, sleep, deep sleep (eller idle, om man vil).

I de tilfælde er der fuld spænding på strømforsyning + CPU, så systemet
er 100% klar til at yde fuld effekt allerede ved første input. - Stadig
forstået ud fra 'Sansui/Quad' teknologien. - Fx. bruger min sansui
AU-960DG forstærker (AU-911DG i Danmark) ca. 330w i idle mode, men
såsnart, der puttes signal på, falder det til knap 50w og stiger så
selvfølgelig afhængig af, hvor højt der spilles. Samme teknik brugte de
gamle Quad II og Quad IV forstærkere - bare endnu mere - ca. 700w i idle
mode. I både sansui og Quad forstærkerne (de er semi-digitale) er det
digitaltrinnene, der bruger langt det meste i idle mode.

Ved at overføre denne teknik til CPU styring opnår man, at der hele
tiden er 100% tilgang til de enkelte dele i computeren, og man på den
måde også opnår fuld ydelse allerede fra første klik med musen - altså
ingen 'opvarmning' eller 'run up time' er nok mere korrekt beskrevet.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-05 22:59

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> option, Quadro FX 4500, can drive up to two 30-inch Apple Cinema HD
> Displays and includes a stereo 3D port to connect goggles for

Jeg har aldrig forstået: hvorfor halter Macs'ene så emget på grafik
området, jeg mener, et 6600LE kort er godt nok røv sløvt i dagens
danmark. ja ok, et FX 4500 kort er kraftigt, men gad vide hvad det
koster af månedslønne.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-10-05 08:07

"Claus Albæk (Kbh.)" <claude@eugina.dk> wrote:

> Jeg har aldrig forstået: hvorfor halter Macs'ene så emget på grafik
> området, jeg mener, et 6600LE kort er godt nok røv sløvt i dagens
> danmark.

til spil eller 3D rendering: ja, til andet brug er det helt fint.

> ja ok, et FX 4500 kort er kraftigt, men gad vide hvad det
> koster af månedslønne.

+11K kroner

Udbudet af grafikkort modsvarer vel fint hvad andre workstation
producenter tilbyder, dog med den undtagelse at Apple's entry kort
ikke er et Quadro eller Fire kort. På den anden side tilbyder
konkurenterne jo også kun 2D kort som eks Matrox eller Rage XL i deres
entry modeller (det er dog ikke en brugbar løsning for Apple pga.
Quartz's)

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-10-05 10:24

Er der nogen der har en fiks idé om hvor meget forskel der på at anvende
ECC og non-ECC RAM eftersom de nye maskiner kan håndtere begge dele?

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-10-05 12:04

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Er der nogen der har en fiks idé om hvor meget forskel der på at anvende
> ECC og non-ECC RAM eftersom de nye maskiner kan håndtere begge dele?

Foskellen er at med ECC, så behøver du ikke mistænke en dårlig RAM klods
i tilfælde af mystiske problemer.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-10-05 16:10

Niels Jørgen Kruse wrote:

> Foskellen er at med ECC, så behøver du ikke mistænke en dårlig RAM klods
> i tilfælde af mystiske problemer.

teknisk set kan der godt være flere bitfejl på en ramklods som
ECC hverken opdager eller retter. Jeg mener kun den kan rette
1 bitfejl.

JonB

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-10-05 23:07

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> teknisk set kan der godt være flere bitfejl på en ramklods som
> ECC hverken opdager eller retter. Jeg mener kun den kan rette
> 1 bitfejl.

Ekstremt usandsynligt, især at det sker hver eneste gang.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-10-05 00:57

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:
> Er der nogen der har en fiks idé om hvor meget forskel der på at anvende
> ECC og non-ECC RAM eftersom de nye maskiner kan håndtere begge dele?

EEC er langsommere og dyere - det er noget man bruger på workstaions
og servere. Jeg tvivler på at du har noget at bruge EEC til.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Karl Antz

Dato : 25-10-05 06:40

> EEC er langsommere og dyere - det er noget man bruger på workstaions
> og servere. Jeg tvivler på at du har noget at bruge EEC til.

Jeg troede det efterhånden var kommet til at hedde EU
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-05 12:29

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Jeg troede det efterhånden var kommet til at hedde EU

Det er også meget bedre, forudsat man ikke lider af
fremtids-forskrækkelse.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-10-05 15:43

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

Jeg kan forstå at ECC har en form for automatisk fejltjek, der til
gengæld nedsætter hastigheden og øger prisen.

Tak for diverse svar.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-10-05 06:19

Stig Leerbeck wrote:
> Jeg kan forstå at ECC har en form for automatisk fejltjek, der til
> gengæld nedsætter hastigheden og øger prisen.

Jah, ECC retter selv ramfejl før de påvirker systemet, det er dog
ikke alt det kan klare, og hvis der rettes mange fejl++ på en enkelt
klods vil maskinen blive ulideligt langsom.

Det virker i øvrigt fint, jeg har en lille sunserver der retter
ECC-fejl 1-3 gange om måneden, og har gjort det i ca. 3 år nu. Kører
fint :)

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 5000 indlæg.