Hjælp med Safari
Fra : thohei

Dato : 17-10-05 19:22

Har et stykke tid ikke kunnet åbne Safari. Når jeg prøver, skriver
den blot at programmet Safari sluttede, vil du sende rapport?
Jeg har prøvet at downloade en ny, men har ikke renset ud i de små
hjælpefiler - og det er vel det jeg skal? Hvilke mon skal
fjernes/udskiftes når programmet altså helt generelt ikke vil du?
Jeg har ikke opdateret, eller skiftet system eller noget som jeg har
under mistanke for at være skyld i problemet.
iBookG4 osx 10.3.9
På forhånd tak for hjælp.
Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-10-05 20:43

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har ikke opdateret, eller skiftet system eller noget som jeg har
> under mistanke for at være skyld i problemet.

Prøv at slette filen com.apple.Safari.plist, som ligger i mappen
Bibliotek/Preferences i din Hjem-mappe. Så får du nulstillet Safari's
indstilinger. Du kan evt. nøjes med at flytte filen ud på skrivebordet.

Hvis du ikke har prøvet at reparere disktilladelser, så er det også et
forsøg værd.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 17-10-05 21:00

> [...]

> Jeg har ikke opdateret, eller skiftet system eller noget som jeg har
> under mistanke for at være skyld i problemet.

Prøv at:

1. Reparer disktilladelser (med diskværktøj i hjælpeprogrammer)

2. Slet filen: Brugere -> [dit brugernavn] -> bibliotek -> preferences
->com.apple.Safari.plist

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : thohei

Dato : 18-10-05 08:02

Kaj Christiansen wrote:

> [...]
> Never mind the dog
> -BEWARE OF OWNER!
>
> For contact replace ofir with myrealbox and dk with com

Jeg har nu kørt en kontrol af disktilladelser. Der er en del
'permission on....differ' og en del 'we are using special
permissions....' Vist nok ikke noget der lige har med Safari at gøre,
men kan jeg uden frygt bede Mac om at reparere disse tilladelser?
Mvh, Thomas

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-10-05 08:52

> [...]

> permissions....' Vist nok ikke noget der lige har med Safari at gøre,
> men kan jeg uden frygt bede Mac om at reparere disse tilladelser?

Ja, i høj grad. Mange småproblemer kan klares på den måde.

Den korte version af, hvad der sker er at systemet skal have forskellige
tilladelser til at bruge filerne, og det kan der gå uorden i. Systemet
holder rede på hvad tilladelserne burde være, og når du reparerer dem,
bliver de rettet så teorien stemmer overens med praksis.

Om det har noget med Safari at gøre er svært at sige; under overfladen
er der mange ting der skal spille sammen for at et program kører.

mvh.
Kaj.

P.S. Selv lige efter at du har repareret tilladelserne er der enkelte
afvigelser, hvis du reparerer igen. Jeg kan ikke huske hvilke det var
under 10.3.9, men det var vist en tre fire stykker.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : thohei

Dato : 18-10-05 17:52

Tak for svar.
Har nu prøvet:
ud med com.apple.safari.plist
reperation af disktilladelser
genstart
Jeg får stadig samme fejlmeddelelse. Hvis man vægler at sende denne
til Apple, står der jo lidt mere om hvorfor det gik galt, men det er
ud over min fatteevne. Kan jeg mon lære at se noget vigtigt i det?
Mvh,
Thomas

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-10-05 17:56

> [...]
> til Apple, står der jo lidt mere om hvorfor det gik galt, men det er
> ud over min fatteevne. Kan jeg mon lære at se noget vigtigt i det?

Næppe, den er ikke for alm. dødelige.

Har du prøvet at oprette en ny bruger og teste som anden bruger?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-10-05 08:52

thohei wrote:
> [...]
> til Apple, står der jo lidt mere om hvorfor det gik galt, men det er
> ud over min fatteevne. Kan jeg mon lære at se noget vigtigt i det?

Jeg har også haft dette problem.
Så hudt jeg hvisker kunne jeg fikse det ved at skifte til en anden
bruger og så skifte tilbage igen - !uden! at være logget ud, dvs ved
brug af fast-user-switching.

Ellers har Safari nogen cacher som det kunne være en ide at slette:
~/Bibliotek/Caches/Safari

Du kan også lige prøve at omdøbe ~/Bibliotek/Safari (her ligger dine
bogmærker etc) og se hvad der sker hvis Safari startes uden disse filer.

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : thohei

Dato : 18-10-05 19:48

Ja, har nu prøvet at oprette ny bruger. Samme resultat. Flere
forslag?
Mvh,
Thomas

PS: hvordan sletter jeg ny bruger jeg kan ikke slette hverken i
administrator-mode eller når ny bruger er logget ind....

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-10-05 08:33

thohei wrote:
> [...]
>
> PS: hvordan sletter jeg ny bruger jeg kan ikke slette hverken i
> administrator-mode eller når ny bruger er logget ind....

Hvis du ikke kan slette brugeren i Systemindstillinger:Konti , så prøv
med NetInfo-administrator. Her skal du !både! slette brugeren og dennes
gruppe.

Fra : thohei

Dato : 19-10-05 18:24

Ok, nu kom jeg af med min nye bruger.
Men jeg har stadig den ene bruger (=administrator) stående oppe i
øverste bjælke. Sikkert fordi jeg havde fast-user-switching slået
til. Og nu når der kun er een bruger kan jeg ikke finde noget sted at
slå det fra. Eller er der en anden løsning til at slippe af med
navnet oppe i bjælken, der skal jo være plads til så meget andet.

Safari-problemet består. Jeg har slette /bibliotek-/Chaches/Safari og
jeg har fjernet /Bibliotek/Safari ud på skrivebordet. Genstartet og
jeg får stadig samme fejlmeddelelse.

Flere forslag jeg vil rigtig gerne have den til at virke, bla fordi
behandler Citrix-clienter bedre (eller anderledes) end FF.

Mhv,
Thomas

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 19-10-05 21:05

thohei wrote:
> [...]
> slå det fra. Eller er der en anden løsning til at slippe af med
> navnet oppe i bjælken, der skal jo være plads til så meget andet.

jamen så slå da for pommeren bare fast-user-switching fra !!
Det gøres i Systemindstillinger:Konti
klik på låsen, authentiker dig selv og tryk på 'Log ind'

Fra : thohei

Dato : 19-10-05 21:22

Bjarne D Mathiesen:
jamen så slå da for pommeren bare fast-user-switching fra !!
Det gøres i Systemindstillinger:Konti
klik på låsen, authentiker dig selv og tryk på 'Log ind'

Nå, ja det var der den gemte sig. Beklager jeg ikke selv fandt den.
Tak for hjælpen.
Thomas

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 21-10-05 09:07

Den nemmeste måde at fjerne en 'extra-menu' er at holde æble-tasten nede
og trække den ud på skrivebordet

Fra : Michael Holm

Dato : 20-10-05 12:25

> [...]

> Jeg har ikke opdateret, eller skiftet system eller noget som jeg har
> under mistanke for at være skyld i problemet.

Måske har du installeret en ekstra ting i safari ? som ikke virker
længere, f.eks. pith helmet eller safari enhancer ?

1) Quit Safari
2) Kig i --> /Library/Application Support/ ligger der her en mappe der
hedder SIMBL - så lav et kopi af den på skrivebordet og slet derefter
originalen.
3) start Safari

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : thohei

Dato : 20-10-05 17:25

[...]

Tak for forslag - en sådan mappe findes ikke. Desværre.