Computer kan ikke slukkes, hjælp!!
Fra : kaddier

Dato : 16-10-05 17:19

Er der nogen her der kan klare følgende problem?
Jeg har en PB købt for et halvt år siden (10.3.9) som nu pludselig ikke
kan slukkes. Når jeg forsøger sker der bare intet. Det er kommet efter
jeg har installeret den sidste security + Java Update. Dock en er også
forsvundet og forsøger jeg at ændre indstillingerne så den bliver synlig
igen er der intet der ændre sig. Hvad nu? Hjælp!
På forhånd tak!
Hilsen
Per

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 16-10-05 17:51

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> Er der nogen her der kan klare følgende problem?
> Jeg har en PB købt for et halvt år siden (10.3.9) som nu pludselig ikke
> kan slukkes. Når jeg forsøger sker der bare intet.

Hold startknappen nede til den slukker.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery

Fra : kaddier

Dato : 16-10-05 21:51

> Hold startknappen nede til den slukker.

Det fungere (den mulighed kendte jeg ikke), men desværre er problemet
nøjaktig det samme når jeg starter igen - og dock´en er stadig væk og
lader sg ikke indstille! Et eller andet er vel galt et sted i systemet,
men hvad???

hilsen Per

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-05 22:41

> [...]
> forsvundet og forsøger jeg at ændre indstillingerne så den bliver synlig
> igen er der intet der ændre sig. Hvad nu? Hjælp!

Det er stort set umuligt at fortælle hvad der er galt bortset fra at
det med 99% sikkerhed drejer sig om en brugerfejl på ét eller andet
nivau)

sluk den ved at skive følgende i terminalen:

sudo sync
(afslut m. "return" og indtast password når du bedes om de, afslut igen
med "return")

Derefter skriver du:

halt
(afslut m. "return")

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : kaddier

Dato : 17-10-05 07:53

> [...]
>
> sudo sync
> (afslut m. "return" og indtast password når du bedes om de, afslut igen

Tak for svar!!
Det har jeg nu forsøgt: der kommer et svar "operation not permittet".
Hvad nu?
Hvad er "en brugerfejl"?

Fra : Per Rønne

Dato : 17-10-05 09:55

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> Hvad nu?

Reinstaller systemet.
--
Per Erik Rønne

Fra : kaddier

Dato : 17-10-05 10:24

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Reinstaller systemet.

Ja, det har jeg selvfølgelig også tænkt på, men ville egentlig gerne
undgå det.
Kan det lade sig gøre at reinstallere uden at man behøver at lave alle
instillinger på ny? Og er der noget man skal passe på for ikke på en
eller anden måde at få gamle fejl med?
Per

Fra : Per Rønne

Dato : 17-10-05 12:19

> [...]

> Kan det lade sig gøre at reinstallere uden at man behøver at lave alle
> instillinger på ny? Og er der noget man skal passe på for ikke på en

Man kan reinstallere på en sådan måde, at man læser de gamle
indstillinger ind. Det sker dog så at man får fejlen med ind igen ...

--
Per Erik Rønne

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 17-10-05 13:21

> [...]

> Kan det lade sig gøre at reinstallere uden at man behøver at lave alle
> instillinger på ny? Og er der noget man skal passe på for ikke på en

Du kan vælge "Arkiver og installer"
Det lægger et frisk system ind på din mac, og ovefører indstillingerne
fra det gamle. Problemet er, at du derfor risikerer at få de gamle fejl
med...og så er du lige vidt, bortset fa at du har brugt et par timer
Men det skader ikke at prøve.

mvh.
Kaj.

P.S. Jeg går ud fra at du har repareret disktilladelser?

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : kaddier

Dato : 17-10-05 19:33

> [...]
>
> mvh.
> Kaj.
>
> P.S. Jeg går ud fra at du har repareret disktilladelser?

Jo, - desværre uden held!

Hilsen Per

Fra : J.K.Arning

Dato : 17-10-05 13:02

On Mon, 17 Oct 2005 08:52:34 +0200, kaddier wrote:

> Hvad er "en brugerfejl"?

Den er også kendt som en Fejl 40 fordi den oftes begås ca. 40 cm fra
skærmen ... hvad er det der er ca. 40 cm fra skærmen ?

Det er dig!

En brugerfejl er en fejl begået af brugeren, hvilket er den pæne måde at
sige på at du har klumret i det et eller andet sted.

Regards

Fra : kaddier

Dato : 17-10-05 19:33

> [...]
>
> En brugerfejl er en fejl begået af brugeren, hvilket er den pæne måde at
> sige på at du har klumret i det et eller andet sted.

Tja, det ville jo være rart at hvide hvad jeg muligvis har gjort forkert
for at undgå det i fremtiden. Men jeg er nu ikke sikker på at det er
tilfældet, for problemerne opstod direkte efte at have lavet et
"automatisk" update. Det er faktisk sket én gang før, da jeg lavede
update aller første gang. Der gik den helt i spåner. Er det noget der
bare sker af og til? Er det bedre at update manuel?
Per

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-10-05 09:04

> Tja, det ville jo være rart at hvide hvad jeg muligvis har gjort forkert
> for at undgå det i fremtiden.

Det er svært idet eks jeg ikke ved præcist hvad du har gjort på
maskinen siden du fik den.

> Men jeg er nu ikke sikker på at det er
> tilfældet, for problemerne opstod direkte efte at have lavet et
> "automatisk" update.

Der er sikkert en usynlig process der eer aktiveret af
opdateringsprogrammet der hænger, hvorfor OS'et ikke vil lade dig
genstarter før den er færdig eller afsluttet. Ofte kommer sådanne fejl
pga af tidligere brugerfejl.

> Det er faktisk sket én gang før, da jeg lavede
> update aller første gang. Der gik den helt i spåner. Er det noget der
> bare sker af og til? Er det bedre at update manuel?

nej det er hip som hap.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-10-05 09:01

> Tak for svar!!
> Det har jeg nu forsøgt: der kommer et svar "operation not permittet".
> Hvad nu?

ups ikke "halt" men "sudo halt"

> Hvad er "en brugerfejl"?

en betjeningsfejl. Brugeren har på ét eller andet tdispunkt trykket på
en knap denne ikke burde have trykket på. Ofte i forbindelse med et
installationsproigram, eller et obskurt program der har bedt om
password hvilket brugeren efterfølgende indtaster.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Michael Holm

Dato : 17-10-05 13:44

> [...]

> forsvundet og forsøger jeg at ændre indstillingerne så den bliver synlig
> igen er der intet der ændre sig. Hvad nu? Hjælp!

Hvis man får nogle underlige problemer, og ligesom mig ikke har helt
styr på det kan man gøre flg.:

Prøv det en af gangen og se om det hjælper:

1) Slet flg. fil:

com.apple.dock.plist

som ligger i mappen:

dit brugernavn-->Liberary-->Preferences..

Genstart og se om det virker :)
(om docken kommer igen - ikke dit luk ned problem)

2) åben Disk Utiltity (som ligger i mappen Applications-->Utilities)

Vælg harddisken til venstre og tryk på "Repair Disk Permissions"

Download Mac OS X 10.3.9 Combo update
link:
<http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosxcombinedupdate1039.ht
ml> (117 MB)

installer den og genstart

Repair Disk Permissions igen

held og lykke

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : kaddier

Dato : 17-10-05 19:33

Tak for svar!!

> 1) Slet flg. fil:
>
> com.apple.dock.plist
>
> som ligger i mappen:
>
> dit brugernavn-->Liberary-->Preferences..

Desværre ikke!!

> [...]
>
> 2) åben Disk Utiltity (som ligger i mappen Applications-->Utilities)
>
> Vælg harddisken til venstre og tryk på "Repair Disk Permissions"

Har jeg også allerede uden held forsøgt!!

> Download Mac OS X 10.3.9 Combo update
> link:
> <http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosxcombinedupdate1039.ht
> ml> (117 MB)

Jeg har allerede 10.3.9; er det update du foreslåt et andet?

Hilsen Per

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 17-10-05 20:50

> Jeg har allerede 10.3.9; er det update du foreslåt et andet?

Både ja og nej.

Forskellen er, at den automatiske softwareopdatering læser hvad du har
liggende, og henter de nye dele til det.
Combo updaten har alle stumperne med, også dem du ikke har liggende i
gammel udgave.
Forskellen er så, at du med Combo updateren kan få fat i stumper du evt.
er kommet til at smide ud.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : kaddier

Dato : 19-10-05 07:10

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> gammel udgave.
> Forskellen er så, at du med Combo updateren kan få fat i stumper du evt.

Tak for alle råd; det ser jo ud til at jeg må reindstallere!
Hilsen Per

Fra : Michael Holm

Dato : 19-10-05 11:10

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> Tak for alle råd; det ser jo ud til at jeg må reindstallere!
> Hilsen Per

Det hjalp ikke med at installere combo updaten?

Fra : kaddier

Dato : 19-10-05 14:11

> Det hjalp ikke med at installere combo updaten?

Tak for at spørge til det igen - gennem stress og iritation var den
mulighed gledet ud af hukommelse igen.

Nu har jeg gjordt det og det fungerede, så vidt jg kan se perfekt: alt
er tilbage med de gamle indstillinger.

Hvis jeg forstår det her rigtig, så betyder det altså at det den
automatiske update er kommet til at smide system komponenter ud. Og det
er jo noget rod. Jeg tror jeg i fremtiden vil update manuelt, men dér
kan det vel i og for sig også ske?
Tak for hjælpen!!!!
Hilsen Per

Fra : Michael Holm

Dato : 19-10-05 18:02

> [...]
> automatiske update er kommet til at smide system komponenter ud. Og det
> er jo noget rod. Jeg tror jeg i fremtiden vil update manuelt, men dér

Fedt at høre det gik alligevel!!

Jeg kører normalt med automatisk update (på ca. 70 mac'er) men engang
imellenm er der et eller andet der går galt, og så plejer jeg at kører
proceduren med
repair diskpermi.
installer combo updaten
genstart og repair disk perm igen.

Men som sagt funker det den automatiske update normalt
(her gør jeg dog også det at jeg kører repair disk permissions inden og
bagefter updaten er installeret!)

Fra : kaddier

Dato : 19-10-05 19:35

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> [...]
>
> Men som sagt funker det den automatiske update normalt
> (her gør jeg dog også det at jeg kører repair disk permissions inden og

Ok, det vil jeg også gøre i fremtiden!
Tak!!
Hilsen Per

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 17-10-05 21:01

> [...]

> forsvundet og forsøger jeg at ændre indstillingerne så den bliver synlig
> igen er der intet der ændre sig. Hvad nu? Hjælp!

Så hopper jeg også lige ind. En god måde at teste om det er en fejl ved
systemet i det hele taget eller med din brugerkonto er ved at oprette en
ny konto, logge ind med den og se om de samme fejl er til stede. Hvis
fejlen(e) er væk så er den den oprindelige konto den er gal med- hvis
ikke, så er det lidt mere surt.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : kaddier

Dato : 19-10-05 07:10

Thomas Tvegaard <tvegaard@*ud*gmail.com> wrote:

> [...]
> ny konto, logge ind med den og se om de samme fejl er til stede. Hvis
> fejlen(e) er væk så er den den oprindelige konto den er gal med- hvis

Det er desværre tilfædet!!
Jeg må vel reindstallere.
Tak og hilsen Per