opgradere en mac g4 500 mhz server model.
Fra : kb

Dato : 16-10-05 10:57

Hej

Jeg er ikke så forfærdelig gammel i mac verdenen.

Kan det lade sig gøre at opgradere min mac, her tænker jeg primært på cpu?

Hvis ja, hvor svært er dette så?

Og hvad med gfx kan det skiftes? Jeg ved jo at det skal være en bestemt
version til mac, men de er dyre, findes der billigere løsninger?

på forhånd tak

Klaus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-05 15:08

Hej Klaus

kb wrote:
> Jeg er ikke så forfærdelig gammel i mac verdenen.
>
> Kan det lade sig gøre at opgradere min mac, her tænker jeg primært på cpu?

Ja, det kan lade sig gøre, men spørgsmålet er, om det kan betale sig for
dig.

Hvis du fx. kun har 768mb RAM ellr mindre, mindre end 80-120gb Hd
tilsammen, vil jeg mene, det ikke kan betale sig. Det kan heller ikke
betale sig, hvis din maskine _ikke_ er en AGP model (Sawtooth)

Det kan betale sig, hvis det er en AGP med Uninorth*) ASICS nummer på 7
eller højere, og du har +1gb RAM og fx. 2x120gb harddiske eller mere -
fx. via en RAID controller.

Til AGP modellerne med ASICS nr. 7 eller højere - kan der fås
opgraderinger fra 800mhz til 2x1,8ghz. Det kan _IKKE_ betale sig at købe
opg. her i landet, - de er simpelthen _for_ dyre. Men hvis du selv kan
tage dem hjem fra fx. Otherworld Computing, så kan det sagtresn betale
sig. Du kan selv finde de opg., der kan bruges til din model her:
<http://eshop.macsales.com/shop/accelerators/> bare ved at følge
vejledningen i feltet til højre.

Fx. Singleprocessorer:
"OWC Mercury Extreme G4/933MHz-1GHz with 2MB L3 Cache for PowerMac G4
AGP Graphics/Sawtooth, Gigabit Ethernet, Digital Audio & Quicksilver
Models. 7455 G4/933 Guaranteed to 1GHz. Plug & Play Ready Set! 3yr OWC
Warranty, 30 Day 100% Money Back Guarantee. (OWCMEG40910L2S) $195.00"

"PowerLogix PowerForce47 G4/1.6GHz with 512K 1:1 L2 Cache Per Processor
for PowerMac G4 AGP Graphics/Sawtooth and Gigabit Ethernet Models. 3
Year PowerLogix/OWC Warranty + 30 Day 100% Money-Back. (PLGPF47S1600AG)
$269.00"

Fx. Dualprocessor, hvis ASICS er 7 eller højere:
"PowerLogix Powerforce57 DUAL G4-7457@1.3GHz with 512K 1:1 On-Chip L2 &
2MB L3 Cache Per Processor for PowerMac G4 AGP Graphics/Sawtooth and
GigabitEthernet Models Uni-N7. New, 2yr PowerLogix/OWC Warranty.
(PLGPF57DA13004M) $589.99"

"Sonnet Encore/ST Duet *DUAL* G4/1.3GHz 2MB L3 Cache Per Processor for
PowerMac G4 Models AGP Graphics/Sawtooth*, Gigabit Ethernet, Digital
Audio, QuickSilver. 3yr Warranty. (STISG4D13002M) $595.00"

Jeg vil helt klart anbefale en PowerForce model! - Sonnets processorer
er så 'speedede', at der ingen overskud er ud over det angivne, hvorimod
PowerForce er _minimal_, og har man forstand på overclocking, så kan en
Dual 1,3ghz sagtens clockes til en Dual 1,4ghz, og deres single 1,6ghz
kan klare op til 1,733ghz.

Til prisen skal du lægge porto (ca. $46USd) dansk moms og told - moms
25% + ca. 1% told. Der betales moms og told af portoen også. Hertil
skal du lægge et fortoldningsgebyr på 150kr., hvis du ikke er
importørregistreret. Hvis du er importørreg., går papirerne direkte til
Told&Skat, og de ordner det gratis for dig. Er du momsreg., kan du
selvfølgelig fratrække moms+told i regnskabet.

*) Den er tilsyneladende taget væk fra nettet, men du kan få den fra mig
ved at sende en mail til <kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk> fjern 'spam'en'.

> Hvis ja, hvor svært er dette så?

Det er faktisk meget let. Vip siden ned, træk processorkortet ud,
udskift processor iflg. vejledning, sæt kortet på plads, luk lågen og
start maskinen... PowerForce opg. kører native i OS X, men hvis du også
skal køre OS 9.x, skal du installere de medflg. drivere. Du kan også med
fordel installere de medflg. X-drivere, da du så kan 'trimme'
processoren fuldstændig til optimal ydelse.

> Og hvad med gfx kan det skiftes? Jeg ved jo at det skal være en bestemt
> version til mac, men de er dyre, findes der billigere løsninger?

Du kan jo forsøge at finde et brugt kort - fx. et Radeon 8500 Mac
Edition. Det er godt nok kun et 64mb kort, men det er fantastisk godt på
G4/AGP, G4/graphics (AGP) og G4/gigabyte modellerne.

Alternativt har Otherworld også af og til gode tilbud på gfx kort, men
at købe et kort hjem alene, vil næppe kunne betale sig, men hvis du
alligevel vil have en CPU opg., så kan det godt betale sig at købe et
gfx kort med...

Du kan se mulighederne her -
<http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=166&type=Video&TI=%23TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades>
Det bedste, du kan få er et Radeon 9800Pro 2x/2x AGP. - Pt ser det også
ud til, det er det eneste AGP baserede gfx kort...

Men som sagt, så skal du vurdere ud fra det, du allerede har i maskinen,
- +1gb RAM, +200gb diskplads, behov for at kunne boote i OS 9.x osv..

Alternativt var der en 1,25ghz G4 til salg til 6500kr. i
dk.marked.privat.edb.mac for et par dage siden. - Svjh. er det den
sidste model, der kan boote i OS 9.2.x

Hvis du vælger at opg. til fx. en Dual 1,3ghz, kan jeg garantere for, at
der kommer fart i den! - Jeg har selv en G4/AGP, som er opg. til en Dual
1,5ghz. Den booter en OS X 10.3.5 på 4 sek.!! - Men den har også 2gb
RAM, 2x120gb HD, 2x200gb HD, RAID, Firewire og USB PCI kort, Radeon
8500, Det var opr. en Dual 500mhz, som jeg fik opg. med en GigaDesign
M13 Series Upgrade, - vel nok en af de bedste opgraderinger, der
overhovedet kan fås til Mac. Otherworld plejer at have GigaDesign, (det
er dér, jeg købte), men det har de pt ikke. Så du skal selv ind på
www.gigadesign.com og finde det kort, der passer til din maskine.

Hvis det var mig, og den har de min.specs, jeg sætter op, vil jeg
anbefale, at du opg, men hvis den ligger under, så lad være.
Selvfølgelig tæller specielle forhold med, som hvis der fx. er
installeret specielt hardware osv., så kan det måske trække lidt op i
forhold til de lavere krav til Hd osv..

mvh. Erik Richard

KMLDenmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-05 16:48

kb <udvikleren@newmail.dk> wrote:
> [...]

> Og hvad med gfx kan det skiftes? Jeg ved jo at det skal være en bestemt
> version til mac, men de er dyre, findes der billigere løsninger?

Hvorfor vil du opgradere den? Hvilken OS kører den nu? Hvilket OS
skal den fremover køre? skal den være server eller workstation? Hvilke
Applikationer har du i sende at køre på den?

Uden svar på disse spørgsmål er det lidt omsonst at svare på _hvad_
den bør opgraderes med.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : kb

Dato : 16-10-05 19:46

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> Applikationer har du i sende at køre på den?
>
> Uden svar på disse spørgsmål er det lidt omsonst at svare på _hvad_

Tak for jeres svar.

Det er en maskine med agp grafik. Og den køre med en scsi disk og en alm
disk

Den skal prinært køre som alm arbejdsmaskine.

En anden ting. Min maskine støjer pænt, kan det klares også? Hvis ja,
hvad støjdæmper man så?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-05 21:36

kb wrote:

> Tak for jeres svar.
>
> Det er en maskine med agp grafik. Og den køre med en scsi disk og en alm
> disk

Dvs., at den formentlig har en Rage 128Pro. Og det betyder også, at du
kan bruge fx. en Radeon 8500, 9000, 9200, 9800Pro og flere andre, - blot
det er Mac editions.

Afhængig af dit SCSI kort, kan der formentlig sættes flere diske på
kæden. Fysisk er der plads til 4 diske i maskinen - SCSI og/eller alm.
IDE diske.

> Den skal prinært køre som alm arbejdsmaskine.

Afhængig af det arbejde, kan en opg. måske være en god idé. Men hvis det
kun er til alm. forefaldende arbejde - tekstbehandling, lidt regneark,
lidt fotoredigering osv., - vil det nok ikke kunne betale sig. Til
gengæld vil du få mere ud af det, hvis du skal/vil lave meget med grafik
og video - Photoshop, Illustrator, Quark, FinalCut, iMovie m.m., så har
CPU kraft og et godt gfx kort stor betydning.

> En anden ting. Min maskine støjer pænt, kan det klares også? Hvis ja,
> hvad støjdæmper man så?

Tja, det kan da lade sig gøre. Du skal have fat i et stykke ca. 1,5-2.0
mm blygummi. Så skal du afmontere begge sider af maskinen, klippe
blygummiet nøjagtigt til og derefter lime det på indersiden af
sidestykkerne. Tilpasning _skal_ være nøjagtig, da der ikke er meget
plads, når siderne monteres igen.

En af grundene til, at den måske støjer lidt rigeligt, er din SCSI disk.
Generelt støjer SCSI diske mere end ATA/IDE diske. Mine ene G4/1,4ghz
med 2x120gb ATA diske synes jeg ikke støjer. Derimod er der noget mere
støj på min Dual 2x1,5ghz med 4 diske i. Derimod har jeg en ældre
PowerMac 9600/350mhz, hvor der sidder en 10k SCSI disk. Den maskine er
støjdæmpet med blygummi, og det kan tydeligt mærkes. Den er så lydsvag,
at man næsten intet kan høre fra den udover en svag summen.

Du kan også finde ud af, hvilken blæser, der sidder i den, finde en
tilsvarende såkaldt 'noiseless' blæser og ombytte til den støjsvage
blæser. Der er så mange nye på markedet - helt ned til ca. 32db, og de
er faktisk endda blevet meget billige. Fx., er Papst LowNoise nogen af
de bedste.

Placeringen af selve computeren kan også have noget at sige. Hvis den
står lidt klemt inde - altså meget lidt fysisk plads, - så blæseren
kører meget, giver det også mere støj. Så en placering med god luft
omkring vil også nedsætte støj, da blæseren jo ikke vil køre så meget,
da varmen med bedre plads vil have større mulighed for at komme væk.

Fra : Mikkel Westh

Dato : 17-10-05 10:25

--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-10-05 13:47

Mikkel Westh wrote:

> [...]
> blæser. Der er så mange nye på markedet - helt ned til ca. 32db, og de
> er faktisk endda blevet meget billige. Fx., er Papst LowNoise nogen af

Jeg har en sådan sag til salg. Købte den for at sætte den i en
Quicksilver, men endte med at sælge maskinen og købe en G5 i stedet. Den
larmede så også helt forfærdeligt, hvorefter der blev banket hul i
væggen og G5'eren placeret på den anden side af væggen...

Ved ikke om den passer i omtalte maskine - dog ved jeg at vi på arbejde
har puttet samme blæsertype i en G4 450mhz maskine med en lille smule
mindre støj til følge (men stadig for meget efter min smag).

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Mikkel Westh

Dato : 17-10-05 22:22

On 2005-10-17 14:46:40 +0200, Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> said:

> [...]
> har puttet samme blæsertype i en G4 450mhz maskine med en lille smule
> mindre støj til følge (men stadig for meget efter min smag).

Der gik noget galt, da jeg kommenterede Eriks indløg, så du citerer
faktisk hans svar.
Men en 160 mm blæser støjer stadig en del. Dog ikke så meget som de
fleste grafikkortblæsere. Men jeg vil generelt anbefale at bruge 120 mm
12 dB blæsere fremfor 160 mm, da de praktisk talt ikke er til at høre.

--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-05 22:37

kb <udvikleren@newmail.dk> wrote:

> Den skal prinært køre som alm arbejdsmaskine.

du svarer stadig ikke hvilke programmer operativsystem osv, hvorfor
det er vanskeligt at rådgive dig.

> En anden ting. Min maskine støjer pænt, kan det klares også? Hvis ja,
> hvad støjdæmper man så?

køber en nyere maskine... eller støvsyger strømforsyningen. såvel
grafikkort som CPU er passivt kølet, dvs diske og strømforsyning er
eneste støjkilder.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-10-05 23:10

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
>
> køber en nyere maskine... eller støvsyger strømforsyningen. såvel
> grafikkort som CPU er passivt kølet, dvs diske og strømforsyning er

Svjh G4'erne, så er specielt PSU'en afsindigt støjende. De gamle
diske larmede også som bare pokker. Jeg ved ikke om de skulle
kompensere for de passivt kølede grafikkort og CPU'er...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-10-05 09:07

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Svjh G4'erne, så er specielt PSU'en afsindigt støjende.

ikke i de oprindelige G4'ere, det er MDD modellerne og lignende hvro
strømforsyningen støjer voldsomt.

> De gamle diske larmede også som bare pokker.

Det kan være rigtigt.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : N/A

Dato : 18-10-05 09:09

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-10-05 09:09

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jo, Gigabyte og Digital Audio støjer ad h... til, men jeg synes ikke
> Sawtooth gør. Jeg kan faktisk kun høre diskene og blæseren og det endda
> ret svagt.

strømforsyningen i de modeller er stort set identisk, det samme gør
sig gældende for støjnivauet. Erik du er nok ikke den rette til at
udtale dig om støjnivau jfv. en tråd for flere år siden der omhandlede
støjmivauet fra 1. generation af MDD modellerne.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth