Blå skærm, GISP!
Fra : Brian S

Dato : 15-10-05 21:57

Jeg får pludselig permanent blå skærm, når jeg starter min PB op
(med Tiger opdateret i sidste uge). Jeg har en mistanke til iDVD, da
det fik maskinen til at fryse, og derefter den blå skærm. Er iDVD mon
et giftigt program? Hos mig har det altid givet problemer af den ene
eller anden art.

Maskinen booter et stykke af vejen: gråt OS X symbol med snurrende
karussel nedenunder, derefter blå skærm med OS X vandret bar der
løber hele vejen mod højre, men derefter kun blå inaktiv skærm.

Jeg har prøvet følgende:

You can start up in Single User Mode by holding down the cmd-s keys at
start up and hopefully you'll get a "root#" prompt. Then type "fsck -f"
(no quotes). This does the same thing as Repair Disk in the Disk
Utility app (except you can't do it in Disk Utility because it's the
start up disk). Hopefully, it'll find and fix some problems. Then type
"mount -uw /" (note the spaces always!), this will mount the start up
disk. Then type "reboot".

Det virker ikke.

Nogle bud på løsning?

På forhånd tak.

Brian

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-10-05 18:30

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> det fik maskinen til at fryse, og derefter den blå skærm. Er iDVD mon
> et giftigt program? Hos mig har det altid givet problemer af den ene

iDVD er normalt helt uskadeligt, så det er nok ikke det.

> [...]
> start up disk). Hopefully, it'll find and fix some problems. Then type
> "mount -uw /" (note the spaces always!), this will mount the start up

Prøv igen at starte op i single user mode og gør følgende:

/sbin/fsck -fy

Så kører den lige et tjek.

Derefter:

/sbin/mount -uw /

Så kan man skrive på harddisken. Nu skal du slette nogle cache-filer
som systemet har liggende. Det har hjulpet mig et par gange:

cd /Library/Caches

rm -rf *

cd /System/Library/Caches

rm -rf *

Så er alle caches væk. Skriv herefter "reboot" uden gåseøjnene.

Så krydser vi fingrer for, at det virker. Når den så er startet op, så
kør lige en reparation af disktilladelser.

Skulle den mod forventning ikke starte op, så er der én enkel ting,
som du også kan forsøge. Du kan starte op fra en Mac OS X
installerings-disk og køre Diskværktøj derfra og reparere
disktilladelserne. Det skal være en disk der passer til det system du
kører, så har du 10.4 på, skal det være en 10.4 disk. Når du har gjort
det og det virker, så er det vigtigt at gentager proceduren, men denne
gang når den er startet fra harddisken. Der er nemlig kommet mange
opdateringer siden 10.4 DVD'en er lavet og den kender derfor ikke de
rigtige rettigheder på alle filer, men den kan dog anvendes når man er
i en knibe som nu.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Brian S

Dato : 16-10-05 19:17

René, du er en helt. Mange tak for hjælpen.

VH Brian

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-10-05 20:10

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> René, du er en helt. Mange tak for hjælpen.

Dvs. at det virkede?

--
Mvh.
René Frej Nielsen