Min helt nye iBook crasher?
Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 13-10-05 20:20

Hej!

Jeg modtog min iBook igår. Lækker maskine.
Brugte den igår og i formiddags helt uden problemer men her til aften er den
begyndt at drille.

Pludseligt kan der komme en firkant op hvor den beder om at jeg skal
genstarte mit system.
Det er tilfældigt hvornår firkanten kommer op. Nogle gange efter 5 mins brug
andre gange når maskinen slet ikke at starte op før jeg skal genstarte den.

Maskinen gør det kun når den er på batteri.
Jeg gendannede strømspare funktionerne til standard. Det hjalp en del og den
har kun crashet engang siden. Men synes stadig det er engang for meget?

/Hans-Jacob

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 14-10-05 00:58

Hans-Jacob Møgelmose <zster87@hottiemail.com> wrote:

> [...]
> har kun crashet engang siden. Men synes stadig det er engang for meget?

Det lyder som om, den er helt gal. Hvis den firkant du omtaler er en
boks der på 4 sprog fortæller dig, at du skal genstarte din computer, er
det en kernel panic; det ultimative systemnedbrud.

Mit råd er først at reparere disktilladelser (med diskværktøj i
hjælpeprogrammer).

Hvis det ikke hjælper, at geninstallere systemet fra bunden af og huske
opdateringerne. Ind imellem virker det som om det præinstallerede
software bare er læsset på med en møggreb, og en ordentlig installation
kan somme tider rette op på det.

Og hvis det heller ikke hjælper, er vi nok ude i en hardwarefejl.
De fleste af de kernel panic'er jeg har oplevet i nyere tid, har
skyldtes dårlig ram. Og det har været tilfældigt hvor lang tid der er
gået efter starten, inden den dukker op.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 14-10-05 12:33

"Kaj Christiansen" <kajc@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skyldtes dårlig ram. Og det har været tilfældigt hvor lang tid der er
> gået efter starten, inden den dukker op.

Hej Kaj

Kørte en Hardware tjeck og den fandt ingen fejl. Begyndte at installere OSX
men nu er maskinen helt og aldeles død.
Maskinen spinder fint op men der er ikke liv i skærmen.
CD'en spinner fint rundt men den vil ikke spytte den ud.

Har prøvet CTRL+ALT+SHIFT+Power knappen
Har prøvet at holde C nede
Har prøvet at holde Alt nede
Har prøvet med og uden strøm