Midlertidige filer i Firefox og Safari
Fra : Martin

Dato : 12-10-05 13:33

Jeg er meget glad for mit skifte til Mac, men der er dog en ting som
irriterer mig en del.

Jeg er studerende og skal i den forbindelse ofte bruge artikler til mine
studier. Ligegyldigt hvad, bliver dokumentet når jeg læser det gemt på
mit skrivebord, selvom jeg ikke vælger at gemme det pågældende dokument.
Da man ofte skimmer dokumentet igennem, eller bare lige skal se et
abstract er mit skrivebord altid fyldt med dokumenter, som det er svært
at finde rede i.

Er det muligt at computeren gemmer dokumenterne i cachen eller lignende
lige som i windows

På forhånd tak

NB det gælder både for firefox og safari

/Martin

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 12-10-05 14:37

On Wed, 12 Oct 2005 14:33:04 +0200, Martin <none@nospam.dk> wrote:

> [...]
> Da man ofte skimmer dokumentet igennem, eller bare lige skal se et
> abstract er mit skrivebord altid fyldt med dokumenter, som det er svært

Hvilken type dokumenter er det?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 12-10-05 16:19

Martin <none@nospam.dk> wrote:

> [...]
> Da man ofte skimmer dokumentet igennem, eller bare lige skal se et
> abstract er mit skrivebord altid fyldt med dokumenter, som det er svært

Der mangler oplysninger om, hvilken slags dokumenter det er, og hvilken
OS X version du bruger.

Det jeg umiddelbart tænker er ud fra beskrivelsen er, at det er
pdf-dokumenter, og at du bruger en pre 10.4 (Tiger) version af OS X. Er
det korrekt?

Det løses ved at installere enten Adobe Reader 6 eller 7, og sætte den
til at vise pdf filer i browseren. Det er en "tung" løsning - Adobe
Reader er tung at danse med

Alternativt kan du hente "PDF Browser Plugin" fra Schubert-it
<http://www.schubert-it.com/pluginpdf/>
Den er gratis for private.

Endelig kan du opgradere dit OS X til 10.4, her læser Safari selv pdf
filerne i stedet for at sætte Prewiev/Billedfremviser til at gøre det.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Martin

Dato : 12-10-05 23:06

Kaj Christiansen wrote:

> Der mangler oplysninger om, hvilken slags dokumenter det er, og hvilken
> OS X version du bruger.

Sorry, jeg kører 10.4 Tiger og bruger fortrinsvis pdf dokumenter samt doc.

Mvh

Martin

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 13-10-05 10:41

Martin <none@nospam.dk> wrote:

> Sorry, jeg kører 10.4 Tiger og bruger fortrinsvis pdf dokumenter samt doc.

Problemet er, at browseren ikke selv læser dokumenterne, men henter dem
ned, så du kan læse dem i hjælpeprogrammer som Billedfremviser og
Word/TextEdit.

Har du sat din browser til at læse pdf dokumenterne selv? Det er default
i Safari, men kan være slået fra. Du kan kontrollere/rette det i
Systemindstillinger -> QuickTime -> Avanceret -> MIME-indstillinger ->
Billeder. Se efter om der er flueben ved "pdf billede".

Ellers så brug "PDF Browser Plugin" fra Schubert-it
<http://www.schubert-it.com/pluginpdf/>

Han har også lavet et Word plug-in, men det synes jeg ikke fungerer
ordentligt. De gange jeg har brugt det forsvandt al formattering i
browservisningen, og det blev uoverskueligt. Jeg ved ikke om det er
rettet sidenhen.
http://www.schubert-it.com/pluginword/

Og for at undgå at filerne havner på dit skrivebord, så definer en
download-mappe. Den er lettere at tømme igen.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog