Manglende internetforbindelse, men fuld LA~
Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-05 09:07

Da ingen har svaret på spørgsmålet i Windows-gruppen, må jeg jo så forsøge mig
her.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-10-05 09:47

On Mon, 10 Oct 2005 10:06:39 +0200, Per Rønne wrote:

> Kan nogen forklare mig, hvad der går galt på min Windows-desktop, når IE
> pludselig ikke kan oprette forbindelse?

Har du fået fortalt din firewall at IE ikke må forbinde til internettet?
--
MVH
osv...

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-05 10:05

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Har du fået fortalt din firewall at IE ikke må forbinde til internettet?

Selv hvis jeg slår Windows Firewall fra er resultatet det samme. Og jeg
kan ikke engang vide om det er i IEs indstillinger, at problemet ligger.
Jeg er ganske simpelt aldrig stødt ind i det før.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-10-05 11:55

Per Rønne wrote:
> Da ingen har svaret på spørgsmålet i Windows-gruppen, må jeg jo så forsøge mig
> her.

Det var da dumt, for det her er en mac gruppe og dit spørgsmål om
windows er off topic.

Men du kan jo prøve windows trickene.
1) genstart
2) geninstaller
3) køb en mac

JonB

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-05 12:24

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Det var da dumt, for det her er en mac gruppe og dit spørgsmål om
> [...]

Jeg er gammel Mac-bruger, og skriver da også dette fra MacSOUP, hvilket
du ville have opdaget hvis du havde kigget efter i headeren.

Problemet er i øvrigt løst efter opkald til min internet-udbyder. Fejlen
var at jeg havde tastet et 1-tal i stedet for et 4-tal, da jeg skulle
indtaste DNS-server adresser. Altså 212.242.10.3 & 212.242.10.51 i
stedet for de korrekte 212.242.40.3 & 212.242.40.51.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-10-05 13:40

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
> indtaste DNS-server adresser. Altså 212.242.10.3 & 212.242.10.51 i
> stedet for de korrekte 212.242.40.3 & 212.242.40.51.

Sig til din udbyder at de skal fikse deres dhcpopsætning.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-05 15:05

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Sig til din udbyder at de skal fikse deres dhcpopsætning.

Jeg bruger fast IP-adresse i mit intranet, og så kræver Windows og i
øvrigt også MacOS X at DNS-serverens adresser indsættes manuelt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-10-05 15:10

Per Rønne <spam@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg bruger fast IP-adresse i mit intranet, og så kræver Windows og i
> øvrigt også MacOS X at DNS-serverens adresser indsættes manuelt.

Hint:
Systemindstillinger/Netværk:
Bruger DHCP med manuel adresse

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-05 15:46

> Hint:
> Systemindstillinger/Netværk:
> Bruger DHCP med manuel adresse

Det har ikke fungeret, når jeg har forsøgt at bruge det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-10-05 18:19

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg bruger fast IP-adresse i mit intranet, og så kræver Windows og i
> øvrigt også MacOS X at DNS-serverens adresser indsættes manuelt.

Sig til dig selv at du skal fikse din DHCP opsætning.

Jeg bruger en Asus WL500G trådløs router som klarer det hele for mig,
inklusiv hente DNS-adresser fra udbyder.

Bruger man faste IP-adresser fortæller man bare routeren dét, og lader
dem tildele de faste adresser via DHCP.

Det betyder at man i 99.9% af tilfældene bare tilslutter sit grej og
det virker.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-05 18:55

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Sig til dig selv at du skal fikse din DHCP opsætning.
>
> Jeg bruger en Asus WL500G trådløs router som klarer det hele for mig,
> inklusiv hente DNS-adresser fra udbyder.

Ja, når den andelsboligforening jeg bor i får ombygget fællesantennen,
så vi får internet derigennem, så har også jeg tænkt mig at anskaffe mig
en trådløs router, som dog også samtidig skal sluttes til det
eksisterende netværk {ingen grund til at installere trådløse kort i
desktops, når der ellerede /er/ trukket ethernet-kabler}.

> Bruger man faste IP-adresser fortæller man bare routeren dét, og lader
> dem tildele de faste adresser via DHCP.

Det er så bare ikke muligt med den router, som Cybercity har stillet til
rådighed for mig.

--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-10-05 19:09

> [...]

> eksisterende netværk {ingen grund til at installere trådløse kort i
> desktops, når der ellerede /er/ trukket ethernet-kabler}.

Hvorfor dog vente?

Det koster 600 kroner og virker bare. Jeg har den siddende efter
Cybercitys router så det er ingen hindring.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-05 19:37

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Hvorfor dog vente?
>
> Det koster 600 kroner og virker bare. Jeg har den siddende efter
> Cybercitys router så det er ingen hindring.

Jeg ser ingen grund til at ofre pengene før vi får ovennævnte
internetforbindelse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-10-05 20:26

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Jeg ser ingen grund til at ofre pengene før vi får ovennævnte
> internetforbindelse.

Det er nu ellers rart hvis man har en bærbar.

Har du ikke det?

Bare hør hvad doktoren siger om hvor godt det er for dit helbred at
kunne gå og stå og ligge istedet for at sidde foroverbøjet ved dit
skrivebord.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-05 06:00

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Det er nu ellers rart hvis man har en bærbar.
>
> Har du ikke det?

To, en gammel PowerBook 5300c uden trådløst ethernetkort, og en IBM
Thinkpad R50 stillet til rådighed af min fagforening, /med/. Men den er
nu også forsynet med et fast ethernetkort på 1 Gbps. Om et par timer
ligger den så i min taske, og andetsteds bruger jeg skam den trådløse
forbindelse.

> Bare hør hvad doktoren siger om hvor godt det er for dit helbred at
> kunne gå og stå og ligge istedet for at sidde foroverbøjet ved dit
> skrivebord.

Næppe hvis man samtidig skal skrive på en laptop. Der er det ergonomisk
ikke passende. Den står i øjeblikket på mit skrivebord {ikke tændt} med
min G4 {som jeg lige nu bruger} på vinkelskrivebordets vinkel, og min
Windows Desktop på et computerbord i forlængelse af skrivebordet.
Sidstnævnte bruger jeg i dag mest til lave opera-dvd'ere {optog senest i
søndags Rameaus »Les Paladins« fra NRK1, som nu ligger trygt og godt på
en dvd-r; brænderen kan dog også klare dvd±r DualLayer}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-10-05 22:01

Per Rønne <spam@rqnne.invalid> wrote:

> Jeg bruger fast IP-adresse i mit intranet.

Hvorfior dog det?

> og så kræver Windows og i
> øvrigt også MacOS X at DNS-serverens adresser indsættes manuelt.

ikke hvis der bruges DHCP

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-05 06:00

> Hvorfior dog det?

Af to grunde:

Jeg ønsker ikke at andre maskiner end min G4 får tildelt adressen
10.0.0.2, da udefra kommende automatisk vil blive ledt dertil af
routeren. Men DHCP-serveren vil ikke lade mig reservere numre til den,
som ligger inden for de numre, den understøtter. Så derfor har jeg lagt
mine faste maskiner op i 10.0.0.41 og over.

Det må så også medføre at min LaserJet 4050N med duplexenhed får tildelt
nummeret 10.0.0.2 af DHCP-serveren. Men det er nok begrænset hvor meget
folk kan forvolde ved at hacke ind på dén.

> ikke hvis der bruges DHCP

Som jeg af ovennævnte grunde ikke ønsker at bruge.
--
Per Erik Rønne

Fra : Karl Antz

Dato : 11-10-05 08:27

> [...]

> som ligger inden for de numre, den understøtter. Så derfor har jeg lagt
> mine faste maskiner op i 10.0.0.41 og over.

Jeg har en opstilling hvor jeg har sat en af mine faste maskiner på
"Using DHCP with manual address" og sat den til det relevante nummer.
Denne maskine beholder dette nummer, uanset hvad DHCP-serveren ellers
foretager sig.

Så - det kan godt lade sig gøre.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 11-10-05 14:49

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> "Using DHCP with manual address" og sat den til det relevante nummer.
> Denne maskine beholder dette nummer, uanset hvad DHCP-serveren ellers

Spændende. Kan du forklare mere om, hvordan dette virker? Reserverer man
et IP-nummer, men undgår alligevel konflikter?

Fra : Karl Antz

Dato : 11-10-05 15:23

Jens Rasmussen <no@way.dk> wrote:

> Spændende. Kan du forklare mere om, hvordan dette virker? Reserverer man
> et IP-nummer, men undgår alligevel konflikter?

Har lige kigget efter for en sikkerheds skyld. Og er ikke helt sikker.
Men:

i min ethernet-opsætning på min stationære mac har jeg sat den til
"Using DHCP with manual address" - og sat den til xxx.xxx.xxx.2

Routeren har jeg sat til via DHCP at fordele nr 3-50

Derved har min stationære altid xxx.xxx.xxx.2, mens de andre maskiner
får xxx.xxx.xxx.[et af numrene fra 3-50]

Og det funker upåklageligt.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 11-10-05 22:38

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Routeren har jeg sat til via DHCP at fordele nr 3-50
I så fald vil det givetvis svare til manuel IP - eller kan nogen se
forskellen?
Men hvis nu man IKKE havde adgang til routeren (som derved uddelte
nummer 2 - 255), kunne man så beholde nummer x.x.x.2, selv hvis man var
'af' netværket, leaset udløb, og man kom på igen?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-05 18:25

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Så - det kan godt lade sig gøre.

Ikke med min router. Jeg har prøvet, også med opkald til CyberCity. Det
kan bare ikke lade sig gøre.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-10-05 15:53

On Mon, 10 Oct 2005 13:24:15 +0200, Per Rønne wrote:

> [...]
> indtaste DNS-server adresser. Altså 212.242.10.3 & 212.242.10.51 i
> stedet for de korrekte 212.242.40.3 & 212.242.40.51.

Altså kunne IE ikke få forbindelse efer du pludselig havde ændret i din
netværksopsætning?

--
MVH
osv...

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-05 17:35

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Altså kunne IE ikke få forbindelse efer du pludselig havde ændret i din
> netværksopsætning?

Ja, men jeg havde fået ændret flere ting, inden jeg opdagede at IE
pludselig ikke kunne få forbindelse. Og man /ser/ altså ikke lige en
sådan DNS-fejl, medmindre man er opmærksom på den.

Og så fik jeg senere løst mit andet problem. Den friske
Mathematica-installation. Passwordene var af Wolfram skrevet ud på en
matrix-printer, der skulle have haft toneren skiftet ud. Wolfram sendte
mig passwordene pr e-mail, og nu har jeg dels lagt numre ind på min
kontaktdatabase, lagt e-mailen i mit licens-kartotek i Entourage, og
endelig sat et par Dymo-strimler på CD-holderne.
--
Per Erik Rønne