iPhoto for langsom
Fra : jens winding

Dato : 06-10-05 17:21

Jeg har udlånt min imac G3 400mhz (Panter og 512 kb Ram) til min kammerat.
Han er blevet macfan og vild med iphoto som han har boxet op med 8000
billeder. Så nu er den for langsom til at redigere billederne. Hvad gør man?
Køber man bare mere ram?

Det er selvfølgelig maskinens alder og de 8000 billeder i iphoto library der
gør redigering langsom.
Er der en smart måde hvor man eksporterer de billeder man vil redigere til et
iphoto library 2( som så ville være en mindre fil og derfor hurtigere)?

Eller eksporterer man til et godt lille gratisprogram (hvilket?), laver
redigeringen og reimporterer til iphoto?

På forhånd tak, med venlig hilsen Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-05 17:57

Hej Jens

jens winding wrote:
> [...]
> billeder. Så nu er den for langsom til at redigere billederne. Hvad gør man?

Kan ikke helt huske det lige her, men er der plads til mere RAM? - Så er
det aldrig en dårlig idé.

> Det er selvfølgelig maskinens alder og de 8000 billeder i iphoto library der
> gør redigering langsom.

I det lidt, jeg selv har brugt iPhoto, har jeg valgt at lave flere
'libraries' - simpelthen én for hver gang, jeg tømmer kortet. Jeg synes
også det giver en langt bedre overskuelighed...

Primært bruger jeg CamediaMaster, og den lægger billeder i en seperat
mappe/library for hver gang, kameraet tømmes, og samtidig får mappen den
dato, hvor mappe/library er oprettet. Så véd man altid inden for hvilken
periode, billeder er taget.

> Er der en smart måde hvor man eksporterer de billeder man vil redigere til et
> iphoto library 2( som så ville være en mindre fil og derfor hurtigere)?

Som nævnt, så er det en god idé at lave mindre - og flere - libraries.
Det gør iPhoto klart hurtigere.

> Eller eksporterer man til et godt lille gratisprogram (hvilket?), laver
> redigeringen og reimporterer til iphoto?

Hm, gratisprogrammer til photoredigering... Det eneste
billedredigeringsprogram til OS X, jeg kender til, er Cenon,
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/625123/Cenon-3.71.pkg.tar
men den kan hverken gemme i eller konvertere til JPEG.

Og så er der jo GIMP, den kræver dog X11 og/eller XFree86 for at virke.
Den kan til gengæld både im- og eksportere til/fra JPEG, såvel som gemme
i JPEG. Den findes i to udgaver
GIMP 2.2.6 (42mb) med de væsentligste features
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/601242/Gimp-2.2.6.dmg
Gimp.app 2.2.8 (71,5mb) fuldt udbygget med masser af ekstra ting.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/626047/Gimp-2.2.8.dmg

Og så er der jo klassikeren Graphic Converter, men den er jo ikke
gratis. Desuden kan jeg også anbefale Adobe Photoshop Elements 3.0 eller
Adobe Photoshop Elements CS. Jeg har selv den gamle ver. 2.0 til OS
8.x-9.x, samt OS X 10.0-10.1.x.

mvh. Erik Richard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 06-10-05 20:01

jens winding wrote:
> [...]
> billeder. Så nu er den for langsom til at redigere billederne. Hvad gør man?

Det ville sikkert også hjælpe, men der er også andre små fif:

- Den åbenlyse er vel at køre iPhoto alene, uden andre programmer kørende.

- Jeg har bøvlet med at få spil til at køre glat, og ved ikke hvorfor,
men de kører meget bedre, hvis jeg kører dem fra en anden konto end den
jeg plejer at bruge til daglig. Så måske det kan hjælpe, at lave en helt
frisk konto som man logger ind på, når man skal arbejde med billeder?
(bare en ide, kan være den ikke holder - men du fik den gratis )

- Som ERS rigtigt foreslår: lav mindre mapper og arbejd i dem i stedet
for det store hovedbibliotek. Fx. lave en mappe hver gang man smider
billeder af sit kamera, eller lave en midlertidig mappe når man har 20
billeder der skal arbejdes med. Det kører væsentligt bedre her hos mig.

- Kopier hele dit iPhoto-bibliotek til en ekstern disk engang i mellem.
På den måde holder du størrelsen nede, men har stadig hurtig adgang til
det hele (plus du har backup). Lav fx. mapper der hedder foto1, foto2
osv. Når du så lige skal se de gamle billeder fra for 2 år siden, så
starter du bare iPhoto -> holder "alt" nede lige efter start (du skal
være hurtig, men ikke på samme tid som du klikker på ikonet), og iPhoto
spørger hvilket fotobibliotek du vil starte. Så kan du vælge "foto1"
eller "foto2"-mappen, og arbejde i dem som lå de lokalt på maskinen. Det
hjælper i forhold til størrelsen på dine billedsamlinger, at dele det ud
over flere mapper, og jeg kan klart mærke en forskel, når jeg kører
iPhoto via min firewiredisk i forhold til min lille disk i iBooken (kan
være forskellen ikke er så stor i en iMac).

det var fiffene jeg lige kunne komme på, vh Simon

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 08-10-05 14:28

Simon Tved Bakken <simonSPAM@SPAMtvedbakken.dk> wrote:

> [...]
> være hurtig, men ikke på samme tid som du klikker på ikonet), og iPhoto
> spørger hvilket fotobibliotek du vil starte.

Ak - troede jeg kunne på min iPod - her er biblioteket dog grået ud, og
vil ikke åbnes....
-- min iPhoto er blevet væsentligt hurtigere efter jeg har smidt 11 GB
billeder over på DVD og ud af iBogen. Men det er sååå langsomt fra DVD.
Løsningen bliver nok at bruge ekstern disk.

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : Christian Bech

Dato : 07-10-05 12:18

In article <0001HW.BF6B1B7B00028FBAF02845B0@news.inet.tele.dk>,
jens winding <vasevej60@beskedboks.dk> wrote:

> [...]
> billeder. Så nu er den for langsom til at redigere billederne. Hvad gør man?

Kan maskinen ikke være for langsom? Jeg har en G3 900 m. 640MB RAM og
her er iPhoto hller ikke nogen fornøjelse.

512 kb RAM er dog nok i underkanten

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-10-05 13:16

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Kan maskinen ikke være for langsom? Jeg har en G3 900 m. 640MB RAM og
> her er iPhoto hller ikke nogen fornøjelse.

Måske er det et af de programmer der er gladest for en G4 processor?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 10-10-05 09:29

In article <yu2fyrdldyx.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Måske er det et af de programmer der er gladest for en G4 processor?

Utvivlsomt. Jeg kan så tiføje, at der ikke er så mange programmer der er
glade for en G3 900. Den nye SuperTux er dog en undtagelse.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-10-05 20:44

> Utvivlsomt. Jeg kan så tiføje, at der ikke er så mange programmer der er
> glade for en G3 900. Den nye SuperTux er dog en undtagelse.

Hvordan kan det egentlig være. Har du kun 16 Mb ram i kræet?

Hvis den alligevel står i skabet, vil du så eventuelt sælge den?

Uanset hvad, hvis du har lyst til at træne dine pædagogiske evner, er
der en interessant matematikdiskussion igang i
<4348fa3d$0$9154$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 10-10-05 21:00

In article <yu23bn9qhr8.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Hvordan kan det egentlig være. Har du kun 16 Mb ram i kræet?

640, men G3 er noget gammelt skrammel.

> Hvis den alligevel står i skabet, vil du så eventuelt sælge den?

Sebastian har også haft en forkærlighed for mine skabe. Hvad er der med
jer? Køb dog jeres egne skabe.

Maskinen i skabet er faktisk også en G3 men dog en iMac 233. Den er din
for 1500,-

> Uanset hvad, hvis du har lyst til at træne dine pædagogiske evner, er
> der en interessant matematikdiskussion igang i
> <4348fa3d$0$9154$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>

Hvis Martin Jørgensen mener, at lommeregneren regner forkert, så har han
sikkert ret. Har du set hans nye hjemmeside? Han afslører bla. at det
job, han pralede af sidst han var her, består i at pakke lastbiler. Og
så er der skam også et billede af ham.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-10-05 22:11

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Hvis Martin J?rgensen mener, at lommeregneren regner forkert, s? har han
> sikkert ret. Har du set hans nye hjemmeside? Han afsl?rer bla. at det
> job, han pralede af sidst han var her, best?r i at pakke lastbiler. Og
> s? er der skam ogs? et billede af ham.

øv det katte jeg finde...

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-05 11:23

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> øv det katte jeg finde...

Nu ikke så venstreorienteret...

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 11-10-05 11:41

http://www.martinjoergensen.dk er et godt sted at begynde.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-10-05 22:29

> 640, men G3 er noget gammelt skrammel.

Totalt forældet. Arkiver den og få dig en Dell i stedet for.

Måske vil ERS give den et godt hjem sammen med diverse andre
ældrevenlige maskiner?

> Sebastian har også haft en forkærlighed for mine skabe. Hvad er der med
> jer? Køb dog jeres egne skabe.
>
> Maskinen i skabet er faktisk også en G3 men dog en iMac 233. Den er din
> for 1500,-

Hedder det en skab? Hva'? Hva'?

For 1500 vil jeg hellere have sådan en her

http://www.gbax.com/ordergp2x.html

Kører 6-10 timer på 2 AA batterier, og være i en jakkelomme. Lidt
fiksere at se film i toget med end en iMac på sækkevogn.

> [...]
> sikkert ret. Har du set hans nye hjemmeside? Han afslører bla. at det
> job, han pralede af sidst han var her, består i at pakke lastbiler. Og

Nu er der jo dem der putter ting ind i lastbilerne og dem der
bestemmer i hvilke lastbiler tingene skal puttes (hvilket iøvrigt er
en interessant variant af diverse NP-rygsækproblemer). Han skal nok
være speditør når han bliver stor.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-05 23:28

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Totalt forældet. Arkiver den og få dig en Dell i stedet for.

G3 er nu stadig godt til nogle ting - bl.a. musik. - Min G3/1133mhz
kører forrygende nu efter en 'hovedrengøring'...

> Måske vil ERS give den et godt hjem sammen med diverse andre
> ældrevenlige maskiner?

Hvad er 'den' - en G3-af-en-eller-anden-slags? - Der er vist noget, der
er gået min næse forbi...

> Hedder det en skab? Hva'? Hva'?
>
> For 1500 vil jeg hellere have sådan en her
>
> http://www.gbax.com/ordergp2x.html

Legebarn.

> Kører 6-10 timer på 2 AA batterier, og være i en jakkelomme. Lidt
> fiksere at se film i toget med end en iMac på sækkevogn.

Ska' det være, så er en iBook nok bedre end sådan en spilledåse...

> [...]
> bestemmer i hvilke lastbiler tingene skal puttes (hvilket iøvrigt er
> en interessant variant af diverse NP-rygsækproblemer). Han skal nok

Uak! - Luk for himlens skyld ikke den trold ud af æsken igen...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-05 11:40

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> G3 er nu stadig godt til nogle ting - bl.a. musik. - Min G3/1133mhz
> kører forrygende nu efter en 'hovedrengøring'...

Mit mål var jo at overbevise Christian om at hans computer skulle på
aftægt hos mig for en slik. Det duer jo ikke når du kommer der og
siger noget andet. Fy.

> Ska' det være, så er en iBook nok bedre end sådan en spilledåse...

Du misforstår. Det er en Linuxæske (dual cpu og alting) der er
forklædt som Gameboy, og den kan alt det sjove.

Deudover kan en iBook _HELLER_ ikke være i jakkelommen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-05 15:34

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Mit mål var jo at overbevise Christian om at hans computer skulle på
> aftægt hos mig for en slik. Det duer jo ikke når du kommer der og
> siger noget andet. Fy.

Nåh... Jeg har stadig ikke fundet ud af, hvilken type G3. - De G3,
jeg tænker mest på mht. lyd er de gamle Beige G3/300AV - evt. med en
opg., som jeg har gjort... Hvis det er iMac med/uden TFT, så er de
dårlige til lyd, så hvis en sådan, må du da gerne byde ind, - jeg er
ikke særlig interesseret i hverken iMac CRT eller TFT...

> Du misforstår. Det er en Linuxæske (dual cpu og alting) der er
> forklædt som Gameboy, og den kan alt det sjove.

Det så jeg da godt... - Jeg synes stadig, det er noget 'spille-blær', -
nåja, måske som PDA kan den da nok også være godt nok...

> Deudover kan en iBook _HELLER_ ikke være i jakkelommen.

Joda, - hvis lommen er stor nok.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-05 15:40

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Du misforstår. Det er en Linuxæske (dual cpu og alting) der er forklædt
> som Gameboy, og den kan alt det sjove.

Var det så ikke bedre med en Gizmondo? Den kan også SMS'e og GPS'e. Og
så kører den Windows CE. Det ved man da, hvad er. Prisen er vist stort
set den samme.

<http://gizmondo.com/>

He-he. Det var selvfølgelig ironisk ment. Jeg har lige købt en Nintendo
DS. Den er på tilbud hos Elgiganten til kr. 999,-. Den kan spille spil.
Hvem gider så se film?

<http://nintendods.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-05 19:29

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Var det så ikke bedre med en Gizmondo? Den kan også SMS'e og GPS'e. Og
> så kører den Windows CE. Det ved man da, hvad er. Prisen er vist stort
> set den samme.
>
> <http://gizmondo.com/>

Og der er hele par og tyve spil at vælge imellem. Og den kan bruges
som GPS-dims i en bil. UUUUUh.

Nah. Hellere en dims jeg kan hakke på :)

> He-he. Det var selvfølgelig ironisk ment. Jeg har lige købt en Nintendo
> DS. Den er på tilbud hos Elgiganten til kr. 999,-. Den kan spille spil.
> Hvem gider så se film?

Betyder det så at du har en Powerbook til overs?

Kun een ejer og gammel dame og søndag og alt det der?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-05 20:39

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Og der er hele par og tyve spil at vælge imellem. Og den kan bruges
> som GPS-dims i en bil. UUUUUh.
>
> Nah. Hellere en dims jeg kan hakke på :)

Jeg er bare forundret over alle de nye dimser, der dukker op. Gizmondo
hørte jeg først om for kort tid siden, og nu er der den her G2PX
Unix-dims, du nævner. Og så er der også Nokia NGage. Som forbruger er
jeg lidt irriteret over det. Alle apparaterne kræver jo deres egen
version af spil etc. Med video blev man ret hurtigt enige om VHS.
Indenfor DVD har vi indtil videre kun haft én type, når man skulle købe
eller leje en film. Det er lidt nemmere, at man ikke skal købe flere
maskiner. Nu har vi tre spilkonsoller og mindst fem håndholdte, der
forhandles i Danmark. Børnene vil jo gerne have spil og spillemaskiner,
men det er efterhånden svært at nøjes med at købe en ny maskine, når der
kommer en ny model. Man er snart nødt til at have flere, for der er
nogle spil, der kun fås på én platform. Men sådan er det jo i dag. Vi
forbrugere bliver jo plukket.

> Betyder det så at du har en Powerbook til overs?
>
> Kun een ejer og gammel dame og søndag og alt det der?

Kun én ejer, men den har godt nok været brugt meget. Vil du da købe den?
Den er såmænd fin nok til mit brug endnu. Der har jo ikke været så meget
udvikling hos de bærbare de sidste par år. Det passer nok meget godt
med, at den skal udskiftes, når Intel-modellerne kommer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-05 20:49

> [...]

> jeg lidt irriteret over det. Alle apparaterne kræver jo deres egen
> version af spil etc. Med video blev man ret hurtigt enige om VHS.

Markedet er totalt forskelligt for spilledimser - her forsøger
leverandørene at binde dig til en given platform - og linuxdimser -
her er det de glade nørder som kan køre alle de ting de kender.

Jeg har dog fået anbefalet nogen gode børnespil til Linux, så hvis de
kan lokkes til at køre på dimsen, så har jeg underholdningen i orden
til knægten.

> [...]
> kommer en ny model. Man er snart nødt til at have flere, for der er
> nogle spil, der kun fås på én platform. Men sådan er det jo i dag. Vi

Har du nogensinde overvejet hvor mange forskellige
Gillette-høvlemekanismer der findes? Det er selvfølgelig
vendor-lockin der vil noget.

> Kun én ejer, men den har godt nok været brugt meget. Vil du da købe
> den?

Nok ikke til den pris du gerne vil have

> Den er såmænd fin nok til mit brug endnu. Der har jo ikke været så meget
> udvikling hos de bærbare de sidste par år. Det passer nok meget godt
> med, at den skal udskiftes, når Intel-modellerne kommer.

Det gør det jo nok.

Ikke sådan når man slider en maskine op med alle sine skriverier på et
par år. Den bærbare jeg skrev speciale på endte jeg med at pille
tastaturet fra indeni fordi der var taster der hang og så satte et
eksternt tastatur på.

Akja.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-10-05 13:10

> [...]

> iphoto library 2( som så ville være en mindre fil og derfor hurtigere)?

Hvilken version af iPhoto? De seneste skulle bedre kunne klare mange
billeder.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 07-10-05 22:35

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Hvilken version af iPhoto? De seneste skulle bedre kunne klare mange
> billeder.

Ja, det pralede Jobs med i én af hans key-notes, da han skulle
præsentere en ny version af iLife-pakken. Netop ved mange fotos skulle
der være en betydelig forskel i hastigheden.

Jeg erindrer, at det var ved introduktionen af version 4. Nu er den i
version 5. Og jeg sidder med en version 2, som åbenbart stammer fra
Panther, for iPhoto følger ikke med Tiger.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-05 23:21

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]

> version 5. Og jeg sidder med en version 2, som åbenbart stammer fra
> Panther, for iPhoto følger ikke med Tiger.

det var version 5... og den er gabnske rigtigt meget hurtigere når
biblioteket bliver stort. Men den er komplet uanvendelig på G3'ere og
maskiner uden Quartz Extreme.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-10-05 12:25

> det var version 5... og den er ganske rigtigt meget hurtigere når
> biblioteket bliver stort. Men den er komplet uanvendelig på G3'ere og
> maskiner uden Quartz Extreme.

Tak for advarslen. Jeg holder mig til iPhoto 2 på min G3 iBook.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-05 20:54

> [...]
> billeder. Så nu er den for langsom til at redigere billederne. Hvad gør man?

nej i dette tilfælde er mere RAM ikke løsningen. Man skal have en G4
eller G5 CPU _samt_ et grafikkort der er understøttet af Quatz Extreme
(Radeon eller Gforce _AGP_ kort med minimum 16 MB RAM) før at det
bliver anvendeligt.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : jens winding

Dato : 08-10-05 17:41

On Fri, 7 Oct 2005 21:54:09 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote
(in message <1c0j13-dq2.ln1@G5.reippuert.dk>):

> [...]
> eller G5 CPU _samt_ et grafikkort der er understøttet af Quatz Extreme
> (Radeon eller Gforce _AGP_ kort med minimum 16 MB RAM) før at det

Tak for alle de gode svar. Min iPhoto er version 5 og faktisk har maskinen
kun 384Kb Ram. Det fungerer vist udmærket at bokse rundt med de 8000
billeder, og det er først ved retouchering at der er dømt "bold" og klar
utilstrækkelighed.
G4 og Quatz Extreme må være vejen frem.
Genialt råd om at man kan skifte biblioteker ved at holde ALT nede
umiddelbart efter opstart af iPhoto...
Tilbage står så om der findes et lækkert lille billedredigeringsprogram som
er hurtigere til at retouchere selv med en G3 400mhz. Men Adobe elements er
måske et udmærket svar?
Tak og hilsen fra Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-10-05 21:13

> [...]

> kun 384Kb Ram. Det fungerer vist udmærket at bokse rundt med de 8000
> billeder, og det er først ved retouchering at der er dømt "bold" og klar

Hvis det skal være rigtigt godt er Core Graphics sagen. (dvs Gforce
FX5200, Radeon 9600 eller bedre)

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth