Apple kom for sent
Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-05 10:50

Nu er B&O's mobiltelefon blevet præsenteret. Den er godt nok smart. Man
kan dele adressebog med den trådløse telefon derhjemme. Når nu Apple
ikke laver en lækker telefon, så må vi jo købe en B&O i stedet. Den er
desuden et eksempel på dansk design, og som dansker bør man jo også
reklamere lidt for det. På mange måder er filosofien den samme som
Apples. Den er en telefon, punktum! Ikke alt muligt pjat med kamera,
MP3-afspiller osv. Apples iPod er jo også bare en MP3-afspiller og ikke
en diktafon, kamera, telefon osv.

<http://www.serenemobile.com/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-10-05 11:46

> Nu er B&O's mobiltelefon blevet præsenteret. Den er godt nok smart.

Jeg finder det begrænset smart, at skulle læse halvdelen af tasterne på
hovedet!

>På mange måder er filosofien den samme som
> Apples. Den er en telefon, punktum! Ikke alt muligt pjat med kamera,
> MP3-afspiller osv.

Som da computeren bare var elektronisk databehandler.
Uden lyd, farver, mus o.s.v.

>Apples iPod er jo også bare en MP3-afspiller og ikke
> en diktafon, kamera, telefon osv.

Det righoldige tilbehør som udbydes til iPod kunne vel tyde på, at
rigtig mange ønsker udvidede funktioner på iPod.

/Preben, som har en SE W-800i Walkman på ønskelisten
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-05 13:46

In article <1h40ggx.f3nvrv185hsquN%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Jeg finder det begrænset smart, at skulle læse halvdelen af tasterne på
> hovedet!

Læse og læse. Mon ikke de fleste kan gætte, at det er 9, der kommer
efter 8? B&O skriver, at man skal prøve den i praksis for at
opdage, hvor meget nemmere den er at bruge end konventionelle telefoner.
Lige præcis betjeningsvenlighed er altså noget, B&O er rigtig gode til.

> Som da computeren bare var elektronisk databehandler.
> Uden lyd, farver, mus o.s.v.

Ved nærmere gennemlæsning har jeg opdaget, at den faktisk har et kamera.
Men ellers har de to filosofier mange tilhængere og modstandere.
Personligt har jeg aldrig brugt telefonen til andet end telefon, og så
vil jeg hellere have en god telefon end en samling halvdårlige apparater
i ét. Men bevares, jeg kan da godt se, det kan være smart med flere ting
bygget sammen, hvis det gøres godt.

> Det righoldige tilbehør som udbydes til iPod kunne vel tyde på, at
> rigtig mange ønsker udvidede funktioner på iPod.

Procentvis tror jeg nu, det er ganske få. Det meste tilbehør er trods
alt tasker og forbindelsesmuligheder, så man kan høre musik f.eks. i
bilen. Men det er jo en evig diskussion. Vi har alle forskellige ønsker,
og alle synes, at lige deres ønske kunne være smart at bygge ind.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-10-05 14:01

> [...]
> hovedet!

> Som da computeren bare var elektronisk databehandler.

Den er stadig bare en elektronisk databehandler, nu består
data bare af lyd, farver, mus osv.

JonB

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 06-10-05 15:44

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> skrev i en meddelelse
> Apples. Den er en telefon, punktum! Ikke alt muligt pjat med kamera,
> MP3-afspiller osv.

Så er det jo godt at den kun kommer til at koste 9000kr.
Tænk hvad de ville kræve for den hvis den kunne bruge MP3-filer som
ringetoner?

/Hans-Jacob

Fra : Tes

Dato : 06-10-05 20:38

On 2005-10-06 16:44:18 +0200, "Hans-Jacob Møgelmose"
<zster87@hottiemail.com> said:

> [...]
>
> Så er det jo godt at den kun kommer til at koste 9000kr.
> Tænk hvad de ville kræve for den hvis den kunne bruge MP3-filer som

Enig, det skal nok blive en stor verdensomspændende sællert ala iPod
for B&O til den yderst rimelige pris de plejer at tage for deres
produkter...

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-05 21:56

In article <43457d0c$0$1816$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Tes <tes@nospam.com> wrote:

> Enig, det skal nok blive en stor verdensomspændende sællert ala iPod
> for B&O til den yderst rimelige pris de plejer at tage for deres
> produkter...

Egentlig er det nogle lidt mærkelige bemærkninger fra folk, der bruger
en Mac, som koster mindst det dobbelte af en pc, der kan det samme. På
samme måde, som vi mener, at Mac OS X er bedre og dermed pengene værd,
så har B&O's produkter også kvaliteter, som mange mener, det er værd at
ofre mere på. For eksempel har jeg aldrig set en fjernbetjening, der er
lige så god som B&O's. Den er nem at bruge og overskuelig. Man behøver
ikke pege direkte mod fjernsynet, men kan pege i alle mulige retninger.
Ligesom med en Mac, kan man mene, at det er den højere pris værd eller
ej. Det er et spørgsmål om smag, og man må respektere, at andre mener
noget andet end en selv.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-10-05 09:59

> [...]
> Ligesom med en Mac, kan man mene, at det er den højere pris værd eller
> ej. Det er et spørgsmål om smag, og man må respektere, at andre mener

Henrik, jeg ved at du er glad for B & O, men at tro at det er kvalitet
og reference er altså noget pjat. Designet er flot, men så er der heller
ikke mere at sige om det.

I øvrigt er en Mac ikke dobbelt så dyr som en PC. En iBook koster
10.000,- og en tilsvarende PC koster 10.000,-

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-05 21:19

> I øvrigt er en Mac ikke dobbelt så dyr som en PC. En iBook koster
> 10.000,- og en tilsvarende PC koster 10.000,-

Det er ikke korrrekt. Man kan sagtens finde en centrino maskine
(Pentium/Celeron M) med 14" skærm til væsentlig lavere priser end en
14" iBook. Det er mere problematisk at finde en maskine der kan
konkurere med en 12" ibook's lave vægt (2.2kg!) til 8200kr, men det er
altså muligt: <http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=146444>.

Pentium og Celeron M løber i cirkler om en G4 og bruger lige så lidt
strøm. At iBogen har et rigtigt grafikort er næppe interessant i denne
sammenhæng, da et diskret grafikkort primært er en fordel til spil, en
disiplin hvor Mac'en alligevel er uanvendelig.
Skærm og tastatur på iBook er desværre ikke af så god kvalitet
som tidligere. Desuden er er Centrinoer'ne typisk bedre konfigureret på
andre punkter, bla mht. tilslutningsmuligheder for ekstern skærm og
udvidelsespladser.

En hurtig generel søgning på edbpriser efter følgende to parametre:
"max 2,5kg" og "centrino-chipsæt" afslører en lang række muligheder i
samme prissegment som Apples iBooks:

<http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=false&ID=48&Parent=&Lastdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Page=1&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&Trueval402=10084&Equal100=&Direction24=2&Direction18=2&Direction11=2&Direction15=2&Direction49=2&Direction56=2&Direction611=2&Direction150=2&Direction157=0&Sorted15=&Sorted150=&Sorted157=2500&Equal38=&Sorted24=&Sorted18=&Equal7=&Sorted56=&True10028=&True402=&Sorted611=&Trueval6342=114681&Trueval10028=96147&Trueval6286=42484&Sorted11=&Sorted49=&True6342=&True6286=&x=30&y=9>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Christian Bech

Dato : 10-10-05 09:28

In article <0r1j13-o73.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> 14" iBook. Det er mere problematisk at finde en maskine der kan
> konkurere med en 12" ibook's lave vægt (2.2kg!) til 8200kr, men det er

Det vil jeg også gerne bakke op. Min kone har lige fået en HP/Compaq
Nx6110 - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=151788 - (nej, hun
fik ikke selv lov til at vælge og ja, hun ville hellere have haft en
Mac. Af en maskine til under 6000,- at være er den altså ganke
imponerende. Den slår i hvert fald min iBook 900 (som nu er kommet til
at hedde Gamle Tøf) med flere længder - selv med den lille RAM-mængde,
hvor min er fyldt op.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-05 00:13

In article <1h426f4.ulezti1wtoj7sN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Henrik, jeg ved at du er glad for B & O, men at tro at det er
> kvalitet og reference er altså noget pjat. Designet er flot, men så
> er der heller ikke mere at sige om det.

Jeg kan slet ikke forstå, at en Mac-bruger kan sige sådan. Har du
nogensinde betjenet noget B&O-udstyr? Jeg siger ikke, at alle deres
produkter er geniale, men de kan noget med betjeningsvenlighed. Vi har
for nylig fået et par trådløse telefoner. Det er vist Beocom 6000. Vi
kendte dem fra mine forældre. De er simpelthen geniale. De betjenes
ligesom en iPod med et drejehjul (Gad vide, hvor Apple har fået idéen
til drejehjulet på iPod fra?). Taster man et nummer ind i telefonbogen,
bliver det overført til de andre håndsæt i huset. Det er bare en god
telefon.
Vi har også et fjensyn fra B&O. Beovision MX7000, hvis jeg
husker ret. Det er nok 5 år gammelt og fra før fladskærmene kom frem.
Jeg undersøgte markedet dengang, og skulle man have et kendt mærke som
f.eks. Philips eller Sony, og det ikke skulle være deres Bilka-modeller,
så var man lynhurtigt oppe på 12-15.000,- kr. for fjernsynet alene uden
bord eller video. Så var der godt nok ikke ret meget prisforskel op til
et B&O. De havde alle nogle elendige fjernbetjeninger. Der var alt for
mange knapper på, så de var umulige at betjene i halvmørke eller uden at
se på fjernbetjeningen. Desuden skulle man pege direkte hen på
fjensynet. Hvis fjernbetjeningen lå på sofabordet, skulle man endda
løfte den op, så "øjet" på fjernsynet kunne se den. Når man har prøvet
B&O's fjernbetjening, så er det ærligt talt utroligt ringe.
Til gengæld har vi ikke noget stereoanlæg fra B&O. Vi har skam
ikke fyldt vores hjem med B&O. Egentlig føler vi ikke, vi har behovet
for det. Vi legede engang lidt med tanken om stereo i stuen med
linksystem til f.eks. køkkenet. Men en simpel linkhøjtaler koster fra
kr. 7.000,- eller deromkring. Vi købte en Tivoli Audio Model One til
køkkenet til kr. 1.300,- i stedet. Den lyder fantastisk godt af sådan en
lille radio.

> I øvrigt er en Mac ikke dobbelt så dyr som en PC. En iBook koster
> 10.000,- og en tilsvarende PC koster 10.000,-

Ligesom med virusproblemet afhænger det meget af, hvem man spørger.
Morten Reippuert har skrevet et svar, og han er nok mere up to date, end
jeg er.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jens

Dato : 08-10-05 07:06

> Henrik, jeg ved at du er glad for B & O, men at tro at det er kvalitet
> og reference er altså noget pjat. Designet er flot, men så er der heller
> ikke mere at sige om det.

Med til designet hører den software, der får skidtet til at fungere. Dér
slår B&Os telefoner konkurrenterne med et lysår eller to.
--

Jens F

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-05 12:13

In article <1h42a0c.e8b26z1h99y3fN%spam@finds.dk>, spam@finds.dk (Jens)
wrote:

> Med til designet hører den software, der får skidtet til at fungere. Dér
> slår B&Os telefoner konkurrenterne med et lysår eller to.

Ligesom Apple
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 07-10-05 14:05

> Egentlig er det nogle lidt mærkelige bemærkninger fra folk, der bruger
> en Mac, som koster mindst det dobbelte af en pc, der kan det samme.

Jeg har netop bestilt en iBook netop af den grund at jeg ikke kunne få en PC
med de samme specifikatoner med mindre jeg skulle ud og smide ~12000kr for
den. Det giver en besparelse på ~4000kr da jeg har givet 7700kr for den.

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-10-05 17:46

> [...]
> Apples. Den er en telefon, punktum! Ikke alt muligt pjat med kamera,
> MP3-afspiller osv. Apples iPod er jo også bare en MP3-afspiller og ikke

Hvad er specs på den ?

Den er jo latterlig. Halvdelen af numrene på den er på hovedet.

Er der Bluetooth i den ? Hvor meget memory er der i den ?

Kan den monteres i en bil ?

Kan den synce med OS X ?

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-05 22:12

In article <1h40xex.10ccvq31pyo79iN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Hvad er specs på den ?
>
> Den er jo latterlig. Halvdelen af numrene på den er på hovedet.

Vel er de ej. Stjerne og firkant er nederst. De er vel ikke på hovedet.
Så er der et og nul, som måske er skråt på hovedet. De næste par stykker
vender siden til. Det slår mig pludselig: Der er mange, der har sagt det
samme. I tror vel ikke, at skærmen skal være foroven? Det er nemlig
forkert. Skærmen er forneden, og tasterne på øverste halvdel. Det skulle
give en rigtig nem betjening, og så slipper man for, at skærmen bliver
fedtet til, når den rører kinden. B&O skriver, at man skal prøve det for
at opleve, hvor smart det er.

> Er der Bluetooth i den ? Hvor meget memory er der i den ?
>
> Kan den monteres i en bil ?
>
> Kan den synce med OS X ?

Ærligt talt, så lyder du som en Windows-bruger, der bliver præsenteret
for en Mac. Sammenligner straks MHz mod MHz og andre tekniske data. Det
er ikke det, det drejer sig om. Det er det formfuldendte produkt, hvor
betjening, ydelse og æstetik smelter sammen til en samlet enhed. Det er
faktisk langt hen ad vejen den samme filosofi, der har præget Apples
produkter.
De frigivne tekniske data er sparsomme. Den har Bluetooth. Den
har kalender og adressebog, men det angives ikke, hvad den kan
synkronisere med. Derimod er den DECT-kompatibel, så den kan
synkronisere med telefonbogen på den trådløse B&O-telefon, man har
derhjemme. Det er jo smart, man ikke skal taste numrene ind igen. Det
angives, at man kan få en billader som tilbehør, men om den er med
holder står der ikke specifikt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erling Hansen

Dato : 07-10-05 20:25

> [...]
> derhjemme. Det er jo smart, man ikke skal taste numrene ind igen. Det
> angives, at man kan få en billader som tilbehør, men om den er med

Der var da ingen af os der havde problemer med at finde tallene på de
gamle drejeskivetelefoner, på trods af at nogle af dem stod lodret,
andre var radiale som på B&O's telefon. Jeg synes den er smart!
Erling

Fra : Michael Holm

Dato : 06-10-05 22:41

> [...]
> Apples. Den er en telefon, punktum! Ikke alt muligt pjat med kamera,
> MP3-afspiller osv. Apples iPod er jo også bare en MP3-afspiller og ikke

Jeg er glad for min kone's biks (reklameindslag:
<http://parraadgivning.dk> :) er kommet op at kører og min SE 700i
driller - bliver jo nødt til at få en ny mobil,så kan det være jeg får
råd til den! kan rigtig godt lide det runde tastatur - sådan lidt
retro..
Ville godt havde haft et 2 mb pixel kamera i, ligesom SE 750i og SE W800
har, har brugt tlf. kamera mange gange, både på arbejdet, så man lige
kunne tage billede af ledninger før man skildte noget af, eller hvis man
går tur og møder en smuk udsigt, eller man lige skal sende ens viv et
billede af en reol man overvejer at købe :)

Men har nogen fundet prisen og hvornår den kommer på markedet?
(det med 9000 kr. er forhåbentligt ikke rigtigt :)

Min hemmelige ønske er dog at Apple fremviser en endnu bedre tlf. på
onsdag, tror dog ikke på det..
--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-10-05 11:02

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> on torsdag 6. oktober 2005 at 11:49
+0100 wrote:
>Nu er B&O's mobiltelefon blevet præsenteret. Den er godt nok smart.

Hold da op - den må man jo næsten eje - ved du noget om prisniveauet?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-10-05 09:37

In article <fc.0073fb6b072b95083b9aca003a14a889.72b951b@net.dialog.dk>,
"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Hold da op - den må man jo næsten eje - ved du noget om prisniveauet?

Jeg er bange for, at det er priser på kr. 8-9.000,-, der bliver nævnt.
Der er vist noget om, at Samsung-modellen er lidt billigere, for den er
ikke DECT-kompatibel. Det er nok den, der kun koster kr. 8.000,-. Vi kan
jo håbe, man kan købe den lidt billigere med et abonnement.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Bruno

Dato : 07-10-05 17:55

Henrik Münster wrote:
> Nu er B&O's mobiltelefon blevet præsenteret. Den er godt nok smart.

NOT!

Den er typisk B&O, nogle gange laver de noget genialt og andre gange så
forsøger de at sælge os noget overdesignet klodset junk. Som jeg ser det
behøver Apple vist ikke at frygte konkurence fra den kant, det eneste
argument for at købe B&O mobilen må vist være at man kan signalere det
er ok og give 8000 kr. for en mobil.

Jeg synes det er en skam de ikke kunne lave noget seriøst forfinelse af
alm. telefon design i stedet for absolut at skulle skille sig ud for
enhver pris.

Mvh

Bruno