USB til ethernet-adapter på Mac
Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-05 16:05

Vi har flere gange diskuteret, om man kan sætte netværksadaptere til
USB-porten på en Mac ligesom på en pc. De er åbenbart lidt billigere og
meget almindelige i pc-verdenen. Jeg har altid hævdet, at det er Mac OS
ikke beregnet til. Nogle få har hævdet, at de har fået dem til at virke,
men dårligt.
Forleden var jeg ved at rydde op i min e-mail og opdagede, at
der har været en artikel om det i TidBITS for nylig. Det lader til, at
Mac OS X simpelthen mangler drivere til den slags. Der findes åbenbart
en driver, der endda er open source og gratis. Den findes til Panther og
Tiger og både til USB 1.1 og 2.0. Jeg har ikke selv prøvet den, men
andre er måske interesserede:

<http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=08226>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 27-09-05 22:09

Henrik Münster skrev:
> [...]
> meget almindelige i pc-verdenen. Jeg har altid hævdet, at det er Mac OS
> ikke beregnet til. Nogle få har hævdet, at de har fået dem til at virke,

Nu arbejder jeg et sted, hvor jeg oplever mange folks oplevelser med
forskelligt netværksudstyr.

Der er sikkert mange succeshistorier, men usb netadaptere er helt klart
i top over IT dimser folk bøvler med.

Personligt har jeg brugt alt for mange timer af mit liv på dårligt
netværksudstyr, og vil derfor aldrig spare ganske få kroner på f.eks. at
købe en usb adapter i stedet for et ordentligt netkort, en billig noname
switch eller de ringeste kabler, når kvalitet i dag koster meget lidt
ekstra.

Så mit råd: Glem emnet, og køb dig et ordentligt netkort.

/JD

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-09-05 22:25

Jimmy Damsgård <xxx@xxx.dk> wrote:

> [...]
> købe en usb adapter i stedet for et ordentligt netkort, en billig noname
> switch eller de ringeste kabler, når kvalitet i dag koster meget lidt

Nu drejer det sig ikke om "nogle få kroner", men om prisforskelle på
200-1.000 kr.
De tidligere diskussioner Münster henviser til, drejer sig mest om 1.
generation af iMac og mulighederne for at gøre dem trådløse.
I de tilfælde hjælper et netkort eller en switch ikke meget.

> Så mit råd: Glem emnet, og køb dig et ordentligt netkort.

Doktoren bruger slet ikke netkort mere. Han er trådløs langt ud over
bagatelgrænsen.

/Preben (med dyr Linksys trådløs/etherboks på Bondiblue)
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michael Holm

Dato : 27-09-05 22:29

> [...]
> generation af iMac og mulighederne for at gøre dem trådløse.
> I de tilfælde hjælper et netkort eller en switch ikke meget.

jeg har ikke helt forstået om Münster mente trådløst eller lednings
netværk, men trådløs D-Link DWL-122 (usb adapter til trådløs) funker
udemærket på mac'er :)
--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-09-05 22:58

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> jeg har ikke helt forstået om Münster mente trådløst eller lednings
> netværk

Den konkrete artikel handler om begge muligheder.

>men trådløs D-Link DWL-122 (usb adapter til trådløs) funker
> udemærket på mac'er :)

Jeps, men det fandt vi først ud at, da du købte en
Det er læææænge siden, at både jeg og Münster købte den dyre
USB/Ethernet løsning.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg