Subjektive fornemmelser for lyd i sne: Nan~
Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-09-05 16:04

Sidder lige og hører Breezin af George Benson. Gammel sang med gammel
lidt gammeldags lydkvalitet i mixningen. Men interessant fordi der
væltes ting indover fra højre og venstre med stor dynamik.

På Nano'en lyder nummeret helt papkasseagtigt og fladt.

På Newtechen sidder alt klart i skabet. Måske en anelse forvrængning på
lilletrommeslaget. Men et kæmpe lydspredning over hele horisonten.
Tydelig registrering af hvor orkestermedlemmerne sidder. Og klangen er
meget åben og fri. Stor rumfornemmelse.

På Nanoen, slet ingen horisont. Alt ligger klemt ind i den alt for
lille papkasse. Sild i en tønde. Lidt bongo til venstre og højre

Overraskende, især da Newtechen koster 1/4-del.

Hvordan afprøvede jeg: Med Apples headset på begge.

Jeg prøvede herefter at justere EQ på Nano'en. Jeg valgte Piano med
nogen held.

Konklusion: Jeg gider simpelthen ikke høre nummeret på Nanoen, jeg får
sådan et anfald af tillukkethed. Newtech (NMS16512) til en plov i Bilka
hitter, og jeg føler mig mere fri med højt til loftet.

(Jeg kom sådan til at tænke på forskellen på B&O og NAD.)

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-09-05 16:38

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]
> hitter, og jeg føler mig mere fri med højt til loftet.
>
> (Jeg kom sådan til at tænke på forskellen på B&O og NAD.)

Jeg prøvede lige et Phillips headset til 60,- kr. Megen papkasse
forsvinder på den måde.

A pro pos: Husk der er Copenhagen Blues Festival.

Flemming Rubini

Fra : Jon Aalborg

Dato : 24-09-05 16:55

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> På Nano'en lyder nummeret helt papkasseagtigt og fladt.

Bare for å spørre om det opplagte: Du brukte sammme kompresjon og andre
lydinstillinger på begge, regner jeg med? Unnskyld, men selv jeg har
glemt å sjekke slike ting noen ganger... )
--
/Jon
Put "jaalborg" for "navn", remove ".invalid".

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-09-05 17:31

Jon Aalborg <navn@mac.com.invalid> wrote:

> Bare for å spørre om det opplagte: Du brukte sammme kompresjon og andre
> lydinstillinger på begge, regner jeg med? Unnskyld, men selv jeg har
> glemt å sjekke slike ting noen ganger... )

Jeg hentede det samme nummer ind på begge. Lige nu sidder jeg og lytter
med meget gode hörlurar (?) på dom. Hoplös lyd på Nanoen. Det tog mig
dog meget lang tid at finde nummeret på Newtechen fordi man ikke kan
lede systematisk. Lyden på Nanoen er som at have vat i örarne, eller er
snottat.

Flemming Rubini

Fra : Jon Aalborg

Dato : 24-09-05 19:34

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> hörlurar (?) på dom. Hoplös lyd på Nanoen

Jeg er norsk, ikke svensk. (Så du noen ä, ö i det jeg skrev?) Dansk er
_svært_ mye bedre enn svensk! Bare bruk alminnelig dansk, så går det
godt. Vi staver jo bare litt ulikt.

PS (OT): Hvorfor tror så mange dansker at nordmenn taler og skriver
svensk? Vi er da svært meget nærmere til hverandre enn svensk og dansk
er? Jeg bare undrer...

Fra : Bruno

Dato : 24-09-05 19:44

Jon Aalborg wrote:
> PS (OT): Hvorfor tror så mange dansker at nordmenn taler og skriver
> svensk? Vi er da svært meget nærmere til hverandre enn svensk og dansk
> er? Jeg bare undrer...

Sikkert fordi nogle danskere synes svensk er lettere at forstå end norsk
og så tænker, at det må være det samme for jer. Der er en del danskkere
som er vokset op med en dansk og to svenske tv-kanaler, så de er vant
til svensk mens de aldrig hører norsk.

For mit eget vedkommende så har jeg aldrig set svensk TV og en af mine
venner's mor er Norsk, så jeg har lettere ved norsk end svensk.

Mvh

Bruno

Fra : Jon Aalborg

Dato : 24-09-05 19:49

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> [...]
>
> For mit eget vedkommende så har jeg aldrig set svensk TV og en af mine
> venner's mor er Norsk, så jeg har lettere ved norsk end svensk.

For min del er det slik at etter den første siden har jeg glemt at det
er dansk jeg leser, ikke norsk. Svensk må jeg derimot kjempe med, siden
ordforrådet er mer ulikt. Uttale på dansk er riktig nok noe verre
(personlig forstår jeg bedre jysk enn københavnerdansk, f.eks.), men
skriftlig er vi jo svært nær hverandre. Jaja. Uansett, som sagt - for
mitt vedkommende, skriv bare dansk.

Fra : Erik Richard

Dato : 24-09-05 20:46

Hej Jon

Jon Aalborg wrote:

> For min del er det slik at etter den første siden har jeg glemt at det
> er dansk jeg leser, ikke norsk. Svensk må jeg derimot kjempe med, siden
> ordforrådet er mer ulikt. Uttale på dansk er riktig nok noe verre

Jeg vil give dig fuldstændig ret. Og det selvom jeg både taler og
skriver både norsk og svensk nogenlunde korrekt. Der er langt større
forskel på norsk og svensk, end der er på norks og dansk.

> (personlig forstår jeg bedre jysk enn københavnerdansk, f.eks.), men
> skriftlig er vi jo svært nær hverandre. Jaja. Uansett, som sagt - for
> mitt vedkommende, skriv bare dansk.

- Nu skriver du jo også bokmål og ikke nynorsk. Hvis du pludselig
begyndte at skrive nynorsk, så tror jeg, der er mange danskere, der står
af. Personlig er jeg ligeglad. - Jeg begynder først at skulle tænke mig
godt om, når vi nærmer os trondelagsmål...

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-09-05 22:04

> [...]

> PS (OT): Hvorfor tror så mange dansker at nordmenn taler og skriver
> svensk? Vi er da svært meget nærmere til hverandre enn svensk og dansk

Jeg gik bare i selvsving over min glæde ved at høre en anden skandinav,
og norge er så langt væk, med mindre man er medicinstuderende eller
lignende

Unnskyl

Flemming Rubini

Fra : Jon Aalborg

Dato : 24-09-05 22:21

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Unnskyl

Det er da ku' hyg'ligt!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-09-05 17:38

> [...]

> lydinstillinger på begge, regner jeg med? Unnskyld, men selv jeg har
> glemt å sjekke slike ting noen ganger... )

Spoken Word equalisationen er kompenserande, men fjerner ikke den
indestängta fölelsa. Pekar paa at mellemtonan er for svak. (Svärt bra
detalj at Nano stängar av när man fjerner hörluraren. Sittar och lysnar
just precis nu. Svingar mellam båda.)

Flemming Rubini

Fra : Bruno

Dato : 24-09-05 19:47

Flemming Rubini wrote:
> [...]
> lilletrommeslaget. Men et kæmpe lydspredning over hele horisonten.
> Tydelig registrering af hvor orkestermedlemmerne sidder. Og klangen er

Jeg læste på et tidspunkt en lydtest, vistnok i PC Magazine, af Ipod
Shuffle som nævnte at lyden var bedre i den end de andre Ipod's. Det
lyder som om det stadig er tilfældet!

For mange mennesker er lydkvalitet åbenbart noget sekundært, ellers
ville der være flere test af lyden og man ville heller ikke sælge
afspillere med 10 kroners hovedtelefoner.

Mvh

Bruno

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-09-05 23:25

> [...]

> ville der være flere test af lyden og man ville heller ikke sælge
> afspillere med 10 kroners hovedtelefoner.

Gad vide om det er skærmen der støjer.

Flemming Rubini

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 26-09-05 22:38

"Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev i en meddelelse

> Gad vide om det er skærmen der støjer.

Ændrer lyden karakter når skærmen slukker?

/mikkel

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 26-09-05 22:44

"Mikkel Haugstrup" <remove20034449@eit.iha.dk> skrev i en meddelelse

> "Flemming Rubini" <flemming@rubini.invalid> skrev i en meddelelse

> Ændrer lyden karakter når skærmen slukker?

Bagrundsbelysningen altså... går udfra der hele tiden er noget i displayet,
men belysningen slukker når man ikke roder med den.

/mikkel

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-05 07:51

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> På Nanoen, slet ingen horisont. Alt ligger klemt ind i den alt for
> lille papkasse. Sild i en tønde. Lidt bongo til venstre og højre

Hvis det ikke er dig, der er overkritisk, eller der er noget andet galt,
så synes jeg godt nok, det lyder uhyggeligt. Jeg er godt klar over, at
en iPod ikke er topklasse hi-fi, men elendig skulle den da nødig være.
Der skulle også nødig være så stor forskel på de forskellige modellers
lydkvalitet.
Som tidligere nævnt har jeg tænkt mig at købe en iPod nano til
min ældste søn. Foruden din kritik af lydkvaliteten er der kommet
beretninger om, at skærmen let knækker. Jeg må tilstå, at det har gjort
mig noget i tvivl om det fornuftige i at købe en. Måske var det bedre at
købe en iPod mini. Det kan jo være, man kan få en på tilbud, nu hvor den
er udgået.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon Aalborg

Dato : 26-09-05 09:14

> Det kan jo være, man kan få en på tilbud, nu hvor den
> er udgået.

Jeg tror heller prisen går opp når markedet tømmes. Vi taler om verdens
mest selgende "MP3-spiller" overhodet.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-09-05 10:52

> [...]
> en iPod ikke er topklasse hi-fi, men elendig skulle den da nødig være.
> Der skulle også nødig være så stor forskel på de forskellige modellers

Nah, jeg overdriver en del, det er lettere end at skrive meget
nuanceret. Min mening er selvfølgelig meget subjektiv.
Jeg kigger specielt efter fasthed i bas og trommer, en fornemmelse af at
instumenter ligger fast i horisonten og ikke sejler rundt, at
metalbækkener lyder som det de er, og at der er rum og luft omkring.

Det er specielt trommesættet der er mere fast og veldefineret. Det giver
luft til lytteoplevelsen,at pauserne ikke er udfyldt med noget ekstra
(støj, der ligge en meget tung pung spækket med mønter og rasler med et
mikrosekund på lilletrommeslaget).
Basstrenge lyder som elastik på Nanoen, hvor jeg på Newtechen kan høre
bassistens (funky!) teknik.(det udnyttes i klangen at strengene støjer
ved kontakten med gribebrædtet/halsen, det giver en medsnakkende
fornemmelse, quark quark knirk knirk da bam slap, dap dap)
Al det lir kan man ikke høre på Nanoen. Failure or feature ? C'est la
question!

Nu er det et velvalgt citat du har taget ud, og den almindelige
forbruger (ikke-musiker) vil næppe lægge mærket til det.

For at opveje om jeg er overkritisk, valgte jeg at sammenligne med den
billigste MP3-afspiller jeg kunne finde, med skærm og 512 MB ram.
Jeg kan bare konstatere at jeg ikke gider lytte mine numre af på Nanoen,
men foretrækker Newtechen. Og sparer 1.500,- kr.

> [...]
> mig noget i tvivl om det fornuftige i at købe en. Måske var det bedre at
> købe en iPod mini. Det kan jo være, man kan få en på tilbud, nu hvor den

Brugerinterfacet er Cool! Hvis han har iTunes så er det da en total sej
ting at have. Plastikken over skærmen er ikke stiv men bøjelig, så jeg
tror nok det kan klare en del. Det vil næppe splintre.
Jeg kan ikke presse vinduet ned så den rører skærmen, så den vil næppe
knække af den grund.

Men det hele skal ses i forhold til prisen. 2.000,- kr. er mange penge.
Jeg springer selv fra at købe en Nano. Jeg vil derimod gerne have
telefonudgaven, hvis lydkvaliteten alligevel ikke kan blive bedre.

En anden ting jeg opdagede medens jeg sad og skrev, er at lineudgangen
på docken er mere klar. Jeg prøvede med mit headset. (Hvorfor er der
ingen hovedtelefonindgang på docken? Real bummer.) Det fik mig til at
fjerne al eq på Nanoen.

Konen: "Skriver du på din problemformulering."
Øhhh
Konen:" Jeg er enormt glad for den, den er fantastisk nem at komme rundt
i numrerne på, det må (læs: skal) du skrive."

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-05 15:27

> [...]

> tror nok det kan klare en del. Det vil næppe splintre.
> Jeg kan ikke presse vinduet ned så den rører skærmen, så den vil næppe

Selvfølgelig har han iTunes. Det bruger vi alle i familien
Hvad skærmen angår, er det ikke sikkert, det revner pga. direkte tryk.
Det kan også være vrid i kabinettet. En iPod nano er jo meget tynd. Jeg
kan levende forestille mig, at den kan blive vredet eller bøjet. Den
slags skærme er jo følsomme, og af samme grund er de ikke dækket af
garantien. Jeg havde engang en Palm PDA, hvor skærmen revnede. Jeg mente
ikke, den havde fået et tryk, men det må den vel have fået. Hvis man går
ned til bilhandleren og brokker sig over, at ens nye bil har fået en
bule i skærmen, vil han sikkert også hævde, at den har fået et tryk.

> Men det hele skal ses i forhold til prisen. 2.000,- kr. er mange penge.
> Jeg springer selv fra at købe en Nano. Jeg vil derimod gerne have
> telefonudgaven, hvis lydkvaliteten alligevel ikke kan blive bedre.

Jeg overvejer at nøjes med den lille nano. Prisforskellen mellem de to
modeller er måske ikke stor. På den anden side, så vil min søn nok bare
fylde de numre, han kan lide, over på den. Så er 500 numre jo mange. Han
vil nok bare acceptere, hvis han skal slette nogen, uden at tænke over,
at der findes en mere rummelig model.
Skulle lydkvaliteten være lidt ringe, så vil jeg huske de kloge
ord fra en test af digitalkameraer fra dengang, de var nye. Af en eller
anden grund var folk meget forhippede på at finde lige det bedste køb i
prisklassen, da digitalkameraer var nye. Nå, men der stod noget i stil
med: Hvis det viser sig, at ens nye digitalkamera alligevel ikke er det
bedste køb, så skal man ikke være ked af det. Det er ikke det sidste
digitalkamera, man får her i livet. Om få år er der komme nye og bedre
modeller, og så køber man en af dem. Den tid, hvor man fik et kamera til
sin konfirmation og beholdt det resten af livet, er forbi.
Det er jo rigtig nok. Når batteriet i en iPod holder op med at
virke om nogle år, så vil de nye modeller være så meget bedre, at man
nok overvejer en ekstra gang, om det kan betale sig at ofre flere
hundrede kroner på et ny batteri. Måske gør man det første gang, men
anden gang køber man nok en ny iPod. Sådan er det jo med elektronik i
dag.

> [...]
> på docken er mere klar. Jeg prøvede med mit headset. (Hvorfor er der
> ingen hovedtelefonindgang på docken? Real bummer.) Det fik mig til at

Det er fordi hovedtelefonudgangen på en nano sidder i bunden. Så er
docken i vejen. De har sikkert noget at gøre med placeringen af
komponenter inde i nano'en.

> Konen: "Skriver du på din problemformulering."
> Øhhh
> Konen:" Jeg er enormt glad for den, den er fantastisk nem at komme rundt
> i numrerne på, det må (læs: skal) du skrive."

Jeg ved det godt. Min kone har en iPod mini, og menuerne er vel stort
set de samme. Det er jo det, Apple er god til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-09-05 16:32

> Jeg overvejer at nøjes med den lille nano. Prisforskellen mellem de to
> modeller er måske ikke stor.

Priser på 4 GB flashram peger ellers på den store. I flg. dem som får
man nærmest Nanoen forærende når man kløber 4 GB modellen.

> Det er fordi hovedtelefonudgangen på en nano sidder i bunden. Så er
> docken i vejen. De har sikkert noget at gøre med placeringen af
> komponenter inde i nano'en.

Det er docken der kun har lineudgang, der irriterer mig.
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-05 18:50

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Priser på 4 GB flashram peger ellers på den store. I flg. dem som får
> man nærmest Nanoen forærende når man kløber 4 GB modellen.

Ja-ja, men hvis man alligevel ikke udnytter den ekstra plads, så er det
kr. 400,- ud ad vinduet. Jeg vil lige følge udviklingen med tendensen
til revner i skærmen etc. Der er lidt over en måned til, min søn har
fødselsdag.

> Det er docken der kun har lineudgang, der irriterer mig.

Netop. På en klassisk iPod sidder hovedtelefonudgangen i toppen, så man
kan bruge den, selv om iPod'en står i en dock. På en iPod nano er den i
bunden, så den er dækket til, når iPod nano står i en dock. Behøver du
bruge en dock? Hvis man ikke gør det, kan man så ikke komme til
hovedtelefonudgangen?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-09-05 19:11

> Behøver du
> bruge en dock? Hvis man ikke gør det, kan man så ikke komme til
> hovedtelefonudgangen?

Nej og ja. Bruger man kablet til opdlaningen kan man sagtens bruge
hovedtelefonstikket.

Det er meget bekvemt at den står i docken når man skal betjene den. Et
lidt mere sikker og tryg fornemmelse. Vi har fået en George Jensen ting
til mobiltelefonen. Jeg synes lige da vi fik den at den var afskyelig
grim, men nu er jeg helt vild med dens funktionalitet. Den holder godt
fast på grejet, og skærmen kan læses når den står op.
Hvad med docken til resten af iPod familien, har de også kun lineudgang?
For så kunne man bruge den medfølgende konverter til Nanoen, så den kan
bruge storebrors dock. Jeg tror i øvrigt at det er et
strømforbrugsspørgsmål. For kunne man bruge headset og lineout
samtidigt skal der unægteligt mere strøm igennem dyret.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-09-05 21:19

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Hvad med docken til resten af iPod familien, har de også kun lineudgang?

Den til iPod mini har i hvert fald. Jeg kan ikke forestille mig, at de
andre er anderledes.

> For så kunne man bruge den medfølgende konverter til Nanoen, så den kan
> bruge storebrors dock.

Du kan og skal ikke bruge konverteren. Den er til fremtidige
dock-modeller. Bare sæt iPod nano ned i docken, som den er.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 26-09-05 22:32

> Nah, jeg overdriver en del, det er lettere end at skrive meget
> nuanceret. Min mening er selvfølgelig meget subjektiv.

Jeg kan lave en objektiv ; )

> Jeg kigger specielt efter fasthed i bas og trommer, en fornemmelse af at
> instumenter ligger fast i horisonten og ikke sejler rundt, at
> metalbækkener lyder som det de er, og at der er rum og luft omkring.

Er ikke musikalsk men kan hurtigt beregne signal/støjforhold, plotte
effektæthedsspektrum mm. Herudfra vil det være nemt at se ved hvilke
frekvenser forskellen ligger. Det kræver blot at du sender mig din original
sekvens, en du har samplet vha af linieindgangen på lydkortet fra nano'en og
fra newtech'en. En 10-20 sekunders sekvens taget et sted hvor lyden i dine
øre er dårlig med Nano'en burde være nok. Det er desværre vigtigt at du
komprimerer dem tabsfrit (lossless) altså ikke mp3 filer eller lign. Går
udfra det er den samme original du har overført til de 2 afspillere, så her
gør det ikke noget du sender den i det komprimerede format, bare du ikke
konverterer den. Er din original fra iTunes store er jeg nysgerrig nok til
at ofre de 8kr det koster ; )

Sig til hvis det har interresse, så må vi lige finde på en måde at overføre
på.

/mikkel

Fra : Michael Holm

Dato : 26-09-05 22:45

> [...]
> mig noget i tvivl om det fornuftige i at købe en. Måske var det bedre at
> købe en iPod mini. Det kan jo være, man kan få en på tilbud, nu hvor den

min søn syntes at lyden var bedre på nano'en end den aflagte mini han
havde...
men de nummere jeg lige hørte på, den lød lidt mere flad i lyden end min
shuffles lyd.
Jeg skal teste den mere grundigt når den 18-årige kommer forbi næste
gang :) af en eller anden grund måtte far'en her ikke låne nano'en :(

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk