Vedr. Pismo - HD, RAM m.v.
Fra : nesbo52

Dato : 22-09-05 12:35

Har brug for at "levetidsforlænge" min trofaste Pismo 400 MHz - og
derfor osse for et par gode råd?

Kan den køre med denne HD:
Hitachi Travelstar 5K80, ATA-6, 5.400RPM, 8MB cache, 60GB?

Jeg har brug for mere RAM i maskinen - gerne 512 MB extra, så jeg kommer
op på 768 MB

Den har nu 320 MB RAM - 64+256 SDRAM PC100-322S.
Kan denne RAM-type stadig skaffes?
Hvor?
(Har prøvet at støve rundt på nettet, men har ikke fundet noget brugbart)

Hvis ikke, kan maskinen køre med anden RAM-type?
Hvilken?
Vil en sådan "anden" type RAM kunne fungere sammen med min 256-klods?

Hvordan fungerer Pismoen med 10.4?
Lige nu kører den med 10.3.9

Vgst
Kristian Stange

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-09-05 15:58

nesbo52 <gantes@mac.com> wrote:

> Har brug for at "levetidsforlænge" min trofaste Pismo 400 MHz - og
> derfor osse for et par gode råd?

Ok sådan en har jeg selv haft. Blot en 500 mhz.

> Kan den køre med denne HD:
> Hitachi Travelstar 5K80, ATA-6, 5.400RPM, 8MB cache, 60GB?

Du skal ikke vælge en 5400 rpm, men derimod en 7200 rpm. Jeg ville nok
tage en 60 GB med mindre prisen er lille.

> Jeg har brug for mere RAM i maskinen - gerne 512 MB extra, så jeg kommer
> op på 768 MB

Den kan snuppe 2 x 512 MB RAM

> Den har nu 320 MB RAM - 64+256 SDRAM PC100-322S.
> Kan denne RAM-type stadig skaffes?
> Hvor?
> (Har prøvet at støve rundt på nettet, men har ikke fundet noget brugbart)

Den kan sagtens fåes men de er nok pissedyre.

> Hvis ikke, kan maskinen køre med anden RAM-type?

Køb RAM som du har garanti for virker - ellers kan du bruge meget tid på
bøvl og nedbrud.

> Hvilken?
> Vil en sådan "anden" type RAM kunne fungere sammen med min 256-klods?
>
> Hvordan fungerer Pismoen med 10.4?
> Lige nu kører den med 10.3.9

Der burde ikke være forskel på om du kører Panther eller Tiger.

Pismoen er langsom og der er kun 8 MB VRAM i den, men den kan sagtens
køre 2 skærme, men den understøtter ikke Quartz Extreme.

Jeg har i øvrigt en 15" Sonu TFT skærm i sort som passer perfekt i
designet til den - er du interesseret i den ? Den er i perfekt stand. Så
får du 2 skærme på den - altså dobbelt så meget plads.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Simon Tved Bakken

Dato : 22-09-05 20:43

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> designet til den - er du interesseret i den ? Den er i perfekt stand. Så
> får du 2 skærme på den - altså dobbelt så meget plads.

Har du et link til denne skærm, i tilfælde af Kristian ikke er interesseret?

vh Simon

Fra : nesbo52

Dato : 22-09-05 21:48

Tak til Jesper, Kaj, Sebastian for links og gode råd.
Til Simon - har mailet til Jesper vedr. skærmen

Vgst
Kristian Stange

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-09-05 13:50

Simon Tved Bakken <simonSPAM@SPAMtvedbakken.dk> wrote:

> Har du et link til denne skærm, i tilfælde af Kristian ikke er interesseret?

Det er en sort Sony SDM-S51R, som passer perfekt til en Pismo. Det er
plug and play og intet skal installeres og ingen adaptere.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 22-09-05 16:05

> [...]

> Hvor?
> (Har prøvet at støve rundt på nettet, men har ikke fundet noget brugbart)

Du fandt åbenbart ikke frem til Crucial:
<http://www.crucial.com/eu/store/listparts.asp?model=PowerBook+G3+400MHz
+%28Firewire%2FPismo%29&tabid=AM>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Sebastian

Dato : 22-09-05 18:11

> [...]

> derfor osse for et par gode råd?
>
> Kan den køre med denne HD:
> Hitachi Travelstar 5K80, ATA-6, 5.400RPM, 8MB cache, 60GB?
sagtens, jeg tror nu ikke at din Pismo bliver ret meget hurtigere med en
7200 rpm , det er trods alt kun en Ultra ATA-66 forbindelse og en 100MHz
bus.

> [...]
> op på 768 MB
>
> Den har nu 320 MB RAM - 64+256 SDRAM PC100-322S.
ak, mange steder.
fx. http://www.dsp-memory.de/v1/catalog/default.php?cPath=1_19&
De vil have EUR 105 for sådan en fætter.
Det er gratis at hente det i Flensborg og koster EUR 10 at få den hjem
til dig.

prøv ellers ebay

> Hvis ikke, kan maskinen køre med anden RAM-type?
> Hvilken?
noget der er hurtigere

> Vil en sådan "anden" type RAM kunne fungere sammen med min 256-klods?
Hvis den holder sig til Apples specifikationer: ja.

> Hvordan fungerer Pismoen med 10.4?
> Lige nu kører den med 10.3.9
Når du kører 10.3 ved du jo hvordan det er at en G3 mangler Alvitech og
Quarz Extreme.
Tiger på Pismo er officiel understøttet af Apple.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Erik Richard

Dato : 23-09-05 00:18

Hej Kristian

nesbo52 wrote:
> Har brug for at "levetidsforlænge" min trofaste Pismo 400 MHz - og
> derfor osse for et par gode råd?
>
> Kan den køre med denne HD:
> Hitachi Travelstar 5K80, ATA-6, 5.400RPM, 8MB cache, 60GB?

Ja, jeg har selv samme type i en 500mhz Pismo, så det burde den også
kunne i en 400mhz.

> [...]
> Hvor?
> (Har prøvet at støve rundt på nettet, men har ikke fundet noget brugbart)

Det var da en skam, jeg får leveret fra USA i morgen fredag. - Men
ja, RAM'en kan stadig fås hos Otherworld Computing til svjh. $79USd for
512mb til Pismo. Det er endda 'low-profile', så det kan bruges i begge
sokler på Pismo. - Den øverste sokkel bruger standard 144-pins SODIMM
(CL3 - 322, CL2 - 222). Nederste sokkel _skal_ være low-profile, men
også op til 512mb som i øverste sokkel.

> Hvis ikke, kan maskinen køre med anden RAM-type?
> Hvilken?
> Vil en sådan "anden" type RAM kunne fungere sammen med min 256-klods?

Formentlig ja. Men du skal som sagt sikre dig, at den blok, der skal
sidde nederst er low-profile 144-pins SODIMM. Vælg fx. enten Apacer
eller Kingston KTA Series SODIMM. KIngstons KVR Series SODIMM kører ikke
godt i en Pismo

> Hvordan fungerer Pismoen med 10.4?
> Lige nu kører den med 10.3.9

Aldeles fremragende! - Jeg har 10.4.0 (har ikke fået opdateret) på min
egen Pismo, og den er faktisk hurtigere end OS 9.2.2

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>