Itunes spørgsmål
Fra : JK

Dato : 21-09-05 17:05

Hej gruppe.

Er helt vild med Itunes, men savner en ting. (ved ikke om den er der)
Ligesom i Musicmatch mangler jeg at når man klikker på en sang i sit
bibliotek så kommer den i kø og spilles næste gang. Man kan på den måde få
andre til at bestille hvad de gerne vil høre. Findes dette ikke i Itunes.
Hvis jo hvor? Hvis ikke hvad så?

JK

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 21-09-05 17:30

"JK" <nyhed"fjerndette"@knudstrup"fjerndette.info> wrote:

> [...]
> andre til at bestille hvad de gerne vil høre. Findes dette ikke i Itunes.

Har du kigget på spillelister/playlist?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 21-09-05 20:02

JK fjerndettefjerndette.info> wrote:
> [...]
> andre til at bestille hvad de gerne vil høre. Findes dette ikke i Itunes.

Det er nok ikke helt det samme som det du efterlyser, men du kan køre
Party Shuffle, hvor den vælger tilfældige numre. Og så kan folk
højreklikke på en (eller flere) sange i biblioteket og vælge "Play Next
In Party Shuffle" og de bliver så tilføjet i forrest i "Party
Shuffle"-listen.

/Andreas

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-09-05 20:35

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> wrote:

> [...]
> højreklikke på en (eller flere) sange i biblioteket og vælge "Play Next
> In Party Shuffle" og de bliver så tilføjet i forrest i "Party

Det er da ellers smart. I princippet er det vel, hvad der efterlyses.
Hvis folk så ikke vælger noget, så spiller den bare noget tilfældigt.
Gør en almindelig jukebox ikke det? Der er bare to problemer: Man kan
ikke højreklikke på en Mac. Desuden er det ikke så idiotsikkert. Man
kommer ind i en menu med 11 punkter, hvor man bl.a. kan vælge at slette
sangen eller konvertere den til et andet format. Det er måske ikke så
smart til en fest, hvor folk bliver noget beduggede og får lyst til at
lave noget fis. Man kunne selvfølgelig oprette en speciel "fest-bruger"
på Mac'en og så lægge en kopi af iTunes-biblioteket over i den. Så sker
der ikke noget med originalerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 21-09-05 21:48

Henrik Münster wrote:
> Det er da ellers smart. I princippet er det vel, hvad der efterlyses.
> Hvis folk så ikke vælger noget, så spiller den bare noget tilfældigt.
> Gør en almindelig jukebox ikke det?

Det vil jeg tro, forskellen på en almindelig jukebox og party shuffle er
vist primært at party shuffle smider sangene forrest i listen, så hvis
man er henne og ønske noget, og der så kommer 20 andre og ønsker noget
(forholdsvist hurtigt bagefter) så går der lang tid før ens nummer
kommer på.

> Der er bare to problemer: Man kan
> ikke højreklikke på en Mac.

Det kommer da an på hvilken mus man har sat til. Hvis man så ikke har
sat en 2+ knaps mus til må man jo ty til CTRL-klik.

/Andreas

Fra : Jon Aalborg

Dato : 22-09-05 09:07

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> wrote:

> Hvis man så ikke har
> sat en 2+ knaps mus til må man jo ty til CTRL-klik

Eller bare klikk-og-hold.
--
/Jon
Put "jaalborg" for "navn", remove ".invalid".

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-05 21:56

Jon Aalborg <navn@mac.com.invalid> wrote:

> Eller bare klikk-og-hold.

Det var mest ment som en morsom bemærkning. Jeg bruger selv en minimus
fra Kensington for tiden. Sådan en transportabel en, hvor ledningen kan
rulles ind i. Jeg er vældig glad for scroll-hjulet, men sjovt nok kan
jeg ikke rigtig vænne mig til at bruge den højre museknap. Så måske har
Apple alligevel ramt noget rigtigt med Mighty Mouse, der som standard er
en et-knaps-mus med scroll-hjul.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-09-05 15:51

"JK" <nyhed"fjerndette"@knudstrup"fjerndette.info> wrote:

> Man kan på den måde få
> andre til at bestille hvad de gerne vil høre.

Den funktion savner jeg også. Jeg havde en Mac med som jukeboks til en
familiefest sidste år og det lykkedes faktisk ikke at gøre betjeningen
så enkel, at selv ikke-computerbrugere kunne finde ud af at betjene sig
selv til musik. (De prøvede dog og det resulterede bl.a. i numre som
blev afbrudt fordi der blev dobbeltklikket på nye numre og en masse åbne
playlist vinduer.) Man burde kunne sætte iTunes til en slags "kiosk
mode", så man ikke kan komme ud af iTunes og hvor man ikke kan åbne
yderlige playlistvinduer. Og så burde man kunne sætte den op med den
dobbeltklik-add-to-playlist funktion som du beskriver i Musicmatch.

--
Mvh Martin

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-09-05 17:51

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> yderlige playlistvinduer. Og så burde man kunne sætte den op med den
> dobbeltklik-add-to-playlist funktion som du beskriver i Musicmatch.

Er funktionaliteten ikke opnået ved følgende:

Lav 2 spilleliste.
Tilføj al musikken til liste 1.
Åbn et vindue med hver liste (1 og 2).
Sæt liste 2 til at spille, evt. som shuffle.
Lad brugerne trække ønskede numre fra liste 1 til liste 2.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-09-05 21:56

> [...]
> Åbn et vindue med hver liste (1 og 2).
> Sæt liste 2 til at spille, evt. som shuffle.
> Lad brugerne trække ønskede numre fra liste 1 til liste 2.

Jeg anede ikke, man kunne åbne vinduer i iTunes
Ellers er dit system vist ganske godt. Så skal folk kun bruge musen. De
plejer også selv at sørge for at koble tastaturet fra ved at hælde
rødvin ned i det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-09-05 22:04

> Jeg anede ikke, man kunne åbne vinduer i iTunes
> Ellers er dit system vist ganske godt. Så skal folk kun bruge musen.

Spillelister kan åbnes i separate vinduer, som man f.eks. kan vise uden
browservindue, hvilket minimerer pladskravet.
Hovedvinduet kan/bør skjules i docken, så ingen laver bøffer.
Faktisk kan intet gå galt i "spillelistevinduerne".

> De
> plejer også selv at sørge for at koble tastaturet fra ved at hælde
> rødvin ned i det.

Op i øjenhøjde med skærmen og hæng musen ned fra loftet

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 22-09-05 22:45

Preben Bødker Nielsen wrote:
> [...]
> Hovedvinduet kan/bør skjules i docken, så ingen laver bøffer.
> Faktisk kan intet gå galt i "spillelistevinduerne".

Skifter den ikke til den forkerte spilleliste hvis man dobbeltklikker på
et nummer i denne?

/Andreas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-09-05 22:18

> Lav 2 spilleliste.
> Tilføj al musikken til liste 1.
> Åbn et vindue med hver liste (1 og 2).
> Sæt liste 2 til at spille, evt. som shuffle.
> Lad brugerne trække ønskede numre fra liste 1 til liste 2.

Jo, det var faktisk en mulighed...

Men som skudsikker model går den ikke, for "onkel dum" lukker med
statsgaranti det ene vindue (eller begge) ned. Ja, mod tåber kæmper selv
Macbrugere forgæves

Jeg prøvede lige opsætningen og bemærkede desuden at spillelister og
iTunes hovedvindue kun kan formindskes til et vis minimum. Som sådan var
de faktisk for store til at ha' ved siden af hinanden på min PowerBook.
Det er naturligvis kun et problem hvis man har en skærm med lav
opløsning, men alligevel pudsigt.

--
Mvh Martin

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-09-05 22:45

> [...]

> Men som skudsikker model går den ikke, for "onkel dum" lukker med
> statsgaranti det ene vindue (eller begge) ned. Ja, mod tåber kæmper selv

Til gengæld er ingen skade sket.

> [...]
> de faktisk for store til at ha' ved siden af hinanden på min PowerBook.
> Det er naturligvis kun et problem hvis man har en skærm med lav

Kunsten er at placere vinduerne over hinanden
Og skjul browseren.
Lad vinduet med musikken fylde det meste.
Spillelistevinduet skal man bare kunne droppe et nummer på.

Jeg praktiserer dette på 1024x768.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg