1600x1050
Fra : Tom

Dato : 17-09-05 09:41

Har nu investeret i en fladskærm, som skal sidde på en g4 AGP sawtooth.
Mener det kører agp2.
Vil gerne have et heftigt grafikkort til den.
Er Radeon 9800 Mac Edition e godt bud!?
Og vil det virke i en sawtooth
Tom

Vil gerne kunne køre op til 1600x1050
Altså samme opløsning som macs 20 tommer tft..

Fra : Tom

Dato : 17-09-05 10:19

Lidt korrektion hefra..
Det er planen at kortet skal sidde i en maskine der kører os9..
Og efter cen tur på netet, ser det ud til at 9800 måske ikke er en speielt
god ide, unde os9..
Nogle de har erfaringer med kortet og os9..
Komme unde alle omstændigheder til at prøve det føærst med det nVidia kort (
en opgradering) der sidder i maskinen..
Tom

Fra : Morten

Dato : 17-09-05 10:42

On 2005-09-17 11:19:16 +0200, Tom <nospam@fakemail.dk> said:

> [...]
> Nogle de har erfaringer med kortet og os9..
> Komme unde alle omstændigheder til at prøve det føærst med det nVidia kort (

du kan formegenlig glemme alt om en 1600x1050 opløsning over DVI på OS9.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 2x300GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Tom

Dato : 17-09-05 13:15

Hvad med vga !?
Jeg har længe kørt 1600 x 1200 på mit gamle ( tror jeg nvidia mx2?!?!) (vga
til en hitachi 17")
Tom

Dog kun 60 hz, da skærmen ikke kan mere end dette..
Vil godt op i lidt flere hertz da den nye tft kan kørec 75 hz ved denne
opløsning..

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-05 13:35

> [...]
> Hvad med vga !?
> Jeg har længe kørt 1600 x 1200 på mit gamle ( tror jeg nvidia mx2?!?!) (vga

Hvorfor ikke bare beholde nvidia kortet? du kører OS9 og vil ikke
kunne måle nogen forskel mellem vnidia kortet og et nyere grafikort.

> Dog kun 60 hz, da skærmen ikke kan mere end dette..

Hvis du har kunnet klare dig med en CRT i 1600*1200@60Hz bør du blæse
på billedkvaliten, da du åbenbart er meget ukritisk mht billedkvalitet.

> Vil godt op i lidt flere hertz da den nye tft kan kørec 75 hz ved denne
> opløsning..

trust me.... du vil ikke bruge 75Hz på en TFT. TFT kører native 60Hz

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Tom

Dato : 21-09-05 20:56

On 21/09/05 14:34, in article ek0803-3vi.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten
Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> på billedkvaliten, da du åbenbart er meget ukritisk mht billedkvalitet.

> trust me.... du vil ikke bruge 75Hz på en TFT. TFT kører native 60Hz

Jeg ved tydeligvist ikke nok om emnet..
Anyway.. Prøver først med mit MX2 så kan jeg jo tage den derfra..
Og ja billedet er fløjtende ligegyldigt.. Jeg skal bare bruge skærmen til et
musikprogram... Der har sådan nogle lange vinduer... Sidelæns..
Mener blot at kunne huske at kortet var for langsomt før.. Tror det er værre
nu...!?

Fra : Erik Richard

Dato : 21-09-05 23:03

Hej Tom

Tom wrote:

> [...]
> Og ja billedet er fløjtende ligegyldigt.. Jeg skal bare bruge skærmen til et
> musikprogram... Der har sådan nogle lange vinduer... Sidelæns..

Helt ligegyldigt er det nu ikke. Hvis du skal kontrollere en optagelse
undervejs i fx. Cubase, Bias Peak LogicAudio osv., er det en ganske god
idé at have et rimeligt roligt billede.

Nvidia kortet _er_ langsom i forhold til både Radeion 7000, 8500 og 9000
AGP. Så jeg vil klart anbefale, at du går efter enten en brugt 8500
eller evt. et nyt 9000 kort.

Det eneste punkt, hvor du kan sige, det er ligegyldigt med billedet, er,
hvis du kan bruge enten 'Peak hold' eller evt. 'Treshhold' funktion i
programmet, så du kan følge med i udsvingene på diverse metre.

I de to programmer, jeg bruger mest, - Amadeus II til 2-kanals stereo og
Cubase 5/32VST til det finere + multikanaloptagelser, er der mulighed
for 'Peak hold' i Amadeus II og både 'Peak hold' og 'Treshold' i Cubase VST.

Jeg skifter som regel opløsningen fra 1024x768@85hz til 1152x870@100hz,
når jeg laver optagelser i begge programmer, da det giver den bedste
kontrolmulighed - den sikreste visning uden flimmer på skærmen.

> Mener blot at kunne huske at kortet var for langsomt før.. Tror
> det er værre nu...!?

Som sagt, så synes jeg, at Nvidia kortet er lidt for sløvt i
skærmacceleration ved brug af normal 'Peak' indst. i begge programmerne.

Men du har jo bestilt ny skærm, - ellers ville jeg have anbefalet dig at
prøve at skaffe en brugt Sony G600 Series 22" eller den store G800
Series 24". De har begge mulighed for omstilling til 16:9 format, så du
får mulighed for at se de lange tværgående vinduer. Og qua skærmenes
str., vil det ikke være nødvendig med at køre 16:9, hvis du ikke absolut
vil det. Derimod vil du fx. have plads til ekstravinduerne i både Cubase
og LogicAudio nedenunder de tværgående vinduer.

Mht. Radeon 8500 kortet har det følgende opl.
I kontrolpanelet 'Skærm' under OS 9.2.2 vælger du under 'Opløsninger'
'Vis Alle', og du får så alle widescreen formater frem også

På Radeon 8500 er widescreen opl. flg.:
1600x900@60hz (VGA, DVI)
1600x900@75hz (VGA, DVI) *)
1600x900@85hz (VGA, DVI)
1600x900@90hz (VGA, DVI)
1920x1080@60hz (VGA)
1920x1080@72hz (VGA)
2048@1152@60hz (VGA) *)

*) Disse opl. vises også i 'Anbefalede' opløsninger.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Tom

Dato : 21-09-05 23:25

On 22/09/05 0:03, in article 4331d788$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
"Erik Richard" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> vil det. Derimod vil du fx. have plads til ekstravinduerne i både Cubase
> og LogicAudio nedenunder de tværgående vinduer.

Jeg vil partout !!! Køre 16:9 ( det er forøvrigt 16:10!?!)
( aldrig mere 4:3 skærm..)

> [...]
> 1920x1080@72hz (VGA)
> 2048@1152@60hz (VGA) *)
>
> *) Disse opl. vises også i 'Anbefalede' opløsninger.

Tak for det!!
Når jeg siger at billedet er "ligegyldigt".. Er det naturligvis ikke
korrekt..
Hvad der netop er vigtigt er at opdateringen ( bruger logic 4.81 .. Og
outboard) så det er blot et spørgsmål om at skærmen opdaterer mixer og
"tracks" hurtigt nok..
At jeg vælger en "bred" skærm, er netop for at få længst mulige spor i
højre->venstre retning..
Desuden er den phllips skærm jeg har investeret i rasende !?!?! Billig (
4600.-)
Fik et chock idag, da jeg talte med en video kollega, der var på vej til at
betale 17k efter en farve "rigtig" sony LCD.
Det har jeg ikke brug for..
Han ender nok også med en "almindelig" broadcastminitor, da disse stadig er
"rigtige" i farven... Og så kan han købe en 20" for helt ned til 2k.. ( så
jeg lige i dag..
De "gamle" priser for præcitions monitorer (CRT - TV ) ligger på den grimme
side af 50k..
Nå det var et sidespring..

Jeg regner med at se hvor langsomt mit MX2 kort er. Er det ALT for langsomt
går jeg efter "det hurtigste" jeg kan finde, der kan køre under os 9.2.2
Kan sagtens leve med ex 1600 x 900.. Som 8500 kortet giver !!
Tom

PS
Et sidespring kender du Beyerdynamic DT 770 evt versus Sennheiser HD 280
Begge har en frekvensgang fra 5-35.000 (8-25.000 sennheiser)
Sennheiser er blot nogle få hundrede kroner billigere..
( for den uindviede er der tale om høretelefoner..)

PPS
Har nu aldrig haft problermer med read out på peak ( input såvel som
output..)..( bare der ikke er for meget rødt!.. så kører det fint..)

Bruger nu også mest output indikation på eksterne enheder .. Mixer og break
out box på lydkort ( motu 2408 mk3)
( alt er "nulstillet" til odb ( -20 digi)
Så det er som regel bare lidt input trim etc..
Og en masse midi finpudsning..( ti hi..)

Fra : Erik Richard

Dato : 22-09-05 00:56

Hej Tom

Tom wrote:

> Jeg vil partout !!! Køre 16:9 ( det er forøvrigt 16:10!?!)
> ( aldrig mere 4:3 skærm..)

Derfor nævner jeg også netop de to Sony modeller, da de kan
omstilles til 16:9, men OK, de er jo også noget dyrere - selv brugt.
- En G600 kan vel fås til ca. 5000kr. og en G800 til ca. 12.000kr..

> [...]
> Hvad der netop er vigtigt er at opdateringen ( bruger logic 4.81 .. Og
> outboard) så det er blot et spørgsmål om at skærmen opdaterer mixer og

Hvis du skal undgå at bruge 'treshhold' i Logic, så _SKAL_
opd.frekvensen ned under _7ms_ !! Logic er jo så lynende hurtig i dets
peakfunktion, at opdateringen vil komme ca. 1-1,5sek. efter, og hvis du
ikke bruger den indbyggede limiter, så risikerer du ganske enkelt at få
digital forvrængning, - og det lyder altså ikke særlig godt, - sku' jeg
hilse og sige. - eller rettere

> At jeg vælger en "bred" skærm, er netop for at få længst mulige spor i
> højre->venstre retning..
> Desuden er den phllips skærm jeg har investeret i rasende !?!?! Billig (
> 4600.-)

Vær lige opmærksom på, når du modtager den, at det er en _ÆGTE_
LG/Philips og ikke en kineserkopi fra TCL. Hvis det er fra TCL, vil jeg
klart anbefale, at du ret og slet returnerer den igen. Den overholder
_ikke_ normen for en ægte LG/Philips.

Grunden til, jeg siger det, er, at jeg i går aftes så en uds. på DR2
netop omkring TCL, og det var just ikke særlig opløftende sager, der kom
frem. Godt nok har TCL købt IBMs PC division, men de har også købt
retten til at bnruge Philips navnet på deres egne kinesisk udviklede TFT
skærme - og ikke bare en licenseret produktion af Philips skærme. - Så
man aner ikke en dyt om, hvad man får nu, hvis man vælger en Philips TFT
skærm - desværre.

> Fik et chock idag, da jeg talte med en video kollega, der var på vej til at
> betale 17k efter en farve "rigtig" sony LCD.
> Det har jeg ikke brug for..

Nej, men det er desværre dér eller derover, man skal op for at få en
ordentlig TFT skærm...

> [...]
> jeg lige i dag..
> De "gamle" priser for præcitions monitorer (CRT - TV ) ligger på den grimme

Og dog. - Du kan faktisk godt få en 'ægte' video-redigeringsskærm fra
Lacie til ca. 17.000kr. for en 22" endda...

> Jeg regner med at se hvor langsomt mit MX2 kort er. Er det ALT for langsomt
> går jeg efter "det hurtigste" jeg kan finde, der kan køre under os 9.2.2
> Kan sagtens leve med ex 1600 x 900.. Som 8500 kortet giver !!

8500'eren _er_ god! 9000 _er_ genial god! - Hvis jeg havde haft lidt
ekstra fri kapital, så havde jeg bestilt en 9000 nu her, hvor jeg lige
har fået varer fra OWC igen.

Har lige checket hos OWC. 9000 er helt væk nu, og tilbage har de kun
Radeon 9200 PCI:
"ATI Technologies RADEON 9200 128MB MacEdition PCI Graphics Card with
VGA, DVI, S-Video. New, 3yr ATI Warranty. This PCI Video Card is
SCREAMING Fast! (ATI100436011) $128.95"
Til gengæld er det lige før, det kan betale sig for dig selv at skrive
den hjem, selvom du skal betale både porto, told og moms. Leveret ved
din dør vil den koste ca. $200USd alt i alt x kursen på ca. 6.10Dkr..

I øvrigt fandt jeg ud af, at min 21" LaCie skærm faktisk godt kan gå i
16:9 format 1600x900@85hz, men det bliver lidt for lille et billede til
mit brug. Overvejer stærkt, om jeg kan finde en Sony 24" G800 som
'afløser', - så kommer den her ind til det andet netværk og så sælger
jeg mine 19" Dell P991 og min StudioDisplay 17" CRT...

> [...]
> Sennheiser er blot nogle få hundrede kroner billigere..
> ( for den uindviede er der tale om høretelefoner..)

DT-770 er absolut FREMRAGENDE! - Jeg har selv et sæt og har haft det nu
i ca. 20 år, og de spiller lige så godt som den første dag! De sidder
særdeles godt på hovedet, er helt lukkede, så udefra kommende lyd ikke
påvirker fx. kontrol ved optagelser i marken. Jeg har brugt dem både på
min gamle Sony VM D6C prof kassettebåndoptager og på mit Nakamichi
mixerudstyr. så skal du ud og have nye, kan de klart anbefales.

Jeg synes derimod, lyden på HD-280 er meget skarp og hård, og slet ikke
så nuanceret som DT-770. Den eneste fordel ved HD-280 er, at den kræver
langt mindre effekt ved drift, hvilket du vil kunne høre ved at sætte
dem til fx. din forstærker og så skifte til DT-770.

I en periode brugte jeg mine DT-770 ca. 6-8 timer daglig _uden_ at blive
træt i hovedet. Jeg har også haft både Senheiser og Koss Pro, - men bare
efter ca. en times tid, bliver man så ør i hovedet, at man skal holde en
lige så lang pause som man har brugt dem.

> Har nu aldrig haft problermer med read out på peak ( input såvel som
> output..)..( bare der ikke er for meget rødt!.. så kører det fint..)

Jo, i Amadeus II ver. tidl. end 3.5 kunne der være lidt problemer med
peakstyringen. 'Peak Hold' var lidt langsom til at reagere. Men det har
jo ikke den store betydning, hvis du fx. bruger det til opt. fra gamle
LP plader. Tolerancetærsklen ligger ret højt, fandt jeg ud af, men fra
og med ver. 3.6 er der fuldstændig overensstemmelse mellem input og
output på peakmetrene. Til gengæld er tolerancen jo så også nivelleret
ud, så mere end +3db skal man ikke give Amadeus nu.

Det er ikke så længe siden, jeg fik Cubase, så jeg har ikke brugt den
ret meget endnu, men det ser ud til, at der er rimelig god balance
mellem peak visning på både input og output. - Det var egentlig
meningen, den skulle køre på min G4/1,5ghz Dual, men Cubase 5/32VST og
multiprocessor går jo desværre ikke, så Cubase kommer på min Beige
G3/1100, der kører ren OS 9.2.2

> [...]
> ( alt er "nulstillet" til odb ( -20 digi)
> Så det er som regel bare lidt input trim etc..
> Og en masse midi finpudsning..( ti hi..)

- Jeg bruger egentlig hverken midi eller seperat lydkort... Til
optagelser bruger jeg faktisk stadig min gamle Beige G3/1100mhz (ja, den
har fået en ansigtsløftning) + en ekstern mixer - en Behringer, løs RIAA
enhed, Nakamichi mixer-forforstærker N-610, samt Nakamichi CM-100 ECM
mikrofoner.

G3'eren har jo det indbyggede Composite lydkort med RCA stik, hvilket
giver direkte kobling til Behringer mixer og N-610, hvis jeg foretrækker
det. Til monitorbrug bruger jeg endnu et sæt Trust SoundWave 1000S
forstærker + 2.1 højttalere på 2x35w RMS, frekvensområde på 10-35.000hz,
s/n på <110db, men jeg regner med at G3'eren nu skal kobles sammen med
min store Nakamichi forstærker + Tannoy højttalere. Det vil give en
langt bedre udnyttelse til monitorlytning. Desuden giver det også
mulighed for at udnytte den aldeles fremragende RIAA enhed i Nakamichi
forstærkeren.

Desværre tager jeg jo ikke ud til 'markarbejde' længere, så jeg har
pludselig både mikrofoner og min N-610 i overskud. Og til alm. brug har
jeg både nogle lidt mere alm. mikrofoner + et par Philips kormikrofoner,
så jeg klarer mig jo nok endda. Så kender du nogen, der kunne være
interesseret i en Nakamichi N-610 Mixer/Preamp og et sæt CM-100
mikrofoner - 3 stave + 5 kapsler, så må du endelig sige til.

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 22-09-05 21:30

"Erik Richard" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>og ikke en kineserkopi fra TCL. Hvis det er fra TCL, vil jeg klart
>anbefale, at du ret og slet returnerer den igen. Den overholder _ikke_

LG/Philips laver paneler, ikke færdige skærme. Den skærm tom har købt er en
Philips 200W6CS og benytter et LG/Philips panel af typen LM201W01. Listen
over skærme der benytter dette panel er lang:

Acer AL2032wm
Apple M9177
Dell 2005FPW
LG L203WX
Philips 200W6B
Philips 200W6S
(kilde flatpanels.dk)

Det der adskiller skærmene er hvilken sortering de er af (antal døde pixels
mm), måden de behandler DVI/RGB signalet inden det bliver kastet op på
skærmen etc.

>Grunden til, jeg siger det, er, at jeg i går aftes så en uds. på DR2

Hvad hed udsendelsen? Ville gerne have set den, det er sjældent der er noget
på dansk tv om dette område, så hvis de genudsender det

> [...]
>og ikke bare en licenseret produktion af Philips skærme. - Så man aner ikke
>en dyt om, hvad man får nu, hvis man vælger en Philips TFT skærm -

IBM, Lenovo, Philips, LG og TCL i en pærevælling... Har svært ved at tro at
andre end Philips selv må sætte deres navn på et produkt, også selv om
panelet er lavet af LG/Philips, måske i Kina men ikke i den vestlige verden.
Under alle omstændigheder blander du i hvertfalde noget rundt i det.

Det er Lenovo der har købt IBM's pc afdeling. Færdig med de to.

TCL producerer primært fjernsyn, men laver ikke selv LCD panelerne. Ligesom
f.eks. B&O, Apple og Dell heller ikke gør. TCL køber primært deres paneler
fra Taiwan firmaerne Chunghwa Picture og Chi Mei Optoelectronics, men
LG/Philips oplyser også at de har TCL som potentiel kunde. TCL samarbejder i
forvejen intenst med Thomson om TV produktion. TCL står for salg, men ikke
produktion af Philips produkter i Kina. Phillips ejer 4% af TCL, Toshiba er
også blandt ejerne.

Alle facts kan googles, men jeg kan tage fejl, har blot ikke kunne finde
noget som helst om det, så kast et link i min retning og jeg giver dig ret
;)

>Har lige checket hos OWC. 9000 er helt væk nu, og tilbage har de kun

De har den til 1300kr i apple store.

> [...]
>hjem, selvom du skal betale både porto, told og moms. Leveret ved din dør
>vil den koste ca. $200USd alt i alt x kursen på ca. 6.10Dkr..

1200kr... det samme som i apple store.

/mikkel

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-09-05 22:07

Mikkel Haugstrup <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> Under alle omstændigheder blander du i hvertfalde noget rundt i det.

LOL.
Du må være ret ny, her i dk.edb.mac

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 23-09-05 03:55

""Preben Bødker Nielsen"" <spam@events.dk> skrev i en meddelelse

> LOL.
> Du må være ret ny, her i dk.edb.mac

Har læst et med et par måneder... incl. Erik's indlæg ; )

/mikkel

Fra : Tom

Dato : 22-09-05 22:58

On 22/09/05 22:29, in article 4333142d$0$49016$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> noget som helst om det, så kast et link i min retning og jeg giver dig ret

Har nu fået skærmen...
Ogh blot for at afkræfte det.. Er der tale om en parralel import ( tror jeg
) fra spanien.. ( der er mange spanske bogstaver på kassen) og så er den
førøvrigt produceret i ungarn.. ( sikkert bare samlet der..)
Af Phillips !!
Tom

PS
Den performer fint.. også under os9.. så jeg tygger lige lidt på skærmkort..
Skal først lige bruge den lidt mere intensivt... så finder jeg sikkert ud af
at det er nødvendigt med et nyt..

Fra : Erik Richard

Dato : 23-09-05 01:30

Hej Tom

Tom wrote:

> [...]
> ) fra spanien.. ( der er mange spanske bogstaver på kassen) og så er den
> førøvrigt produceret i ungarn.. ( sikkert bare samlet der..)

OK, så er den en rigtig Philips. Philips har en ret stor afdeling i Ungarn.

> Den performer fint.. også under os9.. så jeg tygger lige lidt på skærmkort..
> Skal først lige bruge den lidt mere intensivt... så finder jeg sikkert ud af
> at det er nødvendigt med et nyt..

Overvej seriøs en ATI 9200PCI, når du kan få den til 1200kr.! Og da det
er en PCI og ikke AGP kan du jo sætte den i en alm. PCI slot og bruge
begge skærme - din nye + din gamle. - Fx. kan du så bruge din gamle
skærm til div. paletter og ekstra vinduer, kontrolværktøjer osv..

Fra : Tom

Dato : 23-09-05 08:55

On 23/09/05 2:30, in article 43334b7e$0$11673$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
> [...]

> begge skærme - din nye + din gamle. - Fx. kan du så bruge din gamle
> skærm til div. paletter og ekstra vinduer, kontrolværktøjer osv..

Ikke flere PCI pladser.. LVD SCSI, lyd og eksterne enheder
Så det skal være agp..
Er 9000 agp ikke - også - hurtig..

Fra : Erik Richard

Dato : 23-09-05 23:24

Hej Tom

Tom wrote:

> Ikke flere PCI pladser.. LVD SCSI, lyd og eksterne enheder
> Så det skal være agp..

- Det er det samme her... Jeg har _1_ tilbage til et lydkort, når
jeg finder et, der passer mig og som er billig og kan bruges under både
OS 9.x og X - sammen med Cubase...

> Er 9000 agp ikke - også - hurtig..

Joda, men 9200 _er_ hurtigere. Det er så spørgsmålet, om du kan udnytte
den højere hastighed i 9200 med dit nuværende lydkort + tilhørende
software.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-05 09:02

> Joda, men 9200 _er_ hurtigere.

vrøvl.

R8500 R9000pro og R9200 har basalt set samme core, og må derfor betragtes som
værende lige ca hurtige. R9000 PRO er clocket højest og vil derfor være
en anelse hurtigere (vi er i flueknepperi afdelingen), R8500 har en
ekstra texture enhed og derfor en højere fillrate hvilket primært
kommer til gavn ved regulær 3D rendering.

mht. AGP kontra PCI, er AGP klart at fortrække frem for PCI bussen til
2D grafik. Især hvis man har andre PCI kort i maskinen, da alle PCI
kortene skal deles om en én PCI bus med forholdsvis lav båndbrede.

R9000PRO AGP vil være hurtigere end R9200 PCI, forskellen er dog så
lille i 2D med på OS9 at den under normale omstændigheder ikke kan
måles. I Tom's tilfælde vil jeg dog tro at forskellen vil være ret
tydelig pga af den mængde data han ellers knalder gennem den enlige
PCI bus (SCSI og lyd)

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-09-05 16:05

> [...]
> måles. I Tom's tilfælde vil jeg dog tro at forskellen vil være ret
> tydelig pga af den mængde data han ellers knalder gennem den enlige

Er du nu HELT sikker

9200 _lyder_ jo hurtigere end 9000. Der _må_ den jo bare være
hurtigere

Gid visse folk gad sætte sig ind i tingene...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard

Dato : 24-09-05 20:30

Hej

René Frej Nielsen wrote:

> Er du nu HELT sikker

Har du ikke lagt mærke til, at en vis 'Hr. Reippuert' altid er sikker? -
uanset om han intet aner om det, han tilsyneladende svarer på!

> 9200 _lyder_ jo hurtigere end 9000. Der _må_ den jo bare være
> hurtigere

Et højere nummer er ikke nødvendigvis ensbetydende med større ydelse. -
Fx. har jeg overhovedet ikke nævnt Radeon 5200, da den jo kun kan bruges
til G5, men det kort er fuldt så hurtig som både et 8500 og 9000, men
dog ikke så hurtig som en 9200. - Og så bringer han også 9000Pro ind i
billedet. - Et kort, jeg heller ikke har nævnt, da det er udgået forlængst.

> Gid visse folk gad sætte sig ind i tingene...

Gid 'visse folk' ville læse de forskellige tests fra de anerkendte
producenter og forhandlere, før de udtaler sig...

Og René, det her er ikke møntet på dig, som du jo nok kan læse ud af det.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-09-05 21:08

> Har du ikke lagt mærke til, at en vis 'Hr. Reippuert' altid er sikker? -
> uanset om han intet aner om det, han tilsyneladende svarer på!

Nu var mit indlæg lettere ironisk, for Morten har faktisk ret.

> [...]
> billedet. - Et kort, jeg heller ikke har nævnt, da det er udgået forlængst.

Radeon 9000 Pro bliver nævnt fordi at Radeon 8500, 9000 (+pro) og 9200
er meget ens produkter.

Radeon 5200 er der ikke noget der hedder, så du mener nok GeForce FX
5200, så det er ret urelevant i denne snak om modelnumre.

> Gid 'visse folk' ville læse de forskellige tests fra de anerkendte
> producenter og forhandlere, før de udtaler sig...

Det har Morten gjort, med garanti. Det har jeg også.

Tjek lige denne graf, hvor du kan se flere af de omdiskuterede kort
testet i Quake 3. Det er ganske vist på Windows-platformen, men det er
ikke så vigtigt i denne sammenhæng.

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-06.html

Du vil her se, at Radeon 9200 faktisk er langsommere end Radeon 9000
Pro, og man kan derfor nok forvente at Radeon 9000 er ihvertfald lige
så hurtig som 9200.

Hvis jeg skulle anbefale et rimeligt prissat grafikkort til en G4'er,
så ville det være Radeon 9600 Pro, som nu er kommet i en fælles Mac/PC
udgave. Det kan købes hos OWC for $199. Denne version har 256 MB RAM,
så der er rigeligt til både Quartz Extreme og Core Video.

OWC har tidligere solgt en modificeret udgave af Apple's OEM Radeon
9600 Pro, som normalt kun virker i en G5, men de har altså modificeret
det til at virke på visse G4-modeller. Jeg har selv sådan et kort i
min maskine, og det virker rigtigt godt. Desværre sælges det ikke
mere, men det havde også kun 64 MB RAM, så selvom den nye version
koster noget mere, så er det stadig et OK køb.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tom

Dato : 26-09-05 00:01

On 25/09/05 22:07, in article glcj03-eqs.ln1@g4server.rfn.dk, "René Frej
Nielsen" <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> mere, men det havde også kun 64 MB RAM, så selvom den nye version
> koster noget mere, så er det stadig et OK køb.

Hjælp!!!
Hvad er OWC????? ( apple shoppen !?) ( store)??

Fra : Erik Richard

Dato : 26-09-05 00:04

Hej Tom

Det er Otherworld Computing
www.otherworldcomputing.com
- og deres butik er
http://eshop.macsales.com/

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-09-05 11:40

Other World Computing, www.macsales.com.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 26-09-05 18:12

""René" Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udgave. Det kan købes hos OWC for $199. Denne version har 256 MB RAM,
> så der er rigeligt til både Quartz Extreme og Core Video.

Tom kører os 9.2 der spiller dette kort ikke : )

/mikkel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-09-05 09:17

Mikkel Haugstrup <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> ""Ren?" Frej Nielsen" <spam@rfn.dk> skrev i en meddelelse

> Tom k?rer os 9.2 der spiller dette kort ikke : )

hans maskine kører også max 2x AGP så han er begrænset til R8500 og
R9000pro

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-09-05 16:10

> hans maskine kører også max 2x AGP så han er begrænset til R8500 og
> R9000pro

OK, ok.... jeg kvajede mig

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tom

Dato : 27-09-05 16:42

Flere leverandører har dog understreger over for undertegnede at der findes
en række 2 OG 4x AGP, der sagtens kan bruges på min oldsag af en maskine..
Tom

PS
Og jo, OS9 er altså ret sjov !!
For eksempel går alting pludselig 80 gange hurtigere når jeg er i OS9..
Dette fordi vi - alle !?! - åbenbart har vænnet os til de mange og lange
ventetider i OSX..
Bevares vi multitasker jo alle, men det er dog interessant at jeg -
konsekvent - bruger æble Tab, hver gang jeg tjekker mail, hver gang - stort
set - jeg loader en allerede indlæst web side, og naturligvis ALTID, når jeg
starter en applikation..
Det går jo ganske enkelt rasende langsomt...( selv på G5 2x3Ghz)
Og selvfølgeli også fordi at det er muligt ( det er jo det multitasking
handler om.. altså mindre ventetid..

PPS
Bruger forresten KUN os9 til et eneste program.. Der kører fint der, desuden
er det så dyrt i indkøb at jeg ikke synes at jeg har råd til det i OSX
version..( kræver desværre også en masse hardware-opgradering.. Alt i alt
noget over +30.000.-)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-09-05 16:09

> Tom k?rer os 9.2 der spiller dette kort ikke : )

Pokkers... det havde jeg ikke lige set. Det er jo læænge siden jeg
sidst rodede med Mac OS 9.

Beklager.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 23-09-05 04:23

"Tom" <nospam@fakemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ) fra spanien.. ( der er mange spanske bogstaver på kassen) og så er den
> førøvrigt produceret i ungarn.. ( sikkert bare samlet der..)

Spanien er en del af EU parallel import er ikke spændende derfra. Det danske
marked aftager måske højst 5-20 tusind af den model, derfir får den ikke en
kasse med dansk tekst. Men det er stadig et panel udviklet af LG/Phillips og
resten af skærmen højst sandsynlig af ingeniører i Tyskland/Holland.
http://www.research.philips.com/careers/environment.html

> [...]
> skærmkort..
> Skal først lige bruge den lidt mere intensivt... så finder jeg sikkert ud

Lyder godt var ret sikker på at du kunne bruge den. Kan du leve med det som
det er , er mit råd at vente og spare sammen til en generelt hurtigere Mac.

/mikkel

Fra : Erik Richard

Dato : 23-09-05 01:13

Hej Mikkel

Mikkel Haugstrup wrote:

> [...]
> Philips 200W6CS og benytter et LG/Philips panel af typen LM201W01. Listen
> over skærme der benytter dette panel er lang:

Iflg. udsendelsen, så er det 100% kinesisk fremstillet, med tilladelse
til at bruge 'Philips' navnet, - ikke 'LG'/'Philips'

Svjv. er de to skærme her - 'LG L203WX'og 'Philips 200W6B' - identiske i
specs, men - igen - iflg. uds. vil du ikke ane om Philips modellen er et
TCL produkt eller et LG/Philips, hvis du ikke står og kiggr på skærmen
og der tydeligt står "Made by Philips".

Det var bl.a. noget af det, der blev anket over i dusendelsen...

> Det der adskiller skærmene er hvilken sortering de er af (antal døde pixels
> mm), måden de behandler DVI/RGB signalet inden det bliver kastet op på
> skærmen etc.

Der er sandelig også en kæmpeforskel på selve den elektronik, der sidder
bag. Det er da ikke bare panel og signalbehandlingsvejen, men både styre
og opdateringsteknologien o.m.m..

> Hvad hed udsendelsen? Ville gerne have set den, det er sjældent der er noget
> på dansk tv om dette område, så hvis de genudsender det

Det kan jeg ikke huske. Den blev sendt lige efter Deadline var slut og
varede indtil knap 0:100.

> [...]
> panelet er lavet af LG/Philips, måske i Kina men ikke i den vestlige verden.
> Under alle omstændigheder blander du i hvertfalde noget rundt i det.

TCL skærmene med Philips navnet er et rent TCL produkt iflg. udsendelsen.

Og nej desværre blander jeg ikke spor sammen her. TCL har også købt
retten til at bruge 'Panasonic' navnet, nu hvor Panasonic jo næsten ikke
laver computerdele længere under det navn. Det leveres istedet under
koncernnavnet 'Matshita'

TCL har købt de gamle Philips fabrikker i HongKong. Det var dér, hvor
Philips tidl. fik lavet alt deres bærbare udstyr, walkers, CD-walkers,
kassetteradioer, ghettoblastere, samt rene kassettebåndoptagere til
bærbart brug. Det er bl.a. af den grund, at vi inden for blindevæsenet
har været tvunget til at gå over til andre mærker, da vi ellers altid
har brugt Philips Casette båndoptagere fra Serie N-25xx, N-35xx og
N-50xx, da de havde variabel afspillehastighed.

> Det er Lenovo der har købt IBM's pc afdeling. Færdig med de to.

Lenovo er TCL koncernens 'Home Computing Department'...

> [...]
> fra Taiwan firmaerne Chunghwa Picture og Chi Mei Optoelectronics, men
> LG/Philips oplyser også at de har TCL som potentiel kunde.

Iflg. koncerndirektøren laver de altså nu LCD panels, som sælges dels
under navnet TCL Flatpanels, Panasonic LCD monitors og Philips LCD Monitors

> [...]
> produktion af Philips produkter i Kina. Phillips ejer 4% af TCL, Toshiba er

Jeg må desværre igen skuffe dig. TCL har opkøbt Thompson Electronique SA
og producerer nu _alt_, hvad der sælges under navnet Thompson - også her
i Europa. Det er bl.a. det, der nu pludselig har givet Thompson et
gevaldigt prisfald. De har nu desuden også opkøbt Alcatel Electronique
Mobile SA, Panasonic Mobile Division og QTec Mobile + et par mere...

TCL er nu verdens 6.-største elektronikproducent. Men som så mange andre
- især japanske firmaer, er koncernen opbygget omkring et moderfirma med
satellitter, så hele koncernen ikke går ned, hvis bare én af mærkerne
går ned, - egentlig en ganske sund opbygningsmåde.

> Alle facts kan googles, men jeg kan tage fejl, har blot ikke kunne finde
> noget som helst om det, så kast et link i min retning og jeg giver dig ret
> ;)

Jeg refererer kun til hvad der blev sagt i udsendelsen... Det blev i
øvrigt også oplyst, at - hvis jeg da ikke hørte helt galt, - at TCL nu
er den 60.-største firma i verden! totalt set. Direktøren udtrykte det
meget klart, at det var hans mål, at de i løbet af de næste ca. 10 år
ville være blandt de 10 største firmaer i verden overhovedet, og at de
ville totalt dominere hele elektronikbranchen, og at de nu var ved at
'sondere markedet for nye opkøb...' - Og det skulle såmænd ikke undre
mig, hvis det går, som han påstår - desværre. Der er jo flere af de
store 'kæmper' inden for bl.a. hårde hvidevarer, der just ikke kører
særlig godt. Heller ikke inden for radiobranchen går det altfor
strålende for fx. Alpha LTD. (Luxman, Alpine), Tantronic
(Tandberg-Radionette), SunHo Ltd (SKC) osv.osv....

> De har den til 1300kr i apple store.

så er det med at få købt, så længe den stadig kan fås...!

> 1200kr... det samme som i apple store.

Gad vide, om den også er på vej ud... Normalt plejer OWC at ligge ca.
30-35% under OWC priser omregnet til 'leveret ved døren'... Hm, monstro
det er fordi den nye X-Series nu også er kommet til Mac...

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 23-09-05 08:04

> Iflg. udsendelsen, så er det 100% kinesisk fremstillet, med tilladelse til
> at bruge 'Philips' navnet, - ikke 'LG'/'Philips'

Ligner ikke Philips...

> [...]
> der tydeligt står "Made by Philips".
>
> Det var bl.a. noget af det, der blev anket over i dusendelsen...

Skærmen vil aldrig være LG/Philips produkt, det vil _panelet_. Panelet er
det man kaldte billedrøret i gamle dage. Alstå den "firkant pixels" Philips,
LG, Apple og alle de andre pakker pænt i deres plastik eller aluminimum,
smækker en fod på og evt nogle højtalere. Vælger Philips (_ikke_ LG/Philips
der _stadig_ laver paneler) at proppe et TCL panel i deres skærm vil skærmen
stadig være "Made by Philips". Har TCL licens til at kalde deres skærm for
Philips med deres eget TCL panel, vil skærmen være "Produced with license
from Philips" el. lign.

Du siger jo hellere ikke at Apples 20" skærm er en LG/Phillips først og
fremmest?

Hvis du kan finde et link til en TCL produceret skærm der hævder at hedde
Phillips 200W6B eller Philips xxxxx vil jeg da gerne se det.

>Der er sandelig også en kæmpeforskel på selve den elektronik, der sidder
>bag. Det er da ikke bare panel og signalbehandlingsvejen, men både styre og
>opdateringsteknologien o.m.m..

Definer styre og opdateringsteknologien. En skærm får et input via DVI/RGB,
forskellige parametere oftest indstillet via en OSD menu bestemmer hvordan
det bliver vist, det er selvfølgelig elektronik i en eller anden form der
styrer dette. Regn ikke med der er brugt for over 30kr på stumper til dette.

>Det kan jeg ikke huske. Den blev sendt lige efter Deadline var slut og
>varede indtil knap 0:100.

Jeg må have fat i en avis...

> [...]
> til at bruge 'Panasonic' navnet, nu hvor Panasonic jo næsten ikke laver
> computerdele længere under det navn. Det leveres istedet under

Koncernnavnet er Matsushita, er du sikker på det ikke kun er til
mobiltelefoner de må bruge Panasonic navnet? Kilde... jeg kunne ikke finde
noget.

> [...]
> været tvunget til at gå over til andre mærker, da vi ellers altid har
> brugt Philips Casette båndoptagere fra Serie N-25xx, N-35xx og N-50xx, da

Nej det var fordi Philips valgte at holde op med lave dem, ikke fordi TCL
købte nogle af Philips' fabrikker. Der har ikke været penge i kasettebånd de
sidste 10 år.

>Lenovo er TCL koncernens 'Home Computing Department'...

Jeg kan absolut ikke finde nogen sammenhæng mellem Lenovo og TCL. IBM fået
næsten 20% af aktierne i Lenovo for handlen, ikke et ord om TCL.
http://www.lenovo.com/news/ca/en/2005/04/020405q3results.html

> Iflg. koncerndirektøren laver de altså nu LCD panels, som sælges dels
> under navnet TCL Flatpanels, Panasonic LCD monitors og Philips LCD
> Monitors

Der var jeg for hurtig, du har ret, de har udover en nyåbnet fabrik i Kina
fabrikker i Mexico, Polen og Thailand.
http://www.bjreview.com.cn/En-2005/05-27-e/bus4.htm

Men kan stadig ikke se de må kalde deres paneler eller færdig producerede
skærme for hverken Phillips eller Panasonic nogle steder. Men du kan have
ret, tror bare ikke rigtig på det før du kan give mig en kilde hvor det
står.

> [...]
> prisfald. De har nu desuden også opkøbt Alcatel Electronique Mobile SA,
> Panasonic Mobile Division og QTec Mobile + et par mere...

Du skuffer mig nu ikke ; ) TCL er primært penge, ikke nødvendigvis at viden
og produktion flyttes til Kina. Derudover bekymrer det mig ikke om det er
kinesiske, amerikanske eller franske penge der ejer store virksomheder.
Iøvrigt kan jeg kun se at det er 67% af Thomson's TV's afdeling TCL ejer,
resten har Thomson selv. Derudover ejer TCL helt eller delvist Schneider
mærket, hvilket jeg personligt aldrig har set solgt andre steder end i Dansk
Supermarked. Penge flytter hænder, TCL får et brand, først et tvivlsomt så
et anerkendt, nogle fabrikker og udviklinkscentre, samt selvfølgelig en stor
flok kvalificerede medarbejdere. Thomson har ingen egentlig kontrol men får
en 1/3 af kagen hvis det samlede selskab trækker penge hjem, hvilket i følge
dem selv tidligst sker ved udgangen af dette år.
http://www.china.org.cn/english/BAT/87865.htm
http://www.china.org.cn/english/BAT/122303.htm

> TCL er nu verdens 6.-største elektronikproducent. Men som så mange andre

De har også en 6. del af verdensbefolkningen som hjemmemarked...

> - især japanske firmaer, er koncernen opbygget omkring et moderfirma med
> satellitter, så hele koncernen ikke går ned, hvis bare én af mærkerne går
> ned, - egentlig en ganske sund opbygningsmåde.

Det er langt fra unikt.

> [...]
> for radiobranchen går det altfor strålende for fx. Alpha LTD. (Luxman,
> Alpine), Tantronic (Tandberg-Radionette), SunHo Ltd (SKC) osv.osv....

Hvorfor desværre? Hvem ejer TCL nu? om 2 år?

TCL hævder selv at ca 60% af aktierne er reserveret til "overseas
investors".
http://www.bjreview.com.cn/En-2005/05-27-e/bus4.htm

<snip>

> Gad vide, om den også er på vej ud... Normalt plejer OWC at ligge ca.
> 30-35% under OWC priser omregnet til 'leveret ved døren'... Hm, monstro
> det er fordi den nye X-Series nu også er kommet til Mac...

PCI grafikkort har vist været på vej ud længe. Det du skriver med OWC's
priser giver ikke mening.

/mikkel

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-09-05 08:54

Mikkel Haugstrup <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> Jeg må have fat i en avis...

DRs Udefra: "Den røde gigant"
<mms://wms.dr.dk/storage/auto/Nyheder/udefra/udefra.wmv

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 23-09-05 15:29

> DRs Udefra: "Den røde gigant"
> <mms://wms.dr.dk/storage/auto/Nyheder/udefra/udefra.wmv

Tak... Erik må have set den udvidede version.

Kan lige opsummere for dem der har gidet læse med.

I udsendelesen bliver Philips nævnt et sted og det er fordi deres
koncerndirektør har en tidl Philips chef for Asien som økonomisk rådgiver.
Ikke noget som helst om TCL producerer noget som helst der står Philips på.
Derudover er TCL verdens 7. største mobiltelefon og vil gerne være blandt de
500 største virksomheder hvilket de nok skal komme. Desuden virker det som
de faktisk er meget stolt af deres eget navn. Det eneste der er at frygte er
at TCL ender med at producere bedre produkter end Philips.

Der bliver i øvrigt ikke vist en eneste fladskærm i udsendelsen, hvilket var
den egentlige årsag til min interresse ; )

/mikkel

Fra : Erik Richard

Dato : 23-09-05 23:43

Hej Mikkel

Mikkel Haugstrup wrote:
> ""Preben Bødker Nielsen"" <spam@events.dk> skrev i en meddelelse

> Tak... Erik må have set den udvidede version.

Ja, den varede næsten 90min... - Jeg véd ikke, hvorfor de ofte klipper i
de udsendelser, de lægger ud på nettet...

> [...]
> de faktisk er meget stolt af deres eget navn. Det eneste der er at frygte er
> at TCL ender med at producere bedre produkter end Philips.

Det er jo også noget lettere at sige 'TCL' end fx. TsenChouLouang' eller
hvordan det nu er, deres kinesiske navn er.

Hvad angår bedre/dårligere produkter end Philips, - tja, så laver
Philips jo alt fra det billigste til det dyreste.... Og så er selv TCL
jo nok også nødt til at købe en del komponenter fra Philips, - de er jo
trods alt stadig verdens næststørste komponentfabrik...

> Der bliver i øvrigt ikke vist en eneste fladskærm i udsendelsen, hvilket var
> den egentlige årsag til min interresse ; )

Det var hen mod slutningen i forb. med omtalen af både Thompson og TV /
monitor produktion...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-05 08:47

> Tak... Erik m? have set den udvidede version.

Pas på den slags diskussioner, erik slynger om sig med en blanding af
fakta og fiktion og gør det hele så omfattende, at det til slut er
umuligt at finde hoved og hale i det. Du kan bruge herfra til
evigheden på at tilbagevise hans påstande med gode veldokumenterede
kilder, og når du har gjort det nægter at han læse eller forholde sig
til din dokumentation

Bare en lille advarsel...

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 26-09-05 18:13

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> evigheden på at tilbagevise hans påstande med gode veldokumenterede
> kilder, og når du har gjort det nægter at han læse eller forholde sig

Har opgivet : )

/mikkel

Fra : Erik Richard

Dato : 23-09-05 22:04

Hej Mikkel

Mikkel Haugstrup wrote:

> Ligner ikke Philips...

Der er meget, der ikke ligner Philips længere, som det var engang, hvor
man vidste, hvad man fik, når man købte noget, der stod Philips på - og
det lige fra det billigste ...hm 'bras' til det absolut dyreste af det dyre.

Jeg véd ikke, hvor gammel du er, og om du så evt. kan huske sagen med
det store forstærkersæt bestående af en forforstærker + 2 mono
effekttrin?? - Det kom frem omkring 1977-78. På det tidspunkt stod jeg
selv og skulle købe nyt system til lydredigering. Philips systemet var
med i billedet langt hen ad vejen, men pga. manglende mulighed for
tilslutning af 3 båndoptagere valgte jeg istedet en Tandberg TR-2055MkII
receiver + en 4x2-kanals linieforstærker.

Philips systemet kostede dengang 23.500kr. for forforstærker og 2x
16.900 for effekttrinnene. Det kunne ikke sælges til de priser, da der
stod 'Made by Philips', - og det var også ligegyldigt, at der stod 'Made
in BRD'. Året efter købte Philips Marantz, da den gik konkurs, og de
lancerede så deres store system under Marantz navnet, og det gik som
varmt brød! - også herhjemme, str. på det danske marked taget i
betragtning.

> [...]
> Philips med deres eget TCL panel, vil skærmen være "Produced with license

Slap nu lige lidt af! - Jeg er ikke helt dum, som du åbenbart tror...
Det er jo netop det, der er problemet. - Iflg. TV udsendelsen er der
_INGEN_ licensaftale, - kun en aftale om, at TCL må bruge Philips navnet
på visse af deres elektroniske produkter - inkl. konventionelle tube TV
og fladskærms TV, samt computerdele og her især skærme.

Philips 'vælger' ikke at producere en LCD skærm. Philips selv producerer
overhovedet ikke LCD skærme! De får dem lavet bl.a. hos LG og Schneider
(se senere), der i øvrigt er et datterselskab af Philips.

Svjh. var det omkring 1995-96, at Philips koncernen blev tvunget til at
splitte sig op i forskellige mere eller mindre selvstændige
foretagender. En del af opsplitningen gik ud over hele Philips'
computerdivision, der hele tiden havde kørt med underskud. Den blev
solgt til et amerikansk investeringsselskab, der sjovt nok ejes af
Philips' patentselskab PDM sammen med Siemens-Nixdorff - (nu
Fujitsu-Siemens) - Pierre Dupont Magnetics - og Whirlpool. Ved samme
lejlighed blev Philips tvunget til at afskrive al handel med hårde
hvidevarer i USA. Det var en afgørelse fra de amerikanske
monopolmyndigheder, da Philips efterhånden sad på ca. 60% af markedet.
Whirlpool købte så Philips' produktionsfabrikker i bl.a. Minnesota og
fortsatte med produktionen, mens al udvikling stadig foregår - i
Einhoven Holland samt Nordborg, Als - altså Danfoss. - Jeg kender
faktisk en ingeniør, der har været på Danfoss, men som nu er på
Danfoss-Whirlpool i USA...

> Du siger jo hellere ikke at Apples 20" skærm er en LG/Phillips først og
> fremmest?

Nej, hvorfor skulle jeg det? - Jeg har ikke haft en 20" Apple fladskærm
skilt ad, så jeg kan ikke sige, om det er et 100% Samsung, 100% Philips
eller 100% LG eller dele derimellem.

> Hvis du kan finde et link til en TCL produceret skærm der hævder at hedde
> Phillips 200W6B eller Philips xxxxx vil jeg da gerne se det.

Igen - henviser jeg til udsendelsen, hvor direktøren klart fremhæver, at
de laver nøjagtige sideløbende produktioner...

> [...]
> styrer dette. Regn ikke med der er brugt for over 30kr på stumper til dette.

Prøv lige at massekrere en fladskærm, så vil du se, at der er langt mere
i den, end du åbenbart lige tror...

> Jeg må have fat i en avis...

Prøvede at finde den på 'Ugens TV' på TTV, men de retter åbenbart
allerede dagen efter...

> Koncernnavnet er Matsushita, er du sikker på det ikke kun er til
> mobiltelefoner de må bruge Panasonic navnet? Kilde... jeg kunne ikke finde
> noget.

Hovedkoncernen hedder Matsushita, mens elektronikdelen rent faktisk
hedder "National Nippon Kogaku". De skiftede navn til 'Matshita' i 1997.
Jeg har to identiske CD drev liggende CR-584 /97 hhv 7/97 Apple Branded.
På den ene står der 'Matsushita', på den anden 'Matshita'.

> Nej det var fordi Philips valgte at holde op med lave dem, ikke fordi TCL
> købte nogle af Philips' fabrikker. Der har ikke været penge i kasettebånd de
> sidste 10 år.

Det passer ret og slet ikke! Det er først i 2003, Philips er holdt med
at producere den kassettebåndoptager, som vi inden for blindevæsenet har
brugt gennem de sidste ca. 35 år! De får stadig lavet alle deres
ghettoblastere på deres gamle fabrik, samt på en fabrik i Israel. Det
har været et problem at få fat i båndoptageren, da Danmark er for lille
et område til, at de har villet tage den hjem. Vi bruger ca. 12-1500
stks. årligt. I øvrigt så er stadig ca. 80% af alle lydbøger, der
udlånes dels gennem DBB - Danmarks Blindebibliotek, dels gennem
folkebibliotekerne stadig på kassette.

Vi er dog nu ved at gå over til et helt nyt digitalt system, dels som
e-bøger til download, der så læses op af en elektronisk stemme, dels
leveret på CD skive.

Jeg skrev faktisk et større indlæg herom her i gruppen for nogle måneder
siden, efter en forespørgsel fra Frank Løkkegaard, hvor jeg gennemgår de
muligheder, der er for aflytning af de nye lydbøger, der kommer. Indtil
videre produceres de sideløbbende på kassette og på CD medier, men vi
regner med, at der vil gå ca. 8-10 år, før kassetten er udfaset...

> Jeg kan absolut ikke finde nogen sammenhæng mellem Lenovo og TCL. IBM fået
> næsten 20% af aktierne i Lenovo for handlen, ikke et ord om TCL.
> http://www.lenovo.com/news/ca/en/2005/04/020405q3results.html

Jeg har ikke nævnt et ord om, at IBM ikke skulle have fået aktier. Men
jeg tror faktisk, det ville være bedst, hvis du kunne få fat i
udsendelsen...

Og iflg. TCLs direktør er det ikke alt, "...der skal frem i lyset...",
og "...alle behøver ikke at få alt at vide om os..." - sammentrængt
'citat' af en længere udredning...

> Der var jeg for hurtig, du har ret, de har udover en nyåbnet fabrik i Kina
> fabrikker i Mexico, Polen og Thailand.
> http://www.bjreview.com.cn/En-2005/05-27-e/bus4.htm

Plus ihvertfald 2 mere i HonShaw - ellr hvoran det nu staves. - Det
ligger lige lidt nord for Hong-Kong. - Iflg. en af de ansatte var/er det
elendige arbejdsforhold...

> [...]
> skærme for hverken Phillips eller Panasonic nogle steder. Men du kan have
> ret, tror bare ikke rigtig på det før du kan give mig en kilde hvor det

Jeg véd faktisk, jeg har ret. - Prøv nu at få fat i den udsendelse på en
eller anden måde.

> Du skuffer mig nu ikke ; ) TCL er primært penge, ikke nødvendigvis at viden
> og produktion flyttes til Kina.

Det blev ikke nævnt direkte af direktøren, - men meget tydeligt
indikeret, at det klart er meningen, at produktionen skal flyttes til
Kina - "...vi er jo nødt til at forholde os til globaliseringen og
udnytte den mest mulig..."

> Derudover bekymrer det mig ikke om det er
> kinesiske, amerikanske eller franske penge der ejer store virksomheder.

Egentlig heller ikke her, - bare kvaliteten er i orden. Det er den
desværre endnu ikke altid. - Jeg har bl.a. købt billige kinesiske HanJi
(TCL!) SCSI kabler. - Det er det argeste møg! - stikkene dur simpelthen
ikke.

> Iøvrigt kan jeg kun se at det er 67% af Thomson's TV's afdeling TCL ejer,
> resten har Thomson selv.

Det eneste, Thompson ejer, er den ene tilbageværende samlefabrik, der
ligger uden for Paris. Fabrikken i Schweitz, i Lyon, Rennes og i
Antwerpen i Belgien er alle lukkede. Fabrikken i Schweitz blev købt af
ICI - en division af ITT, der producerer prof. lydudstyrskomponenter til
bl.a. Behringer, ElectroVoice, Vox, Shure, Goldring m.fl.

> Derudover ejer TCL helt eller delvist Schneider mærket,
> hvilket jeg personligt aldrig har set solgt andre steder end i Dansk
> Supermarked.

Schneider, der var et tysk datterselskab af Philips, opkøbte i 1991/92
Nordmende efter den tyske genforening. Det kostede dem faktisk 'livet'
så at sige. De har kørt med underskud siden. Schneiders fabrik i
Duisburg blev lukket og produktionen flyttet til det langt ældre
prod.anlæg hos Nordmende. De beholdt Nordmende navnet, da de regnede
med, at det var mere kendt i Østeuropa og håbede ad den vej stadig at
kunne bibeholde en eksport dertil. - Så det er kun mærket "Schneider"
TCL har købt. - Sjovt nok er Schneider mere kendt i Asien end her i
Europa - især når det gælder små og mellemstore TV. Svjv. produceres
Scneider produkterne nu i Thailand...

> [...]
> en 1/3 af kagen hvis det samlede selskab trækker penge hjem, hvilket i følge
> dem selv tidligst sker ved udgangen af dette år.

Hm, lad os nu se. Direktøren udtalte klart, at hvis en fabrik ikke
opfyldte hans krav, ville den blive lukket omgående...

> De har også en 6. del af verdensbefolkningen som hjemmemarked...

> Det er langt fra unikt.

Næ, men konceptet er jo egentlig japansk, opstået lige efter 2.
Verdenskrig...

> Hvorfor desværre? Hvem ejer TCL nu? om 2 år?

49% af aktierne ejes af den kinesiske stat - 51% af private investorer
samt div. opkøbte selskaber - jvf. direktøren.

> TCL hævder selv at ca 60% af aktierne er reserveret til "overseas
> investors".
> http://www.bjreview.com.cn/En-2005/05-27-e/bus4.htm

Iflg. direktøren ejes som sagt 49% af den kinesiske stat, og det skal
det vedblive med, så ejerforholdet ikke forrykkes, så det stemmer ikke
overens med hans udtalelser.

> PCI grafikkort har vist været på vej ud længe. Det du skriver med OWC's
> priser giver ikke mening.

Det kan jeg da egentlig godt forstå... Der skulle have stået "...OWC
at ligge ca. 30-35% under Apple priser omregnet..." - Så giver det vist
lidt bedre mening...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-05 19:23

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Jeg vil partout !!! Køre 16:9 ( det er forøvrigt 16:10!?!)
> ( aldrig mere 4:3 skærm..)

Er det ikke lidt fjollet? 1600x1200 er sgi da at fortrække frem for
1600x1050 hvis ellers pris og billedkvalitet er den samme.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Tom

Dato : 22-09-05 22:53

Tjoe..
Men skærmen kan jo ikke andet end 1600x1050, da den er 16:10..
Jeg har forøvrigt fået den, og både skærm og nVidia kort performer fint..
Hvis du har ret, at jeg ikke får noget "accelration" under os9 uanset kort,
er det vel lidt spild af penge at investere..
Måske også i forhold til mine 2x500 mhz jo ikke er nogen racermaskine
mere..

Tom

Ps
Tak for de mange gode råd/indsigt!!

On 22/09/05 20:22, in article mc9b03-3a.ln1@G5.reippuert.dk, "Morten

Fra : Erik Richard

Dato : 23-09-05 01:23

Hej Tom

Tom wrote:
> [...]
> Hvis du har ret, at jeg ikke får noget "accelration" under os9 uanset kort,
> er det vel lidt spild af penge at investere..

Tja, jeg er nu ikke så sikker. Du skal prøve med dine musikprogrammer og
hvordan den reagerer under de meget hurtige peak passager.

> Måske også i forhold til mine 2x500 mhz jo ikke er nogen racermaskine
> mere..

Såmænd, men en 500mhz MP er nu slet ikke så tosset endda, men hvis du
virkelig vil have 'turbo' på, så kan du nu hos OWC få en PowerForce Dual
1.6ghz til under $550USd og en GigaDesign Dual M-13 Series 2x1,8ghz til
knap $600USd. - Jeg kan tydeligt mærke, hvor stor en forskel det gjorde,
da jeg opg. min egen Dual 500 til en Dual 1,5ghz - ca. 4 sek. om at
starte 10.3.5! - Gad vide, hvad der sker, når der så kommer en 9.2.2 på
også...

mvh. Erik Rihcard

Fra : Tom

Dato : 23-09-05 08:50

On 23/09/05 2:22, in article 433349bd$0$11162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
> [...]

> da jeg opg. min egen Dual 500 til en Dual 1,5ghz - ca. 4 sek. om at
> starte 10.3.5! - Gad vide, hvad der sker, når der så kommer en 9.2.2 på

Pokkers!!
Jeg har nemlig tænkt tanken....
Går det virkeligt så meget hurtigere.. Sådan rent processor mæssigt..
Tom

Hvad med stabiliteten..?
PS

Skal de købes direkte i US, eller kan de findes i EU..( told etc..)

Fra : Erik Richard

Dato : 23-09-05 23:16

Hej Tom

Tom wrote:

> Pokkers!!
> Jeg har nemlig tænkt tanken....
> Går det virkeligt så meget hurtigere.. Sådan rent processor mæssigt..

Ja, det _er_ så meget hurtigere. Især GigaDesign processoren er
fabelagtig. En af de ansatte hos OfficeLine her i Århus hævder, at netop
GigaDesign M-12, M-13, M14 og M-15 Series processorerne i MP udgaverne
snildt kan sammenlignes med den lille G5.

Begge mine B4 er opr. 'sawtooth', der er opg. med dels en GigaDesign
1.4ghz på den, jeg bruger på net, samt til Cubase 5/32VST (Cubase er jo
ikke gode venner med Dual processorer), dels en Series M-14 1,4-1,5ghz
Dual på den opr. Gual G4/500.

Her kan du se, hvilke processormuligheder, du har. Jeg kan så se, der er
kommet en lille prisstigning på PowerForce57 Series - til gengæld er
Series 47 faldet i pris... Dem, jeg vil anbefale er:
"PowerLogix PowerForce57 DUAL G4-7457@1.4GHz with 512K 1:1 On-Chip L2 &
2MB L3 Cache Per Processor for PowerMac G4 AGP Graphics/Sawtooth and
GigabitEthernet Models Uni-N7. New, 2yr PowerLogix/OWC Warranty.
(PLGPF57DA14004M) $699.00"

"PowerLogix PowerForce47 Dual G4/1.6GHz with 512K 1:1 L2 Cache Per
Processor for PowerMac G4 AGP Graphics/Sawtooth and Gigabit Ethernet
Models (Requires Uni-N 7). 3 Year PowerLogix/OWC Warranty + 30 Day 100%
Money-Back. (PLGPF47D1600AG) $459.00"

"PowerLogix PowerForce47 Dual G4/1.7GHz with 512K 1:1 L2 Cache Per
Processor for PowerMac G4 AGP Graphics/Sawtooth and Gigabit Ethernet
Models (Requires Uni-N 7). New, 3 Year PowerLogix/OWC Warranty.
(PLGPF47D1700DA) $549.00"

"(Requires Uni-N 7)" betyder, at G4 singleprocessor maskiner, der har
ASICS tal lig 7 eller højre kan opg. til Dual maskiner. Kan checkes med
UNINorth ASICS checker. Men da du jo i forvejen har en Dual, behøver du
ikke checke.

Det ser faktisk ud til, at OWC pt ikke har GigaDesign processorerne på
lager, men du kan se dem hos GigaDesign selv www.gigadesigns.com/ - hvis
du kan få lov at komme ind, - jeg kan ikke pt... Den, jeg dér vil
anbefale er deres Dual 1,8ghz.

Du kan se, hvad OWC har lige nu her:
http://eshop.macsales.com/MyOWC/Models.cfm?TI=3901
marker din model og klik nederst på 'show upgrades', så får du alle
mulighederne frem...

> Hvad med stabiliteten..?

Jeg har ikke G4 processorer fra PowerLogix, - kun G3, og de er særdeles
stabile. PowerLogix har altid haft et godt ry og regnes sammen med
GigaDesign for værende absolut toppen, når det gælder opgraderinger.

Hvad angår de GigaDesign processorer, jeg selv har, så har de _aldrig_
drillet på nogen måde overhovedet. De er 100% native i OS X og OS 9.x.
PowerLogix er ligeledes 100% native i OS X, men kræver PowerLogic CPU
Directory Driver under OS 9 (medfølger). Jeg har fået sat PowerLogix i
flere både Beige G3 og B&W G3, og de er så stabile, som om de var født
med den.

> Skal de købes direkte i US, eller kan de findes i EU..( told etc..)

Det véd jeg faktisk ikke. tidl. har man kunnet få PowerLogix i Danmark
og Tyskland, men hvorvidt man stadig kan, aner jeg ikke. Jeg har altid
købt direkte hos OWC.

Derimod kan Sonnet upgrades købes i Danmark, men det kan ikke betale
sig. De er altfor dyre - ca. det dobbelte af prisen hos OWC.

Du skal også lige være lidt opmærksom på, hvordan din maskine er
bestykket nu... Har du fx. max. RAM i den - 2gb? - har du et par store
diske fx. 2x120gb, - SCSI kort, evt RAID kort osv. osv.

Hvis du har nogenlunde max. proppet i den, vil jeg sige, det kan betale
sig at skrive en processor hjem, men hvis du fx. kun har 3x256mb RAM,
1-2x40-80gb HD, - ingen SCSI, ingen ekstra ting m.m., så vil det nok
ligge lige på grænsen til, at det kan betale sig.

MEM - ved en opg. bevarer du muligheden for at kunne køre 100% i OS 9.x
og dermed også udnytte alle dine OS 9.x musikværktøjer 100%, - hvilket
du ikke vil kunne gøre, hvis du fx. istedet for at opg. køber fx. en
G4/1,25ghzMP, der ikke kan boote i OS 9.x. - Her vil dit Logic kort fx.
ikke være understøttet - heller ikke i 'classic mode', - så skal du
alligevel ud og investere i noget nyt Logic grej eller evt. noget
Steinberg ditto, - og SÅ bliver det dyrt!

Så hvis du har 1gb RAM og derover, min. 2x80gb eller 1-2 120gb HD, vil
jeg anbefale at opgradere fremfor at købe en nyere. - Med det lydkort,
du bruger, vil du ikke få en forbedring i forhold til din nuværende ved
fx. at købe en G4/1,25ghzMP First Generation, som er den sidste, der kan
boote i OS 9.x.

Du kan også skrive til OWC og spørge, om de evt. har flere GigaDesign
liggende som 'rester'. - Jeg fik min Dual 1,4-1,5ghz til $629USd
(normalprisen var $749USd), hvor den M-13 1,3ghzMP, jeg først bestilte,
skulle koste $699USd. M-13/1,3ghzMP var i restordre...

Jeg går ud fra, du er momsreg., så kan du jo trække moms og told fra,
hvis du selv køber den hjem. Det gælder også det fortoldningsgebyr på
150kr., du skal betale, hvis du ikke er reg. som importør.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-05 19:20

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Nvidia kortet _er_ langsom i forhold til både Radeion 7000, 8500 og 9000
> AGP. Så jeg vil klart anbefale, at du går efter enten en brugt 8500
> eller evt. et nyt 9000 kort.

i 2D under OS9 vil jeg gætte på at forskellen er anemisk. Iøvrigt er
nvidiakortet hurtigere end R7000 og R7500.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 20-09-05 22:57

"Morten" <nospam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> du kan formegenlig glemme alt om en 1600x1050 opløsning over DVI på OS9.

Hvad med Radeon 9200 (PCI):
http://shor.ter.dk/262033063

og evt også 9000 (AGP):
http://shor.ter.dk/10455115

/mikkel

Fra : Tom

Dato : 20-09-05 23:30

9000 ser lovende ud..
Ellers prøver jeg 9800 der vist nok ..??
også virker under os9..
http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id=4263&vare_id=288742
Tom

Der skal jo lidt smæk på...

On 20/09/05 23:56, in article 433085a4$0$247$14726298@news.sunsite.dk,

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 21-09-05 18:40

> 9000 ser lovende ud..
> Ellers prøver jeg 9800 der vist nok ..??
> [...]

Tror ikke du vil mærke den store forskel på 9000 og 9800 i din maskine,
desuden kan jeg ikke se at du kan bruge et 9800 med OS9. Men det er baseret
på det link du smed med og det der står på Apples side.

/mikkel

Fra : Erik Richard

Dato : 21-09-05 21:17

Hej Tom

Tom wrote:
> 9000 ser lovende ud..

Iflg. en test på Otherworld Computings testsites, så er det 'et hamrende
hurtigt' grafikkort, - væsentlig hurtigere end et 9800.

> Ellers prøver jeg 9800 der vist nok ..??
> også virker under os9..
> http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id=4263&vare_id=288742

Svjv. kan man ikke bruge et Radeon 9800 på hverken G3 eller G4, men kun
på G5. _Men_ der findes to versioner af kortet, - det alm. til G3/G4 og
så et G5 only kort. Det alm. kort er ved at udgå, så der kun vil være
det til G5 fremover. Men - igen - iflg. OWC er 9000 hurtigere end 9800.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-05 19:18

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Tom

> Iflg. en test på Otherworld Computings testsites, så er det 'et hamrende
> hurtigt' grafikkort, - væsentlig hurtigere end et 9800.

øhr ?? Det lyder meget mærkeligt, hvor ser du det?

Iøvrigt er Tom's maksine ikke hurtig nok til at kunne der kan måles
forskel på de to kort.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth