/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Digital signatur - ikke til os
Fra : Per Rønne


Dato : 16-09-05 06:38

På:

http://www.eogs.dk/sw2000.asp

kan man bl.a. læse følgende:

==
Sp: Kan et Macintosh e-mailprogram læse digitale signaturer?

Sv: Til Macintosh er det kun browsere af typen, Microsoft Internet
Explorer til Macintosh, Mozilla eller Netscape der anbefales. Mange nye
Macintosh brugere benytter et Macintosh OSX program som hedder E-mail.
OSX er et UNIX baseret styresystem. Det er vanskeligt for programmet at
modtage en signeret e-mail. Macintosh-brugere bør benytte Microsoft
Internet Explorer til Macintosh, Mozilla eller Netscapes e-mailklienter.
"Virk.dk" anbefaler Macintosh brugere at anvende Microsoft Internet
Explorer til Macintosh.
==

Altså kort sagt: Digital signatur er ikke beregnet for os, og
tilsyneladende heller ikke til andre UNIX-systemer. Kun til Windåser.

Oga at bruge en browser til e-mail, i stedet for en dediceret e-mail
program, er altså ikke smart. I øvrigt videreudvikles IE ikke mere til
MacOS X.
--
Per Erik Rønne

 
 
jesper@FJERNveloce.d~ (16-09-2005)
Kommentar
Fra : jesper@FJERNveloce.d~


Dato : 16-09-05 07:05

Hej Per

Jeg synes det er noget sludder de skriver på hjemmesiden.

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:
[snip]
>
> Altså kort sagt: Digital signatur er ikke beregnet for os, og
> tilsyneladende heller ikke til andre UNIX-systemer. Kun til Windåser.

Jeg arbejder til dagligt med OCES Certifikater [1] (dem fra TDC). Vi
bruger en blanding af Linux og Windows klienter. Både Thunderbird og
Outlook (Express). Der er ingen problemer. Certifikaterne overholder
standarden x509 [2] og hvis Apples Mail ikke kan håndtere dem, så er det
deres egen skyld

> Oga at bruge en browser til e-mail, i stedet for en dediceret e-mail
> program, er altså ikke smart. I øvrigt videreudvikles IE ikke mere til
> MacOS X.

Korrekt! Det er fordi der blandet alt muligt sammen... Man kan ikke
bruge en browser til at læse mail med (med mindre det er web-mail og
så er det nu de færreste systemer der understøtter digital
signatur...). Det de nok mener er at man kan bruge Outlook Express
(fra IE), Thunderbird, eller maildelen af Mozilla.

Det er en skrøne at OCES certifikater er platformsafhængige. Selv når
de skal udstedes kan det foregå på en Linux-boks. Der bruger man bare
et fint lille Java program.

[1] http://certifikat.dk/
[2] http://www.faqs.org/rfcs/rfc2510.html

--
Jesper
http://www.veloce.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=33

Per Rønne (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 16-09-05 07:12

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Det de nok mener er at man kan bruge Outlook Express
> (fra IE), Thunderbird, eller maildelen af Mozilla.

Og jeg bruger altså Entourage på min Mac - den synkroniserer godt med
min Palm {og videre til Outlook på min ibm-laptop} og indeholder en
ordentlig kalender.
--
Per Erik Rønne

jesper@FJERNveloce.d~ (16-09-2005)
Kommentar
Fra : jesper@FJERNveloce.d~


Dato : 16-09-05 07:31

Hej igen

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:
> <jesper@FJERNveloce.dk> wrote:
>
> > Det de nok mener er at man kan bruge Outlook Express
> > (fra IE), Thunderbird, eller maildelen af Mozilla.
>
> Og jeg bruger altså Entourage på min Mac - den synkroniserer godt med
> min Palm {og videre til Outlook på min ibm-laptop} og indeholder en
> ordentlig kalender.

Det lyder jo fint! Prøv at se her

http://www.entourage.mvps.org/smime/

Der står hvordan du kan sætte tingene op. Husk at du også skal
installere TDCs OCES rodcertifikat for at den kan acceptere dit eget
OCES certifikat (eller andres for den sags skyld)

PS. Jeg har ingen Mac, så jeg har ikke selv prøvet, men det burde være
lige ud af landevejen.


--
Jesper
http://www.veloce.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=33

Per Rønne (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 16-09-05 08:00

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:
> > <jesper@FJERNveloce.dk> wrote:
> >
> > > Det de nok mener er at man kan bruge Outlook Express
> > > (fra IE), Thunderbird, eller maildelen af Mozilla.
> >
> > Og jeg bruger altså Entourage på min Mac - den synkroniserer godt med
> > min Palm {og videre til Outlook på min ibm-laptop} og indeholder en
> > ordentlig kalender.
>
> Det lyder jo fint! Prøv at se her
>
> http://www.entourage.mvps.org/smime/
>
> Der står hvordan du kan sætte tingene op. Husk at du også skal
> installere TDCs OCES rodcertifikat for at den kan acceptere dit eget
> OCES certifikat (eller andres for den sags skyld)
>
> PS. Jeg har ingen Mac, så jeg har ikke selv prøvet, men det burde være
> lige ud af landevejen.

Jeg prøver ...
--
Per Erik Rønne

Mikkel Haugstrup (18-09-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Haugstrup


Dato : 18-09-05 15:16


""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
news:1h2z4x8.72tptuiawcgtN%spam@husumtoften.invalid...

<snip>
>> > Og jeg bruger altså Entourage på min Mac - den synkroniserer godt med
>> > min Palm {og videre til Outlook på min ibm-laptop} og indeholder en
>> > ordentlig kalender.
>>
>> Det lyder jo fint! Prøv at se her
>>
>> http://www.entourage.mvps.org/smime/
>>
<snip>

> Jeg prøver ...

Hjalp det ikke kan du evt bruge denne, den er godt nok til erhvervs
signaturer men fremgangsmåden er den samme.

http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_digi_sup_sig_mem

/mikkel



Per Rønne (29-09-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 29-09-05 19:57

Mikkel Haugstrup <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1h2z4x8.72tptuiawcgtN%spam@husumtoften.invalid...
>
> <snip>
> >> > Og jeg bruger altså Entourage på min Mac - den synkroniserer godt med
> >> > min Palm {og videre til Outlook på min ibm-laptop} og indeholder en
> >> > ordentlig kalender.
> >>
> >> Det lyder jo fint! Prøv at se her
> >>
> >> http://www.entourage.mvps.org/smime/
> >>
> <snip>
>
> > Jeg prøver ...
>
> Hjalp det ikke kan du evt bruge denne, den er godt nok til erhvervs
> signaturer men fremgangsmåden er den samme.
>
> http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_digi_sup_sig_mem

Ja, jeg har nu fået signaturen, i filen 'TDCDigitalSignatur.pkcs12', men
jeg kan desværre ikke importere den til Microsoft Cert Manager - den er
dimmet ud?
--
Per Erik Rønne

jesper@FJERNveloce.d~ (30-09-2005)
Kommentar
Fra : jesper@FJERNveloce.d~


Dato : 30-09-05 08:40

Hej

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> Ja, jeg har nu fået signaturen, i filen 'TDCDigitalSignatur.pkcs12', men
> jeg kan desværre ikke importere den til Microsoft Cert Manager - den er
> dimmet ud?

Tillykke med CERTIFIKATET Prøv at give den endelsen ".pfx". Det er
der nogen M$ programmer der godt kan li'

--
Jesper
http://www.veloce.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=33

Per Rønne (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 30-09-05 09:04

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> > Ja, jeg har nu fået signaturen, i filen 'TDCDigitalSignatur.pkcs12', men
> > jeg kan desværre ikke importere den til Microsoft Cert Manager - den er
> > dimmet ud?
>
> Tillykke med CERTIFIKATET Prøv at give den endelsen ".pfx". Det er
> der nogen M$ programmer der godt kan li'

Det hjalp. Og nu fungerer den også i Entourage.
--
Per Erik Rønne

Tom (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 30-09-05 09:46

Jeg har lige gjort det samme.
Hvor og hvordan er det så lige den fungerer..??
Tom


On 30/09/05 10:04, in article 1h3p4wz.1pwzyr8vifpq3N%spam@RQNNE.invalid,
"Per Rønne" <spam@RQNNE.invalid> wrote:

> <jesper@FJERNveloce.dk> wrote:
>
>> spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>>> Ja, jeg har nu fået signaturen, i filen 'TDCDigitalSignatur.pkcs12', men
>>> jeg kan desværre ikke importere den til Microsoft Cert Manager - den er
>>> dimmet ud?
>>
>> Tillykke med CERTIFIKATET Prøv at give den endelsen ".pfx". Det er
>> der nogen M$ programmer der godt kan li'
>
> Det hjalp. Og nu fungerer den også i Entourage.


Per Rønne (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 30-09-05 09:55

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Jeg har lige gjort det samme.
> Hvor og hvordan er det så lige den fungerer..??

Hvis du følger anvisningerne på:

http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_digi_sup_sig_mem

vil du kunne få Entourage til at signere dine e-mails, så modtageren kan
se at det kommer fra dig. Endda til at få det signeret automatisk.

Giver også mulighed for kryptering, også automatisk.

Jeg er dog lidt usikker på om sådanne e-mails overhovedet kan læses af
folk, der ikke har fået softwaren installeret ...
--
Per Erik Rønne

Thorbjoern Ravn Ande~ (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 30-09-05 10:10

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Giver også mulighed for kryptering, også automatisk.
>
> Jeg er dog lidt usikker på om sådanne e-mails overhovedet kan læses af
> folk, der ikke har fået softwaren installeret ...

Kryptering kræver at du har modtagerens nøgle.

Med S/MIME er det ret gnidningsfrit efter man har udvekslet signerede mails.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Per Rønne (02-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 02-10-05 15:45

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Kryptering kræver at du har modtagerens nøgle.

Det giver sig selv; jeg tænkte udelukkende på signaturen.
--
Per Erik Rønne

Karl Antz (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 16-09-05 08:32

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> hvis Apples Mail ikke kan håndtere dem, så er det
> deres egen skyld

.... jeg bruger altså den elektroniske signatur i mail - uden problemer.

Jeg kan huske det var en _anelse_ bøvlet at installere, men så var det
heller ikke værre.

Desværre kan jeg ikke finde den URL der hjalp mig på vej - men det kører
altså som sagt upåklageligt i mail hos mig.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Preben Bødker Nielse~ (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 16-09-05 09:31

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Desværre kan jeg ikke finde den URL der hjalp mig på vej - men det kører
> altså som sagt upåklageligt i mail hos mig.

Om installation til Safari:
<http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_support_inst_mac_sf>

Da installationen foregår i Macens nøglering, er Mail.app vel også
understøttet.

Nogen (af os) burde vel snart lave en "Vejledning i digital signatur for
Macbrugere" i mangel af samme fra udbyderne.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Karl Antz (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 16-09-05 10:24

Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:

> Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:
>
> > Desværre kan jeg ikke finde den URL der hjalp mig på vej - men det kører
> > altså som sagt upåklageligt i mail hos mig.
>
> Om installation til Safari:
> <http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_support_inst_mac_sf>
>
> Da installationen foregår i Macens nøglering, er Mail.app vel også
> understøttet.
>
> Nogen (af os) burde vel snart lave en "Vejledning i digital signatur for
> Macbrugere" i mangel af samme fra udbyderne.
>
> /Preben

Når signaturen er installeret, går du ind i Keychain Access, klikker i
din nøglering på "TDC Digital Signatur" og derefter på det lille "i" i
bunden af vinduet.

I næste vindue vælger du så Access Control (hedder vel tilgangskontrol
på dansk ) - og nu kan du tilføje de programmer som skal have
tilgang til signaturen eller åbne tilgangen for alle programmer.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

jesper@FJERNveloce.d~ (16-09-2005)
Kommentar
Fra : jesper@FJERNveloce.d~


Dato : 16-09-05 11:53

Hej Karl

karl@antz.dk (Karl Antz) writes:
> Når signaturen er installeret, går du ind i Keychain Access, klikker i
> din nøglering på "TDC Digital Signatur" og derefter på det lille "i" i
> bunden af vinduet.
>
> I næste vindue vælger du så Access Control (hedder vel tilgangskontrol
> på dansk ) - og nu kan du tilføje de programmer som skal have
> tilgang til signaturen eller åbne tilgangen for alle programmer.

Jeg tillader mig at være pedant. Det er med signaturer og certifikater
i computerverdenen, præcis som det er i den virkelige verden...

Det du installerer er et certifikat. Og med det kan man så producere
signaturer.

Sorry

PS. At dit certifikat så indeholder en signatur er en helt anden
snak...

--
Jesper
http://www.veloce.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=33

Karl Antz (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 16-09-05 13:14

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Jeg tillader mig at være pedant. Det er med signaturer og certifikater
> i computerverdenen, præcis som det er i den virkelige verden...
>
> Det du installerer er et certifikat. Og med det kan man så producere
> signaturer.
>
> Sorry
>
> PS. At dit certifikat så indeholder en signatur er en helt anden
> snak...

ok ok

Men mon ikke det alligevel var formålstjenligt at skrive signatur, når
den i den personlige keychain faktisk optræder under navnet TDC Digital
Signatur?


--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

jesper@FJERNveloce.d~ (16-09-2005)
Kommentar
Fra : jesper@FJERNveloce.d~


Dato : 16-09-05 14:53

karl@antz.dk (Karl Antz) writes:
> ok ok
>
> Men mon ikke det alligevel var formålstjenligt at skrive signatur, når
> den i den personlige keychain faktisk optræder under navnet TDC Digital
> Signatur?
>
>

Jo. TDC kan jo heller ikke finde ud af det...


--
Jesper
http://www.veloce.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=33

Mikkel Haugstrup (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Haugstrup


Dato : 16-09-05 13:09


"Karl Antz" <karl@antz.dk> skrev i en meddelelse
news:1h2zbii.ry5tys188tbmlN%karl@antz.dk...
> Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:
>
>> Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:
>>
>> > Desværre kan jeg ikke finde den URL der hjalp mig på vej - men det
>> > kører
>> > altså som sagt upåklageligt i mail hos mig.
>>
>> Om installation til Safari:
>> <http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_support_inst_mac_sf>
>>

Og til Firefox og Mozilla
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_vejl_ieb_mac

/mikkel




Lars Kristian Sørens~ (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Lars Kristian Sørens~


Dato : 16-09-05 11:51

On 2005-09-16 10:31:24 +0200, spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) said:

> Nogen (af os) burde vel snart lave en "Vejledning i digital signatur for
> Macbrugere" i mangel af samme fra udbyderne.

Er denne her ikke god nok?

http://www.lunddal.dk/blojsom/blog/lunddal/Apple/2004/02/27/Brug_den_digitale_signatur_i_Mac_OS_X.html

--


mvh
Lars Kr. Sørensen
musiker


Karl Antz (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 16-09-05 13:14

Lars Kristian Sørensen <lars@larsonline.dk> wrote:

> Er denne her ikke god nok?
>
> <http://www.lunddal.dk/blojsom/blog/lunddal/Apple/2004/02/27/Brug_den_digi
> tale_signatur_i_Mac_OS_X.html>

tak ... det var faktisk den jeg brugte i sin tid, jeg fandt den bare
ikke igen da jeg google'de -- Karl Antz Albaniensgade 4,1th 2300
København S

Morten Lind (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 17-09-05 05:40

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Lars Kristian Sørensen <lars@larsonline.dk> wrote:
>
> > Er denne her ikke god nok?
> >
> > <http://www.lunddal.dk/blojsom/blog/lunddal/Apple/2004/02/27/Brug_den_digi
> > tale_signatur_i_Mac_OS_X.html>
>
> tak ... det var faktisk den jeg brugte i sin tid, jeg fandt den bare
> ikke igen da jeg google'de -- Karl Antz Albaniensgade 4,1th 2300
> København S

Det samme her.....Lunddals vejledning var/er vist også den eneste, der
oplyste, at certifikatet skulle omdøbes(?)
M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ml)]

Flemming Rubini (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 30-09-05 11:53

Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:

> digi

Jamen tak, det var rart lige at få det ordnet.

--
Med venlig hilsen

Flemming Rubini

Tom (30-09-2005)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 30-09-05 14:11

Nu kan jeg sende til mig selv..
Til gengæld skriver den ( når jeg får min mail) at afsenderen er usikker...
Tjekket system..
Tom



On 30/09/05 12:53, in article
1h3pd3x.1jyky4vzvbdryN%flemming@rubini.invalid, "Flemming Rubini"
<flemming@rubini.invalid> wrote:

> Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:
>
>> digi
>
> Jamen tak, det var rart lige at få det ordnet.


jesper@FJERNveloce.d~ (30-09-2005)
Kommentar
Fra : jesper@FJERNveloce.d~


Dato : 30-09-05 14:31

Hej Tom

Tom <nospam@fakemail.dk> writes:
> Nu kan jeg sende til mig selv..
> Til gengæld skriver den ( når jeg får min mail) at afsenderen er usikker...

Det er sikkert fordi du ikke har TDCs rod-certifikat i din
certifikat-kæde. Du kan hente det her:

http://www.certifikat.dk/repository/ocesca.crt

> Tjekket system..

Ja faktisk. For det den siger er, at den ikke kender dem som har
udstedt certifikatet til dig

--
Jesper
http://www.veloce.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=33

Christian Bech (23-09-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 23-09-05 21:41

In article <1h2z64t.1ch6u131h1m2jyN%karl@antz.dk>,
karl@antz.dk (Karl Antz) wrote:

> <jesper@FJERNveloce.dk> wrote:
>
> > hvis Apples Mail ikke kan håndtere dem, så er det
> > deres egen skyld
>
> ... jeg bruger altså den elektroniske signatur i mail - uden problemer.
>
> Jeg kan huske det var en _anelse_ bøvlet at installere, men så var det
> heller ikke værre.
>
> Desværre kan jeg ikke finde den URL der hjalp mig på vej - men det kører
> altså som sagt upåklageligt i mail hos mig.

Øhmm, hvordan? Jeg har omsider fået den installeret og den funker fint
i Safari - nu mangler jeg bare noget at bruge den til efter jeg har
læst ejendomsvurderinger på alle naboerne på Netborger.dk. Jeg kan bare
ikke gennemskue, hvordan jeg skal bruge den i Mail?

Karl Antz (24-09-2005)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 24-09-05 08:56

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Øhmm, hvordan? Jeg har omsider fået den installeret og den funker fint
> i Safari - nu mangler jeg bare noget at bruge den til efter jeg har
> læst ejendomsvurderinger på alle naboerne på Netborger.dk. Jeg kan bare
> ikke gennemskue, hvordan jeg skal bruge den i Mail?

I mine mails dukker der siden installationen, øverst til højre ved siden
af signature, to nye symboler op: en lås og en slags stjerne. Klikker
jeg på "stjernen", forsynes mail'en med min digitale underskrift;
klikker jeg på låsen, krypteres den ovenikøbet.

Det kan være problematisk hvis man sender til Windows-modtagere der ikke
kender til digital signatur, da den i så fald dukker op som et
uforståeligt volapyk-attachment; så man skal være opmnærkspm på at slå
den fra hvis der ikke er brug for den.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Karen Seiersen (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Karen Seiersen


Dato : 25-09-05 22:08

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:
>
> > Øhmm, hvordan? Jeg har omsider fået den installeret og den funker fint
> > i Safari - nu mangler jeg bare noget at bruge den til efter jeg har
> > læst ejendomsvurderinger på alle naboerne på Netborger.dk. Jeg kan bare
> > ikke gennemskue, hvordan jeg skal bruge den i Mail?
>
> I mine mails dukker der siden installationen, øverst til højre ved siden
> af signature, to nye symboler op: en lås og en slags stjerne. Klikker
> jeg på "stjernen", forsynes mail'en med min digitale underskrift;
> klikker jeg på låsen, krypteres den ovenikøbet.
>
> Det kan være problematisk hvis man sender til Windows-modtagere der ikke
> kender til digital signatur, da den i så fald dukker op som et
> uforståeligt volapyk-attachment; så man skal være opmnærkspm på at slå
> den fra hvis der ikke er brug for den.
>
> Hilsen ka'l

Jeg har også installeret digital signatur, vil det så sige at hver gang
jeg vil sende en mail skal klikke på stjernen ?
eller er det nok bare på den første sendte mail ?
--
Mange hilsner Karen

Karl Antz (25-09-2005)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 25-09-05 23:23

Karen Seiersen <vk@besked.com> wrote:

> Jeg har også installeret digital signatur, vil det så sige at hver gang
> jeg vil sende en mail skal klikke på stjernen ?
> eller er det nok bare på den første sendte mail ?

Mail husker stjernens position fra gang til gang - stod den sidst på
aktiv, er den stadig det; og var den sidst inaktiv, så er den stadig
inaktiv indtil du klikker på den
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Karen Seiersen (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Karen Seiersen


Dato : 26-09-05 08:40

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Karen Seiersen <vk@besked.com> wrote:
>
> > Jeg har også installeret digital signatur, vil det så sige at hver gang
> > jeg vil sende en mail skal klikke på stjernen ?
> > eller er det nok bare på den første sendte mail ?
>
> Mail husker stjernens position fra gang til gang - stod den sidst på
> aktiv, er den stadig det; og var den sidst inaktiv, så er den stadig
> inaktiv indtil du klikker på den

Tak for svar, jeg blev helt lettet for det regnede jeg også med.

--
Mange hilsner Karen

Christian Bech (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 26-09-05 09:32

In article <1h3e0qn.1x8q7ul1mfa34iN%karl@antz.dk>,
karl@antz.dk (Karl Antz) wrote:

> Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:
>
> > Øhmm, hvordan? Jeg har omsider fået den installeret og den funker fint
> > i Safari - nu mangler jeg bare noget at bruge den til efter jeg har
> > læst ejendomsvurderinger på alle naboerne på Netborger.dk. Jeg kan bare
> > ikke gennemskue, hvordan jeg skal bruge den i Mail?
>
> I mine mails dukker der siden installationen, øverst til højre ved siden
> af signature, to nye symboler op: en lås og en slags stjerne. Klikker
> jeg på "stjernen", forsynes mail'en med min digitale underskrift;
> klikker jeg på låsen, krypteres den ovenikøbet.

Skal den installeres specielt til Mail? Symbolerne er nemlig ikke dukket
op hos mig og den fungerer upåklageligt i Safari. Så vidt jeg ved kan
den kun bruges til en konto, hvor jeg har flere i Mail, men så burde den
da dukke op i en af dem.

Thomas Bendsen (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Bendsen


Dato : 26-09-05 11:47

Christian Bech wrote:
>
> Skal den installeres specielt til Mail? Symbolerne er nemlig ikke dukket
> op hos mig og den fungerer upåklageligt i Safari. Så vidt jeg ved kan
> den kun bruges til en konto, hvor jeg har flere i Mail, men så burde den
> da dukke op i en af dem.

Hej Christian

Jeg er ikke helt sikker på at jeg kan hjælpe, men jeg vil gerne gøre et
forsøg. På et tidspunkt lykkedes det mig at få de to symboler til at
forsvinde (jeg kan imidlertid ikke gøre det igen, så derfor er jeg ikke
sikker på at mit forslag virker).

Jeg (tror at jeg) løste det ved at starte "nøgleringen" og vælge "trust
settings" for mit certifikat (tryk på det lille "i" nederst). Herunder
satte jeg "Secure Mail (S/mime)" til "always trust".
Herefter valgte jeg min tilhørende private nøgle, trykkede igen på det
lille "i" og valgte "access control". Herunder tilføjede jeg "Mail" til
listen over applikationer som altid har adgang.

Herefter var de to knapper kommet tilbage.

Som sagt: Måske er noget af dette overflødigt, og måske virker det slet
ikke, men du kan da forsøge.

Med venlig hilsen
Thomas Bendsen

Thomas von Hassel (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 21-09-05 08:26

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Der er ingen problemer. Certifikaterne overholder
> standarden x509 [2] og hvis Apples Mail ikke kan håndtere dem, så er det
> deres egen skyld

det virker fint ... den skal bare ind i din keychain.

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?
A: Top-posting aka TOFU (Top-post Over, Full quote Under)
Q: What is the most annoying thing on usenet?

Morten Reippuert Knu~ (16-09-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 16-09-05 19:51

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Altså kort sagt: Digital signatur er ikke beregnet for os, og
> tilsyneladende heller ikke til andre UNIX-systemer. Kun til Windåser.

Jo det er, vi er mange der har brugt digital signatur i snart to år.
Det virker fint i alle programmer der kan bruge Mac OS X's
hovednøglering, samt i alle Mozilla basserede programmer.

> Oga at bruge en browser til e-mail, i stedet for en dediceret e-mail
> program, er altså ikke smart. I øvrigt videreudvikles IE ikke mere til
> MacOS X.

Per, nogen gange skulle man tro du sidder bag en proxy med en
refresh på flere år.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Per Rønne (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 17-09-05 04:48

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> > Oga at bruge en browser til e-mail, i stedet for en dediceret e-mail
> > program, er altså ikke smart. I øvrigt videreudvikles IE ikke mere til
> > MacOS X.

> Per, nogen gange skulle man tro du sidder bag en proxy med en
> refresh på flere år.

Hvordan? Mener du da at MS har genoptaget udviklingen af IE?

I øvrigt har jeg skam på et tidspunkt brugt digital signatur +
kryptering. Med pgp. Det var bare /alt/ for besværligt.
--
Per Erik Rønne

Thorbjoern Ravn Ande~ (17-09-2005)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 17-09-05 07:09

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> I øvrigt har jeg skam på et tidspunkt brugt digital signatur +
> kryptering. Med pgp. Det var bare /alt/ for besværligt.

Med S/MIME er det faktisk ikke slemt. Det understøttes af de fleste emailklienter.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Morten Reippuert Knu~ (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 20-09-05 11:32

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> > Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> > > Oga at bruge en browser til e-mail, i stedet for en dediceret e-mail
> > > program, er altså ikke smart. I øvrigt videreudvikles IE ikke mere til
> > > MacOS X.

> > Per, nogen gange skulle man tro du sidder bag en proxy med en
> > refresh på flere år.

> Hvordan? Mener du da at MS har genoptaget udviklingen af IE?

nej, jeg mener blot at du til tider henviser til nyheder og
probelmstillinger der er halve og hele år gamle. Ofte emner der har
haft så høj en profil, såvel her i gruppen som på internetttet
iøvrigt, at jeg undrer mig over du ikke har opdaget at "problemet"
ikke længere er et problem og nyheden er "allemandsviden"

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Per Rønne (20-09-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-09-05 16:22

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> nej, jeg mener blot at du til tider henviser til nyheder og
> probelmstillinger der er halve og hele år gamle. Ofte emner der har
> haft så høj en profil, såvel her i gruppen som på internetttet
> iøvrigt, at jeg undrer mig over du ikke har opdaget at "problemet"
> ikke længere er et problem og nyheden er "allemandsviden"

Måske fordi jeg ikke læser alle indlæg i gruppen?
--
Per Erik Rønne

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste