Flash-hukommelse vinder frem
Fra : Henrik Münster

Dato : 12-09-05 20:43

Det lader til, at der er gode muligheder for, at fremtidige
iPod-modeller vil have flash-RAM i stedet for harddisk. Måske kan vi
ligefrem se computere med det. Det vil virkelig gøre noget for bærbare
computeres vægt, størrelse og batterilevetid. Samsung har netop
præsenteret deres næste generation af flash-hukommelse, der kommer til
næste år. Den vil kunne rumme op til 32 GB RAM pr. modul.

<http://www.forbes.com/feeds/ap/2005/09/12/ap2219445.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 12-09-05 22:02

""Henrik Münster"" <news@muenster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> præsenteret deres næste generation af flash-hukommelse, der kommer til
> næste år. Den vil kunne rumme op til 32 GB RAM pr. modul.

Vægten på en 1.8" hd ligger omkring 50gram og er på størrelse med et PCMCIA
kort. En 2.5" hd vejer ca. 100gram. Men lidt ville da også have ret.
Derudover er der vist en del ting der stadig ikke gør flash-RAM teknologien
så anvendelig til computere, blandt at antallet af læse/skrive operationer
er begrænset og f.eks. swapping ville nedsætte levetiden betydeligt. Se evt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory#Limitations.

Sammenligner man IBM's X-serie modeller med Apple's 12" modeller ser det ud
til Apple kunne få vægten betydeligt længere ned selv med dagens teknologi.
Personligt så jeg også gerne en model i Sony's X505 størrelse (ca. 850gram),
der mig bekendt er tæt på at være den mindste bærbare på markedet og en af
de eneste der benytter 1.8" hardisk.

/mikkel

Fra : Steen Larsen

Dato : 12-09-05 22:09

In article <4325ecc1$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>,
"Mikkel Haugstrup" <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> [...]
> der mig bekendt er tæt på at være den mindste bærbare på markedet og en af

IBMs X-serie har ikke optisk drev. Ikke fordi jeg mener det vejer 700
gram
Jeg vil give dig ret i at Apple mangler noget der er så let som
X-serien. Giv os en iBook/PowerBook på under 1.5 kg. Jeg undværer gerne
optisk drev.

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 12-09-05 22:30

"Steen Larsen" <steen.remove@this.lykking.dk> skrev i en meddelelse

> IBMs X-serie har ikke optisk drev. Ikke fordi jeg mener det vejer 700
> gram

Ja det glemte jeg nok lige at nævne... men en dvd brænder vejer cirka
200gram og forskellen mellem en x41 med lille batteri og en 12" PB er
900gram. (1.2 kg og 2.1kg)

> Jeg vil give dig ret i at Apple mangler noget der er så let som
> X-serien. Giv os en iBook/PowerBook på under 1.5 kg. Jeg undværer gerne
> optisk drev.

Hvorfor skulle de lave sådan en, de har jo allerede den letteste iflg
http://www.apple.com/dk/ibook/ hvor de skriver "Som den letteste bærbare
computer på markedet vejer en 12,1" iBook G4 kun 2,2 kg." At deres egen 12"
PB vejer 100gram mindre betyder vel ikke det store... ; )

Vil nu gerne ned omkring et kilo, uden optisk drev 99% af gangene jeg render
rundt med min bærbare bruger jeg det alligevel ikke. En ekstern USB2/FW dvd
brænder koster iøvrigt stortset det samme som et til indbygning i en bærbar
hvis man sammenligner løsdelspriser og det eksterne har som regel bedre
ydelse.

/mikkel

Fra : Sebastian

Dato : 13-09-05 19:40

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]

en Powerbook Duo Centrino?

in desperate desire
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-09-05 20:47

"Mikkel Haugstrup" <remove20034449@eit.iha.dk> writes:

> Personligt så jeg også gerne en model i Sony's X505 størrelse (ca. 850gram),

Den er godt nok tynd. Jeg kunne ikke hitte den på danske sider, men
jeg fandt et sted hvor brugtprisen var på over $3200. Den må have
været dyr...

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 13-09-05 22:32

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Den er godt nok tynd. Jeg kunne ikke hitte den på danske sider, men
> jeg fandt et sted hvor brugtprisen var på over $3200. Den må have
> været dyr...

Hvis du vil kigge mere er der en test her:
http://www.powerpage.org/cgi-bin/WebObjects/powerpage.woa/wa/story?newsID=11771

Du kan købe fra ny her fra:
http://www.dynamism.com/x505/index.shtml
(De har i øvrigt mange af de mini notebooks og gadgets japanere prøver at
holde for sig selv incl en iDuck.)

/mikkel

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-09-05 01:26

"Mikkel Haugstrup" <remove20034449@eit.iha.dk> writes:

> Du kan købe fra ny her fra:
> http://www.dynamism.com/x505/index.shtml

Urgh. $2800 og den har ikke trådløst net. Men den er dæleme lille.

Fandt en OQO 01 - 400 gram, men så er den også svær at skrive på.

> (De har i øvrigt mange af de mini notebooks og gadgets japanere prøver at
> holde for sig selv incl en iDuck.)

iDuck'en er ret sød. Hvem havde forestillet sig at en lyserød
gummiand med hjerter på - der iøvrigt lyser i mørke - er en USB-disk?

Glimrende link. Der takkes :))

Jeg tror dog ikke det er sådan en jeg skal have nu :(

Fra : Sebastian

Dato : 13-09-05 19:40

> Det lader til, at der er gode muligheder for, at fremtidige
> iPod-modeller vil have flash-RAM i stedet for harddisk. Måske kan vi
> ligefrem se computere med det.
Kom forbi en tur på Frederiksberg og se en PowerBook 520 kørende på CF
kort. Et System 7 kan sagtens være på en gammel 16MB kort.

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-05 20:49

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Kom forbi en tur på Frederiksberg og se en PowerBook 520 kørende på CF
> kort. Et System 7 kan sagtens være på en gammel 16MB kort.

Sig det til de andre, der ikke tror på min geniale idé. Jeg så en iPod
nano i dag. Den er godt nok blevet lille, efter harddisken er skiftet ud
med flash-ram.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 13-09-05 21:45

> Sig det til de andre, der ikke tror på min geniale idé. Jeg så en iPod
> nano i dag. Den er godt nok blevet lille, efter harddisken er skiftet ud
> med flash-ram.

640kb er nok til alle! Nej tror skam på ideén, bare ikke at vi kommer til at
se det lige foreløbig ; )

/mikkel

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-09-05 22:08

> Sig det til de andre, der ikke tror på min geniale idé. Jeg så en iPod
> nano i dag. Den er godt nok blevet lille, efter harddisken er skiftet ud
> med flash-ram.

Og du købte den ikke????!

Apropos Flash, så er Flash Player 8 klar til download. Den skulle være
knapt så grådig efter CPU som den gamle.

<http://macnn.com/rd.php?id=33848>