Skype...!
Fra : Erik Richard

Dato : 12-09-05 15:42

Der er godt nok én, der har scoret kassen....

radioAvisen DR/P1 har nu her kl. 16 meddelt, at Skype er solgt til eBay
for _25_ _milliarder_!

mvh. Erik Richard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Bruno

Dato : 12-09-05 17:30

Erik Richard wrote:

> Der er godt nok én, der har scoret kassen....
>
> radioAvisen DR/P1 har nu her kl. 16 meddelt, at Skype er solgt til eBay
> for _25_ _milliarder_!

Det er vist to som har scoret kassen, en dansker og en svensker. Rigtig
godt gået forøvrigt, forhåbentlig gør de noget fornuftigt med lidt af
pengene. Får afsat Mugabe, Bush og et par andre fjolser f.eks.

Mvh

Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-05 08:33

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Det er vist to som har scoret kassen, en dansker og en svensker.

Ifølge Berlingeren ejer de nu kun 40% af selskabet, og kun de 15
milliarder kommer til udbetaling nu {resten afhænger af firmaets
succes}. Derudover er halvdelen af det udbetalte i form af eBay-aktier.

Så det må da være 0.4/2*(25-10)/2 de hver får udbetalt. Altså kun 1,5
milliarder dkr hver, + 1,5 i eBay aktier.

Men som 29-årig må halvanden milliard kroner vel også være nok til at
sikre en et behageligt liv.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-09-05 10:22

Per Rønne wrote:

> Men som 29-årig må halvanden milliard kroner vel også være nok til at
> sikre en et behageligt liv.

Jo, men har du set hvor høje benzin priserne er ???

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-05 10:43

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Jo, men har du set hvor høje benzin priserne er ???

Hvad så?
--
Per Erik Rønne

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 13-09-05 11:15

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, men har du set hvor høje benzin priserne er ???

Den er cirka en krone billigere i Luxembourg... ligesom skatten nok også er
lidt lavere.

/mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-05 11:38

Mikkel Haugstrup <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> "Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> skrev i en meddelelse

> Den er cirka en krone billigere i Luxembourg... ligesom skatten nok også er
> lidt lavere.

I øvrigt bor gutten da vist i London ..
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 13-09-05 13:24

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Ifølge Berlingeren ejer de nu kun 40% af selskabet, og kun de 15
> milliarder kommer til udbetaling nu {resten afhænger af firmaets
> succes}. Derudover er halvdelen af det udbetalte i form af eBay-aktier.

Hm, det med eBay aktierne har slet ikke været nævnt i hverken radio
eller TV - hverken DR eller TV2.

> Så det må da være 0.4/2*(25-10)/2 de hver får udbetalt. Altså kun 1,5
> milliarder dkr hver, + 1,5 i eBay aktier.

Øh? - 60% af 25mia = 15mia minus 7,5mia til aktier = 7,5mia : 2 =
3,75mia til hver her og nu.

Du mener måske, at aktieandelen udgør 50% af de 25mia? Så de reelt kun i
alt får 12,5mia ud af det? - Og hvor kommer de 40% ind? - Jeg er bange
for, jeg ikke helt forstår dit regnestykke...

> Men som 29-årig må halvanden milliard kroner vel også være nok til at
> sikre en et behageligt liv.

Nja, jeg vil nu føle mig lidt mere tryg, hvis det var 3-4mia.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-05 16:50

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> alt får 12,5mia ud af det? - Og hvor kommer de 40% ind? - Jeg er bange
> for, jeg ikke helt forstår dit regnestykke...

Ifølge Berlingeren, som nævnt ovenfor, ejer de selv kun 40% af
selskabet. Resten ejes er ventureselskaber, som har købt aktier i det.
Så de skal altså kun selv have 40% af salgsprisen på 25 milliarder, som
i øvrigt bliver reduceret med 10 milliarder, indtil eBay ser hvordan
investeringen går. Så de får altså 40% af 15 milliarder - til deling, og
halvdelen er altså i eBay aktier. Hvilket i følge min Mathematica {som
jeg har copy-pasted ovenstående regneudtryk ind i} giver 1,5 milliarder
danske kroner kontant til hver af de to der startede firmaet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 13-09-05 18:41

Per Rønne wrote:

> [...]
> Så de skal altså kun selv have 40% af salgsprisen på 25 milliarder, som
> i øvrigt bliver reduceret med 10 milliarder, indtil eBay ser hvordan

Gad vide, om 'Tante Berliner' igen er ude med en halv and. -
Underligt nok er der ingen af de elektroniske medier - radio og TV, der
overhovedet har nævnt noget om aktier og pris afhængig af, hvordan
udviklingen i investeringen går...

> [...]
> jeg har copy-pasted ovenstående regneudtryk ind i} giver 1,5 milliarder
> danske kroner kontant til hver af de to der startede firmaet.

Ja, set på den måde, så passer min matematik også...

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-05 19:56

> [...]

> Underligt nok er der ingen af de elektroniske medier - radio og TV, der
> overhovedet har nævnt noget om aktier og pris afhængig af, hvordan

Det er da klart. Så er historien jo pludselig ikke så god. Historien er
bedst, hvis beløbet er enormt stort. Om ikke andet, så er halvanden
milliard jo et vanvittigt beløb. Det kan man næsten ikke forholde sig
til. Hvis man bor i Danmark tager staten desværre over halvdelen, men
der var nogen, der nævnte, at en af dem bor i London.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard

Dato : 13-09-05 20:14

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> bedst, hvis beløbet er enormt stort. Om ikke andet, så er halvanden
> milliard jo et vanvittigt beløb. Det kan man næsten ikke forholde sig

Nogle gange fornemmer jeg det, som om, Janteloven pludselig kommer i
kraft, når én eller anden kommer til så mange penge. - Der var jo også
noget fremme, da spillefirmaet blev solgt til M$. Men da gik det i radio
og TV jo primært på, at nu havde M$ igen gjort det, og næsten intet om
de unge fyre, der havde udviklet spillene...

> Hvis man bor i Danmark tager staten desværre over halvdelen, men
> der var nogen, der nævnte, at en af dem bor i London.

Ikke når det er firmaer, der sælges, så er skat - beskatningen på salget
væsentlig lavere, end hvis det var en privat person, der havde solgt fx.
et patent e.l..

Jo, danskeren bor i London, svenskeren bor svjv. stadig i Sverige, mens
Skypes hovedkvarter ligger i Luxembourg. Og at firmaet er indregistreret
i Luxembourg er en hel klar fordel, da der næsten ingen
erhvervsbeskatning er dér.

Jeg vil sige, som min partifælle, - videnskabsminister Helge Sander, at
bare der dog var nogle flere af alle de unge IT entusiaster, der turde
gøre noget lignende, så ville Danmark stå endnu stærkere på IT området,
end de gør nu... - Han brugte faktisk ordet 'nørder'

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-05 20:47

> [...]

> gøre noget lignende, så ville Danmark stå endnu stærkere på IT området,
> end de gør nu... - Han brugte faktisk ordet 'nørder'

Danmark? Den ene bor i Sverige, den anden i London. Firmaet ligger i
Luxembourg og er lige blevet solgt til USA. Hvordan gavner det Danmark?
Der har også været nogle meget omtalte danske bildesignere. Jeg kan bare
nævne John Olsen og Henrik Fisker. Derfor står Danmark da ikke videre
stærkt indenfor bilindustrien.
Danmark bliver vel kun hjulpet, hvis pengene bliver i Danmark,
der bliver betalt skat og skabt arbejdspladser i Danmark. Ellers er det
jo bare PR, der kan give dansk arbejdskraft et godt ry. De talentfulde
danskere kan så få job i udlandet og lade skattepengene blive der. Det
er på ingen måde ment bittert det her. Jeg undrer mig bare over, hvordan
det kan gavne Danmark.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 13-09-05 23:17

""Henrik Münster"" <news@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> Danmark? Den ene bor i Sverige, den anden i London. Firmaet ligger i
> Luxembourg og er lige blevet solgt til USA. Hvordan gavner det Danmark?

Kommer længere nede..

> Der har også været nogle meget omtalte danske bildesignere. Jeg kan bare
> nævne John Olsen og Henrik Fisker. Derfor står Danmark da ikke videre
> stærkt indenfor bilindustrien.

Ikke som producent men som underleverandør, prøv at søge efter
"bilindustrien" på google.

> [...]
> danskere kan så få job i udlandet og lade skattepengene blive der. Det
> er på ingen måde ment bittert det her. Jeg undrer mig bare over, hvordan

Tror blandt andet at sådan PR er skyld i at f.eks. Cisco har købt danske
Kiss for nylig, tror ikke der er planer om at flytte hele virksomheden ud af
landet. Andre store udenlandske teknologi virksomheder som f.eks. Scientific
Atlanta har også åbnet afdelinger Danmark. Det jeg mener er at PR'en alene
kan lokke udenlandske virksomheder til Danmark og åbne afdelinger her.

/mikkel

Fra : Erik Richard

Dato : 14-09-05 01:07

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Danmark? Den ene bor i Sverige, den anden i London. Firmaet ligger i
> Luxembourg og er lige blevet solgt til USA. Hvordan gavner det Danmark?

Bl.a. gør omtalen, at det bliver kendt, at danske IT udviklere hører til
i topklassen.

> Der har også været nogle meget omtalte danske bildesignere. Jeg kan bare
> nævne John Olsen og Henrik Fisker. Derfor står Danmark da ikke videre
> stærkt indenfor bilindustrien.

Nej, men det er også et - undskyld mig udtrykket - begrænset publikum,
der lægger mærke til det. IT/EDB branchen er trods alt lidt mere for
almenheden.

> [...]
> danskere kan så få job i udlandet og lade skattepengene blive der. Det
> er på ingen måde ment bittert det her. Jeg undrer mig bare over, hvordan

Det er jo lige netop problemet. Hvis vi fik den politik igennem, som
bl.a. Helge Sander & Co står for, så vil den danske erhvervsbeskatning
blive sat væsentlig ned. Det er en tvingende nødvendighed, når nu selve
lønniveauet er så tårnhøjt her i landet, som det jo er.

Jeg véd jo af særdeles gode erfaringer, at den beskatning, os
selvstændige udsættes for, er så fuldstændig hen i vejret. Hvordan i
alverden skal man få råd til at starte i det små her i landet, når
beskatningen er så høj som 70% af den sidsttjente krone? - Det er jo den
del, der skal bruges til udvikling og investering. - Så jeg forstår
desværre godt dem, der flytter det hele til lande, hvor beskatningen er
væsentlig lavere.

Hvis ikke div. aftaler mellem partierne havde hindret en hurtig
omlægning, så tror jeg, at det allerede var sket, og dermed var der
heller ikke så mange arbejdspladser, der var blevet udflaget til fx.
Østeuropa eller Sydøstasien.

For mit eget vedkommende ville en bedre erhversordning have betydet, at
jeg ville have haft råd til at investere i min egen forretning og dermed
kunne have givet nogle få arbejdspladser og ikke være tvunget til at
køre det som et enmandsforetagende. Det ville også samtidig have
betydet, at jeg kunne have solgt forretningen eller have ansat en
bestyrer, nu hvor jeg ikke selv rent fysisk kan klare noget mere.

Som det ligger nu, er jeg tvunget til bare at afvikle og lukke, - som så
mange andre små virksomheder er blevet tvunget til det, takket være den
lovgivning, der er og har været på området i de sidste ca. 35-40 år. -
Så pr d. 31.12. er det slut...

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-05 20:40

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Bl.a. gør omtalen, at det bliver kendt, at danske IT udviklere hører til
> i topklassen.

Det kan du og Mikkel selvfølgelig have ret i. Indirekte kommer der jo
noget goodwill, der kan gavne på længere sigt.

> Nej, men det er også et - undskyld mig udtrykket - begrænset publikum,
> der lægger mærke til det. IT/EDB branchen er trods alt lidt mere for
> almenheden.

Det er selvfølgelig rigtigt. Alle kender Bill Gates. Hvem kender
Jean-Martin Folz?

> [...]
> betydet, at jeg kunne have solgt forretningen eller have ansat en
> bestyrer, nu hvor jeg ikke selv rent fysisk kan klare noget mere.

Det er rigtigt. Der er mange gode ting ved Danmark, men der er også
mange dårlige. Det er et meget dyrt land. Vi har et godt socialt
sikkerhedsnet, men det koster altså. Og der er jo kun os selv til at
betale. Måske ville det være bedre med en lavere skat, så der kunne
komme mere gang i hjulene, og vi kunne beholde flere arbejdspladser i
Danmark. Måske ville det endda give flere indtægter til staten, selv om
skatteprocenten var lavere.

> [...]
> mange andre små virksomheder er blevet tvunget til det, takket være den
> lovgivning, der er og har været på området i de sidste ca. 35-40 år. -

Det er jeg da ked af at høre. Jeg håber, du bliver i nærheden og
hyggesnakker lidt alligevel? Jeg går ikke ud fra, at du kan holde dig
fra din Mac, selv om du trækker dig tilbage. Jeg ville i hvert fald have
svært ved det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard

Dato : 14-09-05 22:54

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Det er selvfølgelig rigtigt. Alle kender Bill Gates. Hvem kender
> Jean-Martin Folz?

Selvom jeg faktisk har en svaghed for biler, så mindes jeg ikke navnet,
- og jeg kan ikke lige få fat i en af mine bilbøger, - de er stadig
nedpakket.

> [...]
> komme mere gang i hjulene, og vi kunne beholde flere arbejdspladser i
> Danmark. Måske ville det endda give flere indtægter til staten, selv om

Jeg tror, det endda vil give rigtig mange arbejdspladser. - Staten vil
spare udgifter til understøttelse m.m., hvilket jo automatisk vil give
en højere indtægt i form af regulære skatteindtægter... Og hvis så
samtidig, erhvervsbeskatningen blev sat ned, så vil det også pr.
definition give større lyst til - også måske lidt mere vovede -
investeringer, der måske endda vil lykkes i den sidste ende. Hvilket jo
igen vil give en højere skatteprovenue qua større omsætning med større
overskud.

> Det er jeg da ked af at høre.

Tja, når fysikken ikke vil mere, så må man jo også drage konsekvenserne.
Jeg blev jo ikke lovet noget fra Ortopædkirurgisk afd. i Randers udover,
at jeg ville slippe for de fleste smerter. Det har hidtil også holdt
stik, men kræfterne i arm og skulder er helt væk, - så meget, at jeg
næsten ikke kan flytte en gammeldags 15" CRT skærm uden risiko for at
tabe den...

> Jeg håber, du bliver i nærheden og hyggesnakker lidt alligevel?
> Jeg går ikke ud fra, at du kan holde dig fra din Mac, selv om du
> trækker dig tilbage. Jeg ville i hvert fald have svært ved det.

bare rolig. - Nu får jeg jo masser af tid til at lege endnu mere med
de maskiner, jeg beholder. Og endelig dropper jeg heller ikke
udviklingssamarbejdet med Nisus, - det får jeg jo også bedre tid til
fremover...

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-05 23:30

> [...]

> Selvom jeg faktisk har en svaghed for biler, så mindes jeg ikke navnet,
> - og jeg kan ikke lige få fat i en af mine bilbøger, - de er stadig

He-he, den var måske også lidt spidsfindig. Jeg kører jo Peugeot. Der er
tre ting, jeg er fanatisk med her i livet. Jean-Martin Folz er præsident
for PSA (Peugeot Citroën) og efterfulgte Jacques Calvet i 1997. Man må
virkelig sige, han har gjort et godt stykke arbejde i de år. Peugeot er
blevet en af de største bilfabrikker og samarbejder bredt med andre. Da
han overtog, var der mange, der mente, at Peugeot ville blive overtaget
af en større bilfabrik.

<http://www.autonews.com/files/allstars20022.htm>

> [...]
> stik, men kræfterne i arm og skulder er helt væk, - så meget, at jeg
> næsten ikke kan flytte en gammeldags 15" CRT skærm uden risiko for at

Du må da indrømme, at fladskærme har visse fordele Størrelse og
vægt er nogle af de vigtigste.

> [...]
> de maskiner, jeg beholder. Og endelig dropper jeg heller ikke
> udviklingssamarbejdet med Nisus, - det får jeg jo også bedre tid til

Det lyder godt. Du skulle jo nødig kede dig
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard

Dato : 14-09-05 23:47

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> blevet en af de største bilfabrikker og samarbejder bredt med andre. Da
> han overtog, var der mange, der mente, at Peugeot ville blive overtaget

Ha! -Så havde mine bilbøger heller ikke hjulpet... Det er om
veteranbiler.

> Du må da indrømme, at fladskærme har visse fordele Størrelse og
> vægt er nogle af de vigtigste.

Mja, tJah, joh, øh, men... Det er så også endnu det eneste punkt.

> Det lyder godt. Du skulle jo nødig kede dig

DET kommer jeg ikke til! - Alene min gamle drøm om at få lavet en
ordentlig musik database vil tage laaaang tid... ca. 4500 LP plader,
7-800 singler, ca. 1200 CD, ca. 2000 MC og 2-300 spolebånd + en del
78-plader. - Det kan jeg da vist godt få et par dage til at gå med.
- Og så skal jeg jo også lige have lavet databasen først...

Hm, jeg tror faktisk, jeg vil udnævne min PM-9600 til biblioteksmester...

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-05 03:49

> [...]

> 7-800 singler, ca. 1200 CD, ca. 2000 MC og 2-300 spolebånd + en del
> 78-plader. - Det kan jeg da vist godt få et par dage til at gå med.

Hvad med at få dem flyttet over på audio-DVD først?
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 15-09-05 18:32

Hej Per

Nej tak! - En LP skal lyde som en LP afspillet på en
kvalitetspladespiller som AcusticResearch AP-03 og ikke et eller andet
digitalt medie... Hver ting til sin tid.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-05 20:30

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Nej tak! - En LP skal lyde som en LP afspillet på en
> kvalitetspladespiller som AcusticResearch AP-03 og ikke et eller andet
> digitalt medie...

Så du hele tiden skal vende plader? Så du kan høre de ridser, der
uundgåeligt kommer?
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 15-09-05 23:55

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Så du hele tiden skal vende plader?

Det gør ikke mig noget. Vil jeg lytte til en LP, så vil jeg også vende
den, når den ene side er færdig.

> Så du kan høre de ridser, der uundgåeligt kommer?

Tja, det undgår man jo ikke altid at få, men generelt synes jeg nu, min
samling er i særdeles velholdt stand. - Her er nok et område, hvor jeg
er temmelig kræng om, hvordan jeg behandler mine plader. - Jeg køber fx.
heller ikke en pladespiller i 8-10.000kr. klassen, hvis jeg bare skal
overføre til et digitalt medie, der stadig ikke har samme dynamiske
kvalitet som selv en gl. LP plade. - Eller sagt mere lige ud. - Analog
lyd _ER_ stadig væsentlig bedre end digital lyd.

Og jeg overspiller altså ikke min musik bare for at ride med på en bølge.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-05 03:53

> [...]

> lyd _ER_ stadig væsentlig bedre end digital lyd.
>
> Og jeg overspiller altså ikke min musik bare for at ride med på en bølge.

Ja, jeg har vel en 3-500 LPer, som jeg gerne ville overspille, især
gerne til audio-DVD for »længere« værkers vedkommende. Alt sammen
klassisk musik.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-09-05 09:30

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> dynamiske kvalitet som selv en gl. LP plade. - Eller sagt mere lige
> ud. - Analog lyd _ER_ stadig væsentlig bedre end digital lyd.

Hvis pladestudier kan bruge 96 kHz kan du vel også?

Mit SoundBlaster USB lydkort understøtter da at afspille og optage med
den frekvens.

Fra : Erik Richard

Dato : 16-09-05 19:54

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvis pladestudier kan bruge 96 kHz kan du vel også?

Nu er/var det de færreste LP indspilninger, der blev lavet digitalt. Ca.
95% af alle LP plader var rent analogt producerede med brug af
konventionelle analoge spolebånd med ganske alm. analoge tonehoveder.
Nogle ganske få studer brugte en form for PCM teknik - lidt ala Philips
DCC system, - hvor der blev brugt 1" analog bånd med digitale tonehoveder.

Disse 'studier' bestod oftest af en kombination af en 1" båndmaskine med
16 eller 32 kanaler*), PCM-GX tonehovedteknik, der optager signalet
analogt, sender det til et 32-bits konvertersystem, _før_ det lagres på
båndet som digitale signaler. Ved den teknik bliver hverken
frekvensområde, signal/støjforhold eller dynamik begrænset. - Et alm.
digitalsystem begrænser fx. frekvensområde til 20-20.000hz eller, hvis
det går højt 15-22.000hz. - Det eneste sted, hvor den moderne
digitalteknik er bedre er på signal/støj-området. - Et rent analogt bånd
kan uden støjreduktionssystemer komme op på ca. <85-88db. PCM-GX
teknikken ca. <98-100db, mens alm. digitalteknik kan komme helt op på
<120db.

Hvad dynamik angår, så ligger en god kvalitetsspolemaskine på ca.
105-110db. PCM-GX ligger typisk på 110db, mens de fleste moderne
digitale systemer ligger på ca. 105db.

*) systemet findes i 1" udgave med 8, 16, 24 og 32 kanaler. Findes også
med en 2" båndstation på 16, 32, 48 eller 64 kanaler. Flere enheder kan
styres af en syncbox, så man kan sammenkoble op til 8 enheder. Findes i
1" til 8 og 16 kanaler og i 2" stationer med 16 og 32 kanaler.

På analoge bånd har sporviden jo enorm betydning. Des bredere spor, des
bedre lyd på alle områder, frekvensområde, s/n og dynamik.

Til sammenligning kan min gamle Akai 4-spors GX-625D fra 1982 klare et
frekvensområde på 22-21.000hz v. 19cm/sek., s/n på 78db og dynamik på
<96db målt på Agfa PER-468/760m referencebånd. På Ampex Pro (rød base)
er frekvensområdet 20-22.000hz, s/n 82db og dynamik <100db. For en
2-spors Akai GC-747D er frekvensområdet 18-27.000hz, s/n 83db og dynamik
<110db målt på Agfa PER-468 v. 38cm/sek.

Hvis jeg så yderligere sætter min eksterne Dolby enhed til min GX-625D
kommer jeg op på et s/n forhold på 92db og en dynamik på 112db v.
19cm/sek.. Frekvensområdet ændres jo ikke. - Andre af de mere 'nørdede'
amatørmaskiner som Otari, StellaVox og Uher kan komme endnu højere op i
alle områder, mens maskiner som Revox og Nagra ikke har det høje
frekvensområpde og s/n, derimod har de en enorm høj dynamik.

> Mit SoundBlaster USB lydkort understøtter da at afspille og optage med
> den frekvens.

Det er egentlig ikke optageraten, der er så afgørende endda... Jo, nu
hvor der stort set kun bruges 1-bits teknologi, så har det en vis
betydning. Men jeg vil til enhver tid hævde - og rent teknisk og
lydmæssigt bevise, - at en 44,1khz optageteknik baseret på 16-bits
teknologi er klasser bedre. I 16-bits teknologien er der ingen
bitreduktion modsat 1-bits teknologien. Der er næsten heller ingen
lydkomprimering i 16-bits teknologi med yderligere dynamisk tab til
følge. Stejlpass ved lave og høje frekvenser er mere jævn - typisk 6db
pr oktav, mens 1-bits teknologien arbejder med typisk 12db pr./oktav.
Des højere stejlpass, des hårdere afskæres frekvensområdet.

Det er bl.a. derfor, jeg, - når det skal være digitalt, - stadig
foretrækker det gamle Apple Composite lydkort fremfor de nyere.
Composite kortet er rent 16-bits teknologi uden bitreduktion. I alle
nyere modeller med std. lydkort er det 1-bits. Jeg kan tydelig høre
forskel på, om jeg har optaget på en af de gamle Beige G3 med Composite,
eller fx. på en af mine G4. Composite kortet er væsentlig bedre på alle
områder.

Jeg har længe overvejet at købe et af de store M-Audio kort til
Firewire, men ved en nærlæsning af de tilgængelige data, har jeg findet
ud af, at kvaliteten ikke er ret meget bedre end Composite på s/n
området, næsten ingen forbedring på frekvensområdet, men faktisk har de
dårligere dynamik. Skal jeg have noget, der er bedre, så skal jeg op i
noget LogicAudio eller Steinberg, - og så snakker vi +10.000kr., og det
vil jeg altså ikke ofre, og da slet ikke nu, hvor jeg jo er ved at lukke
biksen ned...

Fra : Jens

Dato : 16-09-05 22:13

> [...]

> kvalitet som selv en gl. LP plade. - Eller sagt mere lige ud. - Analog
> lyd _ER_ stadig væsentlig bedre end digital lyd.

En CD lyder ikke dårligt fordi lyden er indspillet digitalt - men fordi
den digitale lyd er indspillet på en måde, der ikke udnytter
mulighederne i teknikken. Artiklen her rummer en udmærket gennemgang af
CD-en svagheder.

http://philip.greenspun.com/materialism/stereo

Et uddrag:

"True audiophiles listen to LPs. LPs have less distortion during subtle
quiet passages than CDs. LPs also have a more extended frequency range;
you can get a whole extra octave of highs out of LPs. The CD was
designed without any reference to psychoacoutics. The disks cut off at
20 KHz even though there are research papers that show people can hear
the effects of cutting off frequencies above 20 KHz. The 16 bits/sample
are used linearly despite the fact that the ear hears logarithmically.
So you only get high resolution when the music is extremely loud."
--

Jens F

Fra : Per Rønne

Dato : 17-09-05 04:48

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> [...]
> are used linearly despite the fact that the ear hears logarithmically.
> So you only get high resolution when the music is extremely loud."

Og så er spørgsmålet jo om i hvilket omfang, »audiofiler« overhovedet
kan høre dette høje frekvensområde. Er de ikke forlængst blevet så
handicappede af at høre høj musik, også gennem høretelefoner, at at de
slet ikke kan høre dette område?

En af mine brødre, som er lydtekniker og teknisk direktør, forsøgte på
et tidspunkt at måle hvad andre lydteknikere {som var audiofiler}
overhovedet kunne opfatte. Det viste sig at de slet ikke kunne høre så
forfærdeligt meget, og at der slet ikke var nogen grund til at de
anskaffede dyre audio-video anlæg; de kunne nøjes med almindelige
hyldevarer .
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens

Dato : 17-09-05 10:40

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> forfærdeligt meget, og at der slet ikke var nogen grund til at de
> anskaffede dyre audio-video anlæg; de kunne nøjes med almindelige

Jeg skulle have været lidt skarpere i min beskæring af citatet. Den
oplagte svaghed i CD-formatet er den 16-bit lineære sampling mere end
samplingfrekvensen. Den lineære sampling giver anledning til en
kvantiseringsstøj, som i svage passager er mærkbar.

"The 16 bits/sample are used linearly despite the fact that the ear
hears logarithmically.
So you only get high resolution when the music is extremely loud."

Det er ikke digitaliseringen som sådan, der er problematisk - det er den
dårlige implementering, der ikke tager hensyn til menneskets måde at
opfatte lyde på.
--

Jens F

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 19-09-05 11:43

Hej Erik,
trist at høre...

> Det har hidtil også holdt
> stik, men kræfterne i arm og skulder er helt væk, - så meget, at jeg
> næsten ikke kan flytte en gammeldags 15" CRT skærm uden risiko for at
> tabe den...

Sig bare til - jeg bor i Sjællandsgade og gir gerne en hånd. Koster max. 1
kop kaffe

mvh. Mikael Kern

Fra : Erik Richard

Dato : 19-09-05 20:12

Hej Mikael

Tak, det kan godt være, jeg mailer på et tidspunkt. - Heldigvis er jeg
sluppet af med de ca. 25 komplette sæt, jeg havde stående, inden jeg
flyttede. De kom til en skole i Polen.

mvh. Erik Richard

Fra : Christian Bech

Dato : 26-09-05 11:56

In article <432768ad$0$11696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]

> blive sat væsentlig ned. Det er en tvingende nødvendighed, når nu selve
> lønniveauet er så tårnhøjt her i landet, som det jo er.

Du er med på, at Sander og co. har regeringsmagten?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-05 14:49

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Du er med på, at Sander og co. har regeringsmagten?

Du er med på, at Sander & Co ikke nødvendigvis har flertallet bag sig i
folketinget, og at dets faste støtteparti, DF, faktisk sammen med R, SF
og Enhedslisten stemte mod det seneste universitetsforlig {som så blev
gennemført sammen med S}?
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 27-09-05 10:20

In article <1h3i59e.1plirnh1fjlrmjN%spam@RQNNE.invalid>,
spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Du er med på, at Sander & Co ikke nødvendigvis har flertallet bag sig i
> folketinget,

Og derfor indgår man forlig. DF har rigeligt med mærkesager, som kan
bringes ind i en forhandling. Spørgsmålet er bare, om regeringen
prioriterer det.

> og at dets faste støtteparti, DF, faktisk sammen med R, SF
> og Enhedslisten stemte mod det seneste universitetsforlig {som så blev
> gennemført sammen med S}?

Du forlanger vel ikke, at DF skal bakke op om alt? Desuden gav det en
vis ræson at stemme i mod universitetsforliget af 2002. Der var god
grund til betænkelighed på daværende tidspunkt.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-05 10:30

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Du forlanger vel ikke, at DF skal bakke op om alt?

Næh, men jeg gør bare opmærksom på at Sander & Co ikke alene kan
bestemme tingene.

> Desuden gav det en vis ræson at stemme i mod universitetsforliget af 2002.
> Der var god grund til betænkelighed på daværende tidspunkt.

Det er der vist stadig.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 27-09-05 11:34

In article <1h3jp6n.1oxf0moyh5l75N%spam@RQNNE.invalid>,

> Det er der vist stadig.

Indtil videre har det heldigvis vist sig, at det er forstandige
diktatorer, der er blevet udnævnt.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-09-05 18:04

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Indtil videre har det heldigvis vist sig, at det er forstandige
> diktatorer, der er blevet udnævnt.

Den første ikke-valgte rektor på Københavns Universitet siden
oprettelsen i 1479 er først valgt i dag. På DTU tales om
hemmelighedsholdelse i bestyrelse og konsistorium, og noget af det
første bestyrelsen på KU har gjort er at beskære alle budgetter med 10%,
så bestyrelsen får nogle penge til det den synes om.

Se i øvrigt her:

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=399297

- Og så er vi vist off-topic ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 27-09-05 22:07

In article <1h3k8bv.puu5i91bz7esqN%spam@RQNNE.invalid>,
spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Den første ikke-valgte rektor på Københavns Universitet siden
> oprettelsen i 1479 er først valgt i dag. På DTU tales om
> hemmelighedsholdelse i bestyrelse og konsistorium,

I Århus har vi efter min mening indtil nu været heldige med bestyrelsen.
De har også ansat en spændende rektor, der dels har en akademisk
baggrund fra AU men også international erfaring.

> og noget af det
> første bestyrelsen på KU har gjort er at beskære alle budgetter med 10%,
> så bestyrelsen får nogle penge til det den synes om.

Er prioroteringen af strategiske formål ikke netop en politisk bestemt
opgave?

> Se i øvrigt her:
>
> http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=399297

Nu skal vi jo lige holde fast i, at det reelle problem er, at KU og AU
hver bliver beskåret med 50 millioner på finansloven. Det er ikke
bestyrelsernes skyld. Tværtimod har de brugt deres pondus som bla.
erhvervsledere til at beklage sig over det. KU's rektor havde en
interessant opgørelse over hvad de kunne gøre for at hive beløbet ind.
En af mulighederne var at afskaffe alle ph.d.-studerende på
naturvidenskab eller at sælge nogle af de historiske bygninger.

> - Og så er vi vist off-topic ;-(.

Nej da, jeg sidder lige nu på en berørt institution og skriver på en
iBook.

Fra : Erik Richard

Dato : 27-09-05 00:22

Hej Christian

Tænk, - det vidste jeg ikke.) - Jo, det véd jeg nu godt, men de -
V+K sammen med A+B - indgik desværre et større forlig mht. den store
skattereform lige før forrige valg, og det binder dem jo til forliget. -
Jeg har endnu aldrig oplevet, at en V+K, V+K+B, V+K+Q+M (Schlüter) har
brudt et én gang indgået forlig, så derfor kan de jo ikke uden videre
bare ændre det.

Hvis de havde kunnet, så tror jeg heller ikke, der var nær så mange
industri arbejdspladser, der var blevet outsourced, som der rent faktisk
er. Og da aftalen svjh. løber til 2008, så bliver det først derefter,
der kan gøres noget.

mvh. Erik Richard

Fra : Christian Bech

Dato : 27-09-05 10:11

In article <43388159$0$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]

> Jeg har endnu aldrig oplevet, at en V+K, V+K+B, V+K+Q+M (Schlüter) har
> brudt et én gang indgået forlig, så derfor kan de jo ikke uden videre

Der er der jo heller ikke tradition for. Men var der ikke noget med
reguleringen af børnecheck og boligstøtte som lige pludselig kom til at
følge prisudviklingen i stedet for lønudviklingen?

> [...]
> industri arbejdspladser, der var blevet outsourced, som der rent faktisk
> er. Og da aftalen svjh. løber til 2008, så bliver det først derefter,

De hr jo altså ikke andre end sig selv at takke for, at de så ikke kan
gennemføre deres politik. Hvis det havde været vigtigt for dem, havde de
uden tvivl kunnet købe DF til et forlig.

Outsourcening er et modefænomen, som det er svært at gøre noget ved.
Erhvervsbeskatningen og lønningerne i Danmark vil aldrig kunne
konkurrere med 3. verdenslandene.

Spørgsmålet er, om det varer ved. Deloitte sporer i hvert fald, at det
ikek kun er lykken:
<http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=27881>
se også: <http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=398038>

Desuden betyder oursourcing ikke, at jobs kun forsvinder:
<http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=26643>

Fra : Erik Richard

Dato : 27-09-05 13:31

Hej Christian

Christian Bech wrote:

> Der er der jo heller ikke tradition for. Men var der ikke noget med
> reguleringen af børnecheck og boligstøtte som lige pludselig kom til at
> følge prisudviklingen i stedet for lønudviklingen?

Jo, det er vist rigtig nok, men svjh. var forligspartierne enige om den
ændring, og er man det, kan man jo godt ændre i et forlig.

> De hr jo altså ikke andre end sig selv at takke for, at de så ikke kan
> gennemføre deres politik. Hvis det havde været vigtigt for dem, havde de
> uden tvivl kunnet købe DF til et forlig.

Nu blev det store forlig jo indgået, før VK kom til magten. Og det er
minsandten da godt, at de gik med i forliget, - ellers ville det da have
set helt galt ud. - Og det var da godt, at DF ikke kom med i forliget, -
de trak jo nærmest over mod SF rent skattemæssigt dengang.

> Outsourcening er et modefænomen, som det er svært at gøre noget ved.
> Erhvervsbeskatningen og lønningerne i Danmark vil aldrig kunne
> konkurrere med 3. verdenslandene.

Nok ikke lige nu. Prisudviklingen skulle have været mere eller mindre
fastfrosset allerede for 10-15 år siden.

Men jeg tror faktisk, det kun er et spørgsmål om måske en enkelt
generation, så finder de nye industricentre også ud af, at de vil have
mere for deres varer, og så bliver det igen kvaliteten, der bliver
afgørende, og her står Danmark jo stærkt.

> Spørgsmålet er, om det varer ved. Deloitte sporer i hvert fald, at det
> [...]

Næ, bare se på kvotesystemet, der nu igen er ved at stikke næsen frem...

> Desuden betyder oursourcing ikke, at jobs kun forsvinder:
> <http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=26643>

Nej, og der var også derfor, jeg skrev _industri_arbejdspladser. Der er
jo ikke blevet færre jobs samlet set - hverken iflg. regeringen eller
Danmarks Statestik.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 14-09-05 11:34

"Erik Richard" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in message

> Ikke når det er firmaer, der sælges, så er skat - beskatningen på salget
> væsentlig lavere, end hvis det var en privat person, der havde solgt fx.
> et patent e.l.

Ejer du aktierne i den solgte virksomhed personligt er det det pågældende
lands skat på aktieavance der er gældende, sådan er det i hvertfalde her i
landet også selvom det udenlandske aktier du ejer.

> [...]
> Luxembourg er en hel klar fordel, da der næsten ingen erhvervsbeskatning

Kommer an på om virksomheden er registeret som et holding eller domestic
selskab. Er det domestic er det i Luxembourg ca 30% omtrent det samme som
herhjemme , er det et holding er det nok nærmere omkring 1-0%. Men stadigvæk
er det overskuddet af virksomheden der er tale om ikke gevinsten af salget.
Den tilfalder de virksomheder der ejer Skype virksomheden, i dette tilfælde
typisk grundlæggernes holding selskaber og investeringsselskaber.

> [...]
> gøre noget lignende, så ville Danmark stå endnu stærkere på IT området,
> end de gør nu... - Han brugte faktisk ordet 'nørder'

Så må vi håbe han også begynder at arbejde på at skaffe midler og bedre
forhold til iværksættere i stedet for at optræde i reklamer ; )

/mikkel

Fra : Jens

Dato : 13-09-05 13:44

> [...]

> milliarder dkr hver, + 1,5 i eBay aktier.
>
> Men som 29-årig må halvanden milliard kroner vel også være nok til at

Ja, ja. Halvanden milliard hér og halvanden milliard dér. Det bliver jo
til penge altsammen
--

Jens F