Maxtor OneTouch Retrospect Express
Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-09-05 15:50

Lige et udbrud: argghhhhhhh.

Hvordan kunne jeg dog forvente at der er noget der er "one-touch" i
denne verden

Flemming Rubini

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-09-05 07:34

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Lige et udbrud: argghhhhhhh.
>
> Hvordan kunne jeg dog forvente at der er noget der er "one-touch" i
> denne verden

Såå så - hvad er der dog galt?

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-09-05 20:05

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Såå så - hvad er der dog galt?

fx når min Backup Set fil når 99,6 Mb spørges der efter en ny CD eller
lign. selvom jeg har market brug af harddisken. Jeg må afbryde.

Jeg kan heller ikke gøre disken bootbar.
Der er så meget bøvl at det umuligt kan være programmet.

Flemming Rubini

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-09-05 18:50

> [...]

> Jeg kan heller ikke gøre disken bootbar.
> Der er så meget bøvl at det umuligt kan være programmet.

Jeg anvender på de tilsvarende løsninger blot spejlning eller kopiering
af de rå filer til BU-disken. I de tilfælde har der ikke været
problemer. Hvis RS ikke accepterer sæt større end 100 mb må det vel være
en fejl. Det burde kunne gøres med en indstilling - har du tjekket evt.
opdateringer til RS?

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-05 19:56

> [...]

> problemer. Hvis RS ikke accepterer sæt større end 100 mb må det vel være
> en fejl. Det burde kunne gøres med en indstilling - har du tjekket evt.

Retrospect kan sagtens lave større backup. Det er længe siden, jeg har
brugt det. Så vidt jeg husker, skal man lave backup til en fil. Dermed
dannes en fil med ens backup på harddisken. Vælger man i stedet at lave
backup til disk, optages hele disken. Det bruger man til SuperDiske,
MO-diske, cd'er og den slags. Det er muligt, det går galt, hvis man
prøver at bruge den metode til en harddisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-05 20:46

> [...]
> MO-diske, cd'er og den slags. Det er muligt, det går galt, hvis man
> prøver at bruge den metode til en harddisk.

Jeg tror slet ikke at man kan bruge en harddisk på den måde. I manualen
på side 32, 1. søjle nederst, står der da også:

»To back up to a hard disk, use file backup sets, which are explained in
Chapter 2•Fundamentals.«
--
Per Erik Rønne

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-09-05 09:10

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> på side 32, 1. søjle nederst, står der da også:
>
> »To back up to a hard disk, use file backup sets, which are explained in

Nårh ja - man kunne begynde at læse manualer - det havde jeg ikke tænkt
på

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-09-05 10:37

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Nårh ja - man kunne begynde at læse manualer - det havde jeg ikke tænkt på

På et tidspunkt længe efter jeg havde installeret, formateret, og brugt
drevet flere gange, dukkede der en skærmmeddelelse op som fik mig til at
kigge i manualen. Det var sådan en quickstart opsætningsvejledning. Så
kørte jeg den og vupti så kunne jeg bruge drevet som jeg havde tænkt mig
det, stort set . Men det er tydeligvis ikke en skudsikker metode
Dantz bruger for katalogisering af hvor backupfiler er.

Nu har jeg så et drev jeg kan starte fra i MacOS X og med FAT32
partition som ikke kan se fra min PC. Det forstår jeg ikke.

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-05 11:59

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Nu har jeg så et drev jeg kan starte fra i MacOS X og med FAT32
> partition som ikke kan se fra min PC. Det forstår jeg ikke.

Du har måske ikke givet de rette tilladelser?
--
Per Erik Rønne

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-09-05 17:14

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Du har måske ikke givet de rette tilladelser?

jeg har formateret fra terminalen i MAcOS X. Og den del af drevet jeg
formaterede som FAT32 fik blot kommandoen MS-DOS PCLAGER 25G uden
yderligere switches.

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-05 20:30

> [...]

> jeg har formateret fra terminalen i MAcOS X. Og den del af drevet jeg
> formaterede som FAT32 fik blot kommandoen MS-DOS PCLAGER 25G uden

Jeg snakker ikke om formattering, men om at du vel skal give tilladelse
til at harddisken skal være synlig fra LAN. Ihvertfald skal den bruger,
du bruger på PCen, have adgang til harddisken {I MacOS X: marker
harddisken og tryk cmd-I; se så under Ejer og tilladelser}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-09-05 22:23

> [...]

> du bruger på PCen, have adgang til harddisken {I MacOS X: marker
> harddisken og tryk cmd-I; se så under Ejer og tilladelser}.

ups, det drejer sig om en Win98 og en MacOS X maskine som ikke er i
netværk.

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-05 03:53

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> ups, det drejer sig om en Win98 og en MacOS X maskine som ikke er i
> netværk.

Hvis Windåsen og Mac'en ikke er i netværk, så kan jeg ikke se hvordan du
kan forvente at se en harddisk fysisk placeret på Mac'en, fra Windåsen?
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 16-09-05 06:23

Per Rønne wrote:
> Hvis Windåsen og Mac'en ikke er i netværk, så kan jeg ikke se hvordan du
> kan forvente at se en harddisk fysisk placeret på Mac'en, fra Windåsen?

Maxtor OneTouch er en ekstern disk.

/Andreas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-05 06:38

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> wrote:

> Maxtor OneTouch er en ekstern disk.

Som du så fysisk flytter?

Prøv at partitionere den på Windåsen, og formattere FAT-partitionen fra
Windåsen. Formatter så Mac-partitionen fra Mac'en.

Jeg tror dog også at FAT-partitionen ville være synlig, hvis du
formatterede den fra applikationen Disk Utility, som ligger i kataloget
/Applications/Utilities/.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 16-09-05 08:55

In article <1h2z0oa.1pin01416mnbn1N%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
>
> Jeg tror dog også at FAT-partitionen ville være synlig, hvis du
> formatterede den fra applikationen Disk Utility, som ligger i kataloget

Det sidder jeg og bøvler med for øjeblikket med en identisk disk. Mine
trængsler er beskrevet i tråden partitionering. Disk Utility kan ikke
formattere en partition i FAT 32, hvilket den selvfølgelig burde kunne.

Men jeg vil prøve dit råd med at partitionere fra Windows. Det havde jeg
ikke selv tænkt på.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-09-05 10:14

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Det sidder jeg og bøvler med for øjeblikket med en identisk disk. Mine
> trængsler er beskrevet i tråden partitionering. Disk Utility kan ikke
> formattere en partition i FAT 32, hvilket den selvfølgelig burde kunne.

Det kan Disk Utility, du vælger MS-DOS-format.

Win98 har tilsyneladende ofte problemer med at se et ekternt USB-drev.

Rådet med at formatere disken fra Windows, er værd at prøve, jeg vil
blot tilføje, at MAxtor har et værktøj til dette der hedder Maxblast,
der råder bod på at Win98 ikke ser disken.

Flemming Rubini

Fra : Christian Bech

Dato : 16-09-05 11:19

In article <1h2zawb.2n6ml51ndrmgqN%flemming@rubini.invalid>,
flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> Det kan Disk Utility, du vælger MS-DOS-format.

Problemet er, at jeg vil have tre partitioner. To HFS+ til hhv. back-up
og fillager og en FAT-32 til filudveksling med pc'en og Apple har lukket
af for, at Disk Utility kan partitionere til FAT-32.

> Win98 har tilsyneladende ofte problemer med at se et ekternt USB-drev.

Jeg er på XP, så det burde ikke være et problem.

> Rådet med at formatere disken fra Windows, er værd at prøve, jeg vil
> blot tilføje, at MAxtor har et værktøj til dette der hedder Maxblast,
> der råder bod på at Win98 ikke ser disken.

For mattering fra Windows nytter desværre ikke. XP formatterer kun til
NTFS og så er jeg jo lige vidt.

TAk for rådet med MAxblast - det må jeg lige prøve. Det er til Windows,
ikke?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-05 11:31

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> To HFS+ til hhv. back-up og fillager

Harddisk-backup med Retrospect foregår ved at gemme i en fil, der så
vokser for hver ekstra backup {men overskrives ved Recycle Backup}, så
der kan det være en fordel at have fillager og back-up på samme
partition.

>og en FAT-32 til filudveksling med pc'en

Og de to computere kan sættes op i et LAN, så de får adgang til
hinandens harddiske.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 16-09-05 12:44

In article <1h2zel8.t2nmjb2wg5k1N%spam@husumtoften.invalid>,
> [...]

> vokser for hver ekstra backup {men overskrives ved Recycle Backup}, så
> der kan det være en fordel at have fillager og back-up på samme

Jeg har sat min backup til 50GB så der er lidt at give af. Med Rsync har
jeg desuden valgt at slette ting, der ikke længere er på den primære
disk, så jeg tror de 50 gør det, men jeg kunne selvfølgelig også gøre
den lidt større.

> Og de to computere kan sættes op i et LAN, så de får adgang til
> hinandens harddiske.

De befinder sig på hver deres LAN, så det bliver vist for langhåret i
fht. til bare at bruge den eksterne til filudveksling eller VPN og
netværksdrev.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-05 13:51

> [...]

> De befinder sig på hver deres LAN, så det bliver vist for langhåret i
> fht. til bare at bruge den eksterne til filudveksling eller VPN og

Det er da bare at sætte dem på den samme switch. Bag samme router.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 16-09-05 14:42

In article <1h2zkt2.1per9ue5gz0a1N%spam@husumtoften.invalid>,
spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) wrote:

> Det er da bare at sætte dem på den samme switch. Bag samme router.

Der er tre flasker rødvin til dig, hvis du overtaler http://daimi.au.dk
og http://hum.au.dk til at placere deres netværk på samme switch for min
skyld

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-05 15:28

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [...]

Ja, jeg troede nu at der var tale om to maskiner, du havde stående
derhjemme. Hvorfor sørger DAIMI og Århus Universitet i øvrigt ikke for
backup?
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 19-09-05 10:29

In article <1h2zpoj.1jg20idcjrptN%spam@husumtoften.invalid>,

> Ja, jeg troede nu at der var tale om to maskiner, du havde stående
> derhjemme.

Jeg har dog ikke to netværk derhjemme. Faktisk har jeg ikke engang et,
selv om det er blevet påtrængende med den obligatoriske WRT54G efter vi
har fået en bærbar mere i huset.

> Hvorfor sørger DAIMI og Århus Universitet i øvrigt ikke for
> backup?

Det gør DAIMI på alle netværksmaskiner (Linux, Windows og Unix, hvis der
er nogen Unix-terminalier tilbage nu). Jeg ved ikke om de gør noget ved
Mac'erne nu - det er et par år siden, at jeg havde andet end min XP-boks
på deres netværk. På min del af humaniora kan man gemme sine ting på et
netværksdrev. Det er en tilfredsstillende løsning for de fleste, men med
mit behov er en ekstern harddisk mere passende. Mine datamængder er for
store og jeg foretrækker også selv at styre backup.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-09-05 11:52

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> For mattering fra Windows nytter desværre ikke. XP formatterer kun til
> NTFS og så er jeg jo lige vidt.

Det afhænger så vidt jeg husker af størrelsen på partitionen.

Fra : Christian Bech

Dato : 16-09-05 12:45

In article <yu2zmqde14y.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Det afhænger så vidt jeg husker af størrelsen på partitionen.

Så vidt jeg har hørt skulle grænsen være 40 GB, så jeg nøjedes med 35.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-09-05 17:10

> Så vidt jeg har hørt skulle grænsen være 40 GB, så jeg nøjedes med 35.

Et bedre bud havde været en smule under den toerpotens i nabolaget...
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 19-09-05 10:30

In article <yu2y85xxacl.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Et bedre bud havde været en smule under den toerpotens i nabolaget...

Husk nu, at jeg er sproglig student. Er det Føtex' bistro, du taler om?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-09-05 12:46

> Husk nu, at jeg er sproglig student. Er det Føtex' bistro, du taler om?

Du tænker da også kun på én ting...

Nøh, det var mere at 32 Gb måske var mere rundt...

Fra : Christian Bech

Dato : 20-09-05 10:46

In article <yu2r7bl1dry.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Du tænker da også kun på én ting...

Og efter at have nævnt bistroen er det bestemt ikke mad.

> Nøh, det var mere at 32 Gb måske var mere rundt...

Er du fuld?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-05 11:31

> Er du fuld?

Potens af to. Det er rundt for en datawhatever.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-09-05 13:25

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Og efter at have nævnt bistroen er det bestemt ikke mad.

> Er du fuld?

2^24 = 16,777.216 GB
2^25 = 33,554.432 GB
2^26 = 67,108.864 GB

Flemming Rubini

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 20-09-05 13:45

Hej

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) writes:

> 2^24 = 16,777.216 GB
> 2^25 = 33,554.432 GB
> 2^26 = 67,108.864 GB

Godt smileyen kom med - det var da en sjov udregning

2^25 bytes er 33554432 bytes og det er 2^25/1024/1024=32 MB (eller
hvis man bruger leverandørerne udregninger 2^25/1000/1000 ~= 33.55 MB)

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-05 14:56

jesper@FJERNveloce.dk writes:

> Godt smileyen kom med - det var da en sjov udregning
>
> 2^25 bytes er 33554432 bytes og det er 2^25/1024/1024=32 MB (eller
> hvis man bruger leverandørerne udregninger 2^25/1000/1000 ~= 33.55 MB)

Jeg tror du overser at det er et dansk komma

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 21-09-05 08:15

Hej igen

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> Jeg tror du overser at det er et dansk komma

Næh - det havde jeg nu set... Det er jo også med i min udregning. Jeg
skelner bare normalt mellem GB og MB Man kan ikke addressere
gigabytes med kun 25 bits. For at kunne addressere 32 GB skal man have
35 bits (altså såvidt jeg er orienteret)...

Men lad det nu ligge...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-09-05 10:16

jesper@FJERNveloce.dk writes:

> gigabytes med kun 25 bits. For at kunne addressere 32 GB skal man have
> 35 bits (altså såvidt jeg er orienteret)...

Husk at FAT-systemer bygger på nummererede blokke. Disse blokkes
størrelser tager også nogen bits.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 21-09-05 10:45

Hej igen

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> writes:

> Husk at FAT-systemer bygger på nummererede blokke. Disse blokkes
> størrelser tager også nogen bits.

Ja - men det var nu mere udregningen jeg studsede over:

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) writes:
> 2^25 = 33,554.432 GB

Der ligger beg ved dette en antagelse om at hver blok så er 1024
bytes.. Jeg ville nok have skrevet det:

2^25 * 2^10 = 2^25 * 1024 = 32 GB

Men jeg har forstået Flemmings "lig med" tegn nu Jeg ville nok
ikke have sat "=" i den linie...

Fra : Christian Bech

Dato : 23-09-05 13:47

In article <yu2r7bl1dry.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Du tænker da også kun på én ting...
>
> Nøh, det var mere at 32 Gb måske var mere rundt...

Og det var skam også bedre. Jeg har sat FAT partitionen ned til 30 og så
ville den godt. Det hjalp så ikke det fjerneste, jeg tror efterhånden
ikke at det er muligt, at blande FAT32 og HFS+ partitioner på samme
disk. Jeg kan godt lave dem med terminalen, men det er kan Mac'en der
genkender dem. Windows nægter at genkende FAT32-partitionen. Til gengæld
kan Mac'en så ikke finde ud af at lade FAT32-partitionen være, mens jeg
laver de to andre partitioner (lavet på Windows) om til HFS+. Den
insisterer på at tage den sidste partition med.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-09-05 18:18

> [...]

> laver de to andre partitioner (lavet på Windows) om til HFS+. Den
> insisterer på at tage den sidste partition med.

Der er da ikke andet end bøvl.

Så må du købe en disk mere, og nøjes med at have FAT32 partitioner på den.

Fra : Christian Bech

Dato : 23-09-05 21:30

In article <yu2oe6j4sae.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Der er da ikke andet end bøvl.
>
> Så må du købe en disk mere, og nøjes med at have FAT32 partitioner på den.

Næ nej, det er skam lykkedes for mig efter at have prøvet mig frem i en
fjorten dages tid. Og faktisk kan jeg ikke mindst takke den dynamiske
duo, Rønne og Ravn. Da jeg, efter dit råd, havde nedjusteret mine
FAT32-drømme til under 32GB fik jeg

$ sudo diskutil partitionDisk disk2 3 MS-DOS Windows-backup 30G
JournaledHFS+ iBook-backup 70G JournaledHFS+ fillager 179.5G

til at virke. Det har sådan set virket hele tiden. FAT32-partitionen
blev lavet og var synlig, men OS X ville bare ikke mounte den og Windows
ville ikke kendes ved den. Med en 30GB-FAT32 kom den frem under OS X,
men ikke under Windows. Og så var jeg jo lige vidt.

Tricket var som Per foreslog at partitionere fra Windows og det begyndte
så at lykkes med FAT32 efter at jeg kalkulerede med 32GB. Problemet var
så at få omformatteret de andre partitioner til HFS+.

Omsider (lidt sent faktisk) fik jeg den ide at lave dem være free space
i Windows og så lave en erase i Disk Utility af de to andre partitioner.
Et voila!

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-09-05 22:13

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Et voila!

Hvor svært kan det være...

Personligt har jeg droppet alle tanker om eksterne diske. Det mindst
bøvlede jeg har hittet er en stor disk i den bærbare kombineret med en
passende brænder, og så en stabel billige skiver (HP er ikke just en
pålidelig leverandør) så det ikke gør noget om man brænder 1 eller 10.

Skal man endelig have en ekstern disk skal den få strøm fra USB porten
så man kun skal slæbe rundt på disk og kabel. Strømforsyninger har
det med at være tunge.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-09-05 22:28

> [...]

> Omsider (lidt sent faktisk) fik jeg den ide at lave dem være free space
> i Windows og så lave en erase i Disk Utility af de to andre partitioner.

Tak for opfølgningen, jeg sidder også med dette "projekt".
Kan du starte fra dine partitioner?

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-05 09:35

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Og det var skam ogs? bedre. Jeg har sat FAT partitionen ned til 30 og s?
> ville den godt. Det hjalp s? ikke det fjerneste, jeg tror efterh?nden
> ikke at det er muligt, at blande FAT32 og HFS+ partitioner p? samme
> disk. Jeg kan godt lave dem med terminalen, men det er kan Mac'en der
> genkender dem. Windows n?gter at genkende FAT32-partitionen.

prøv at bruge MBRFormat optionen. Jeg mener dog kun at den er
nødvendig på win95/98/ME, men jeg kan tage fejl.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-09-05 12:17

> prøv at bruge MBRFormat optionen. Jeg mener dog kun at den er
> nødvendig på win95/98/ME, men jeg kan tage fejl.

Bare for at følge op så det bliver mere overskueligt, når vi vender
tilbage hertil, og jvf. MRK-man pages :

Ex

$ sudo diskutil partitionDisk disk2 MBRFormat 3

MS-DOS FAT32backup 30G

JournaledHFS+ MacOSbackup 70G

JournaledHFS+ MacOS-lager 179.5G

Jeg har prøvet MBRFormat, og det hjalp ikke, men vi har næppe været alle
muligheder igennem endnu.

Litt.:

man diskutil
(i terminalen: man diskutil)

Opslag om ords betydning fx: man -k diskutil

Flemming Rubini

Fra : Christian Bech

Dato : 26-09-05 09:38

In article <mlff03-013.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> prøv at bruge MBRFormat optionen. Jeg mener dog kun at den er
> nødvendig på win95/98/ME, men jeg kan tage fejl.

Det ville jeg også gerne have gjort, men desværre har jeg brugt min tid
på at eksperimentere med partitionering inde fra Windows i stedet for at
læse denne tråd. Jeg fik det så endelig til at virke med opretttelse af
partitioner (en FAT32 og to med unallocated space) inde fra Windows og
formattering af dem i Disk Utility og jeg har flyttet 60 GB data, så jeg
tror ikke, jeg stiller min nysgerrighed

Fra : Per Rønne

Dato : 26-09-05 14:49

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg fik det så endelig til at virke med opretttelse af
> partitioner (en FAT32 og to med unallocated space)

Du mener vel en FAT32-formatteret og to uformatterede partitioner?
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian Bech

Dato : 27-09-05 09:51

In article <1h3i550.85d0z7q4sq2eN%spam@RQNNE.invalid>,
spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Du mener vel en FAT32-formatteret og to uformatterede partitioner?

Lige netop. Da jeg først havde regnet det ud og derefter fattet, at jeg
ikke skulle bruge "partition" i DU men "erase" til at formattere de to
sidste partitioner, gik det som en leg.

Jeg synes dog stadig, at det er pinligt for Apple, at muligheden ikke
ligger i DU.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-09-05 13:13

> [...]

> sidste partitioner, gik det som en leg.
>
> Jeg synes dog stadig, at det er pinligt for Apple, at muligheden ikke

Tak for den pointe, det må jeg prøve.

Flemming Rubini

Fra : Christian Bech

Dato : 27-09-05 13:28

In article <1h3jwjn.ecfvdrsq7mpsN%flemming@rubini.invalid>,
flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> Tak for den pointe, det må jeg prøve.

Sig til, hvis du skal have en grundigere forklaring. Jeg skal sikkert
tænde Windåsen for at kunne huske det, så det er kun i nødstilfælde.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 16-09-05 10:36

Per Rønne wrote:

> Som du så fysisk flytter?

Nej, men jeg kunne forestille mig at Flemming Rubini flytter den.

/Andreas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-05 11:26

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> wrote:

> Nej, men jeg kunne forestille mig at Flemming Rubini flytter den.

Besværligt. Hvorfor ikke bare sætte dem på et LAN?
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-05 12:57

> [...]

> jeg har formateret fra terminalen i MAcOS X. Og den del af drevet jeg
> formaterede som FAT32 fik blot kommandoen MS-DOS PCLAGER 25G uden

prøv:

diskutil partition disk(nummer) 2 MBRformat MS-DOS navn størrelse HFS+ navn størrelse

jeg kan dog ikke huske om Mac OS X vil boote fra en MBR partitionstabel

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-09-05 13:25

> prøv:
>
> diskutil partition disk(nummer) 2 MBRformat MS-DOS navn størrelse HFS+
> navn størrelse
>
> jeg kan dog ikke huske om Mac OS X vil boote fra en MBR partitionstabel

tak for dine tidligere noter på nettet. Ovenstående er prøvet og Tigeren
æder den ikke.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-05 20:27

> tak for dine tidligere noter på nettet. Ovenstående er prøvet og Tigeren
> æder den ikke.

det skyldes en tyrkfjel fra min side:

diskutil partitionDisk disk(nummer) 2 MBRformat MS-DOS navn størrelse HFS+ navn størrelse

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-09-05 21:33

> Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote: > Morten Reippuert

> det skyldes en tyrkfjel fra min side:
>
> diskutil partitionDisk disk(nummer) 2 MBRformat MS-DOS navn størrelse HFS+
> navn størrelse

jeg fulgte en terminalopskrift du tidligere havde lavet, og
improviserede mig selv frem til ovenstående, da jeg købte min OneTouch;
desværre virker det ikke. Opskriften var god nok. Jeg så godt ovenståend
tyrk i de norske fjelde.

Næste gang jeg vil prøve mig frem, vil jeg starte med at formatere fra
Windows/MaxBlast, og så se om jeg kan klemme en lille bitte bitte Mac
partition ind efterfølgende på Mac'en, eller lign.

(gad vide hvorfor jeg skal ombryde svar til dig?)

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-05 05:32

> [...]

> Windows/MaxBlast, og så se om jeg kan klemme en lille bitte bitte Mac
> partition ind efterfølgende på Mac'en, eller lign.

Du starter da bare med at partitionere fra Windows, og så formatterer du
en af partitionerne til Windows. Den anden formatterer du på Mac'en til
MacOS.
--
Per Erik Rønne

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-09-05 08:07

> [...]

> Du starter da bare med at partitionere fra Windows, og så formatterer du
> en af partitionerne til Windows. Den anden formatterer du på Mac'en til

Bare...
Sagen er jo at jeg ikke har kunnet starte fra de respektive partitioner.
Har du?

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 21-09-05 21:01

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Bare...
> Sagen er jo at jeg ikke har kunnet starte fra de respektive partitioner.
> Har du?

Ingen problemer. Formatter den partition som du ønsker skal indeholde
MacOS på Mac'en, og installerer så MacOS på partitionen via den
originale DVD.

Men måske er du ikke gået ind i og sat System/Startdisk?

Hvorfor ønsker du i øvrigt at kunne boote fra en ekstern harddisk? Det
er vel nok at du har adgang til den fra Mac'en.
--
Per Erik Rønne

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-09-05 10:54

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Ingen problemer. Formatter den partition som du ønsker skal indeholde
> MacOS på Mac'en, og installerer så MacOS på partitionen via den
> originale DVD.

God idé tak, men jeg kan ikke formatere som det passer mig.
Mht. at lave en startdisk, lavede jeg bare en kopi af min disk i
iBook'en. Problemet er at jeg så ikke kan bruge FAT32-partitionen. Og
omvendt. Træls.

> Men måske er du ikke gået ind i og sat System/Startdisk?

ctrl+opt+shift+del er det vist jeg brugte

> Hvorfor ønsker du i øvrigt at kunne boote fra en ekstern harddisk? Det
> er vel nok at du har adgang til den fra Mac'en.

Jeg har et meget blandet miljø hjemme i privaten. Backup'en er mere værd
hvis jeg kan starte fra den, fra de to vigtigste maskiner. For har man
brug for den, så har man meget meget travlt, tænker jeg. Selvfølgelig
kan man starte fra sine andre medier. Og så siden hente backup'en. Men
du har jo ret, det er ikke strengt nødvendigt.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-05 19:55

> [...]
> improviserede mig selv frem til ovenstående, da jeg købte min OneTouch;
> desværre virker det ikke. Opskriften var god nok. Jeg så godt ovenståend

har du brugt sudo?

> [...]
> partition ind efterfølgende på Mac'en, eller lign.

> (gad vide hvorfor jeg skal ombryde svar til dig?)

fordi jeg med vilje har undladt at ombryde komandoen i tilfælde af at
du skulle finde på at klippe/klistrer den.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-09-05 10:58

> har du brugt sudo?

Ja.

> fordi jeg med vilje har undladt at ombryde komandoen i tilfælde af at
> du skulle finde på at klippe/klistrer den.

Tak, meget snedigt.

Flemming Rubini