Hvor stort et grafik kort
Fra : Tom

Dato : 10-09-05 21:57

Jeg er på vej til at investere i en - mindst - 20" LCD til min gamle MP g4
500 mhz maskine ( sawtooth) tror jeg den hedder. (AGP)
Det nuværende grafikkort er vist noget "værre noget" så derfor skal jeg have
et der mindst kan køre 1680 x 1050 / 75 Hz
Er der nogen der ved om ATI Radeon 9800 Mac Edition AGP 128MB kan fungere i
min oldsag, selv om at der skal hentes strøm i selve maskinen !?
Alternative ideer modtages gerne..
Tom

Fra : Steen Larsen

Dato : 10-09-05 23:57

In article <BF49154C.C936%nospam@fakemail.dk>, Tom <nospam@fakemail.dk>
wrote:

> [...]
> Er der nogen der ved om ATI Radeon 9800 Mac Edition AGP 128MB kan fungere i
> min oldsag, selv om at der skal hentes strøm i selve maskinen !?

Jeg vil tro du kan klare den med et brugt Retail ATI Radeon 8500. Sådan
at kan findes ret billigt (<500) fra PC-folk og flashes til brug på Mac.
Undersøg lige om 8500 understøtter 1680 x 1050 men det kan jeg ikke
forestille mig er et problem da det understøtter endnu højere
opløsninger på et 22" CRT.
De nye skærme skal ikke have strøm fra grafikkortet da de bruger DVI.
Apple har dumpet ADC.
Om de nye kort kan bruges i din maskine ved jeg ikke men du skal vel
bare verificere at de er bagud-kompatible med AGP 2x.

Fra : Tom

Dato : 11-09-05 16:35

On 11/09/05 0:56, in article
steen.remove-8FF4E5.00564511092005@news.tele.dk, "Steen Larsen"
<steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> [...]
> Om de nye kort kan bruges i din maskine ved jeg ikke men du skal vel
> bare verificere at de er bagud-kompatible med AGP 2x.

Den er .. Påstår et af de steder der har det til salg - også funktions
dygtig under 2x agp..
Tak for rådet med 8500..kortet..

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-05 20:04

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Den er .. Påstår et af de steder der har det til salg - også funktions
> dygtig under 2x agp..
> Tak for rådet med 8500..kortet..

8500 er et 2xAGP kort - men det kan såvidt jeg husker ikke levere mere
end 1280x1024 på DVI porten.

Hvilket grafikkort har du nu? Jeg tvivler oprigtigt på at du har noegt
at bruge et større grafikort eller mere VRAM til, med mindre du sidder
på et Rage128.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Steen Larsen

Dato : 16-09-05 21:25

In article <5ihrv2-ht2.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> 8500 er et 2xAGP kort - men det kan såvidt jeg husker ikke levere mere
> end 1280x1024 på DVI porten.

Tror du ikke det var max. 1600 x 1200 på DVI?

Fra : Erik Richard

Dato : 16-09-05 21:30

Hej Steen

Jeg har selv Radeon 8500 i begge mine G4, de viser 1600x1200 v/ DVI...
mvh. Erik Richard

Steen Larsen wrote:

> Tror du ikke det var max. 1600 x 1200 på DVI?

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-05 13:01

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Steen

> Jeg har selv Radeon 8500 i begge mine G4, de viser 1600x1200 v/ DVI...

hmm er du sikker på at du har en skærm der kører i denne opløsning over
DVI?

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 20-09-05 21:48

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> hmm er du sikker på at du har en skærm der kører i denne opløsning over
> DVI?

Om Erik har en eller ej skal jeg ikke kunne sige, men læser lidt dit indlæg
som om du mener det ikke kan lade sig gøre. Det kan det godt.

Skærme der kører 1600*1200 via DVI er der masser af.

DVI linket kan i en single konfiguration klare op til 2.6 megapixels.
1920*1200 er også med her. Men Apple 30" må have dual link.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dvi

Radeon 8500 kortet kan også lige præcis (se helt i bunden)
http://www.ati.com/products/radeon8500/radeon8500me/specs.html

/mikkel

Fra : Tom

Dato : 20-09-05 22:15

On 20/09/05 22:47, in article 43307564$0$245$14726298@news.sunsite.dk,
"Mikkel Haugstrup" <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Dvi
>
> Radeon 8500 kortet kan også lige præcis (se helt i bunden)

Er der nogen her der ved om grafikkortet selv "finder ud af" hvad skærmen
kan..
Jeg får som nævnt snart min skærm, der kører ( max) 1600 x 1050..
Sjovt nok en af de opløsninger som der ikke står noget om nogle steder..
Altså 1600 x 1200 "kender alle", men den anden ( 16:10) er ikke så udbredt..
Tom

Link til skærm
http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/catalog.jsp?fhquery=fh_seco
ndid%3D200w6cs_00_dk_consumer%26fh_location%3D%2F%2Fconsumer%2Fda_DK%2Fcateg
ories%3Ccatalog_dk_consumer%2Fcategories%3Cmonitors_pc_peripherals_gr_dk_con
sumer%2Fcategories%3Clcd_monitors_ca_dk_consumer%26&productId=200W6CS_00_DK_
CONSUMER&activeCategory=MONITORS_PC_PERIPHERALS_GR_DK_CONSUMER&fredhopperpag
e=detail.jsp&language=da&country=DK&catalogType=CONSUMER&proxybuster=SVBP4UG
YWQHYTJ0RMRESHQNHKFSEKI5P

Jep.. Det ser langt ud !?

Her et der er kortere
http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=MONPH0149

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 20-09-05 22:43

"Tom" <nospam@fakemail.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her der ved om grafikkortet selv "finder ud af" hvad skærmen
> kan..

Det plejer de, men har ikke selv rodet det vilde med skærme der kører via
DVI.

> Jeg får som nævnt snart min skærm, der kører ( max) 1600 x 1050..

1680 x 1050 / 75 Hz

> Sjovt nok en af de opløsninger som der ikke står noget om nogle steder..
> Altså 1600 x 1200 "kender alle", men den anden ( 16:10) er ikke så
> udbredt..
> Tom

Fandt en tråd her du måske kan blive klogere på:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?s=&threadid=136381

Der i hvertfalde en der hævder at køre samme opløsning på et 7000, med nye
driver/rom update.

> Jep.. Det ser langt ud !?

Jep så det forsvandt, en anden gang så prøv f.eks. http://shor.ter.dk eller
lign, så slipper vi for at se et link på 5 linier ;)

/mikkel

Fra : Tom

Dato : 20-09-05 22:54

Ked af det lange link..
Tom

(der nu er væk..).. Godt så..!

On 20/09/05 23:42, in article 43308257$0$249$14726298@news.sunsite.dk,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-05 13:48

Mikkel Haugstrup <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> Der i hvertfalde en der h?vder at k?re samme opl?sning p? et 7000, med nye
> driver/rom update.

På OS9? Tom bruger OS9.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 21-09-05 18:35

> På OS9? Tom bruger OS9.

Har fundet en anden tråd hvor det mere klart fremgår at det kan lade sig
gøre. Hvis altså stoler på forfatteren.
http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-116459.html

<citat>
OK the Dell 2005FPW finally arrived:

Plugged it into my beige G3 by VGA, and it worked... except for everything
was stretched out wide, because the G3/OS 9.2.1 stock video does not have a
wide aspect ratio resolution, and you can't adjust horizontal size on the
Dell

I put a Radeon 7000 PCI card into the G3 and downloaded the driver from ATI
(a chore, because they no longer list their 9.2.1 driver, only one for 9.2.2
Only. Once I found the old driver page, the download links were broken on
the page...) Hooked up with DVI, restarted, and the card found the monitor,
auto adjusted to 1680 x 1050 millions of colours and even created a specific
Dell Colorsync entry. Well done. The monitor is sharp and stable, and VERY
wide. The monitor comes with both VGA and DVI cables which is nice, although
the cables don't seem to be premium quality. There is front panel switching
between DVI, VGA, SVideo and composite input, so you could have a video or
TV playing through SVideo and a Nintendo (or a Commodore 64...) playing
through the Composite input :cool:

I actually have the Dell hooked up to both the DVI and the G3 motherboard
VGA connection now, so I have a "virtual" two monitor spanning setup.

This is going to be the cat's pajamas when my Mini finally arrives.

Thanks
Trevor
CanadaRAM.com
</citat>

/mikkel

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-05 13:46

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Er der nogen her der ved om grafikkortet selv "finder ud af" hvad skærmen
> kan..

Inden for rimelighedens grænser. OS9's grafikkort drivere finder
sansynligvis ikke at 1600x1050 er en rimelig opløsning. køb istedet en
traditioenel 4:3 skærm.

> [...]
> Altså 1600 x 1200 "kender alle", men den anden ( 16:10) er ikke så udbredt..

Nej som sagt bør du med 99% sikkerhed glemme alt om at bruge 1600x1050
opløsning på OS9. Jeg tvivler oprigtigt på at ATI eller nvidia har
opdateret deres OS9 drivere i de seneste 3 år.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 21-09-05 21:55

> Nej som sagt bør du med 99% sikkerhed glemme alt om at bruge 1600x1050
> opløsning på OS9. Jeg tvivler oprigtigt på at ATI eller nvidia har
> opdateret deres OS9 drivere i de seneste 3 år.

Det har de i Januar i år.
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=299'

/mikkel

Fra : Tom

Dato : 21-09-05 23:47

On 21/09/05 22:54, in article 4331c898$0$246$14726298@news.sunsite.dk,
"Mikkel Haugstrup" <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> [...]
Der finder jeg ganske enkelt også svaret på hvilket kort jeg bør købe..
Dem der er supporteret.. Kan helt sikkert "det meste"..
Så det går jeg da efter..
Desuden er de kort der supporteres ovre i den billige ende..
Så det er da et forsøg værd at købe et RADEON 9000 PRO MAC EDITION..
Tror jeg...
Var der ikke nogen der skrev at 9000 kortet var ret hurtigt..
Så kan jeg jo købe en ekstra skærm senere når jeg bliver rig..!?
Tom

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-05 19:59

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Var der ikke nogen der skrev at 9000 kortet var ret hurtigt..

at én skriver det er ikke ensbetydendene med at at det er korrekt.

R8500, R9000 og R9200 er i øvrigt ca lige hurtige (bortset far lidt
forskellig hastighed på GPU core og RAM)

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-05 13:42

> Om Erik har en eller ej skal jeg ikke kunne sige, men l?ser lidt dit indl?g
> som om du mener det ikke kan lade sig g?re.

det ved jeg skam godt. Jeg mener bare ikke at kunne huske at Erik har
en TFT skærm der kan køre i den opløsning.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-05 13:01

Steen Larsen <steen.remove@this.lykking.dk> wrote:

> Tror du ikke det var max. 1600 x 1200 p? DVI?

jeg husker muligvis forkert men de første Radeon'ers DVI havde denne
begænsning, det er muligt at det kun omfatter 1. generation og ikke 2.
generation (7000, 7500 og 8500)

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 20-09-05 22:48

> jeg husker muligvis forkert men de første Radeon'ers DVI havde denne
> begænsning, det er muligt at det kun omfatter 1. generation og ikke 2.
> generation (7000, 7500 og 8500)

Svaret findes her:
http://www.ati.com/products/mac.html

Og er at:
7000 kan klare 1024*768 via DVI
7500 har kun ADC
8500 kan klare 1600*1200 via DVI

Om det så stadig holder efter diverse drivere/rom opdateringer er svært at
vide...

/mikkel