Delvis 'dødt' system
Fra : Erik Richard

Dato : 10-09-05 18:35

Hvad pokker sker der? Mit system er delvist 'dødt' - Alle indstillinger
er gået tilbage til 'default'. - Jeg kan end ikke få lov til at ændre på
dem. - Det giver et problem, når jeg fx. skal læse mails m.v. - ZoomView
reagerer ikke - og få lov til at slette indstillingsfilen, kan jeg
heller ikke

- De præinstillede indstillinger fra installationen er kommet tilbage -
fx. også inkl. det orig. skrivebordsbillede, som jeg faktisk har slettet....

Det her ligner en total geninstallering..!

mvh. Eri kRichard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-09-05 21:44

On Sat, 10 Sep 2005 19:35:13 +0200, Erik Richard wrote:

> Hvad pokker sker der?

Det lyder som om du er logget ind som en anden end du forventer.
--
MVH
osv...

Fra : Erik Richard

Dato : 10-09-05 23:47

Hej

Ja, det var også min første tanke, men alle 'Konti' og
'Sikkerhedsindstilliinger' er låst, og jeg har ikke været inde og ændre
på noget. - Der er kun én konto, og den er sat til 'admin'...

Heldigvis har jeg også en 10.3.9, som er ved at være sat op til netbrug
nu også...

mvh. Erik Richard

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-09-05 07:34

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> på noget. - Der er kun én konto, og den er sat til 'admin'...
>
> Heldigvis har jeg også en 10.3.9, som er ved at være sat op til netbrug

Prøv at opdatere tilladelser. Brug evt. Onyx, der også giver dig adgang
til almindelig oprydning i caches m.v.

Som Frank skriver lyder det som om du logger dig på som en anden bruger
og det er næsten også hvad der sker, hvis der kommer rod i dine
tilladelser, så du pludselig ikke får adgang til dine gamle preferencer.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Bliv donor: http://www.sundhed.dk/

Fra : Erik Richard

Dato : 12-09-05 14:14

Hej Stig

Stig Leerbeck wrote:

> Prøv at opdatere tilladelser. Brug evt. Onyx, der også giver dig adgang
> til almindelig oprydning i caches m.v.

- Jeg har snart prøvet alt nu, - Nyeste Drive 10 X, nyeste Spring
Cleaning X, nyeste Onyx, nyeste MainMenu, myeste osv.osv.... - intet
hjælper...

> Som Frank skriver lyder det som om du logger dig på som en anden bruger
> og det er næsten også hvad der sker, hvis der kommer rod i dine
> tilladelser, så du pludselig ikke får adgang til dine gamle preferencer.

Hm, når jeg logger ud og ind igen og indtaster min admin password, så
får jeg lov at logge ind uden videre.

- Til gengæld fandt jeg 2 virus på den, dels en 'Netsky', dels en
mhtmlxxx.ocr. Netsky kan ikke gøre noget på OS X, men den har til
gengæld ødelagt min Softwindows 98 v.5.09. Men jeg er mere tvivlende
over for den mhtml virus, da det også er en Linux/Unix type. Desværre
havde jeg slettet Norton Antivirus, da der var opstået en fejl i selve
NAV Virus Engine og ikke straks geninstalleret. NAV kan ikke reparere /
slette den, men kun indkapsle den, så jeg kan fjerne den manuelt...

Jeg har simpelthen forsøgt alt. Også en gen-opdatering med 10.4.2 Combo.
Repareret disktilladelser flere gange, - kontrolleret og rep.
prebindings, - optimeret det, jeg kunne af directory filerne med den nye
'System Optimizer 4.7'*) osv.osv.. Så nu har jeg reddet, hvad jeg ikke
umiddelbart har liggende fremme til geninstallering, så nu bliver den
reformatteret. - Jeg har jo stadig også problemer med Extend B-tree
nodes, så dem regner jeg med også forsvinder ved en reformattering. -
Skal dog lige have 'reddet' mine mailarkiver fra disken, inden jeg gør
noget... Suk! et hestearbejde...

*) System Optimizer er faktisk ikke et helt tosset værktøj, men man skal
lige lære den at kende.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-05 13:31

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> - Jeg har snart prøvet alt nu, - Nyeste Drive 10 X, nyeste Spring
> Cleaning X, nyeste Onyx, nyeste MainMenu, myeste osv.osv.... - intet
> hjælper...

Du bruger heller ikke de rigtige værktøjer.

> [...]

> NAV Virus Engine og ikke straks geninstalleret. NAV kan ikke reparere /
> slette den, men kun indkapsle den, så jeg kan fjerne den manuelt...

Du har /ikke/ virus

> Jeg har simpelthen forsøgt alt. Også en gen-opdatering med 10.4.2 Combo.

Det er ikke dit problem

> Repareret disktilladelser flere gange,

Funktionen reparerer af gode grunde kun rettigehder på emner uden for
din homemappe. Dit problem er formegenlig rettighederne på din
homemappe. Eller at netinfo ikke kan finde din homemappe.

Åben en terminal og skriv "pwd" for at se _hvor_ den homemappe
du logger ind i er. Tjek osse stien til din homemappe i
netinfo databasen. (hint brug programmet Netinfo-administrator)

> - kontrolleret og rep. prebindings, - optimeret det. jeg kunne af
> directory filerne med den nye 'System Optimizer 4.7'*) osv.osv..

Prebinings har nada at gør med dit problem.

> et hestearbejde...

som er unødvendigt.

> *) System Optimizer er faktisk ikke et helt tosset værktøj, men man skal
> lige lære den at kende.

Det ville nok være smartere om du satte dig ind i de grundliggende
principper ved Mac OS X, inden du begynder at bruge sådanne værktøjer.
Jeg vil endda mene, at du næppe vil få brug for sådanne værktøjer hvis
du fik en smule forståelse fori de grundliggende principper. Pt.
minder dine førsøg på at løse problmer mest af alt om en gakket gangart.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-05 13:18

> [...]

> fx. også inkl. det orig. skrivebordsbillede, som jeg faktisk har slettet....

> Det her ligner en total geninstallering..!

Nej, det ligner blot en reset af din netinfodatabase eller
rettighederne på din hjemmemappe. Enten er stien til din homemappe
blevet ændret, eller skyldes det, at du ikke har læserettighed til din
hjemmemappe.

Genindstallering er helt hen i vejret.

prøv først at genoprette ejereforholdene til din homemappe:

sudo chown -R erik:erik /Users/erik

(forudsat du hedder erik på maskinen og din homemappe er i /Users)

prøv dernæst at genoprette rettighederne til din homemappe:

sudo chmod -R 770 /Users/erik

(obs du får nuket rettighederne til ~/Sites og ~/Public ved dette men
de kan efterfølgende osse stilles om - Jeg kan desværre ikke på
stående fod huske hvad Apples standart værdier er)

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-09-05 19:52

> [...]
> de kan efterfølgende osse stilles om - Jeg kan desværre ikke på
> stående fod huske hvad Apples standart værdier er)

Skal det være rigtigt grundigt...

sudo chown -R brugernavn:brugernavn
sudo chmod -R 755 /Users/brugernavn
cd /Users/brugernavn

find Desktop/ Documents/ Library/ Music/ Movies/ Pictures/ -type f \
-print0 | xargs -0 chmod 600
find Desktop/ Documents/ Library/ Music/ Movies/ Pictures/ -type d \
-print0 | xargs -0 chmod 700

find Public/ Sites/ -type f -print0 | xargs -0 chmod 644
find Public/ Sites/ -type d -print0 | xargs -0 chmod 755

chmod 733 Public/Drop\ Box/

Sakset et-eller-adnet sted på afp548.com

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard

Dato : 20-09-05 21:51

Hej Thomas

Ja, ja... Så foretrækker jeg en total ominstallering. - Også set ud fra
at jeg jo har haft en del B-tree Nodes fejl. - De er rettet nu, - disken
er omformatteret og klar til geninstallering af alt, - når jeg kan
overkomme det.

Og så _VAR_ der en virus på den - mhtml.xxx.ocr. Det er dobbeltchecket
dels fra Norton NAV CD, dels fra både en OS 10.3.9, dels fra en anden
10.4.2 disk !! Og jeg véd også nu, hvor den kom fra!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-09-05 22:59

> [...]

> dels fra Norton NAV CD, dels fra både en OS 10.3.9, dels fra en anden
> 10.4.2 disk !! Og jeg véd også nu, hvor den kom fra!

Der findes altså stadig ingen viruser der kan inficere Mac OS X.

En dag måske... men med en så lille markedsandel er der ikke det store
incitament for virusskrivere.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard

Dato : 21-09-05 20:30

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Der findes altså stadig ingen viruser der kan inficere Mac OS X.

Nå, men det gør der nu altså alligevel, Check NAVs virusdatabase på
www.symantec.com.

Og hus du læste mit første indlæg, så læg mærke til, at jeg skrev, det
var en _Linux/Unix_ virus og ikke en decideret Mac virus.

> En dag måske... men med en så lille markedsandel er der ikke det store
> incitament for virusskrivere.

Tja, så lille er andelen nu altså ikke længere. Der er jo flere og
flere, der går over til netop OS X. Forleden fik jeg at vide fra en af
mine kontakter i USA, at fx. er stort set hele den offentlige (skole +
undervisning) administration i Oregon, Kentucky + et par mere af de
midtvestlige stater nu ca. 80% Mac OS X!

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-09-05 23:06

> [...]

> at jeg jo har haft en del B-tree Nodes fejl. - De er rettet nu, - disken
> er omformatteret og klar til geninstallering af alt, - når jeg kan

Glemte lige at tilføje, at de angivne kommandoer skam er testet og
fungerer efter hensigten.

Terminalen er absolut et af de vigtigste værktøjer til seriøs
fejlfinding på Mac OS X.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard

Dato : 21-09-05 21:11

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Glemte lige at tilføje, at de angivne kommandoer skam er testet og
> fungerer efter hensigten.

Det er skam ikke det, jeg siger 'ja ja' til.

> Terminalen er absolut et af de vigtigste værktøjer til seriøs
> fejlfinding på Mac OS X.

Jeg har det nok ligesom en hel del andre OS X brugere, - kan man undgå
Terminalen, skal man undgå Terminalen. Og det hænger helt klart sammen
med mit syn, - at det jo særdeles let kan få fatale konsekvenser, hvis
der skrives forkert i Terminalen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-05 20:01

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jeg har det nok ligesom en hel del andre OS X brugere, - kan man undgå
> Terminalen, skal man undgå Terminalen.

ikke enig, det er tåbeligt at geninstallere noget der ikke behøver at
blive genindstalleret.

> Og det hænger helt klart sammen
> med mit syn, - at det jo særdeles let kan få fatale konsekvenser, hvis
> der skrives forkert i Terminalen.

prøv "ævle +"

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-05 13:50

> [...]

> dels fra Norton NAV CD, dels fra både en OS 10.3.9, dels fra en anden
> 10.4.2 disk !! Og jeg véd også nu, hvor den kom fra!

Det er meget muligt at du havde en fil med virus i, men det var ikke
den der drillede dig.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-09-05 18:39

> [...]
> de kan efterfølgende osse stilles om - Jeg kan desværre ikke på
> stående fod huske hvad Apples standart værdier er)

Opnår man ikke samme resultat ved at "Reparére" rettigheder i Apples
diskværktøj?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-09-05 19:46

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Opnår man ikke samme resultat ved at "Reparére" rettigheder i Apples
> diskværktøj?

nej, emnerne i /Users/ er der af gode grunde ikke kvitteringer på.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-09-05 13:34

> nej, emnerne i /Users/ er der af gode grunde ikke kvitteringer på.

Så Morten - nu hoppede kæden af igen! Du må have tålmodighed med mig men
jeg aner ikke hvad du snakker om.
Hvaffoer nogle kvitteringer? Er det omkring det med genoprettelse af
ejerforhold?
Genoprettelse af rettighederne må vel kunne gøres med reparation af
rettigheder?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 23-09-05 15:02

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Hvaffoer nogle kvitteringer? Er det omkring det med genoprettelse af
> ejerforhold?

/Library/Reciepts/

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 23-09-05 23:25

> /Library/Reciepts/
>
> /Preben

Jeg forstår ikke sammenhængen med de problemer som ERS havde. Men det er
der åbenbart heller ikke andre der gør!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-05 09:31

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Jeg forstår ikke sammenhængen med de problemer som ERS havde. Men det er
> der åbenbart heller ikke andre der gør!

Eriks problem var at han ikke et af følgende:

1) han havde ikke læse/skriverettighed til sin homemappe (rettigheder)
2) han havde uden at være klar over det fået en ny homemappe (netinfo)

Desvære for Erik var han som sædvanlig ikke villig til at fejlsøge
sit system på kompetent vis, men opfandt istedet en forkert
forklaring, og valgte at bruge unødig tid på en geninstallation.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-05 09:44

> Eriks problem var at han ikke et af følgende:

korrektion:

"Eriks problem var et af følgende:"

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-05 09:28

> [...]
> ejerforhold?
> Genoprettelse af rettighederne må vel kunne gøres med reparation af

ja, kan du genoprette noget hvis ikke du ved hvad du skal genoprette?

i /Library/Recipts/ findes der kvitteringer fra alle pakker der er
lagt på med Apples installationsprogram. Kvitteringerne indeholder
informationer om hvor pakkernes filer og mapper er installeret og
hvilke rettigheder og ejerforhold de er installeret med.

Det er disse kvitteringer som Apples diskværktøj bruger til at
reperere rettigheder ud fra. Emnerne i /Users er ikke installeret med
Apples installationsprogram, hvorfor en reperation af tilladelser
selfølgelig ej heller kan reparere tilladelser på emner i /Users.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-09-05 12:48

> [...]
> Apples installationsprogram, hvorfor en reperation af tilladelser
> selfølgelig ej heller kan reparere tilladelser på emner i /Users.

Aha! Tak for den forklaring. Når jeg foreslog disk- tilladelses-
reparation var det fordi det engang har virket på min computer med et
problem der lignede ERS' lidt, men det var efter en opdatering. Og sådan
een efterlader sig vel også en kvittering og det kunne måske forklare at
det lykkedes.

Hvis det drejer sig om at give ejeren hans home tilbage, kan man så ikke
anvende netinfo-manageren?

(Det virker måske lidt krampagtigt, at jeg forsøger at styre udenom
terminalen i enhver henseende, men jeg hører til den slags ualmindeligt
praktisk begavede mennesker der simpelthen ikke er istand til at
langtidslagre en kommandolinie, medmindre jeg anvender den næsten
dagligt.)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-09-05 19:37

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Og sådan
> een efterlader sig vel også en kvittering og det kunne måske forklare at
> det lykkedes.

en opdatering eftrelader sig normalt også en kvittering, men en
opdatering piller ikke ved emner i brugermapper.

> Hvis det drejer sig om at give ejeren hans home tilbage, kan man så ikke
> anvende netinfo-manageren?

Jo, det foreslår jeg skam osse. Men inden da er det en god ide at
tjekke hvor den homemappe man er logget ind i ligger, samt at tjekke
rettighederne på denne.

> [...]
> praktisk begavede mennesker der simpelthen ikke er istand til at
> langtidslagre en kommandolinie, medmindre jeg anvender den næsten

Det er dit valg, den er bare vældig smart når man eks her i gruppen
skal beskrive problemer og løsningsmodeller. Man slipper eks for at
skrive "oppe i højre hjørne, trykker du på knappen til
venstre for knap nummer fem i vinduets indstillingers faneblad
netværk, vælg popopmenuen server og skriv nn i texfeltet nedenfor til
venstre i det bagvedliggende vindue...."

Derudover er terminalen nem når man skal manipulere filer almindelige
brugere ikke har rettighed til, eller filer der er skjules af Mac
OS X's grafiske brugerflade.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Erik Richard

Dato : 21-09-05 22:15

Hej Stig

Det var det første, det næste, det tredie, det.... Jeg har prøvet alt
hvad angår rep. af div. disktilladelser m.v.. Intet har hjulpet. - Jeg
har skam også prøvet ret af masterpassword/admin password, - intet
hjalp. Så nu er disken som skrevet i går aftes 'renset' - omformatteret
- klar til ny installering fra grunden.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Holm

Dato : 20-09-05 21:13

> [...]

> fx. også inkl. det orig. skrivebordsbillede, som jeg faktisk har slettet....
>
> Det her ligner en total geninstallering..!

jeg havde lidt samme oplevelse da jeg engang kom til at logge ind som
Root istedet som min alm. admin bruger :)

men løsningen var jo nem at logge ud og ind som min alm admin bruger :)
--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Erik Richard

Dato : 20-09-05 21:54

Hej Michael

Det var det første, jeg prøvede, men nu er problemet som skrevet til
Thomas T. løst. Disken er omformatteret og klar til ny installering.

mvh. Erik Richard