Hej Jesper
Ved nærmere eftertanke...er et amb. 6500 ikke lige lovligt klejnt til 150 -
190 gr.? I de gode gamle ABU-dage med vægtklasser var 6000-hjul lig med
fiske 3 = 30 - 60 gr. I bund og grund er et 6000 lig med et 5000 bare med en
bredere spole.
150 - 190 gr er i fiske 4 klassen - og det kræver hjul som amb. 10000CA/evt.
amb.7000 i diverse udgaver.
Bare en tanke...
mvh
Jens
Posten
>
www.surfcastingklub.dk
>
> mvh
> Anders
>
>
> "Jesper Hansen" <NOSPAMbordum.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:435b8752$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> > Hej Jens.
> > Tak for input. Min egen fornemmelse sagde også, at gavlskruerne skal
> > stilles, som du nævner.
> >
> > Jesper
> >
> >
> >
> > "Jens Kristiansen" <jgkr@hotmail.com> wrote in message
> > news:435b76cb$0$196$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >>
> >>
> >> > Hej NG.
> >> > Jeg er den lykkelige ejer af et nyligt anskaffet ambassadeur 6500 c3
> > ct
> >> > mag-elite, som jeg skal bruge til surfcasting med 150-190 gr. Min
> >> > børnelærdom + brugsanvisningen fortæller mig, at gavlskruerne
stilles,
> > så
> >> > agnen dropper 20-30 cm når man ryster stangtoppen med frikoblet
spole.
> >> > Problemet er, at hvis dette skal opnås med 170 gr for enden, skal man
> > have
> >> > en rørtang med !!! Er der nogen, der har et godt bud på en
> >> > start-indstilling
> >> > af hhv. gavlskruer og magnetbremse.
> >> Jesper
> >>
> >> Hej Jesper
> >> Min erfaring med med multihjul er at indstille gavlskruerne således, at
> > der
> >> lige netop ikke er slør i spolen!!
> >> Det er jo den mekaniske bremse, som skal forhindre overløb når agnen
> > rammer
> >> vandet, det gøres meget bedre med en følsom tommeltot på spolen ved
> >> nedslaget.
> >>
> >> En helt anden sag er centrigugal/magnetbremsen som skal forhindre
> > overløb
> > i
> >> starten af kastet, hvor spolen roterer meget hurtigt. Jeg har ingen
> > erfaring
> >> med magnetbremser, med centrifugalbremser har jeg altid prøvet mig frem
> > og
> >> blevet mere og mere modig i takt med at rutinen er kommet - start med
korte/bløde kast og maks. bremser, så kan det kun gå en vej!
Held og lykke
mvh
Jens