lasagne
Fra : Lars Kristian Jensen

Dato : 06-10-05 10:28

Hej NG, vi står og skal holde børnefødselsdag imorgen for min søns
børnehave. Vi har prøvet at støvsuge internettet for opskrifter på
lasagne,
og der er rigtigt mange :), men vi synes ikke rigtigt, vi kan finde nogle
"børnevenlige" lasagner, er der nogle herinde der har nogle gode tips til
en
sådan ????

På forhånd tak

Lars Kristian Jensen

Fra : Inger

Dato : 06-10-05 10:38

Lars Kristian Jensen wrote:
> [...]
> "børnevenlige" lasagner, er der nogle herinde der har nogle gode tips til

Nu ved jeg ikke hvad du anser for børnevenlig? Men hvis du nu holder
brugen af stærke krydderier nede på et minimum når laver kødsovsen og så
nøjes med revet ost istedet for bechamel sovs, så tror jeg da at de
fleste vil kunne spise den. Evt. kan kødsovsen tilføjes nogle
cocktailpølser? Det kan de fleste børn vist nok lide?

Inger

Fra : MAG

Dato : 06-10-05 13:06

Snip...

> nøjes med revet ost istedet for bechamel sovs, så tror jeg da at de fleste
> vil kunne spise den. Inger
-----

Vores søn på 2 1/2 elsker lassagne og det er med bechamel sovs og massere af
krydderier og endda hele syltede hvidløg i....det hele ryger ned....

Knuz
Maria

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-10-05 16:02

MAG skrev:

> Vores søn på 2 1/2 elsker lassagne og det er med bechamel
> sovs og massere af krydderier og endda hele syltede hvidløg
> i....det hele ryger ned....

Hatten af for jeres søn! - Fler' af dem, tak.

Måske skulle han have mellemnavnet Garfield :·)

Med venlig hilsen fra en stor lasagne- og musaka-elsker,
som bare skal passe lidt på med de stærke krydderier.
--
rluf :·)

Fra : Max

Dato : 06-10-05 10:41

Hej Lars

> og der er rigtigt mange :), men vi synes ikke rigtigt, vi kan finde nogle
> "børnevenlige" lasagner, er der nogle herinde der har nogle gode tips til

Hvad er der i en almindelig lasagne der ikke er børnevenlig ?

Mvh Max

Fra : jakob

Dato : 06-10-05 10:54

Max wrote:

> Hvad er der i en almindelig lasagne der ikke er børnevenlig ?

Det afhænger vel af børnene

Personligt har jeg altid godt kunne lide lasagne, og jeg mener bestemt
ikke at min mor tog nogen bestemte hensyn i forhold til hvordan hun
ellers ville ha tilberedt den..

--
Jakob

Fra : Leo

Dato : 06-10-05 12:32

> Hvad er der i en almindelig lasagne der ikke er børnevenlig ?
Der er mange børn, der ikke bryder sig om konsistensen af fx kogte
champignons og af stegte løg.

Fra : Max

Dato : 06-10-05 14:13

Hej Leo

> Der er mange børn, der ikke bryder sig om konsistensen af fx kogte
> champignons og af stegte løg.

Jeg tror det er noget de bliver opdraget til, mine egne børn har
altid spist "normal" mad og var/er meget glade for lasagne.
Fra ganske små har de spist lige fra spegesild til rå æg
uden problemer.

Mvh Max

Fra : Inger

Dato : 06-10-05 14:25

Max wrote:
> [...]
> altid spist "normal" mad og var/er meget glade for lasagne.
> Fra ganske små har de spist lige fra spegesild til rå æg

Det tror jeg ikke jeg er helt enig i Mine forældre kæmpede en brav
kamp for at få mig til at spise normalt og det samme som dem. Men det
lykkedes ikke, da jeg var ekstremt kræsen

Mvh. Inger

Fra : Max

Dato : 06-10-05 14:29

Hej Inger

> Det tror jeg ikke jeg er helt enig i Mine forældre kæmpede en brav
> kamp for at få mig til at spise normalt og det samme som dem. Men det
> lykkedes ikke, da jeg var ekstremt kræsen

Hvis du kan huske det, så var det nok for sent at prøve at
rette dig op, fejlen sker sikkert meget tidelig i børnenes
levetid.

Mvh Max

Fra : Inger

Dato : 06-10-05 17:17

Max wrote:
> [...]
>

> Hvis du kan huske det, så var det nok for sent at prøve at
> rette dig op, fejlen sker sikkert meget tidelig i børnenes

Nå ja, det kan jo være Men det er nu ikke noget jeg kan huske, ikke
udelukkende. Det er noget jeg har fået fortalt.

Mvh. Inger

Fra : Leo

Dato : 06-10-05 14:23

Ikke desto mindre kan man godt se småbørn, der sidder og sorterer bestemte
emner fra - og her i huset har champignons været det i to af tre tilfælde -
det er ikke smagen, der gør det, for hvis ikke vi kommer svampe i, så smager
det ikke som det skal.
Men det skal også siges, at selv om vi har serveret alt for vores børn, er
de aldrig blevet tvunget til at spise noget - jeg synes faktisk, det er i
orden, at der er ting man ikke kan lide.

Fra : Leo

Dato : 06-10-05 12:35

Børnevenlig?

Sørg for at tilsatte betanddele er hakkede - dvs. champignons, bladselleri,
løg mm. køres lige en gang i blenderen, så de er findelt.
Hold igen på krydderierne - og skal der ost i (en del bryder sig ikke om
det) så vælg en mild ost, der ikke har nogen egen smag.
Du kan evt. lave den hvide sovs og tilsætte et par bægre philadelfia eller
buko friskost - det giver den lidt kremede konsistens uden at smage igennem
og trække tråde, som nogen børn ikke bryder sig om.

Fra : Lars Kristian Jensen

Dato : 06-10-05 23:31

Tak for de mange fine svar. Vores søn har heller ingen problemer med de
stærke krydderier, da vi spiser alt her i huset, og det gør han også :)
Jeg
tænkte bare, at man jo bør tage lidt hensyn til de 20 børn der kommer
herhjem, vi kan jo ikke have, at de går hjem til deres forældre og brokker
sig over, at de ikke kunne lide maden fordi, den var for stærk, eller
fordi
der var noget i, de ikke kunne lide.

Jeg har prøvet at holde mig fra de stærke krydderier, og så bare gøre så
enkel som mulig, så håber vi det går :)

Mange tak skal i have

Lars Jensen