Pastry Blender?
Fra : Soren.Kongstad@gmail~

Dato : 06-10-05 07:42

Hvad hedder en sådan på dansk, og hvor kan den købes?

http://shop.bakerscatalogue.com/items/Pastry_Blender.html

/Søren

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-10-05 07:55

On 5 Oct 2005 23:42:00 -0700
Soren.Kongstad@gmail.com wrote:

> Hvad hedder en sådan på dansk, og hvor kan den købes?
>
> http://shop.bakerscatalogue.com/items/Pastry_Blender.html

spild af penge og plads tror jeg den hedder Nej seriøst! dens
formål er at ælte smør og mel sammen. Hvad med at bruge flydende bage
magarine i stedet eller lad smøren blive lidt blød så den let æltes
sammen med melen med en hånd.

Fra : Padre

Dato : 06-10-05 08:54

Jeg ved faktisk ikke, hvad den hedder, men jeg ville lede efter en hos
"kunst og køkkentøj", Østergade 26 D, st., 1100 København K , Tlf:
33 13 29 28.

Eftersom dens formål er at blande smør og mel uden at det bliver
æltet fast sammen, sådan som man fx gør med butter- eller mørdej,
er Kims ide med flydende margarine ikke et anvendeligt alternativ. Til
gengæld kan man sagtens ælte smær sammen med mel med hænderne, når
det er mørdej, der skal laves. Fsva. butterdej har jeg aldrig selv
prøvet at lave det, men jeg har da fået tilstrækkelig instruktion i
det til at vide, at man kan klare sig med en stor kniv.

Herudover er dimser til køkkenet aldrig spild af penge eller plads, om
ikke andet så fordi fejlkøbene lærer én noget om, hvordan tingene
*ikke* skal gøres

--
Padre (som har masser af fejlkøb bag sig, og endnu flere foran sig)

Fra : Max

Dato : 06-10-05 09:13

Hej Søren

>Hvad hedder en sådan på dansk, og hvor kan den købes?

Det eneste jeg har set der ligner hedder en "kartoffelmoser".

Mvh Max

Fra : Soren.Kongstad@gmail~

Dato : 06-10-05 09:54

Ideen er at for at få en passende mørdej, så må dejen ikke æltes
for godt sammen.

Smøret og melet skal findeles til små klumper, og samles med lidt
væske.

Jeg har selv en tendens til at presse det sammen til en stor klump, som
jeg løsner inden væsken tilsættes, men det kan godt give en tung dej
når den er bagt.

/Søren

Fra : Jette

Dato : 07-10-05 08:16

Jeg er selv fascineret af køkkenudstyr, f.eks. elsker jeg min elektriske
kartoffelskræller til nye kartofler så højt at jeg overvejer at tage den med
på camping, men lige præcis sådan en margarinetrykker synes jeg er
overflødig. Når jeg skal lave mørdej, tager jeg den almindelige mixer med
samme dejkroge som til kage, putter blød margarine ned i en skål, hælder en
trediedel af melet ned, rører med mixer i 10-15 sekunder, en trediedel af
melet ned igen, rører igen 10-15 sekunder. Har du gjort det rigtigt, så
skulle det gerne være findelt og ligne grov parmasanost. Put den sidste
trediedel i og slå ægget ud/put vædsken i, rør et øjeblik og saml det så med
hænderne. Man kan også røre mørdej på foodprocessoren, ned med det hele og
så fuld tryk, men det giver mere opvask. Hilsen Jette

<Soren.Kongstad@gmail.com> skrev i en meddelelse

Fra : Padre

Dato : 07-10-05 10:24

Jeg bruger bare hænderne, det giver endnu mindre opvask. Melet ud på
bordet, skær smørret i små stykker og smid det ovenpå. Herefter
nulrer jeg det sammen og slår til sidst æg i og samler dejen. Voila,
en smørkniv til opvasken

Men hvis man vil lave butterdej, er sådan en dims vistnok rigtig rar
at have.
--
padre

Fra : Jørgen Hess

Dato : 09-10-05 11:18

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

Sig mig: Hvad er det for noget butterdej i taler om. I mine ører lyder det
som mørdej. Butterdej er noget helt andet. Ved godt det normalt er uhøfligt
at blande sig i andres brug af ord, men hvis det er meningsforstyrrende er
det vigtigt at blive enige om hvad butterdej er.
mvh
Jørgen