Ost til pizza... i Århus?
Fra : Steen Suder

Dato : 05-10-05 17:46

Jeg skal lave nogle pizze til fruen og hendes veninder.
Byttehandlen består i at jeg til gengæld for at lave dem, får lov at
købe indgredienser som jeg lyster og med frit budget

Fyldet er jeg nogenlunde sikker på, men osten derimod...
Som jeg har læst mig til, er bøffelmælksmozzarella det "man" bruger.

Kan det lade sig gøre at få den korrekte kvalitet i Århus? Hvor?

Jeg stiller dette spørgsmål, fordi jeg "plejer" at bruge mozzarella fra
de små poser man køber i supermarkederne.

Andre siger at man skal bruge pecorino romano, men det jeg har forsøgt
mig med, har været meget salt hvilket gav et dårligt resultat i min
mund. Det var dog også købt i et supermarked.

Hvad kan anbefales? Hvor i Århus kan det købes?

--
Steen Suder

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 05-10-05 19:34

Steen Suder wrote:
> [...]
>
> Fyldet er jeg nogenlunde sikker på, men osten derimod...
> Som jeg har læst mig til, er bøffelmælksmozzarella det "man" bruger.

Tror du virkelig at de smager forskel når snakken går...? (Jeg kender
vist ikke din kone, men har en fornemmelse.)

De har sikkert travl med at snakke om alt muligt, og vil garanteret (98%
sikkert) ikke kunne smage nogen som helst forskel om du så købte den
billigste Arla ost, bøffelmælksmozzarella eller pecorino romano.

Vorherre bevares......!

NB. Jeg kan lide din signatur linie.

--
Mvh. Jørgen

Nej, jeg er ikke god til hjemmelavet pizza. Men jeg er realistisk mht.
om man kan smage forskel.

Fra : Steen Suder

Dato : 05-10-05 20:10

Jørgen Rasmussen wrote:

> [...]
> (98% sikkert) ikke kunne smage nogen som helst forskel om du så købte
> den billigste Arla ost, bøffelmælksmozzarella eller pecorino romano.

Imellem linierne er det vel ret tydeligt at det ikke blot er for
pigernes skyld alene, at jeg laver pizza til dem

Når det så er sagt, så kan de fleste alligevel smage forskel når det
kommer til stykket og foretrækker den gode råvare.
Hvis vi bliver ved med at sidestille dårlige råvarer med gode, så kommer
vi aldrig videre, vel?!

> NB. Jeg kan lide din signatur linie.

Såh... er du uenig?
Svar ikke i gruppen, men på min email istedet, hvis du finder det
nødvendigt.

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder

Dato : 05-10-05 20:31

Steen Suder wrote:

> Jørgen Rasmussen wrote:

<KLIP>

> Såh... er du uenig?
> Svar ikke i gruppen, men på min email istedet, hvis du finder det
> nødvendigt.

Sådan en gang håndlort!

Jeg er glad for at du er enig, glem det andet jeg skrev

--
Steen Suder

Fra : Nette

Dato : 05-10-05 19:59

"Steen Suder" skrev

> Jeg stiller dette spørgsmål, fordi jeg "plejer" at bruge mozzarella fra
> de små poser man køber i supermarkederne.

Jeg plejer at bruge havartien, som vi selv river. Det er billigere end det i
poserne og så smager det meget bedre.

Nette

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-10-05 20:09

On Wed, 5 Oct 2005 20:58:43 +0200
"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

> "Steen Suder" skrev

> Jeg plejer at bruge havartien, som vi selv river. Det er billigere
> end det i poserne og s_ smager det meget bedre.

den smager da ikke af meget andet end fedt? prøv i stedet at putte små
klumper af mozerella fra de der små poser hvor de ligger i lage. Det
giver en finere smag, får det ikke til at svømme i fedt og så er det jo
faktisk også sådan det gøres i italien (om end deres klumper mozzarella
er noget større).

Fra : Steen Suder

Dato : 05-10-05 20:43

Kim Schulz wrote:

> [...]
> giver en finere smag, får det ikke til at svømme i fedt og så er det
> jo faktisk også sådan det gøres i italien (om end deres klumper

Det er skam ganske OK med "mozzarella fra pose" (som jeg plejer at
bruge), men måske kunne det blive endnu bedre. Måske en lidt mere
tydelig ostesmag?

--
Steen Suder

Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-05 20:39

Steen Suder wrote:
> [...]
> Som jeg har læst mig til, er bøffelmælksmozzarella det "man" bruger.

> Hvad kan anbefales? Hvor i Århus kan det købes?

vi er for nylig gået helt over til at bruge den mozarella der købes i poser,
hvor du får sådan en kugle....
den er genial på pizza ;) vi køber vores i føtex til ca 7-8 kr for en
kugle..... (3 kugler til en bradepandepizza)

vi oplevede det sådan rigtigt hos en af vores lokale pizza pushere, og har
siden helt droppet den traditionelle revne på pose, og bruger den anden is
tedet...
ulempen er at den væsker temmelig meget så pas på i ovnen....
men derudover... muuuuuuuuuums ;) smagen er guf, konsistensen perfekt ;) vær
dog varsom med at branke den for meget....

hvis du vil teste den så prøv at lave en "minipizza" på et pitabrød og lav
den med forskellige ostetyper, så kan du hurtigt finde ud af hvad der er
bedst....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 05-10-05 21:57

Steen Suder wrote:
> Fyldet er jeg nogenlunde sikker på, men osten derimod...
> Som jeg har læst mig til, er bøffelmælksmozzarella det "man" bruger.
> Kan det lade sig gøre at få den korrekte kvalitet i Århus? Hvor?

Hvis du vil køre en lille tur til Hinnerup http://eurosama.dk/ de
handler også med private.
Ring til dem og hør hvad de kan tilbyde.

M.v.h
Niels

Fra : Q

Dato : 06-10-05 07:41

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fyldet er jeg nogenlunde sikker på, men osten derimod...
> Som jeg har læst mig til, er bøffelmælksmozzarella det "man" bruger.

Min erfaring er at mozzarella generelt er for let i smagen til pizza eller
lignende, hvor man vil have ostesmagen frem... Mozzarella typen har dog den
egenskab at den bliver meget "lang" når den smeltes..

Samme egenskab + væsentlig mere smag får du med f.eks en Emmenthaler ( F.eks
Dansk Emmenthaler / Svenbo fra Arla Foods er en af de bedre af typen på det
danske marked)

> Kan det lade sig gøre at få den korrekte kvalitet i Århus? Hvor?

Definer "korrekt"

> Jeg stiller dette spørgsmål, fordi jeg "plejer" at bruge mozzarella fra
> de små poser man køber i supermarkederne.

Det smager da ikke af andet end at række tungen ud af vinduet ?

> Andre siger at man skal bruge pecorino romano, men det jeg har forsøgt
> mig med, har været meget salt hvilket gav et dårligt resultat i min
> mund. Det var dog også købt i et supermarked.

Pecorino er generelt markant kraftigere saltet end de ostetyper vi er vant
til i DK..

> Hvad kan anbefales? Hvor i Århus kan det købes?

Dansk Emmenthaler fra Arla Foods, fås i de fleste supermarkeder..

Alternativt: får du en ganske OK fransk emmenthaler i Bilka, enten som
skiveskåret eller i blokke a' ca. 200 gram..

Husk at bage til osten er gylden, og ikke bare smeltet..

/peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-05 09:47

Steen Suder wrote:
> [...]
> mund. Det var dog også købt i et supermarked.
>
> Hvad kan anbefales? Hvor i Århus kan det købes?

Metro har et ret stort udvalg af pizzaost.
Mange pizzariaer køber også ind derude.

mvh

Christian

Fra : Steen Suder

Dato : 06-10-05 12:52

Christian B. Andresen wrote:

<KLIP>

> Metro har et ret stort udvalg af pizzaost.
> Mange pizzariaer køber også ind derude.

Men de har ikke noget hvor man siger "Wow! Det er her god kvalitet.".

Det skulle da lige være deres oksekød

--
Steen Suder

Fra : JS

Dato : 06-10-05 12:16

> [...]
> Som jeg har læst mig til, er bøffelmælksmozzarella det "man" bruger.
>
> Kan det lade sig gøre at få den korrekte kvalitet i Århus? Hvor?

Prøv Il Mercatino i Mejlgade eller M.P.Bruuns Gade

Fra : Steen Suder

Dato : 06-10-05 14:49

JS wrote:

> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv Il Mercatino i Mejlgade eller M.P.Bruuns Gade

Absolut dejlig forretning med gode sager. Jeg har købt pølse,
Parmaskinke og en italiensk bøffelmælksmozzarella.

--
Steen Suder

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-05 13:08

Steen Suder wrote:
> Christian B. Andresen wrote:
>
> <KLIP>

> Men de har ikke noget hvor man siger "Wow! Det er her god kvalitet.".

Måske det så mere er kvantitet end kvalitet.

> Det skulle da lige være deres oksekød

Meget af deres kød fra Skare er rigtigt nok godt.

mvh

Christian

Fra : Gainsbourg

Dato : 07-10-05 07:32

> [...]
> Som jeg har læst mig til, er bøffelmælksmozzarella det "man" bruger.
>
> Kan det lade sig gøre at få den korrekte kvalitet i Århus? Hvor?

Tjae, nu er jeg jo Københavner - men her kan man da få bøffelmælksmozzerella
i både Aldi, Iso, Prima og Føtex og de fleste andre supermarkeder. Fakta og
Netto har det kun i perioder.

> Jeg stiller dette spørgsmål, fordi jeg "plejer" at bruge mozzarella fra
> de små poser man køber i supermarkederne.

Den er også udemærket til formålet. - Og mozzerella'en kan smage fint både
når den kommer ud af en pose og når den kommer ud af et glas

> Andre siger at man skal bruge pecorino romano, men det jeg har forsøgt
> mig med, har været meget salt hvilket gav et dårligt resultat i min
> mund. Det var dog også købt i et supermarked.

Pecorino er en samlet term for alle italienske oste lavet på fåremælk. En
Pecorino ost kan derfor variere helt enormt i smag, fedtindhold, fugtighed
og lagring (en Romana lagres fx. i 18 måneder, mens en Pecorino Sardo fx.
kun lagres i 3-4 uger). Mange kalder fejlagtigt alle Pecorino oste for
Pecorino Romana (fordi det er den mest kendte). Skal man have en Pecorino
der minder om mozzerella skal man have en Pecorino Caciotta der er ung,
fugtig og ikke kan lagres (sælges næsten kun i Italien). Efter min mening
egner lige netop Pecorino Romana sig bedre til at blive skåret i tern,
overhældt med lidt blomsterhonning og serveret i stuetemperatur med
skovjordbær, som man gør det i Toscana.

> Hvad kan anbefales? Hvor i Århus kan det købes?

Hvis du har tænkt dig at bruge andet fyld end ost, så brug mozzerella eller
bøffelmælksmozzerella og kombiner evt. med lidt friskrevet parmesan (og husk
at italienerne ikke overlæsser deres pizza'er med fyld og mængder af hakket
kød og skinke - det er et tyrkisk pizzeria fænomen).

Ellers lav en Quattro Formaggio (4 oste). Lav en pizzadej og smør evt. et
tyndt lag tomatsauce på (lavet på olivenolie, et finthakket løg, en håndfuld
friskhakket oregano, salt, peber og ½-1 kg tomater, der er reduceret ind til
en passende konsistens). Køb en gorgonzola (eller anden skimmelost), en
gederulle, en cheddar eller gryere og en mozzerella og dæk hver kvarte med
hver sin ostetype. Garner med en håndfuld friske urter. Det er efter min
mening een af de bedste slags pizza i verden

God appetit

/Gainsbourg